2018-02-11, 16:15
  #12457
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Norska televisionen publicerade en artikel under gårdagen som är sensationell och djupt störande när man börjar skrapa på ytan. https://www.tv2.no/sport/9669801/

Det framgår att det norska hälsoteamet tog med sig två preparat till OS som är starkt förknippade med dopning: Kenacort och Celeston. Armstrong fälldes för Kenacort och båda preparaten var centrala i skandalen runt Bradley Wiggins. Fyra cyklister som alla varit dopade citeras i artikeln:
Rasmussen: - Det er vidunderdop med tanke på prestasjonsforbedring.
- Du bør inkludere Celeston i saken din. Det er like kraftfullt som Kenacort. Det er stoffet som som ble brukt mye hos både Rabobank og CSC.

Millar: Det [Kenacort] er et veldig kraftfullt kortikosteroid. De tre gangene jeg tok stoffet, var også øyeblikkene jeg var på mitt letteste. Men jeg mistet ikke noe av kraften min, noe som ofte er straffen når en rytter blir tynnere. Jeg så ut som en maskin, muskelfibrene var synlige, og jeg hadde synlige blodårer over hele kroppen.
-Jeg tok EPO og testosteron, og de gjør åpenbart store endringer med blodet ditt. Kenacort var dog det eneste stoffet man tok og plutselig så helt annerledes ut tre dager sener
Hamilton: Kenacort hjalp deg til å bli tynnere for Grand Tours, og det var veldig effektivt. Bare se på bildene - jeg veide 13 kg mindre enn jeg gjør nå. Ikke sunt.

Jaksche: Effekten var ekstrem. Det gjør deg veldig tynn. Det brenner fett. Tar man det før en Tour de France, vil man tape 1-2 kg i den første uken. Man vil lide mindre, og man vil bli mindre sliten ettersom man restituerer seg raskere på grunn av den betennelsesdempende effekten. Det er doping av «gamleskolen»

Så hur försvarar det norska hälsoteamet att dessa två preparat är med till OS? Den medicinska ledaren Mona Kjeldsberg förklarar att de kan brukas vid allergiska reaktioner eller problem med senor och slemsäckar och att man då sätter en spruta i muskeln. Detta måste då föregås av en TUE till IOK eller ADAMS. Hon säger att generellt använder vi lite av dessa typer av medicin bland våra utövare och lägger till att Celeston normalt endast används till senor, slemsäckar och leder.

Hon hänvisar till tystnadsplikten på frågan om de norska utövarna har haft TUEs för dessa preparat de sista åren.

Jag finner detta djupt oroande med tanke på hur rymligt samvete den norska läkarstaben verkar ha. Läs: 15000 mikrogram Salbutamol tre timmar före start till Johnsrud Sundby med hänvisning till att det är okej men att de glömt att begära TUE.
Läs: en korg med receptbelagda astmamediciner fria för användning på andra våningen av vallningsbussen.
Läs: att ta med 10 Nebulisatorer till OS.
Läs: ge Clostebol till en utövares läppar.


Men Kruger är ren, han fick inspiration från Kalla och vann. Så enkelt det kan vara ibland.
Citera
2018-02-11, 16:20
  #12458
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Ja, och till det kan man lägga Björgens ovillkorliga stöd till Johaug och hennes konstiga uttalanden. Björgen har uttryckt att det som hände Johaug kan hända även henne och frågat sig retoriskt om allt är värt det (här).

Jag tror inte Therese Johaug har tagit steroider i dopningssyfte. Det har jag aldrig trott, och det tror jag fortfarande inte. Steroider är den gamla tidens dopning. Det hade varit intressant att se vad hon hade uträttat om hon hade fått vara med i OS.

Jag tror däremot att norrmännen inhalerar astmamedicin i doser som är anpassade för en elefant. Men bortsett från Sundby har dom inte frångått WADA:s egna regler. Dom har inte brutit mot lagen. Om man ska förändra något så gör man inte det genom att be norrmännen att sluta ta astmamedicin, utan genom att angripa WADA och ingen annan.
Citera
2018-02-11, 16:28
  #12459
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Jag tror däremot att norrmännen inhalerar astmamedicin i doser som är anpassade för en elefant. Men bortsett från Sundby har dom inte frångått WADA:s egna regler. Dom har inte brutit mot lagen. Om man ska förändra något så gör man inte det genom att be norrmännen att sluta ta astmamedicin, utan genom att angripa WADA och ingen annan.
Fast man ska ju inte heller glömma att en av dom stora anledningarna till att astmamedicinering inte är dopingklassad är ett par undersökningar som har gjorts av den norska läkaren som var ansvarig för Sundbys medicinering.. Alltså den norska läkaren övertygar WADA att astmamedicin inte är prestationshöjande, sen ordnar han extrem medicinering till hela norska laget. Känns inte helt rätt om man säger det snällt.
Citera
2018-02-11, 16:47
  #12460
Medlem
Angående TUE, om Johaug sökt om TUE för trofodermin använt salvan mot de åkommor den rekommenderas för och hävdat att det är det enda som hjälper, hade hon då vid godkännande fått lalla på i spåret med obegränsad nivå av anabola i kroppen?
Citera
2018-02-11, 17:24
  #12461
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Norska televisionen publicerade en artikel under gårdagen som är sensationell och djupt störande när man börjar skrapa på ytan. https://www.tv2.no/sport/9669801/

Det framgår att det norska hälsoteamet tog med sig två preparat till OS som är starkt förknippade med dopning: Kenacort och Celeston. Armstrong fälldes för Kenacort och båda preparaten var centrala i skandalen runt Bradley Wiggins. Fyra cyklister som alla varit dopade citeras i artikeln:
Rasmussen: - Det er vidunderdop med tanke på prestasjonsforbedring.
- Du bør inkludere Celeston i saken din. Det er like kraftfullt som Kenacort. Det er stoffet som som ble brukt mye hos både Rabobank og CSC.

Millar: Det [Kenacort] er et veldig kraftfullt kortikosteroid. De tre gangene jeg tok stoffet, var også øyeblikkene jeg var på mitt letteste. Men jeg mistet ikke noe av kraften min, noe som ofte er straffen når en rytter blir tynnere. Jeg så ut som en maskin, muskelfibrene var synlige, og jeg hadde synlige blodårer over hele kroppen.
-Jeg tok EPO og testosteron, og de gjør åpenbart store endringer med blodet ditt. Kenacort var dog det eneste stoffet man tok og plutselig så helt annerledes ut tre dager sener
Hamilton: Kenacort hjalp deg til å bli tynnere for Grand Tours, og det var veldig effektivt. Bare se på bildene - jeg veide 13 kg mindre enn jeg gjør nå. Ikke sunt.

Jaksche: Effekten var ekstrem. Det gjør deg veldig tynn. Det brenner fett. Tar man det før en Tour de France, vil man tape 1-2 kg i den første uken. Man vil lide mindre, og man vil bli mindre sliten ettersom man restituerer seg raskere på grunn av den betennelsesdempende effekten. Det er doping av «gamleskolen»

Så hur försvarar det norska hälsoteamet att dessa två preparat är med till OS? Den medicinska ledaren Mona Kjeldsberg förklarar att de kan brukas vid allergiska reaktioner eller problem med senor och slemsäckar och att man då sätter en spruta i muskeln. Detta måste då föregås av en TUE till IOK eller ADAMS. Hon säger att generellt använder vi lite av dessa typer av medicin bland våra utövare och lägger till att Celeston normalt endast används till senor, slemsäckar och leder.

Hon hänvisar till tystnadsplikten på frågan om de norska utövarna har haft TUEs för dessa preparat de sista åren.

Jag finner detta djupt oroande med tanke på hur rymligt samvete den norska läkarstaben verkar ha. Läs: 15000 mikrogram Salbutamol tre timmar före start till Johnsrud Sundby med hänvisning till att det är okej men att de glömt att begära TUE.
Läs: en korg med receptbelagda astmamediciner fria för användning på andra våningen av vallningsbussen.
Läs: att ta med 10 Nebulisatorer till OS.
Läs: ge Clostebol till en utövares läppar.
Hur kan dessa preparat vara tillåtna i längdskidor men inte i cykel?
Citera
2018-02-11, 17:30
  #12462
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Jag tror inte Therese Johaug har tagit steroider i dopningssyfte. Det har jag aldrig trott, och det tror jag fortfarande inte. Steroider är den gamla tidens dopning. Det hade varit intressant att se vad hon hade uträttat om hon hade fått vara med i OS.

Bendiksen var inte på plats i Italien när Johaug fick ”problem med läpparna”.
Hon säger att hon ringde honom och att han skulle ta sig dit, tror det tog något dygn eller två.
När han kommer dit tittar han i sjukvårdsväskan som är där på plats, läppkrämen finns inte i väskan.
Varför bad han inte Johaug titta direkt när dom hade telefonkontakt?
Hon hade ju så ont att hon knappt kunde äta...
Dagen EFTER beger han sig ut och köper trofodermin på någon typ av hälsokostaffär, lite längre bort fanns det ett riktigt apotek.

Varför tog inte Bendiksen med sig den gamla vanliga krämen hemifrån för Johaugs sedan tidigare såriga läppar?
Hur kommer det sig att Johaug själv inte kunde gå till närmsta apotek och köpa en bra kräm?

Hur kan man (på det årliga höghöjdslägret i Italien) glömma en så väsentlig sak som solskydd/behandling för läpparna när man har en historia av såriga läppar?
När man tittar på intervjuklipp från detta tillfälle så säger Johaug att hon trippelkollar allt hon använder medicinskt (innan det positiva testbeskedet).
Då ser man även att bara läpparna är lite såriga, ansiktet i övrigt är inte solbränt...

Att Bendiksen skulle missa att denna salva (trofodermin) som tillverkas av pfeizer där han var medical director i 8 år innehåller clostebol är lögn.

Det är en röd varningssymbol på förpackning med texten doping bredvid.
På tuben står det clostebol, allt som slutar på bol bör få en läkare/utövare att stanna upp direkt och kontrollera noga.

Vilken privatperson som helst kontrollerar vad man stoppar i sig/smörjer in SÄRSKILT om det är ett nytt preparat.

Som elitidrottare är du PERSONLIGEN ansvarig för det du stoppar i dig det står i reglerna, att påstå att man inte visste det när man är bäst i världen är lögn.

Att kontrollera om clostebol finns på Wadas lista över förbjudna substanser kan inte ta många minuter (om man nu skulle missa varningssymbolen).

Det år som Johaug testades positivt så hade man kraftigt ökat fönstret för när man kan detektera clostebol vid ett dopingtest.
Från ~vecka till ~månad för intag av en viss mängd clostebol.

Det är många före Johaug som åkt fast för clostebol och försökt skylla på salva osv.

Trofodermin säger flera experter att det INTE ska användas på läpparna.

Det finns trofodermin utan clostebol.
Johaug hade då kunnat hävda att det var den varianten hon använt eftersom hon angav att hon använt trofodermin redan när hon testades.

Det var en väl uttänkt plan som gick fel pga förbättrade analysmetoder.

Jag tror inte salvan var det som gav utslag i Johaugs test.
__________________
Senast redigerad av .CYG. 2018-02-11 kl. 18:03.
Citera
2018-02-11, 17:52
  #12463
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Jag tror inte Therese Johaug har tagit steroider i dopningssyfte. Det har jag aldrig trott, och det tror jag fortfarande inte. Steroider är den gamla tidens dopning. Det hade varit intressant att se vad hon hade uträttat om hon hade fått vara med i OS.

Jag tror däremot att norrmännen inhalerar astmamedicin i doser som är anpassade för en elefant. Men bortsett från Sundby har dom inte frångått WADA:s egna regler. Dom har inte brutit mot lagen. Om man ska förändra något så gör man inte det genom att be norrmännen att sluta ta astmamedicin, utan genom att angripa WADA och ingen annan.

Nej steroider är inte gamla tidens doping, finns inget som slår dess effektivitet än.
Citera
2018-02-11, 17:57
  #12464
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Fast man ska ju inte heller glömma att en av dom stora anledningarna till att astmamedicinering inte är dopingklassad är ett par undersökningar som har gjorts av den norska läkaren som var ansvarig för Sundbys medicinering.. Alltså den norska läkaren övertygar WADA att astmamedicin inte är prestationshöjande, sen ordnar han extrem medicinering till hela norska laget. Känns inte helt rätt om man säger det snällt.

Det är det som är poängen här. Norge har sådan makt att de kan se till så att deras doping blir tillåten.
Citera
2018-02-11, 18:03
  #12465
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .CYG.
Bendiksen var inte på plats i Italien när Johaug fick ”problem med läpparna”.
Hon säger att hon ringde honom och att han skulle ta sig dit, tror det tog något dygn eller två.
När han kommer dit tittar han i sjukvårdsväskan som är där på plats, läppkrämen finns inte i väskan.
Varför bad han inte Johaug titta direkt när dom hade telefonkontakt?
Hon hade ju så ont att hon knappt kunde äta...
Dagen EFTER beger han sig ut och köper trofodermin på någon typ av hälsokostaffär, lite längre bort fanns det ett riktigt apotek.

Varför tog inte Bendiksen med sig den gamla vanliga krämen hemifrån för Johaugs sedan tidigare såriga läppar?
Hur kommer det sig att Johaug själv inte kunde gå till närmsta apotek och köpa en bra kräm?

Hur kan man (på det årliga höghöjdslägret i Italien) glömma en så väsentlig sak som solskydd/behandling för läpparna när man har en historia av såriga läppar?
När man tittar på intervjuklipp från detta tillfälle så säger Johaug att hon trippelkollar allt hon använder medicinskt (innan det positiva testbeskedet).
Då ser man även att bara läpparna är lite såriga, ansiktet i övrigt är inte solbränt...

Att Bendiksen skulle missa att denna salva (trofodermin) som tillverkas av pfeizer där han var medical director i 8 år innehåller clostebol är lögn.

Det är en röd varningssymbol på förpackning med texten doping bredvid.
På tuben står det clostebol, allt som slutar på bol bör få en läkare/utövare att stanna upp direkt och kontrollera noga.

Vilken privatperson som helst kontrollerar vad man stoppar i sig/smörjer in SÄRSKILT om det är ett nytt preparat.

Som elitidrottare är du PERSONLIGEN ansvarig för det du stoppar i dig det står i reglerna, att påstå att man inte visste det när man är bäst i världen är lögn.

Att kontrollera om clostebol finns på Wadas lista över förbjudna substanser kan inte ta många minuter (om man nu skulle missa varningssymbolen).

Det år som Johaug testades positivt så hade man kraftigt ökat fönstret för när man kan detektera clostebol vid ett dopingtest.
Från ~vecka till ~månad för intag av en viss mängd clostebol.

Det är många före Johaug som åkt fast för clostebol och försökt skylla på salva osv.

Trofodermin säger flera experter att det INTE ska användas på läpparna.

Det finns trofodermin utan clostebol.
Johaug hade då kunnat hävda att det var den varianten hon använt eftersom hon angav att hon använt trofodermin redan när hon testades.

Det var en väl uttänkt plan som gick fel pga förbättrade analysmetoder.

En person i tråden hade tidigare teorin att Johaug tagit små doser clostebol vid rätt tillfälle för att höja sin prestation. Vad tror du den riktiga versionen av Johaug är? Håller du med honom?

Varför är media så snälla och naiva? Gäller ju inte bara Johaug-fallet utan även UG. Är det för att de vill ha tillgång till utövarna, få specialintervjuer och att media i utbyte är positiva till dem?

Sedan kan man undra om de nu kan ta små doser anabola kan de väl rimligtvis ta små doser epo.
__________________
Senast redigerad av Mafia 2018-02-11 kl. 18:06.
Citera
2018-02-11, 18:24
  #12466
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
En person i tråden hade tidigare teorin att Johaug tagit små doser clostebol vid rätt tillfälle för att höja sin prestation. Vad tror du den riktiga versionen av Johaug är? Håller du med honom?

Varför är media så snälla och naiva? Gäller ju inte bara Johaug-fallet utan även JAG. Är det för att de vill ha tillgång till utövarna och att de i utbyte är positiva till dem?

Sedan kan man undra om de nu kan ta små doser anabola kan de väl rimligtvis ta små doser epo.

Mikrodosering av epo är det som används numera.

Johaug var otestad (129 dagar) från 11 maj fram till 16 september 2016 då antidoping Norge kom på besök.
Jag kan inte förstå hur man i antidopingarbetet accepterar att de bästa i världen får köra hela uppbyggnadsfasen utan ett test?
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article23742503.ab

Att hon använt någon form av injektion eller tabletter under denna period är det mest sannolika med tanke på den otroliga historian om salvan.

Skulle vara intressant att se hur hon testades under sommaren tidigare år.

Att detekteringen av clostebol hade förbättrats detta år tycker jag är mycket väsentligt.

De positiva effekterna av en kur med anabola under uppbyggnadsfasen är något som inte försvinner i samma stund som ämnet försvinner ur kroppen.
__________________
Senast redigerad av .CYG. 2018-02-11 kl. 18:29.
Citera
2018-02-11, 18:31
  #12467
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .CYG.
Mikrodosering av epo är det som används numera.

Johaug var otestad (129 dagar) från 11 maj fram till 16 september 2016 då antidoping Norge kom på besök.
Jag kan inte förstå hur man i antidopingarbetet accepterar att de bästa i världen får köra hela uppbyggnadsfasen utan ett test?
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article23742503.ab

Att hon använt någon form av injektion eller tabletter under denna period är det mest sannolika med tanke på den otroliga historian om salvan.

Skulle vara intressant att se hur hon testades under sommaren tidigare år.

Att detekteringen av clostebol hade förbättrats detta år tycker jag är mycket väsentligt.

De positiva effekterna av en kur med anabola under uppbyggnadsfasen är något som inte försvinner i samma stund som ämnet försvinner ur kroppen.

Vet du om besöket var oannonserat?

Jag själv blir väldigt misstänksam mot Johaug när hon gråter utan tårar.
Citera
2018-02-11, 19:24
  #12468
Bannlyst
det sjuka är hur mycket mediciner vissa verkar ta. När jag åkte skidor, var bland annat med på junior sm som senaste junior, så åkte man ju aldrig om man kände sig dålig.

Var knappt man åkte om man var täppt i näsan.

Att då vilja åka med sån extremt svår astma som vissa verkar ha är ju bara sjukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in