Citat:
Ursprungligen postat av
Brewingmob
Ja och det är skillnad på att tolka och förstå, och att hitta på. Ge dig nu ditt bortgjorda fån.
Pliggen är gammal roddare och har tränat "superfenomenet" Karonen, som från ingenstans tack vare Pliggen, nådde världseliten på rekordtid vid ganska hög ålder. Karonen är känd för sina exemplariska tetsvärden. Pliggen tillsattes som landslagsläkare 2013 och vid mästerskapen 2014 samt 2015 gjordes oväntade svenska prestationer, från extremt dålig form till världstopp över några veckor.
Allt Pliggen rör vid blir till guld?
Oj vilket extremt illa underbyggt inlägg detta är. Den största talang sporten rodd fått fram redan långt innan Pliggen kom med i bilden och redan mycket tidigt testvärden långt utöver det vanliga, dvs. redan mycket tidigt i sin satsning.
Pliggen gör ett förhållandevis bra intryck trycker jag som inte bara sopar det under mattan trots denna pressade situation. Han säger i media att det är väldigt höga värden och att man bör titta närmare på det men att det inte går att döma någon för dopning med det material som lagts fram just nu. Att det också finns speciella omständigheter kring tester och testmetoder över tid samt att atletens hälsotillstånd kan påverka är väl ganska okontroversiellt att säga.
Ni som har synpunkter på detta och tycker att han bör ta bladet från munnen, vad tycker ni att han ska säga? Ha i åtanke att det är OS och att han är anställd för att värna om idrottarnas hälsa inför och under mästerskapet. Att han skulle peka ut en aktiv för att ha höga blodvärden vore med all säkerhet tjänstefel då det är sekretess. Även om han skulle vilja menar jag att det inte vore möjligt. Förstår faktiskt inte varför Pliggen skulle vara skum? Det är ju inte så att skidåkarna har haft superhälsa de senaste åren. Kallas problem, Halfvarsson, Johan Olsson, Anna Haag osv.
En annan frågeställning är också hur skulle Pliggen kunna göra ett bra jobb som läkare åt landslaget utan att det skulle vara misstänkt i så fall? Ju friskare man är desto bättre resultat får man. Bättre läkare = bättre resultat. Men om han nu är skicklig på sitt jobb vilket jag anser att han är så blir det misstänkt? Hur kan det vara ett fair resonemang?
Då blir det omvända ju sämre läkare desto sämre sportsliga resultat. Är det tillfredsställande situation? Är det ditåt vi strävar så fall? Jag menar bara att det med väldigt stor sannolikhet är att han har en stor yrkesskicklighet med förmåga att fatta rätt beslut vid många olika tillfällen i sitt yrkesutövande vilket får en en liten med ändock positiv effekt på truppens resultat.
I alla fall damernas resultat, herrarna har inte varit såhär begränsade på många år.