2018-02-06, 12:52
Medlem
Undrar om det inte är Daniel Rickardsson som är den misstänkte . Uppdrag granskning ville inte ge ut namnet eftersom det kunde störa uppladdningen för åkarna i Pyeongchang. Känns ganska tydligt att det gäller en som är på plats i Pyeongchang. Han karriär har varit upp och ner precis som den dopades blodvärden. Han kom mirakulöst tillbaka efter en svår bilolycka 7 mån före Vm i Falun 2015 och fick bla annat silver i stafetten.
Eller kanske Johan Olsson också har varit riktigt upp och ner !!!
Citera
2018-02-06, 13:01
Medlem
kattungas avatar
Citat:
Marcus Hellner känner dock att uppgifterna påverkar honom.

– Det stör lite grand, det gör det ju. Jag tror att jag kommer att komma över det, men det är tråkigt. Jag har inte riktigt förstått allting, det känns väldigt rörigt. Anklagar det någon eller inte, eller vad är det som händer?, säger han.

Ni är inte så många i landslaget, känner man sig utpekad?

– Det känns inte som att det är mig de pekar ut. Det är min känsla och jag tror inte det heller. Men det är klart att det är mycket känslor, utan att säga för mycket.
Anar lite desperation i svaren? Den utpekade ska väl ha blivit kontaktad via ombud så det borde nog (för den utpekade) vara rätt solklart om man är utpekad eller inte.
Citera
2018-02-06, 13:16
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
[/b]

Bevis för det?

Bevis är överskattat. Upprepar man något tillräckligt ofta blir det en sanning.
Citera
2018-02-06, 13:17
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inmymind777
Vad exakt hindrar han från att ha gjort det nu?
Han gjorde det inför 2010.

Enligt vem då, dig!?
Jävligt trovärdig källa må jag säga.

Citat:
Ursprungligen postat av Inmymind777
Jävlar vad jag ska håna dig när namnet kommer ut på riktigt. Jag ska aldrig glömma dig och övriga naiva fjantar.

Låter bra Inmymind777. Jag ska inte glömma dig heller, din fjant. Ditt resonemang ger ju mig bragrights att håna dig lika hårt, om det visar sig att Hellner är oskyldig.
Citera
2018-02-06, 13:20
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
http://idrottsmedicinsyd.se/effekter-av-hoghojds-traning-fakta-eller-myt/

Jag litar mer på riktiga uttalanden än dina, och det verkar inte finnas något konkret som stödjer att höghöjdstärning ger effekt. Och vi kan även utesluta uttorkning. Då återstår doping helt enkelt.
Inte träningen - blotta vistelsen på hög höjd ger ökat antal röda blodkroppar, och det är så basic att varje läkare känner till det och man kan läsa om det på tusen och ett ställen, t ex här:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Effects_of_high_altitude_on_humans

http://www.sciencemag.org/news/2016/10/two-weeks-mountains-can-change-your-blood-months

Googla "high latituden blood cells" om du vill ha mer.

I fallet med elitidrottare som flyttar från mellan olika höjder titt som tätt och som tar ut sig fullständigt ganska ofta kan blodvärdena ändras kraftigt på ganska kort tid. Åker dom dessutom på ett magvirus kan svängningarna bli ännu kraftigare.
Citera
2018-02-06, 13:35
Medlem
Citat:
Ja och det är skillnad på att tolka och förstå, och att hitta på. Ge dig nu ditt bortgjorda fån.

Pliggen är gammal roddare och har tränat "superfenomenet" Karonen, som från ingenstans tack vare Pliggen, nådde världseliten på rekordtid vid ganska hög ålder. Karonen är känd för sina exemplariska tetsvärden. Pliggen tillsattes som landslagsläkare 2013 och vid mästerskapen 2014 samt 2015 gjordes oväntade svenska prestationer, från extremt dålig form till världstopp över några veckor.

Allt Pliggen rör vid blir till guld?

Oj vilket extremt illa underbyggt inlägg detta är. Den största talang sporten rodd fått fram redan långt innan Pliggen kom med i bilden och redan mycket tidigt testvärden långt utöver det vanliga, dvs. redan mycket tidigt i sin satsning.

Pliggen gör ett förhållandevis bra intryck trycker jag som inte bara sopar det under mattan trots denna pressade situation. Han säger i media att det är väldigt höga värden och att man bör titta närmare på det men att det inte går att döma någon för dopning med det material som lagts fram just nu. Att det också finns speciella omständigheter kring tester och testmetoder över tid samt att atletens hälsotillstånd kan påverka är väl ganska okontroversiellt att säga.

Ni som har synpunkter på detta och tycker att han bör ta bladet från munnen, vad tycker ni att han ska säga? Ha i åtanke att det är OS och att han är anställd för att värna om idrottarnas hälsa inför och under mästerskapet. Att han skulle peka ut en aktiv för att ha höga blodvärden vore med all säkerhet tjänstefel då det är sekretess. Även om han skulle vilja menar jag att det inte vore möjligt. Förstår faktiskt inte varför Pliggen skulle vara skum? Det är ju inte så att skidåkarna har haft superhälsa de senaste åren. Kallas problem, Halfvarsson, Johan Olsson, Anna Haag osv.

En annan frågeställning är också hur skulle Pliggen kunna göra ett bra jobb som läkare åt landslaget utan att det skulle vara misstänkt i så fall? Ju friskare man är desto bättre resultat får man. Bättre läkare = bättre resultat. Men om han nu är skicklig på sitt jobb vilket jag anser att han är så blir det misstänkt? Hur kan det vara ett fair resonemang?

Då blir det omvända ju sämre läkare desto sämre sportsliga resultat. Är det tillfredsställande situation? Är det ditåt vi strävar så fall? Jag menar bara att det med väldigt stor sannolikhet är att han har en stor yrkesskicklighet med förmåga att fatta rätt beslut vid många olika tillfällen i sitt yrkesutövande vilket får en en liten med ändock positiv effekt på truppens resultat.

I alla fall damernas resultat, herrarna har inte varit såhär begränsade på många år.
Senast redigerad av Tsaitsev 2018-02-06 kl. 13:49.
Citera
2018-02-06, 13:44
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
I fallet med elitidrottare som flyttar från mellan olika höjder titt som tätt och som tar ut sig fullständigt ganska ofta kan blodvärdena ändras kraftigt på ganska kort tid. Åker dom dessutom på ett magvirus kan svängningarna bli ännu kraftigare.

Då borde det vara extremt enkelt att få slut på spekulationerna.
Lägg korten på bordet. X hade detta i blodvärde detta datum och då hade kan precis varit på höghöjdsträning. Klart.

Varför tor du att detta inte sker?

Isället haglar det bortförklaringar som att det är integritetskränkande att redovisa blodvärden och att man kan få fel blodvärden av att vara uttorkad (hur sannolikt är det att en elitåkare kommer till en provtagning vid en tävling och är uttorkad?)
Citera
2018-02-06, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Jag tror denna landslagsläkare har total koll samtliga värden.
Tror även han ser till att ingen ska fastna i dopningkontroller.
Exakt som i Norge. När Johaug torskade försökte deras läkare dra läppsalva som ursäkt. Men sanningen är att
Clostebol används för att dölja annan form dopning. Helt övertygad om han läkaren skickade i henne Clostebol för att dölja något större.

Ta reda på fakta innan du skriver skit.

Clostebol, också känd som 4-chlorotestosterone eftersom det är ett 4-kloro-derivat av det naturliga manliga könshormonet testosteron, är en syntetisk anabol steroid som använts som prestationshöjande medel av flera idrottare genom åren

Clostebol är inte som Hemohes som döljer bla EPO.
Senast redigerad av Pelepelle 2018-02-06 kl. 13:51.
Citera
2018-02-06, 13:53
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Inte träningen - blotta vistelsen på hög höjd ger ökat antal röda blodkroppar, och det är så basic att varje läkare känner till det och man kan läsa om det på tusen och ett ställen, t ex här:

T.o.m långa flygresor kan liknas vid hög-höjds vistelser.

Citat:
There can be no doubt that aircraft cabins are peculiar places for humans to be. They are a weird environment where the air pressure is similar to that atop an 8,000ft-high (2.4km) mountain. The humidity is lower than in some of the world's driest deserts while the air pumped into the cabin is cooled as low as 10°C (50F) to whisk away the excess heat generated by all the bodies and electronics onboard.

The reduced air pressure on airline flights can reduce the amount of oxygen in passengers’ blood between 6 and 25%, a drop that in hospital would lead many doctors to administer supplementary oxygen. For healthy passengers, this shouldn’t pose many issues, although in the elderly and people with breathing difficulties, the impact can be higher.

http://www.bbc.com/future/story/20170919-how-flying-seriously-messes-with-your-mind
Citera
2018-02-06, 14:28
Medlem
abborrmasters avatar
Citat:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Effects_of_high_altitude_on_humans

http://www.sciencemag.org/news/2016/10/two-weeks-mountains-can-change-your-blood-months

Googla "high latituden blood cells" om du vill ha mer.

Såg en studie för ett par år sedan där de lätt två simlag befinna sig på träningsläger på låg respektive hög höjd. Och flera i höghöjdsgruppen hade failat blodpassen efter den höjden. Vet att testgruppen var för liten för att dra några riktiga slutsatser men det ifrågasatte ju starkt verkligen huruvida blodpassen duger eller ej.
Citera
2018-02-06, 14:29
Medlem
-tramS-s avatar
För den som vill nörda in sig lite mer på blodpassdata och hög höjd har Emilie Öhrstig skrivit lite på sin blogg för fyra år sen, med lite data från 2002-2006:
https://emelieohrstig.com/tag/hoghojdstraning/
Emilies Hb ligger väldigt stabilt men hennes retikulocyter stiger kraftigt vid höghöjsläger. Emilies off score-värde är aldrig över 102 för de provtillfällen hon redovisar.

Jag vill minnas att Emilie var en åkare som svarade positivt på höghöjdsläger.
Citera
2018-02-06, 14:45
Medlem
Ni bara skyller ifrån er och vill inte se att svenske längdskidåkaren var dopad . Experten på Uppdrag granskning sa att det är 99,99 % chans att han var dopad. 1 på 10000 att han inte var dopad .. hmmm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in