2018-02-05, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knivenjonsson
Ganska kul att GM läser denna tråd.

Ja, det kan väl inte uteslutas men är inte heller garanterat? Han kan också ha blivit traumatiserad av morden och förträngt/försökt förtränga dem.
Citera
2018-02-06, 01:27
Medlem
MossTrumss avatar
Som hastigast har jag ikväll läst mig in på ett för mig ganska nytt område: gängkriminalitet i Linköping relaterat till mc-gäng.

Följande har jag funnit vara fakta utan att nämna mc-gängen vid namn.

MC-gäng i Linköping har runt åren 2011 och framåt använt sig av ett vad brottsforskare kallar "skämselkapital". Näringsidkare som restaurangägare men även sociala myndigheter i Linköping har vid tillfällen uttryckt sig vara rädda för dem.

Det finns medlemmar/ledare i MC-gängen som säger sig vara emot missbruk av narkotika, men de accepterar att andra medlemmar brukar knark som att röka en joint vid tillfällen.

Skrämselkapitalet används för att utpressa medborgare i stan som själva är kriminella, eller som rör sig i gränslandet till kriminella kretsar: man utfärdar "böter" mot dem och inkasserar pengar den vägen. Det kan också kallas för utpressning.

Med affärsidén att "bötfälla" knark-handlare gör MC-gängen sig själva fria från att anklagas för att bedriva knarkhandel.

MC-gängen dödar inte barn o ungdomar, vare sig direkt eller indirekt med narkotika.

Av egen erfarenhet från "bekanta" i Göteborg kan jag bekräfta att knarkhandeln där är strikt uppdelad mellan olika nationaliteter; att mc-gängen där - och de är flera - inte säljer knark med undantag av lite amfetamin i HA-kretsarna i Värmland vad jag har hört från en säker källa.

Om dessa fakta sätts i samband med Dubbelmordet i Linköping 2004 kan man anta att ett mc-gäng "bötfällt" den drabbade "familjen" A men haft svårigheter att få in pengarna.

I det uppkomna dödläget kan mc-gänget ha valt taktiken att skrämma familjen bort från stan genom att skrämma barnen: detta uppdrag har delegerats nedåt till "prospects" som är helt o-organiserade och kan vara vekligt lösdrivna individer.

På Åsgatan gick det helt fel. Men "skitgörat" blev delegerad neråt till "prospects" så mc-gänget i detta fallet går helt fria från skuld som vanligt.

De kriminella mc-gängen anser sig ha en hög moral gentemot alla som inte utmanar dem: det är de som trampar på dem och kriminella som får med dem att göra.

Game over!
Senast redigerad av MossTrums 2018-02-06 kl. 01:31.
Citera
2018-02-06, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Ja, det kan väl inte uteslutas men är inte heller garanterat? Han kan också ha blivit traumatiserad av morden och förträngt/försökt förtränga dem.

Tror GM är död, självklart ingenting jag vet.
Troligaste scenariot helt enkelt, troligen dog han i relativ närtid till morden också- någon som glömde bort att kollas helt enkelt(kanske från annan del av Sverige).

Alternativet är väl torped som lämnade landet.
Kniven är dock ett väldigt undermåligt vapen för en torped. Nej ensam galning är nog fallet här.
Senast redigerad av Periodic 2018-02-06 kl. 04:19.
Citera
2018-02-06, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Använder man Prospects som lakejer kan det sluta hur illa som helst. Dubbelmordet i Linköping är ett skolexempel på detta. Gm var inte ens Prospect men lejd av dem... och frågan är om GM - tokfan - ens visste om den roll han spelade?

Den senaste veckan har du verkligen snöat in på knark och kriminella gäng. I synnerhet ditt Göteborgssnack har jag funderat över. Vad är det som gör att du så envist häftar vid dom spåren? Egen erfarenhet?
Citera
2018-02-06, 11:37
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Den senaste veckan har du verkligen snöat in på knark och kriminella gäng. I synnerhet ditt Göteborgssnack har jag funderat över. Vad är det som gör att du så envist häftar vid dom spåren? Egen erfarenhet?
Kroppsbyggare som får hårddisken raderad och är inne i datoraffären för att göra upp. Hallå där! Låter inte det som en amsaga för polisen.

Hårddisken blir inte återställd av att du slår någon i nacken.

Vad hade han på hårddisken f.ö.? En doktorsavhandling eller bilder från p-surfandet? ´

De åligger alla med datorer att göra backup på hårddisken. Ett j-la pucko om han inte hade gjort backup som får skylla sig själv.

Nej, den sagan köper jag inte. Men vilka var dessa "hårdingar" som trakasserade näringsidkaren A i hans butik?

Dessa muskelbyggare har jag satt in i scenariot av Dubbelmordet: de spelar en roll där i min "film" på det här bollplanket.
Citera
2018-02-06, 13:15
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Jag har jobbat som personlig assisten hos en blind man i Göteborg som var narkoman och bodde i en knarkarkvart. Där lärde jag mig ett och annat och träffade många i den undre världen - JA!

Varje morgon åt vi frukost på caféet vid Mötesplatsen. Mc-killen gift med en sicilianska och som drev caféet blev jag bekant med på den vägen. Han berättade för mig att HA gärna stövlade in och "tog över", men han var ingift med ngt mycket större än "moppe-gänget" HA Ta det som en anekdot, men så var det och caféet förblev en neutral mc-miljö.
Senast redigerad av MossTrums 2018-02-06 kl. 13:17.
Citera
2018-02-06, 13:39
Medlem
Fick reda på igår att både Mohammeds pappa och farbrorn blev grovt misshandlade innan morden och att grannarna sagt att det varit ett jävla liv då det hände; det här är inget som stått i tidningen o enda sättet att kolla upp det är väl om polisen har uppgifter om detta
Citera
2018-02-06, 14:32
Medlem
Citat:
Kroppsbyggare som får hårddisken raderad och är inne i datoraffären för att göra upp. Hallå där! Låter inte det som en amsaga för polisen.

Hårddisken blir inte återställd av att du slår någon i nacken.

Vad hade han på hårddisken f.ö.? En doktorsavhandling eller bilder från p-surfandet? ´

De åligger alla med datorer att göra backup på hårddisken. Ett j-la pucko om han inte hade gjort backup som får skylla sig själv.

Nej, den sagan köper jag inte. Men vilka var dessa "hårdingar" som trakasserade näringsidkaren A i hans butik?

Dessa muskelbyggare har jag satt in i scenariot av Dubbelmordet: de spelar en roll där i min "film" på det här bollplanket.
Barnporr? Pedofili? På hårddisken?
Citera
2018-02-06, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Fick reda på igår att både Mohammeds pappa och farbrorn blev grovt misshandlade innan morden och att grannarna sagt att det varit ett jävla liv då det hände; det här är inget som stått i tidningen o enda sättet att kolla upp det är väl om polisen har uppgifter om detta
Var bodde familjen A?
Citera
2018-02-06, 15:10
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Barnporr? Pedofili? På hårddisken?
Du missade poängen som var att det inte kan ha funnits ngt på hårddisken som gjort det värt att ta lagen i egna händer och att med våld i butiken skipa rättvisa.

Har man en dator så vet man att det på hårddisken man vill spara gör man backup på, speciellt innan man lämnar in datorn för service. Storyn om en raderad hårddisk låter som en typisk saga för polisen.

Det väcker mina tankar till ett nytt fenomen i samtiden, nämligen "bötfällning". Man kan läsa om det i dagstidningar att fenomenet växer bland skolungdomar som "bötfäller" varandra: betala eller du får stryk! Och det handlar om skitsaker: t.ex. du har frågat chans på en tjej som tillhör en "gängmedlem". Det kan kosta tusentals kronor eller ett rejält kok stryk.

Mc-gäng som i egna ögon vill spela rollen av "medborgargarde" går på kriminella och "bötfäller" dem. Gärna då knark-handlare som de facto har kontanterna på fickan, ja, eller de tjocka sedelbuntarna i handskfacket på bilen.

De allra flesta näringsidkare är inte kriminella. Men rädslan för gängen finns bland restaurangägare. De kriminella mc-gängen tar gärna över hängandet av ytterkläder på krogar, för att få in en fot och nekar du så hugger de. I Linköping tände man eld på en restaurang efter att gängmedlemmar blivit nekade inträde.

Det är en tuff värld där ute och det är inte helt otänkbart att familjen A som bosatt sig i Linköping i tron att det varit en lugn stad blivit offer för gängmiljön i Linköping.
Senast redigerad av MossTrums 2018-02-06 kl. 15:13.
Citera
2018-02-06, 15:54
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Du missade poängen som var att det inte kan ha funnits ngt på hårddisken som gjort det värt att ta lagen i egna händer och att med våld i butiken skipa rättvisa.

Har man en dator så vet man att det på hårddisken man vill spara gör man backup på, speciellt innan man lämnar in datorn för service. Storyn om en raderad hårddisk låter som en typisk saga för polisen.

Det väcker mina tankar till ett nytt fenomen i samtiden, nämligen "bötfällning". Man kan läsa om det i dagstidningar att fenomenet växer bland skolungdomar som "bötfäller" varandra: betala eller du får stryk! Och det handlar om skitsaker: t.ex. du har frågat chans på en tjej som tillhör en "gängmedlem". Det kan kosta tusentals kronor eller ett rejält kok stryk.

Mc-gäng som i egna ögon vill spela rollen av "medborgargarde" går på kriminella och "bötfäller" dem. Gärna då knark-handlare som de facto har kontanterna på fickan, ja, eller de tjocka sedelbuntarna i handskfacket på bilen.

De allra flesta näringsidkare är inte kriminella. Men rädslan för gängen finns bland restaurangägare. De kriminella mc-gängen tar gärna över hängandet av ytterkläder på krogar, för att få in en fot och nekar du så hugger de. I Linköping tände man eld på en restaurang efter att gängmedlemmar blivit nekade inträde.

Det är en tuff värld där ute och det är inte helt otänkbart att familjen A som bosatt sig i Linköping i tron att det varit en lugn stad blivit offer för gängmiljön i Linköping.

Jag förstår vad ditt budskap är, det är glasklart. Problemet är att hitta GM. Var tror du att han befinner sig idag?
Citera
2018-02-06, 16:00
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Jag förstår vad ditt budskap är, det är glasklart. Problemet är att hitta GM. Var tror du att han befinner sig idag?
I vägrar pärmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in