2018-02-05, 22:38
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Du kanske borde läsa på lite innan du skriver så inser du att UG inte är ensamma utan avslöjandet är gjort tillsammans med media från flera andra länder och dessutom flera oberoende experter inblandade.
Så nog är det ett seriöst arbete och inget fake news.
Och du kanske skulle kolla vad det är för "bevis" dom lägger fram.

Att tre-fyra TV-bolag är inblandade betyder inte att resultatet blir bättre än om ett enda bolag gjort jobbet.
Citera
2018-02-05, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inmymind777
Vad vill du sagt med det? Har vi andra inte rätt att gräva fram namnet?

Jag står fast vid att det här gäller Hellner.

Faktum kvarstår. Det är mycket höga och onormala värden som uppmätts.

Varför inte tala ur skägget? Nej just det den dopade åkaren ska snart köra OS!
Du kan ju ägna dig att tro det gäller Hellner. Men din tro är högst personlig. Du har inte några fakta som stödjer dej mer än 100-talet inlägg här. Det kan vara han. Men också 20-talet andra. Ska man gå på vad som presenterats i media är Brink mer trolig. So what?
De höga och onormala värden som uppmätts är säker fakta. Har de inte kollats är det en skandal i sig. Men om det vet vi inget.
Vad vi vet är att Uppdrag Granskning gjorde ett kasst jobb i att inte ge oss svar. Men de har misstänkliggjort.
De kunde lärt oss om höga blodvärlden och vid vilka situationer ett tillfälligt högt blodvärde kan uppstå.
Jag talade med en läkare idag som sa att mitt blodvärde nog var högst vid de tillfällen jag var magsjuk och hade diare. Jag tar inte det för sant. Hur vet han? Lokalläkare. Taskig utbildning. Hankar sig fram på en vårdmottagning långt från Stockholm.
Men UG gjorde inte sitt jobb.
De lanserade. En läkare från Trumpland. Jag litar hellre på fler från Assholecountries.
Citera
2018-02-05, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Väldigt lite uppdateringar kring de svenska längdherrarna. Inga klipp, intervjuer eller uppdateringar på deras instagram. Undra varför.

De är beordrade in under radioskugga nu inför OS, IOK regler. Även tex JHK har stängt sin vlogg
Citera
2018-02-05, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Och du kanske skulle kolla vad det är för "bevis" dom lägger fram.

Att tre-fyra TV-bolag är inblandade betyder inte att resultatet blir bättre än om ett enda bolag gjort jobbet.
Så du tror på fullt allvar att det är fake news?
Citera
2018-02-05, 22:44
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Att du inte anser höga och häftigt oregelbundna blodvärden är bevis på doping vittnar bara om hjärntvätt och naivitet.
Blodvärden kan dels variera olika mycket och snabbt mellan olika individer, dels påverkas de rejält av faktorer som uttorkning och ändring av vistelsehöjd.

Ett exempel; jag (som är rätt gammal och inte har någon anledning att dopa mig) har av genetiska orsaker tyvärr väldigt låga naturliga blodvärden. Men om jag tillbringar en vecka i Alperna på hög höjd och dessutom äter vanlig järnmedicin samtidigt ökar mina värden mycket kraftigt på 4-5 dar, för att sedan sjunka tillbaka ganska raskt när jag kommer hem till låglandet igen.

Skulle jag dessutom köra ett långlopp när jag är i Alperna, och bli uttorkad, blir värdena än högre.

Sens moral: först vill man se vilka värden Svens/UG/SVT vaskat fram. Sen vill man veta omständigheterna kring dessa värden. Sedan får en kunnig läkare uttala sig och göra en bedömning.
Citera
2018-02-05, 22:47
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Det han talar om nu är ett "massivt jobb" som han/UG/SVT gjort tillsammans med andra mediabolag. Det avser blodprov under perioden 2001-2010. Står mer här:

https://www.expressen.se/sport/os-2018/attacken-pa-norge-ar-som-nordkorea/

Men vad är det för fel på dig?

Från det du själv länkar till:
Citat:
Jag tror till exempel att få OS-medaljer under 90-talet togs med rent mjöl i påsen. Nästan alla medaljer togs med hjälp av doping.

Citat:
– Vi kunde se i dokumentären att även svenska blodvärden var höga. Jag har själv sett prov på ganska höga blodvärden från svenskar. Jag kan inte peka ut enskilda åkare, men som jag sa: det är få medaljer som tagits under 90-talet utan doping.

Han pratar uppenbarligen främst om 90-talet och den dokumentär han själv bidrog till 2013.

Citat:
Men det som är intressant i det här fallet är om Svens/UG/SVT har några bevis för allt de kläcker ur sig. Enstaka blodprov må vara nog så suspekta, men bevis utgör dom inte såvitt jag vet (men rätta mig om jag har fel!)
Du har fel så jag rättar dig gärna!
Jag upprepar: Det handlade inte om enstaka suspekta blodprov. Det handlade om massor av prov som var extremt suspekta under en lång tid.
Om du inte anser att det utgör bevis så kan du väl ge en tänkbar naturlig förklaring till detta?! Eller?
Anledningen till att han pekar ut Norge för systematisk doping var att väldigt stor andel av Norges skidelit på 90-talet hade extremt höga blodvärden vid tävlingar.
Har du ens sett dokumentären?
Citera
2018-02-05, 22:48
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Så du tror på fullt allvar att det är fake news?
Absolut inte. Om du läser mitt inlägg ordentligt så säger jag, att det kan komma att framstå som fake news om dom inte kan lägga fram bevis.

Exempel: om dom inte kan lägga fram bevis för att Norsk Skidförbundet ledde en organiserad doping 2001-2010 så kan det påståendet mycket väl vara Fake News.

Nog finns en del nationer som haft organiserad doping, men jag har rätt svårt att tro att norska skidförbundet skulle organiserat doping efter 2001.
Citera
2018-02-05, 22:50
Medlem
outback4s avatar
Lägg ner nu alla konspirationsteorier om Hellner. Det är inte MH detta gäller.
Larvigt sitta bakom anonyma skärmar och smutskasta idrottare som inte kan försvara sig.
Seriöst. Tror nån allvarligt att Hellner skulle riskera allt?
Han heter för tusan inte Hellninen..eller Hellkov.
Skärpning.

Mvh/ Torgny Svan.
Citera
Medlem
Möjligt att någon med dålig känsla för tajming, vill rikta uppmärksamheten åt deras håll. Som vanligt blir det fel, och människor blir förbannade pga tillfället.
Rent allmänt undrar jag om någon i tråden, har inte läst allt, varit skidåkare på internationell toppnivå eller inom annan sport.
Däremot blir jag förbannad över doping, då borde man istället ha avslutat det hela, ynkryggar.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emellertid
Vad vi vet är att Uppdrag Granskning gjorde ett kasst jobb i att inte ge oss svar. Men de har misstänkliggjort.
Men du - och flera andra - missar (medvetet?) deras huvudpoäng.
Poängen var inte att hänga ut enskilda utan att påvisa omfattande problem med doping inom skideliten. Vilket är helt uppenbart att det stämmer.
Det är väl superviktigt att detta lyfts fram? Eller?
Citera
2018-02-05, 22:52
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Sens moral: först vill man se vilka värden Svens/UG/SVT vaskat fram. Sen vill man veta omständigheterna kring dessa värden. Sedan får en kunnig läkare uttala sig och göra en bedömning.
Det var ju precis det som hände i programmet du sågar. Tre kunniga läkare fick alla fakta och sa att det med all säkerhet rörde sig om doping.
Men fortsätt stoppa huvudet i sanden du.
Citera
2018-02-05, 22:53
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Men vad är det för fel på dig?

Från det du själv länkar till:

Han pratar uppenbarligen främst om 90-talet och den dokumentär han själv bidrog till 2013.

Du har fel så jag rättar dig gärna!
Jag upprepar: Det handlade inte om enstaka suspekta blodprov. Det handlade om massor av prov som var extremt suspekta under en lång tid.
Om du inte anser att det utgör bevis så kan du väl ge en tänkbar naturlig förklaring till detta?! Eller?
Anledningen till att han pekar ut Norge för systematisk doping var att väldigt stor andel av Norges skidelit på 90-talet hade extremt höga blodvärden vid tävlingar.
Har du ens sett dokumentären?
UGs nya reportage baseras på att de gått igenom ett stort antal blodprover under perioden 2001-2010. Att Svens sen även gör några uttalanden om ett äldre jobb ändrar inte på det.

Jag ska villigt erkänna att jag inte är expert på exakt vilka grunder som en idrottare kan fällas för doping på. Men du som uppenbarligen är expert kan väl ge några exempel på skidåkare som stängts av för doping enbart pga för höga blodvärden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in