2018-02-05, 15:25
Medlem
Pausaniass avatar
Om det gäller en man en man som fortfarande är aktiv så misstänker jag att man ska fundera på någon som numera åker i långloppen. Kan endast komma på J-rgen Br-nk. Övriga bör ha varit för unga för att ha bloddopat sig. Har svårt att tro att det är något som man startar sin karriär med, snarare avslutar.
Citera
2018-02-05, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emellertid
Nej, det är inte "fake" för att man inte namnger. Det är bara dåligt och omoget tänkt.
Om du har en stor grupp, Sverige exempelvis, är det ok att skriva att en svensk är seriepedofil. Ingen känner sig nämnvärt kränkt. Ju mindre grupp det är desto mer kränker anonymiteten. "En i närheten av kungafamiljen har sannolikt nyttjat prostituerade"... Ja, då kränker man oskyldiga. På journalistutbildningar har just anonymitet diskuterats och vådan av anonymitet när det istället drabbar en grupp. Sunkig journalistik använder dett för att tvinga den utpekade att träda fram av solidaritet med övriga.
I det här fallet försöker man öka nyhetens värde genom att:
1) Jämställa med Ryssland. Journalisten gjorde så i ett Expressencitat.
2) Koppla den "sannolika" (ett jävligt förrädiskt ord) till nuvarande elit.
Här FB har det spekulerats om tre stycken som är i OS truppen samt Emil Jönsson.

Materialet som använts som utgångspunkt kommer från de som bekämpar dopning.
I ljuset av tidigare sjaskigt underbyggda uppgifter UG 2013 hade jag förväntat mig bättre.
Jag tycker fortfarande att den stora nyheten är vilka som delgav materialet. Tiden för publicering är ett journalistiskt val.
Uppgifterna är 8 år gamla!
Därefter kommer: Vem? Hur har blodvärdes-avvikelsen hanterats? Vad har ansetts vara förklaringen.
Och det finns många.
https://www.mayoclinic.org/symptoms/high-hemoglobin-count/basics/causes/sym-20050862
UG kunde ägnat tid åt orsaker till möjliga avvikelser och på så sätt utbildat oss.
Fake News.

Instämmer.
Citera
2018-02-05, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LottaRimpi
Kan det vara Marcus Kalla det är frågan om?
Försök inte den gubben! Här diskuterar vi Per Olofsson och Anders Brink, så gott det nu går.
Citera
2018-02-05, 15:50
Bannlyst
fick ett pm om att det är hellner det handlar om. jävligt tråkigt men ja kollar man på de formtoppar han lyckat med på mästerskap och i övrigt ingen jätestjärna så var det väl inte helt oväntat.
Citera
2018-02-05, 15:54
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Om det gäller en man en man som fortfarande är aktiv så misstänker jag att man ska fundera på någon som numera åker i långloppen. Kan endast komma på J-rgen Br-nk. Övriga bör ha varit för unga för att ha bloddopat sig. Har svårt att tro att det är något som man startar sin karriär med, snarare avslutar.

Är det Voldemort du menar? Han vars namn inte får nämnas?

Jävla trams.
Citera
2018-02-05, 15:58
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av opcanagil
fick ett pm om att det är hellner det handlar om. jävligt tråkigt men ja kollar man på de formtoppar han lyckat med på mästerskap och i övrigt ingen jätestjärna så var det väl inte helt oväntat.

???

om det är sant var inte någon sensation frågan är om det betyder att han dopat ? inte vem det är
Citera
2018-02-05, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
Jag har svårt att tänka mig att det rör sig om någon i OS-truppen, känns som det hade blivit en större grej typ "Svensk OS-åkare pekas ut som dopad". Så sannolikt någon som varit framgångsrik landslagsåkare men inte är med i landslaget längre men fortfarande aktiv.

Det ska dessutom vara någon som varit med ett tag eftersom de här blodvärdena låg en bit bakåt i tiden. Måste inte vara någon som presterat bra på mästerskap, det kan man ju göra ändå. Snarare någon som kanske haft det lite kämpigt och därför känt att dopning var enda vägen framåt och som senare gjort betydligt bättre resultat än vanligt.

En man tänker på är ju till exempel J*rgen Br*nk som gjorde ett bra VM 2003 men sedan kollapsade i stafetten på grund av hjärtflimmer. Är ingen läkare men bloddoping bör ju rimligtvis kunna påverka hjärtfunktionen. Dessutom fortfarande aktiv men som långdistansåkare.

Två källor anger att det är en OS-åkare.

Dels Expressen:
"En svensk manlig längdåkare pekas ut som misstänkt dopad. Tre experter säger i "Uppdrag Granskning" att hans värden endast kan ha uppstått på grund av doping. Enligt SVT:s reporter Magnus Svenungsson är åkaren, som anonymiseras i programmet, aktiv i landslaget i dag."
https://www.expressen.se/sport/os-2018/svenska-stjarnorna-i-interna-diskussioner/

Dels en pålitlig Flashbackkälla:
"Han ville inte heller säga om det handlade om OS-aktuella men min kompis uppfattade det i alla fall som att det handlar om en OS-aktuell åkare men att man inte kan nämna det eftersom att det vore för enkelt att lista ut vem det handlar om."
(FB) Vintersport och dopingrykten! Samlingstråd /mod
Citera
2018-02-05, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MadBalt
???

om det är sant var inte någon sensation frågan är om det betyder att han dopat ? inte vem det är

Den bevisning som finns är redan visad. Tror knappat du kommer får mer bevis
Citera
2018-02-05, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Två källor anger att det är en OS-åkare.

Dels Expressen:
"En svensk manlig längdåkare pekas ut som misstänkt dopad. Tre experter säger i "Uppdrag Granskning" att hans värden endast kan ha uppstått på grund av doping. Enligt SVT:s reporter Magnus Svenungsson är åkaren, som anonymiseras i programmet, aktiv i landslaget i dag."
https://www.expressen.se/sport/os-2018/svenska-stjarnorna-i-interna-diskussioner/

Dels en pålitlig Flashbackkälla:
"Han ville inte heller säga om det handlade om OS-aktuella men min kompis uppfattade det i alla fall som att det handlar om en OS-aktuell åkare men att man inte kan nämna det eftersom att det vore för enkelt att lista ut vem det handlar om."

Aha, jag har bara sett citatet att åkaren skulle vara aktiv idag, inte att han var aktiv i landslaget fortfarande. Å andra sidan kan Expressen så klart skrivit fel, det slarvas ju en del med detaljer i tidningar ibland så kan ju varit en överentusiastisk reporter som fritt tolkat uttalandet "aktiv idag" som "aktiv i landslaget idag".

Vi får se om det dyker upp någon annanstans.
Citera
2018-02-05, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
Aha, jag har bara sett citatet att åkaren skulle vara aktiv idag, inte att han var aktiv i landslaget fortfarande. Å andra sidan kan Expressen så klart skrivit fel, det slarvas ju en del med detaljer i tidningar ibland så kan ju varit en överentusiastisk reporter som fritt tolkat uttalandet "aktiv idag" som "aktiv i landslaget idag".

Vi får se om det dyker upp någon annanstans.

Värt att nämna att Aftonbladet också publicerat att det är en OS-åkare.
"Enligt tidningen Expressen uppger SVT:s reporter Magnus Svenungsson att det handlar om en manlig åkare, han pekas inte ut med namn i programmen, som är aktiv i landslaget i dag."
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/Onrr9A/forbundskapten-grip-efter-anklagelserna-olustig-situation

Så båda kvällstidningarna samt Flashbacks källa säger OS-åkare. Då är det också det mest rimliga att det är så. Det måste inte vara så men det är det mest troliga.

Ser nu att någon fått PM om att det är Hellner.

Fullt logiskt då spåren pekar i den riktningen. Återstår dock att få mer trovärdig bekräftelse på det.
Senast redigerad av Mafia 2018-02-05 kl. 16:23.
Citera
2018-02-05, 16:23
Medlem
Väldigt lite uppdateringar kring de svenska längdherrarna. Inga klipp, intervjuer eller uppdateringar på deras instagram. Undra varför.
Citera
2018-02-05, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av opcanagil

Kan du fråga din källa hur han vet det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in