2018-02-05, 21:28
Medlem
Märkligt att UG går ut med dessa resultat utan att ha mer att komma med. Vid det här laget borde de förutspått de ständiga dementierna från lagledare och åkare. Nästan så man misstänker en andra våg som är mycket tuffare. Dvs invänta dementier på det första släppet av information och sedan nypa till såsom de kan gå tillväga ibland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immunologiker
Just det, eftersom Ret-värdet speglar andelen omogna röda blodkroppar. Har man en liten andel retikulocyter, dvs låg andel omogna röda blodkroppar och trots det ett ovanligt högt Hb-värde kan det vara ett indicium på att Hb-värdet har tillfälligt höjts genom bloddoping av klassisk typ utan motsvarande behövlig extra utmogning av röda blodkroppar .
Formeln Hbx10-60(√Ret) = Off-score ska spegla detta.

I detta fall antar jag att Hb-värdet var 17.5 vilket skulle ge

132 = 17.5 x 10 - 60 x roten ur Ret => Ret = ((175-132)/60)^2 = ca 0.51

Så om Hb-värdet var 17.5 måste Ret ha varit ca 0.72 för att off-scorevärdet 132 skulle uppkomma.

Sätter man in Hb 180 istället blir Ret 0.64.

De verkliga värdena tolkas tydligen av 3 experter (som rimligen fått se de faktiska Hb-värdena och Ret-värdena) som för individen extremt avvikande inbördes värden på Hb och Ret när de resulterar i off-score 132.
Gillar nördar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Fantastiskt ändå att två namn droppats i tråden men ingen av dom är någon skidåkare. Jag känner då inte till någon Per Olofsson eller Daniel Brink. Då har jag ändå följt längdskidor ganska mycket senaste 15 åren.

Precis, riktiga skidexperter i tråden.

Själv tror jag att det är Gunde Tupp och Tomas Dassberg som är skyldiga.
Citera
2018-02-05, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadBalt
Jag fattar inte riktigt varför inte det funkar med ett ej kroppseget ämne, om hon tar en så låg dos att hon kan göra sig av med det på kort tid övernatt eller dygn så är det väl samma sak. Hon kan stimulera muskeltillväxt/återhämtning lite grann utan att ha väldigt hög risk att åka dit. Kanske inte så hög effekt men om hon blir ett fåtal % bättre per kilometer så räcker det. Marginal gains. Användning kortikosteroider typ salbutomol är ju samma sak fast tillåtet inom regerverket.

En dopare riskerar rimligen upptäckt lättare med främmande substanser (och deras metaboliter) lättare som clostebol (som även finns i salvan Trofodermin) än EPO i låg dos då EPO finns naturligt i kroppen. Clostebol får ju inte alls finnas ens i låg dos.

Visst kan det ändå gå att mikrodosera clostebol, men frågan är om det skulle få tillräckligt meningsfull effekt. Fast med en "preventiv" cover-up med Trofodermin skulle av en dopare kunna motivera en högre föregående dos i pillerform och hoppas på lindrigare straff än 4 år vid upptäckt. Kanske är det den "taktiken" några ertappade som ska ha tagit Trofodermin har tillämpat ?
Senast redigerad av Immunologiker 2018-02-05 kl. 21:38.
Citera
2018-02-05, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Johaug kunde t.o.m. åka fast med androider i blodet och tituleras oskyldig.
Hade hon svalt mobiltelefoner?
Citera
2018-02-05, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problemtalla
Precis, riktiga skidexperter i tråden.

Själv tror jag att det är Gunde Tupp och Tomas Dassberg som är skyldiga.

Ni har inte hängt med i tråden. Hellner nämns som trolig. Möjliga kandidater är dock även Petersson, Jönsson och Richardsson. Brink är möjlig om uppgifterna om att det är en aktiv landslagsåkare är felaktiga.
Citera
2018-02-05, 21:41
Medlem
Hasse Svens misstänker organiserad doping i Norge.
"SVT har presenterat nya uppgifter om doping inom längdskidåkningen som komprometterar både Sverige och Norge.

Nu hävdar dopingjournalisten Hasse Svens att det norska skidförbundet försöker tysta ner avslöjandena.

– De kör med propaganda som man kan jämföra med Nordkorea. De smutskastar vårt seriösa arbete, säger Svens. "
https://www.expressen.se/sport/os-2018/attacken-pa-norge-ar-som-nordkorea/
Citera
2018-02-05, 21:44
Medlem
Citat:
Ni har inte hängt med i tråden. Hellner nämns som trolig. Möjliga kandidater är dock även Petersson, Jönsson och Richardsson. Brink är möjlig om uppgifterna om att det är en aktiv landslagsåkare är felaktiga.

Inte hängt med i tråden??

Jag har till skillnad från många hängt med i skidsporten sedan 70talet.
Citera
2018-02-05, 21:45
Medlem
Har läst på lite.
Man har inte alls använt sig av den rättså sofistikerade modellen som appliceras på det såkallade "athletes biological passport" som jag trodde. De har gjort som alltid, tittat på blodvärden och räknat ut off-score och låtit en expert titta på värdena.
För att ta någon för dopning med hjälp av blodpasset (nu får jag svårt att få svenskan att räcka till) passas en modell till en indivds uppmätta blodvärden (minst sju sa man förr i tiden iaf) och sedan jämförs mätvärden med modellen för individen (förenklat). Det första förslaget för en sådan modell publicerades 2006 och det gjordes eftersom att bara titta på olika bloparametrar eller tex off score inte är tillförlitligt.
I denna modell ingår annan information (priors) av kända påverkande faktorer:

Kön (Man/Kvinna - känns som relevant info för svenskar)
Etnicitet (4st kategorier)
Sporttyp (2 st)
Höjd (3st)
Ålder (3)
Mätmaskin (4)

Som blodparameter i modellen används abnormal blood profile score (en rätt svårdefinerad historia).

Blir lite besviken på journalisterna. Inga bevis, pöbeln ska döma.
10000 blodvärden hade förtjänat en riktig analys.
Citera
2018-02-05, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsaitsev
Märkligt att UG går ut med dessa resultat utan att ha mer att komma med. Vid det här laget borde de förutspått de ständiga dementierna från lagledare och åkare. Nästan så man misstänker en andra våg som är mycket tuffare. Dvs invänta dementier på det första släppet av information och sedan nypa till såsom de kan gå tillväga ibland.

"– Men det kommer mer bevis. Sista ordet är inte sagt än. Det är mer på gång. Norge kommer att vakna ur sin Törnrosa-sömn.

Tänker du på framtida avsnitt av Uppdrag granskning nu?

– Jag tänker... jag säger inget mer. Det är bäst att jag är tyst. Men det kommer mer. "
Citera
2018-02-05, 21:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Problemtalla
Inte hängt med i tråden??

Jag har till skillnad från många hängt med i skidsporten sedan 70talet.

Vad vill du sagt med det? Har vi andra inte rätt att gräva fram namnet?

Jag står fast vid att det här gäller Hellner.

Faktum kvarstår. Det är mycket höga och onormala värden som uppmätts.

Varför inte tala ur skägget? Nej just det den dopade åkaren ska snart köra OS!
Citera
2018-02-05, 21:51
Medlem
Citat:
Hasse Svens misstänker organiserad doping i Norge.
"SVT har presenterat nya uppgifter om doping inom längdskidåkningen som komprometterar både Sverige och Norge.

Nu hävdar dopingjournalisten Hasse Svens att det norska skidförbundet försöker tysta ner avslöjandena.

– De kör med propaganda som man kan jämföra med Nordkorea. De smutskastar vårt seriösa arbete, säger Svens. "

När det talas om "höga blodvärden" av Hasse Svens så räcker alltså inte det. Höga Hb-värden är en talangfaktor så det är naturligt att t ex OS- och VM-medaljörer ligger högre i snitt än lite sämre längdskidåkare.

Men om de t ex snarare menar avvikande värde-utveckling på individnivå t ex med toppar inför OS och visat genom off-score-värdet (som tar hänsyn till onaturlig relation mellan Hb och Ret), så blir det mer trovärdigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in