2018-02-05, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
retoculocyter vet jag inte riktigt vad syftet att mäta är.

Därför att du är okunnig.

https://www.youtube.com/watch?v=fck_OZDBE_o

Citat:
Oavsett vilket, så var det bara blodvärdet de visade för landslagsdoktorn enligt tidningen.

Det som stör mig är att Uppdrag granskning, med mening, släpper tillräckligt mycket info för att det ska gå att klura ut vem det gäller, men samtidigt släpper för lite för att det ska gå att kolla hur bra de egentligen har på fötterna.

Släpp siffrorna fullt ut så man kan kolla.

Grafen är baserad på off-score, inte Hb-värde. Svensken hade 132 i off-score vilket kräver både ett högt Hb-värde och ett ovanligt lågt retikulocytvärde samtidigt.
Citera
2018-02-05, 20:47
Medlem
MadBalts avatar
Intressant epo är ju något alla kan få tag på

Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Hur?

ok jag överdrev lite men googla how to buy EPO, och testa valfritt nätapotek eller åk till ett apotek i Mexiko Kenya, Etiopien eller Thailand eller något annat land med mer pragmatisk syn på läkemedel

Typ lite källor till mina påståenden
https://www.expressen.se/sport/qs/jag-klev-in-pa-apoteket-och-fragade-om-de-hade-epo-och-det-hade-de/

https://www.theguardian.com/sport/2017/aug/04/doping-hotspot-ethiopia-drug-testing-epo/
Citera
2018-02-05, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Tycker du verkligen det?

Elitidrottare idag måste nog delge dopingkontrollanterna en del känslig information för att få delta i internationella tävlingar på hög nivå. Troligen har de i utbyte lovats någon form av sjukvårdssekretess. Tycker du det är rätt att någon journalist sen går och offentliggör all den informationen?

Om systemet ska fungera så måste det skötas av proffs som får tillgång till "all" information som krävs för att göra en bedömning. Men, för att det systemet ska vara rättvist mot utövarna så måste det finnas sekretess utåt.

Men det där är ju så jävla löjligt. Vad skulle det vara för känslig information som de inte kan ge ut för att rentvå sig? Att de varit uttorkade? Tränat på hög höjd? Varit magsjuka? Haft mens? Druckit för mycket vatten?

Sen undrar man ju, om de har alldeles för höga blodvärden pga doping men ljuger ihop att det beror på höghöjdsträning eller uttorkning, får de dispens då eller?
Citera
2018-02-05, 20:54
Medlem
Citat:
Nej, dopingexperterna säger inte det. Dopingexperterna som jobbar med detta har utrett det och friat.

Ett par "dopingexperter" som uppdrag granskning hittat säger det. Nån av dem visste ju inte ens att detta var information som finns tillgänglig för dopingjägarna sen innan så jag tvivlar på hur mycket experter de är. Speciellt efterssom de uttalar sig så kategoriskt om något utan att veta under vilka förutsättnignar proven togs.

(databasen som uppdrag granskning har fått tag på är dopingjägarnas egna databas där blodpassen lagras)

Sen är det också tveksamt att göra detta dagarna innan OS. Gör det några månader innan eller vänta till efter OS. Om åkaren är oskyldig så ställer detta till i onödan på säsongens höjdpunkt.

Det är inte nya tester som är gjort, det är gamla resultat i dopingjägarnas databas som uppdrag granskning har offentligjort. Och njae, just blodvärdet är ju bara mängden röda blodkroppar(hemaglobin). Det kan du inte mäta på så många olika sätt. Bara hur många gram per liter. Det är inte något man behöver vara expert för att förstå.

*edit
Efter att ha kollat upp lite så är ju iaf en av de där 3 experterna kvalificerad. Men.. jag tror han tänker laboratoriemiljö.
För om 2 tester var tagna under liknande omständigheter och det var stora variationer, då hade jag också trott på doping. Men när man inte vet under vilka omständigheter testerna är tagna så kan man inte vara så stensäker.

Tack. Inlägg likt ditt har tagit över tråden. Från töntar som skriver automatiskt. Ve dem.
Citera
2018-02-05, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadBalt
Intressant epo är ju något alla kan få tag på

ok jag överdrev lite men googla how to buy EPO, och testa valfritt nätapotek eller åk till ett apotek i Mexiko Kenya, Etiopien eller Thailand eller något annat land med mer pragmatisk syn på läkemedel

Typ lite källor till mina påståenden
https://www.expressen.se/sport/qs/jag-klev-in-pa-apoteket-och-fragade-om-de-hade-epo-och-det-hade-de/

https://www.theguardian.com/sport/2017/aug/04/doping-hotspot-ethiopia-drug-testing-epo/

Italien då? Dit verkar ju alla längdåkare vallfärdas för att träna inför mästerskap, så även Johaug där hon gick lös i apoteken.
Citera
2018-02-05, 20:56
Medlem
Citat:
Det är ju det som är grejen, det finns inte med i de värdena som Uppdrag granskning har visat upp när de pratat med experter som tex landslagsläkaren. Där har de ju tala om enbart blodvärde. Och visst, om någon hade 160 ena dagen och 180 andra(påhittade värden, har för mig gränsen för den där 5 dagars säkerhetsavstängningen de höll på med ett tag var 170?) så ser det ju konstigt ut.

Och då har man inte hela bilden, vilket de dopingjägare som har friat en gång i tiden hade.

Måste rätta mitt antagande. Nej, de mäter inte saltbalansen (natrium). Däremot får inte testpersonen ha utövat någon idrott eller ansträngning 2 timmar innan. Kroppen återhämtar sig snabbt. Dessutom måste testpersonen sitta 10 minuter på en stol direkt innan provet tas.

Blodpasset innehåller två "moduler", ett hemstologiskt och ett steroid. Den hematologiska mäter 9 biomarkörer, bland annat hb. Att de tar så många markörer gissar jag är för att ha ett "finger print" som man kan ha användning för i dopingmisstanke.

Jag har mycket svårt att tänka mig att svenska åkare pysslar med mikroinjektion av EPO eller slabbar med blodpåsar. Åkaren i det här fallet kan genetiskt ha högre nivåer och legat på höghöjdsträning.

Glöm UG! Snart är det OS!!
Citera
2018-02-05, 20:59
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immunologiker
Visserligen lite off-topic, men i Johaug-fallet var det en främmande substans (EPO är kroppseget) så där bör inte mikrodosering vara tillämpligt, men med en möjlig cover-up i salvan hon sas ha använt skulle en aktiv anabol doping försökas kunna (bort)förklaras.

Jag fattar inte riktigt varför inte det funkar med ett ej kroppseget ämne, om hon tar en så låg dos att hon kan göra sig av med det på kort tid övernatt eller dygn så är det väl samma sak. Hon kan stimulera muskeltillväxt/återhämtning lite grann utan att ha väldigt hög risk att åka dit. Kanske inte så hög effekt men om hon blir ett fåtal % bättre per kilometer så räcker det. Marginal gains. Användning kortikosteroider typ salbutomol är ju samma sak fast tillåtet inom regerverket.
Citera
2018-02-05, 21:01
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Italien då? Dit verkar ju alla längdåkare vallfärdas för att träna inför mästerskap, så även Johaug där hon gick lös i apoteken.

Jag kan inget om Italien eller Europa de länder jag nämnde har jag sett i olika artiklar men jag hittade bara källa till två.

Men det finns andra delforum här där kunskapen om hur man anskaffar är högre.
Senast redigerad av MadBalt 2018-02-05 kl. 21:06.
Citera
2018-02-05, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadBalt
Jag kan inget om Italien eller Europa de länder jag nämnde har jag sett i olika artiklar men jag hittade bara källa till två

Ja men det känns inte som att det är så extremt lätt att en enskild aktiv kan sitta och klicka hem ett paket helt obehindrat bakom datorn.

Det känns mer som en landslagsläkarsyssla.
Citera
2018-02-05, 21:09
Medlem
Min far 74 år gammal fick blodförtunning. Han hade sprungit mellan två försenade SJ tåg.
Svagt hjärta.
Vad låg Kallas blodvärlden på då hon hade hjärtproblem?
Envar som inte jobbar för UG kan googla. "Orsaker högt HB"
Farsan hade 193. Jag blev glad och tyckte han hade fin form.

Kan vi inte enas om, vilken utgångspunkt vi än har. Att UG gjorde ett dåligt journalistiskt jobb?
Jag vill veta varför.
Jag tror hela bunten, sunday times och svt med flera agerar som duktiga idioter.
Är rätt säker på det. Vilka inom SVT har manipulerat?
Ett uppseendeväckande högt blodvärde tas till en amerikan som får uttala sig och görs till expert.
Presenteras när alla som kan uttala sig på vettigt sätt i frågan är helt upptagna med OS.
Fan´kommer att ta vissa på SVT. Yxan är igång.
Inte för publiceringen. Utan hur man hanterade de uppgifter man delgetts.
Blir korta svar från skidåkare till SVT framöver.
Jag gillar. Jag älskar när dålig journalistik bestraffas.
SVT. Fake news.
Citera
2018-02-05, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Därför att du är okunnig.

https://www.youtube.com/watch?v=fck_OZDBE_o

Grafen är baserad på off-score, inte Hb-värde. Svensken hade 132 i off-score vilket kräver både ett högt Hb-värde och ett ovanligt lågt retikulocytvärde samtidigt.

Just det, eftersom Ret-värdet speglar andelen omogna röda blodkroppar. Har man en liten andel retikulocyter, dvs låg andel omogna röda blodkroppar och trots det ett ovanligt högt Hb-värde kan det vara ett indicium på att Hb-värdet har tillfälligt höjts genom bloddoping av klassisk typ utan motsvarande behövlig extra utmogning av röda blodkroppar .
Formeln Hbx10-60(√Ret) = Off-score ska spegla detta.

I detta fall antar jag att Hb-värdet var 17.5 vilket skulle ge

132 = 17.5 x 10 - 60 x roten ur Ret => Ret = ((175-132)/60)^2 = ca 0.51

Så om Hb-värdet var 17.5 måste Ret ha varit ca 0.72 för att off-scorevärdet 132 skulle uppkomma.

Sätter man in Hb 18.0 istället blir Ret 0.64.

De verkliga värdena tolkas tydligen av 3 experter (som rimligen fått se de faktiska Hb-värdena och Ret-värdena) som för individen extremt avvikande inbördes värden på Hb och Ret när de resulterar i off-score 132.
Senast redigerad av Immunologiker 2018-02-05 kl. 21:31.
Citera
2018-02-05, 21:19
Medlem
TeddyoFreddy1s avatar
När la Smirnov av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in