2018-02-05, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telomer
Såg idag indexet för bloddopning 134 på OS 2002 då Per Olofsson klappade genom mot Mylegg. Olofsson visste att mylegg doppade sig och dopade sig själv men alldeles för högt.
Så om man klappar igenom vid tävling så kan det ju knappast vara någon annan än per Elofsson
Statistik och Händelse ljuger inte.

Bara för att understryka att du är totalt ute och cyklar, killen du yrar om heter Per Elofsson, inte Olofsson. Tror inte ett dugg på att Per är den skyldige. Finns 10-15 andra namn jag skulle gissa på innan Per...
Citera
2018-02-05, 05:45
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Du tolkar saker och ting som du själv vill. Typiskt översittarbeteende.

Mitt "knip igen" betyder att du ska ge fan och skriva mer till mig. Uppfattat?
Jag tänkte faktiskt att jag skulle fortsätta skriva till dig.

Jag tolkar ingenting. Den ryska dopinghärvan är ett faktum, eller läser du bara ryska nyheter?
Citera
2018-02-05, 06:52
Medlem
Fantastiskt ändå att två namn droppats i tråden men ingen av dom är någon skidåkare. Jag känner då inte till någon Per Olofsson eller Daniel Brink. Då har jag ändå följt längdskidor ganska mycket senaste 15 åren.
Citera
2018-02-05, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Fantastiskt ändå att två namn droppats i tråden men ingen av dom är någon skidåkare. Jag känner då inte till någon Per Olofsson eller Daniel Brink. Då har jag ändå följt längdskidor ganska mycket senaste 15 åren.

Antar att människorna åsyftar Per Elofsson? (I och med att denne "Olofsson" nämndes i samband med Mühlegg, även ifall den senares namn också slaktades såklart)

Daniel Brink vet jag inte vem det är, men kanske är någon förhållandevis anonym åkare?
Citera
2018-02-05, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intheloop
Om han dopar sig så ska det definitivt inte gå sämre, vore totalt osannolikt.
Om det var en av de sämre så skulle han inte ens ha haft chansen att var med odopad helt enkelt.
Andra faktorer finns alltid och det gäller alla åkare. En stor skillnad ären jättefaktor som doping som ger enorma fördelar.

Visst ska man leta efter någon som förbättrat sig till mästerskap -2010. Då finns det bara Marcus Hellner kvar.
https://data.fis-ski.com/dynamic/athlete-biography.html?sector=CC&competitorid=90626&type=r esult&bt=next&limit=50&bt=next&rec_start=250

Om man även lägger till de som försämrat sig så finns även Emil Jönsson, Daniel Rickardsson och Teo Petersson.

Om man nu tror att Expressen skrivit fel när de skrev att den dopade är aktiv i landslaget idag kan man med väldigt god vilja även lägga på Jörgen Brink.

Vi kommer nog inte längre än så här utan fler uppgifter. Utifrån de fakta vi har finns det bara en trolig lösning, M.H.. Till det kan läggas några mindre sannolika namn vilka nämnts ovan.

Postat LidBells sammanfattning igen då det ger en bra överblick över situationen.

Citat:
Ursprungligen postat av LibBell
Det som framkommit och verkar ganska säkert:

- Det finns en svensk åkare som har haft extrema värden vid vissa tillfällen (sett till hans vanliga värden) någon gång under perioden 2001-2010
- Den åkaren ska fortfarande vara aktiv

Det som är er osäkert:
- Det finns vissa rykten/spekulationer att den åkaren fortfarande är aktiv i landslaget idag, även vissa rykten om att han ska åka i OS 2018

Aktiva WC-Åkare under perioden 2001-2010 som idag fortfarande är aktiva (WC eller VISMA Ski Classics):

HELLNER Marcus*
JOENSSON Emil*
RICKARDSSON Daniel*
PETERSON Teodor*
BYSTROEM Fredrik*
BRINK Joergen*
AHRLIN Jerry*

Aktiva WC-Åkare under perioden 2001-2010 som idag fortfarande är aktiva i LANDSLAGET:

HELLNER Marcus*
JOENSSON Emil*
RICKARDSSON Daniel*
PETERSON Teodor*

Av dessa ska inte Emil Jönsson åka OS 2018
Senast redigerad av Mafia 2018-02-05 kl. 07:54.
Citera
2018-02-05, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
Det var ju totalt tolv svenskar med avvikande off-score värden. Alla de kan väl anses ”misstänksamma” och bland dem finns då medaljörer. Tycker inte SVT uttryckligt nämnt att den person som experterna tror är dopad har tagit medalj. Sen är det mycket möjligt att det är så ändå, det är ju ändå en stor andel av de svenska landslagsåkarna som vid något tillfälle tagit medalj.

Står ingenstans i texten att de två svenskar med extremt höga värden tagit medalj.

Det är den mest logiska tolkningen av denna sammanhängande del av SVTs text :

"– Det finns ett stort antal medaljörer som haft onormala eller väldigt onormala blodvärden, vilket tyder på att det finns stor förekomst av dopning inom längdskidåkningen, säger James Stray-Gundersen.

Det kan jämföras med skidåkarna som inte tagit några medaljer. Hos dem är andelen med misstänkta blodvärden bara 13,5 procent.

Två skidåkare från Sverige

Ryska åkare finns med bland de som utmärker sig med höga värden, tillsammans med namn från USA, Österrike, Tyskland, Spanien, Italien och Tjeckien. Men här finns också åkare från Sverige, Norge, Finland och Estland.

Från Sverige är det två skidåkare. En av dem har särskilt höga värden och pekas ut av Stray-Gundersen"

Men jag kan sträcka mig till att det är inte 100 % glasklart att just de 2 tagit medaljer, i synnerhet inte som Spanien nämns i detta sammanhang och därifrån borde ingen medaljör finnas.
Senast redigerad av Immunologiker 2018-02-05 kl. 08:08.
Citera
2018-02-05, 08:07
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVKKK
Vilket Per Elofsson testade utan att det höjde blodvärdet. Höghöjdsträning är ett norskt hoax och endast någon man bortförklarar bloddoping med. Ungefär som man länge envetet hävdade att astmamedicin inte har någon annan effekt än att man får "normal" syreupptagningsförmåga.

Det funkar på alla Everetsbestigare. De flesta skidåkare åker på höghöjdsläger i Alperna varför tro du dom gör det?
Citera
2018-02-05, 08:09
Medlem
Ander Södergren går ut och säger att alla svenskar är rena.
https://www.expressen.se/sport/os-2018/sodergrens-ilska-ar-sa-sjukt-less/

Vad vet han om det kan man fråga sig.
Citera
2018-02-05, 08:09
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Det är vid extrem uttorkning blodvärdet kan påverkas genom att bli mer koncentrerat i förhållandevis till volymen. Det finns nog ingen skidåkare som ställt sig på startlinjen med drickalangare vid spåret som blir uttorkad i mål. Skidåkare ställer ju in tävlingar pga förkylning så de lär väl knappast utsätta sig för att bli uttorkade.

Det är inte alls ovanligt att vanliga människor, patienter är uttorkade. Elitåkare har jag inga referenser på men läs vad Mogren skrev.
Citera
2018-02-05, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det är inte alls ovanligt att vanliga människor, patienter är uttorkade. Elitåkare har jag inga referenser på men läs vad Mogren skrev.

För det första är det inte "vanligt" att vanliga människor är uttorkade. Och att en elitidrottsman som ständigt springer runt med sina vattenflaskor och redbull-burkar skulle vara det är osannolikt.
Citera
2018-02-05, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Ander Södergren går ut och säger att alla svenskar är rena.
https://www.expressen.se/sport/os-2018/sodergrens-ilska-ar-sa-sjukt-less/

Vad vet han om det kan man fråga sig.

Så folkkära Södergren fick det ärofyllda uppdraget att lyfta upp det tunga locket och försöka täppa igen dopinggrytan.
Citera
2018-02-05, 08:18
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Tas proverna på medaljörerna alltid direkt efter loppet? Läste någon artikel där det stod att vanliga proverna tas några veckor innan tävling, att det var lätt att "mikro-injicera" (dosera?) typ EPO. Göra det på kvällarna så var det borta ur kroppen nästa morgon. Om någon svensk dopat sig så tror jag knappast att de hållit på med blodpåsar, frysar, eget blod osv eller har någon svensk läkare som knackar på med grejerna innan man somnar på kvällarna.

Mikroinjicera, kreativt! EPO är inte lätt att få tag på, vanliga läkare typ på en vårdcentral får inte behandla med det. Det krävs typ en hematolog. En tränare skidåkare kan inte heller gå in på ett apotek utan att det väcker frågor. Lämnas för övrigt inte ut så utan man får det på sjukhus!

Enda möjliga är att läkemedlet går utanför vårdkedjan och i Sverige troligen smugglas in från Ryssland. Viken svensk skidåkare har haft goda kontakter med Ryssland? Nej jag tror inte på det, det är ett stort företag att ordna med smuggling sprutor etc. Enskild åkare har inte de resurserna krävs en organisation krävs flera personer som hjälper till och alla måste tiga.
Senast redigerad av Returpapper 2018-02-05 kl. 09:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in