2018-02-05, 11:10
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Eftersom jag bara precis har börjat leva på mitt kapital så kan man väl räkna ut att börsen kommer att gå ner rejält och sedan återhämta sig strax efter jag är pank.

Låter som att du är full av självförtroende och tillförsikt
Citera
2018-02-05, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Som du säger är dessa parametrar välkända och säkerligen en stor bidragande orsak till dessa röda siffror. Men samtidigt pratas det bland "experter" och annat löst folk att Europa går bra, US ska sänka skatter, Sverige är fullt av ingenjörer och läkare som är redo att ta enkla jobb...

En oro för höjda räntor globalt kan jag tänka mig skulle kunna få pengar att flöda ut från börserna. Men personligen kan jag inte se att man får bättre avkastning på räntebärande placeringar. Men vad vet jag.
Räntan tickar uppåt snabbare än väntat, riskfria räntan likaså. Avkastningskraven på aktier ökar således vilket gör att de faller i pris.

Gällande Sverige så kommer högre räntor vara förödande för många. Alla som hyllat låga räntor, inte minst på bolån, kommer kanske slutligen få skörda sin draksådd.
Citera
2018-02-05, 11:50
Medlem
speedygonsalezs avatar
tror du seriöst någon vet i förväg vad som ska se på börsen?
Citera
2018-02-05, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Någon som har exempel/tycker sig se någon"svart svan" på inflygning? En sådan av grövre kaliber skulle ju kunna ställa till med fullständig panik på en redan orolig marknad .

Inte en svart svan, men ganska mörkt på himlen (aka hitchcocks fåglarna).
Eriksson går ner sig ännu mer...HM faller, Nordea flyttar och så vidare...

Jag vet inte hur Ikea kommer att klara sig efter Kamprads död, men någonting säger mig att konceptet plagieras av andra aktörer, korruptionen kommer sakta äta upp bolaget osv.....(En inre magkänsla vad som brukar ske med Svenska bolag som lierar sig med öst)

Framtidstron bygger just nu på osäkra innovationer och hype.

"Vi kan bygga appar som andas"
"Ett nytt AI system som förbättrar miljön".. Osv

Det finns väldigt lite substans i investeringarna, vilket ofta är ett tecken på att man försöker hålla skenet upp.
Citera
2018-02-05, 12:08
Medlem
Ett annat intressant orosmoln är Trumps beslutsamhet att vända ekonomin till USAs fördel..

Ett krig på Korea-ön skulle i alla fall skaka om Asienbörsen och världsekonomin rejält..
Den stora frågan är om han får med sig tillräckligt med folk att genomföra detta..
Citera
2018-02-05, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedygonsalez
tror du seriöst någon vet i förväg vad som ska se på börsen?

Ja Japanska centralbanken BOJ vet i förväg vad som händer på deras börs nu äger de ca 75% av den och är beredda printa mer flashmoney för att köpa det som eventuellt andra säljer.

Chansen är stor andra centralbanker tar efter det handlar om ge fårk en känsla av vara rika så de kan krita och konsumera! hmm nämndes det inte schweiz centralbank som tankat us aktier för 30% av sitt konto eller rör jag till det för mig?

här får du en förklaring av hur börsen fungerar numera https://www.youtube.com/watch?v=AvthnodHnF4
Citera
2018-02-05, 12:10
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foruejsonly
Låter som att du är full av självförtroende och tillförsikt
Hahaha, ja.

Men seriöst, jag tror på min plan så jag är inte orolig över det. Det vore dock typiskt om det kom ett ras precis nu och det är såklart bättre för psyket när man ligger över istället för under, hur mycket man än inbillar sig att man är härdad.
Citera
2018-02-05, 12:33
Medlem
Jag suttit väntat på allt ska falla, perfekt läge shorta alla marknader när faller. Sedan köpa på sig vid botten igen.

Dock är det rapporteringstider just nu så är försiktigt i analys just nu, så närmaste 8 veckor blir intressant analysera rörelserna om fortsätter neråt eller visar sakta uppgång.

Jag är dock smart som inte håller i aktier i princip, utan har endast aktier i GCC / MENA så ingen exponering knappt.

Och är bra räntor gå upp, för idag har jag 10-27% årlig nettoavkastning i ränte inkomster. Hoppas kan komma upp till 12-30% istället.

Sedan kör jag i regel endast andra investeringar i bonds, VIX:ar etc just nu. Visst har vissa fonder som är rätt exponerat mot vissa marknader men inget som kommer påverka mig långsiktigt. Dock är jag extremt noga med vilka typer av fonder jag investerar i samt spridning sett till olika marknader.

Så för egen del hoppas jag på väldigt stort fall, och har ändå extremt höga lägsta avkastningskrav varje år. Och normalt kör jag bra riskspridning samt kan hedga stort sätt allt ändå.
Citera
2018-02-05, 13:13
Medlem
sinewaves avatar
Då de stora makroindikatorerna fortfarande inte visar att läget är negativt finns det lite skäl för oro för tillfället som jag skrev tidigare. Nästa månad blir dock intressant då det kan ske ett trendbrott.

På kort sikt blir det intressant kring 16:00 då de amerikanska börserna öppnat och varit öppna i runt en timme.

Men som jag skrev i en annan tråd är vi ganska långt från en lågkonjunktur:

Kod:
+--------------------------------+-------+--------+--------+--------+
|              Namn              |  1m   |   3m   |   6m   |  12m   |
| Länsförsäkringar USA Indexnära | 0.98% | 2.66%  | 11.64% | 11.74% |
| Swedbank Robur Access Asien    | 2.73% | 2.51%  | 13.87% | 27.49% |
| AVANZA ZERO                    | 0.32% | -5.07% | 1.83%  | 5.84%  |

Data från 2 februari 2018

Att vi går från högkonjunktur till lågkonjunktur den ena dagen till den andra händer dessutom sällan (läs: aldrig) trots slasktidningarnas FUD-rubriker:
https://i.imgur.com/aF8SWHu.png
UERATE + MA12 (röd) kontra S&P500 (blå)
Citera
2018-02-05, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Då de stora makroindikatorerna fortfarande inte visar att läget är negativt finns det lite skäl för oro för tillfället som jag skrev tidigare. Nästa månad blir dock intressant då det kan ske ett trendbrott.

På kort sikt blir det intressant kring 16:00 då de amerikanska börserna öppnat och varit öppna i runt en timme.

Men som jag skrev i en annan tråd är vi ganska långt från en lågkonjunktur:

Kod:
|              Namn              |  1m   |   3m   |   6m   |  12m   |
| Länsförsäkringar USA Indexnära | 0.98% | 2.66%  | 11.64% | 11.74% |
| Swedbank Robur Access Asien    | 2.73% | 2.51%  | 13.87% | 27.49% |
| AVANZA ZERO                    | 0.32% | -5.07% | 1.83%  | 5.84%  |

Data från 2 februari 2018

Att vi går från högkonjunktur till lågkonjunktur den ena dagen till den andra händer dessutom sällan (läs: aldrig) trots slasktidningarnas FUD-rubriker:
https://i.imgur.com/aF8SWHu.png
UERATE + MA12 (röd) kontra S&P500 (blå)

Alla som är insatta i förra krasch vet hur snabbt det gick, och bara fåtal personer som förespådde att skulle bli ”Subprimelån krasch”. Visst fanns det säkert mer folk som fattade vad dom gjorde men dom tjänade så mycket pengar på det så dom ville inte se åt det håll ändå.

Sedan krävs det saker blir i rullning men när väl det händer kan allt gå väldigt fort, sedan är det fåtal personer som frivilligt skulle gå ut säga att marknad kommer krascha. Då pratar vi inte folk som alltid säger marknad kommer krascha.

Samma sak inget land skulle gå ut offentligt säga vi är på väg gå åt helvete även om skulle vara sant. Sedan alltid fördröjning på allt, fall i fredags var väntat och man sett det länge och extra tydligt hela förra veckan. Men ingen kunde vetat hur mycket allt skulle fallit, hade kunnat varit mycket värre eller betydligt mindre.
Citera
2018-02-05, 14:18
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Alla som är insatta i förra krasch vet hur snabbt det gick, och bara fåtal personer som förespådde att skulle bli ”Subprimelån krasch”. Visst fanns det säkert mer folk som fattade vad dom gjorde men dom tjänade så mycket pengar på det så dom ville inte se åt det håll ändå.

Snabbt?

Tittar man på DJIA så..
ATH innan finanskrisen var okt 2007.
Botten feb 2009.

Dvs det tog över 12 månader innan botten nåddes.

Till skillnad från dig ljuger inte datan eller sprider FUD.
Citera
2018-02-05, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Snabbt?

Tittar man på DJIA så..
ATH innan finanskrisen var okt 2007.
Botten feb 2009.

Dvs det tog över 12 månader innan botten nåddes.

Till skillnad från dig ljuger inte datan eller sprider FUD.

Skulle säga runt 12 månader är snabbt när vi pratar om börsen, sedan under den period var det större fall på rätt korta perioder. Inte så precis var jämn fördelat medgång dagligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in