2018-02-05, 16:14
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Jag suttit väntat på allt ska falla, perfekt läge shorta alla marknader när faller. Sedan köpa på sig vid botten igen.

Dock är det rapporteringstider just nu så är försiktigt i analys just nu, så närmaste 8 veckor blir intressant analysera rörelserna om fortsätter neråt eller visar sakta uppgång.

Jag är dock smart som inte håller i aktier i princip, utan har endast aktier i GCC / MENA så ingen exponering knappt.

Och är bra räntor gå upp, för idag har jag 10-27% årlig nettoavkastning i ränte inkomster. Hoppas kan komma upp till 12-30% istället.

Sedan kör jag i regel endast andra investeringar i bonds, VIX:ar etc just nu. Visst har vissa fonder som är rätt exponerat mot vissa marknader men inget som kommer påverka mig långsiktigt. Dock är jag extremt noga med vilka typer av fonder jag investerar i samt spridning sett till olika marknader.

Så för egen del hoppas jag på väldigt stort fall, och har ändå extremt höga lägsta avkastningskrav varje år. Och normalt kör jag bra riskspridning samt kan hedga stort sätt allt ändå.

Vad är det för ränteinkomster om man får fråga?
Citera
2018-02-05, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Vad är det för ränteinkomster om man får fråga?

Största är via P2P lending, dock risk utsprit där i olika länder / valutor.

Sedan kan du få 7-8% ränta på USD hos vissa banker i Mongoliet. Banker i Libanon ligger runt 4% just nu. Dock är det under mina avkastningskrav så man vill inte ha så stor del av pengar i en term deposit.

Dock för riskspridning funkar det bra ha vissa P2P lending som ger 12-14% sedan kombinera det med vissa Bonds som ger 6-8% eller ren term deposit för minska risk men ändå ”garantera” minsta genomsnitt avkastning på 10%.
Citera
2018-02-05, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Alla "experter" var eniga om att GB skulle rösta nej till brexit,sen var alla "experter" eniga om att GB ekonomi skulle totalhaverera. "Alla experter" var dock helt oförberedda på subprime krisen. Antingen är dessa experter helt jävla inkompetenta eller så har de någon form av ljusskygg agenda. Jag gissar på det första alternativet.

Men jag delar din analys att 2008 bara var en försmak på vad som komma skall.

Vad Löfven eller övriga i maktposition säger ska man alltid ta med en nypa salt. Jag menar vad har Löfven för alternativ? Ska han säga att Sverige står på randen till ekonomisk kollaps och att riksbanken trycker pengar för glatta livet? Ett sådant uttalande skulle i sig kunna utlösa en ekonomisk kris. En sk självuppfyllande profetia...

Ja, Löfven har det inte lätt. Erkänner han att vi närmar oss en kollaps blir det jävligt svårt att motivera brödet och skådespelet till folket (ökade samhällsresurser och bidrag)

"Experterna" är ett brett begrepp, men jag syftar på japanerna som plockade fram en handlingsplan för att minimera tryckvågseffekten av finanskrisen. Någonting Amerikanska (och Europeiska) banker totalt skitit i att följa så vi kan se fram emot konsekvenserna.
Citera
2018-02-05, 17:32
Medlem
brutalares avatar
Bör man sälja av sina globalfonder nu eller ha kvar dom? Börsen har ju gått bra länge nu, någon gång måste det börja gå nedåt och detta kanske är början?
Citera
2018-02-05, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Bör man sälja av sina globalfonder nu eller ha kvar dom? Börsen har ju gått bra länge nu, någon gång måste det börja gå nedåt och detta kanske är början?

En orsak varför börsen börjar falla väldig mycket extra när börjar bli oroligt är alla småsparare börjar sälja i panik vilket drar på nedgång stort. Sedan så klart alla blankare passar på använder sin kraft dra ner ännu mer när börjar få bra fart.

Späder på domino effekten bra...

Även en orsak varför största befolkningen förblir fattiga för dom säljer allt när börjar falla och sitter där igen och förlorat alla sina besparingar.

Har en grundregel sälj aldrig med förlust för kommer gå upp igen även om värsta fall tar 10 år. Enda undantag är då specifika aktier man tror aldrig har framtid att någonsin återhämta sig.

Enda undantag är om man har mycket låst kapital och ger högre värde sälja med förlust genom stoppa pengarna i annat.

Jag ger aldrig specifika råd när du bör sälja eller inte, men om du har något som gjort väldig bra vinst kan det vara läge ta vinst. Dock vet man aldrig om finns möjlighet till lite högre avkastning till.

Dock kan man så klart sälja sedan börja investera igen varje månad lite för analysera hur marknad ser ut att gå.
Citera
2018-02-05, 18:58
Medlem
Liten korrektion bara, dock väldigt overdue tycker jag.
kanske slutar veckan 5% ner, sen fortsätter vi upp
1515 håller.
passa på att köpa vettja :')
Citera
2018-02-05, 19:03
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Eftersom jag bara precis har börjat leva på mitt kapital så kan man väl räkna ut att börsen kommer att gå ner rejält och sedan återhämta sig strax efter jag är pank.

Byt till en GB när MA12 < index då eller sluta grina. :-)
Citera
2018-02-05, 19:22
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Byt till en GB när MA12 < index då eller sluta grina. :-)
Golden Butterfly? NEVER!
Citera
2018-02-05, 20:03
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Golden Butterfly? NEVER!

Nä, okej; du sitter 100% svenskt index?
Citera
2018-02-05, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zauru
Liten korrektion bara, dock väldigt overdue tycker jag.
kanske slutar veckan 5% ner, sen fortsätter vi upp
1515 håller.
passa på att köpa vettja :')

Människor är förvånandsvärt historielösa helt enkelt. Kanske inte så konstigt att de få gånger denna tråden lever är när några index backat 4-5% på kort tid.

Hoppas det inte backar mer än 5% till för det börjar redan se tomt ut på ica’s konservhylla.

Samtidigt sitter multimiljonärer och funderar på när det är dags att lämna sina P2P-lån som ger minst 10% årligen för att trycka in i börsens kommande 1000%-are.

Spännande tider minst sagt.
Citera
2018-02-05, 21:33
Medlem
Undrar om Farbror Fri börjar svettas nu? Eller har han gått all in på säljoptioner?
Senast redigerad av Simmaellersjunk 2018-02-05 kl. 21:38.
Citera
2018-02-05, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Jag kommer inte att sälja.

Och yes, en dag så kommer dina fonder att falla som en sten. Kanske imorgon! (men troligen inte).

Men det har alltid klättrat tillbaka, över vad det var tidigare. Den dagen det inte klättrar tillbaka så är börsen det sista du bör oroa dig över.

Jag tror att följande kommer att hända:
Börsen kommer att sjunka lite till under denna veckan. Inte lika dramatiskt som nu, men mer.
Sedan så kommer folk att handla på rea eftersom de insett att världens ekonomiska utsikter faktiskt är identiska med vad det var för 2 veckor sedan, och till sommaren så kommer börsen att ha slagit rekordnivåer återigen.

Men där tänker jag sälja, vid nästa rekordnivå, kring i sommar. För jag orkar inte med den psykiska pressen börsen ger.
Senast redigerad av Daudodidi 2018-02-05 kl. 21:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in