2018-03-03, 13:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan
Med 0% i skatt skulle jag inte ha råd att låta mitt barn gå i skola och få vård vid behov. Så det vore en dyster framtid om du någonsin får din dröm uppfylld.
Så USA hade ingen skola från 1776 och 140 år framåt? 🤔

Det är helt otroligt hur väl staten har lyckats skapa bilden att utan dem så kan människor inte klara sig själv, att det skulle vara misär och helvete överallt. Staten är din största fiende, bara så du vet det.

De producerar inget och är ineffektiva byråkratiska system som har tvångsmonopol när det passar dem. Privata däremot är effektiva, kreativa, produktiva och vinstdrivande företag som skapar nytt hela tiden.

Med noll procent i skatt så lovar jag dig att de flesta haft familjer, finare och större hus, fler bilar, finare kläder, välfärd på riktigt och utan massa lata rövhål som tar bidrag.
Citera
2018-03-03, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goldcashier
Så USA hade ingen skola från 1776 och 140 år framåt? 🤔

Det är helt otroligt hur väl staten har lyckats skapa bilden att utan dem så kan människor inte klara sig själv, att det skulle vara misär och helvete överallt. Staten är din största fiende, bara så du vet det.

De producerar inget och är ineffektiva byråkratiska system som har tvångsmonopol när det passar dem. Privata däremot är effektiva, kreativa, produktiva och vinstdrivande företag som skapar nytt hela tiden.

Med noll procent i skatt så lovar jag dig att de flesta haft familjer, finare och större hus, fler bilar, finare kläder, välfärd på riktigt och utan massa lata rövhål som tar bidrag.

De flesta gick inte i skolan och de flesta hade inte råd med vård eller omsorg. Det här är självklarheter.
Citera
2018-03-03, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan
De flesta gick inte i skolan och de flesta hade inte råd med vård eller omsorg. Det här är självklarheter.
Idag har de flesta råd med vård men någon riktig vård är det inte fråga om. Det är en skenhelig vård som inte löser nåt. Du blir liksom inte frisk.

Du sa tidigare att du inte hade haft råd med skola om du inte betalat skatt. Menar du att du slösar mer pengar ensam än vad en ineffektiv och trög byråkrati i statens storlek gör? Varför då?
Citera
2018-03-03, 18:28
Medlem
Citat:
Nej. Höjd ränta ger högre börs. Börsen kan falla initialt men när räntan höjs så ska börsen upp. Pengar ska ta vägen nånstans.

Och grunden är att när förtroendet sjunker för staten så stiger börsen och kapitalflödet sker från statspapper till aktiemarknad. Det kan gå ner mer kortsiktigt men huvudtrenden är upp.

Alltså, mellan 1927 och 1929 dubblades räntan. Vad. Hände med börsen? Den dubblades. Vi ska ha en ännu kraftigare ränteuppgång och ännu kraftigare börsuppgång.
Jag har lagt fram mina argument och de står jag (och tydligen också Clas Hemberg) fast vid.
Senaste kursnedgången vi hade i usa var ju pga att man fruktade att en högre inflation skulle få fed att höja räntorna än mer än planerat.
Nu lägger jag med den här diskussionen, orkar inte förklara detta mer nu.
Är sugen på att lägga fram ett klassiskt Stenmark citat här men jag låter bli....
Citera
2018-03-03, 18:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Jag har lagt fram mina argument och de står jag (och tydligen också Clas Hemberg) fast vid.
Senaste kursnedgången vi hade i usa var ju pga att man fruktade att en högre inflation skulle få fed att höja räntorna än mer än planerat.
Nu lägger jag med den här diskussionen, orkar inte förklara detta mer nu.
Är sugen på att lägga fram ett klassiskt Stenmark citat här men jag låter bli....
Vad hände 08 när de började sänka räntan? Börsen totalkraschade och obligationsmarknaden steg. Det har varit bubbla där som nu håller på att spricka.

Det är bra att vi är oeniga. Jag förväntar mig kortsiktig nedgång innan vi når nya höjder. Andra halvan av i år är vi definitivt på nya höga nivåer i dow jones.
Citera
2018-03-03, 18:45
Medlem
Hur tror ni Cannabismarknaden skulle stå sig i en börskrasch? Min helt amatörmässiga känsla är att den givetvis skulle påverkas negativt, men att den skulle återhämta sig snabbare än många andra. Varför? För att man jobbar med en konstant efterfrågan, den skulle förmodligen öka i kristider. Folk dricker och tar mer droger, utskrivningen av medical marijuana skulle också öka. Vill givetvis inte tjäna pengar på andras olycka. Vad tror ni?
Citera
2018-03-03, 20:16
Medlem
Citat:
Idag har de flesta råd med vård men någon riktig vård är det inte fråga om. Det är en skenhelig vård som inte löser nåt. Du blir liksom inte frisk.

Du sa tidigare att du inte hade haft råd med skola om du inte betalat skatt. Menar du att du slösar mer pengar ensam än vad en ineffektiv och trög byråkrati i statens storlek gör? Varför då?

Jag menar att skolan kostar ca 10000 per månad och barn. Jag menar att vården kostar tiotusentals tilll miljontals kronor varje gång man behöver riktig läkarvård. Jag menar att polisen kostar skjortan. Snöröjning likaså. Bygga vägar. Bygga järnvägar. Satsa pengar på forskning på sådant som inte någonsin genererar pengar men anses viktigt för de flesta av oss. Varför har jag som vanlig inkomsttagare råd med detta? Jo, för de rika och företagen gör det möjligt. Ta bort skatten och de är vinnarna. Inte folk med normala inkomster.
Citera
2018-03-03, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Jag bor i land med 0% skatt, varför skulle andra tvingas betala för dig? Föd inte barn då om du själv inte råd ta kostnad.

Sverige är fullt av parasiter endast som saknar värde.

Helt galet andra ska leva på andras bekostnad och framgång. Folk investerar inte sina pengar på börs eller tar risker för ge bort pengar till parasiter.
Låter lite hårt. Jag är inte heller mycket för frivilliga parasiter men något slags system måste ju finnas för att ta om hand om exempelvis begåvningsreserven. Ett samhälle där alla får klara sig på egen hand skulle nog bli ganska socialt hårt och kallt. Så en liten skatt behövs nog.
Hur mycket kostar det dig om du blir skadad i ditt skatteparadis förresten?
Citera
2018-03-03, 21:31
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Jag är inte heller mycket för frivilliga parasiter men något slags system måste ju finnas för att ta om hand om exempelvis begåvningsreserven.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Begåvningsreserv

Begåvningsreserv är en grupp personer som anses ha potential att utvecklas till elit, till exempel inom sport [källa behövs], på ett företag eller i den akademiska världen. Uppskattningen av begåvningsreserven är en uppskattning av humankapitalet, och visar på organisationens möjligheter att möta framtida utmaningar.

Just sayin'...
Citera
2018-03-03, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Begåvningsreserv

Begåvningsreserv är en grupp personer som anses ha potential att utvecklas till elit, till exempel inom sport [källa behövs], på ett företag eller i den akademiska världen. Uppskattningen av begåvningsreserven är en uppskattning av humankapitalet, och visar på organisationens möjligheter att möta framtida utmaningar.

Just sayin'...

Låter bullish som fasen ju!

Varför blir trådar som dessa inte mer intressanta än såhär och varför lever dom bara när börsen faller?
Citera
2018-03-03, 22:28
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Låter bullish som fasen ju!

Varför blir trådar som dessa inte mer intressanta än såhär och varför lever dom bara när börsen faller?
Folk är nervösa. Det är nog en del av livet.

Jag får erkänna att jag inte är helt bekväm själv.

Men vad kan jag göra?
Citera
2018-03-03, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Folk är nervösa. Det är nog en del av livet.

Jag får erkänna att jag inte är helt bekväm själv.

Men vad kan jag göra?

Yoga?

Alltid mycket på spel vid stora insatser, om du känner oro så är det kanske bättre att gå tillbaka till jobbet innan skiten träffar fläkten tänker jag.

Men det hade ju känts rejält tråkigt om börsen trendade uppåt tio år till? Å andra sidan mer investerbart kapital.

Skämt åsido, jag förstår oron men skärmar mig ifrån den genom marginaler, soliditet, intjäningsförmåga och långsiktighet.

I ett katastrofscenario är så gott som alla körda och risken för det är hanterbar, dvs extremt låg.
Tuffa tider däremot, är väl lite vad människor är byggda för att klara av, hantera och excellera.
Senast redigerad av Som-nam-na 2018-03-03 kl. 22:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in