2017-02-23, 23:03
Medlem
Apple går jävligt bra just nu.
Upp 13% på en månad, 40% på ett år.
Jag köpte för lite över ett år sedan, och min investering är nu upp 62%.

Det är fan galet.
Citera
2017-02-23, 23:33
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Skall man investera på börsen när de amerikanska indexen står i
närheten av all time high?

s&p slog all time high 2013 och 2014 och 2015 och 2016 och 2017...
Citera
2017-02-24, 10:00
Moderator
HelgeBuks avatar
Ju högre värdering desto större potential neråt och desto mindre potential uppåt. Det är inte så krångligt egentligen. Men låg potential uppåt är förstås inte lika med noll potential uppåt. Det här kan fortsätta månader eller år. Men på låt säga 5 års sikt har jag extremt svårt att föreställa mig att OMX30 ligger lika eller högre än idag.
Citera
2017-02-24, 17:02
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Ju högre värdering desto större potential neråt och desto mindre potential uppåt. Det är inte så krångligt egentligen. Men låg potential uppåt är förstås inte lika med noll potential uppåt. Det här kan fortsätta månader eller år. Men på låt säga 5 års sikt har jag extremt svårt att föreställa mig att OMX30 ligger lika eller högre än idag.

Intressant, vad innebär stor/låg potential, mer konkret, typ i procent? Vad baserar du din slutsats på om att du har extremt svårt att se omx30 lika eller högre om 5 år?
Citera
2017-02-24, 17:42
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Intressant, vad innebär stor/låg potential, mer konkret, typ i procent? Vad baserar du din slutsats på om att du har extremt svårt att se omx30 lika eller högre om 5 år?

Omöjligt att säga. Framtiden är omöjlig att sia om exakt, men det går ju att kolla bakåt i tiden och gissa på om historien kommer upprepa sig och isåfall hur. Många bolag har riktigt höga P/E-tal just nu. "Regression toward the mean" (att värden tenderar att dra sig mot sitt medel) är kanske inte fullt applicerbart på aktier, men något ligger det nog i det, och genom att värderingarna på många aktier är hög just nu verkar det troligt att det så småningom studsar neråt igen.

Inte speciellt kontroversiellt påstående tror jag?
Citera
2017-02-24, 18:37
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Ingen vet hur det blir i framtiden, men många borde fundera lite mer när värdet har gått upp så mycket, bostadspriserna ligger väldigt högt och belåningen är hög. När räntorna går upp och många inte kan betala sina lån så finns det risk för väldigt stora problem. Det handlar ju inte bara om att privatpersoner har överbelånat sig. Det är inte heller bara i Sverige vi ser den här utvecklingen vilket gör det än mer allvarligt.

Jag ser i alla fall om mitt hus och ser till att säkra upp mina tillgångar. Sen kanske det är för tidigt, men bättre att vara ute i god tid och förlora lite än att förlora allt.
Vad är risken för att hushållen inte ska kunna betala sina lån? Vad många inte tänker på är att de flesta har fått det väldigt mycket bättre de senaste åren. Vi har stora marginaler. Reallönerna har stigit, skatterna har sänkts, räntorna är låga, fastigheterna vi äger är värda mycket mer än det vi gett för dem, de allra flesta sitter säkert på jobbet.
Citera
2017-02-24, 19:05
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Omöjligt att säga. Framtiden är omöjlig att sia om exakt, men det går ju att kolla bakåt i tiden och gissa på om historien kommer upprepa sig och isåfall hur. Många bolag har riktigt höga P/E-tal just nu. "Regression toward the mean" (att värden tenderar att dra sig mot sitt medel) är kanske inte fullt applicerbart på aktier, men något ligger det nog i det, och genom att värderingarna på många aktier är hög just nu verkar det troligt att det så småningom studsar neråt igen.

Inte speciellt kontroversiellt påstående tror jag?

Absolut inte, men dessa påståenden baseras sig ofta uifrån historik. Det säger ingenting om framtiden. Om historiken sa någon om framtiden skulle många vara miljonärer vid det här laget
Citera
2017-02-24, 19:15
Medlem
Citat:
Absolut inte, men dessa påståenden baseras sig ofta uifrån historik. Det säger ingenting om framtiden. Om historiken sa någon om framtiden skulle många vara miljonärer vid det här laget

Precis. Det är många som är miljonärer idag. Helt rätt.
Citera
2017-02-24, 19:19
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopRider
Precis. Det är många som är miljonärer idag. Helt rätt.

Okey, jag ändrar mig till majoriteten.
Citera
2017-02-24, 22:29
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:

Alltså det är ju timingen som är svår, inte att förutspå ungefär VAD som kommer hända. Jag kan med nästan 100% säkerhet säga att alla världens börsindex kommer stiga från nu till 2030. Och att de kommer rasa 30-50% på 6-18 månader, 2-3 gånger däremellan.
Citera
2017-02-25, 05:23
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
s&p slog all time high 2013 och 2014 och 2015 och 2016 och 2017...
Det betyder ju inte att det är bra läge att köpa under samtliga börsdagar dessa år. Det är helt irrelevant hur börsen går på årsbasis (eller vilka andra tidsperioder man än talar om). Det enda relevanta är förhållandet mellan den dag jag köpt och den dag jag sålt, sen kan börsen under samtliga övriga dagar stå på vilka nivåer den än vill eller gå i vilken riktning den än vill.
Citera
2017-02-25, 07:43
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Alltså det är ju timingen som är svår, inte att förutspå ungefär VAD som kommer hända. Jag kan med nästan 100% säkerhet säga att alla världens börsindex kommer stiga från nu till 2030. Och att de kommer rasa 30-50% på 6-18 månader, 2-3 gånger däremellan.

Alla dina antaganden baserar du på historik, eller hur? Om du är 100% säker bör du kunna belägga det med någon typ av källa/fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in