2018-02-04, 20:23
Medlem
Vilka har varit landslagsläkare för skidlandslaget sedan 2001?
Citera
2018-02-04, 20:24
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Doping som doping. Vi ska fan inte sitta här och tro att svensken är perfekt i allting. Stör mig på läkaren framförallt som sitter och blir irriterad när man ställer högst relevanta frågor.

Vem har sagt något om perfektion? Jag skrev att det är skillnad på en eventuellt misstänkt och den ryska dopinghärvan. Fattar man inte det har man en skruv lös.
Citera
2018-02-04, 20:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Enligt vad SVT skriver: "mer än 10 000 tester från nästan 2000 elitskidåkare". Så inalles runt 5-6 tester per åkare över en tioårsperiod vilket imho rättfärdigar min fråga. Ett enstaka mätvärde över gränsen eller flera för just den utpekade idrottsmannen?

Eller förstår jag artikeln fel?

Du måste se inslaget! Där visar man en graf som visar att det är varierande värden. Man säger också att det var toppvärden ett flertal gånger för aktuell åkare.
Av de 10000 så är det förmodligen en väldigt stor andel som är från 2009-2010 då man införde blodpass. Kan vara många åkare av de 2000 som bara har något enstaka test och en bunt andra som har väldigt många (i samband med blodpassets införande) mao.
Citera
2018-02-04, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag har nu hört radiointervjun med Per Andersson ett par gånger, och om någon händelsevis undrar vad det innebär att leva i förnekelse så är det bara att lyssna på inslaget. Landslagsläkaren är upprörd över att HANS fina grabbar ens blir misstänkta för något sånt här hemskt, och man får ABSOLUT INTE dra så stora växlar bara på blodvärden, och herregud, ett skyhögt blodvärde kan ju bero på t.ex. MAGSJUKA ...

Undrar om han har varit lika kritisk till beskyllningarna mot ryska idrottare och lika pigg på att hitta alternativa förklaringar där? Eller i fråga om de övriga hundratalet skidåkare från en mängd olika nationer som nu misstänks ha bloddopat sig?
Landslagsläkare är alltid partiska, vare sig det gäller Sverige, Norge, Ryssland eller något annat land. Det är aldrig någon av deras egna åkare som gjort något fel.
Så att göra en intervju med en landslagsläkare känns ganska meningslöst.
Citera
2018-02-04, 20:28
Avslutad
Ja, landslagsläkare kan vara så partiska att man som i Norge som läkare (utifrån sin etik) "Behandlar" friska åkare med Astmamedicin i "förebyggande syfte" för att undvika förkylningar.
Citera
2018-02-04, 20:29
Medlem
Citat:
Jag har nu hört radiointervjun med Per Andersson ett par gånger, och om någon händelsevis undrar vad det innebär att leva i förnekelse så är det bara att lyssna på inslaget. Landslagsläkaren är upprörd över att HANS fina grabbar ens blir misstänkta för något sånt här hemskt, och man får ABSOLUT INTE dra så stora växlar bara på blodvärden, och herregud, ett skyhögt blodvärde kan ju bero på t.ex. MAGSJUKA ...

Undrar om han har varit lika kritisk till beskyllningarna mot ryska idrottare och lika pigg på att hitta alternativa förklaringar där? Eller i fråga om de övriga hundratalet skidåkare från en mängd olika nationer som nu misstänks ha bloddopat sig?

Bekräftar indikationerna på att han är landslagsaktiv.
Citera
2018-02-04, 20:29
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intheloop
Du måste se inslaget! Där visar man en graf som visar att det är varierande värden. Man säger också att det var toppvärden ett flertal gånger för aktuell åkare.
Av de 10000 så är det förmodligen en väldigt stor andel som är från 2009-2010 då man införde blodpass. Kan vara många åkare av de 2000 som bara har något enstaka test och en bunt andra som har väldigt många (i samband med blodpassets införande) mao.
Tack. Då ska jag försöka hinna se det i morgon för det dom visat på det korta inslag jag sett visar iofs variation på värdena men bara ett över gränsen.
Citera
2018-02-04, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Johan Olsson har officiellt slutat. Tror du verkligen SVT skulle gå ut och påstå att han är aktiv?
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/4pjgo/johan-olsson-slutar-med-skidakningen

Messi har också officiellt slutat:

https://www.expressen.se/sport/fotboll/lionel-messi-slutar-i-argentinska-landslaget/

En senare artikel än den du visar tyder på att Johan Olsson siktar på topp 20 i vasaloppet och han kom topp 30 i Lidingöloppet. Det är två lopp på ett år, vilket är typ 50% av vad han utförde när han tävlade aktivt i världscupen då det knappast blev mer än fyra lopp om året allt som oftast för honom...

Han är i min mening fortfarande huvudmisstänkt nummer ett om det rör sig om unika värden även jämfört med åkare från andra länder och inte bara jämfört med övriga svenska åkare. Hans lopp i Val di fiemme har jag bara sett ett liknande en enda gång förut och det var när Muhlegg spräckte fältet i sitt lopp.

Är det så att värdet inte sticker ut jäntemot övriga nationers medaljörer är Hellner huvudmisstänkt, då beroende på att han i högre grad än Johan Olsson kan klassas som aktiv fortfarande då han ju skall till OS strax.

Bubblare är väl då Jörgen Brink som ju faktiskt gjorde ett fint mästerskap år 2003.

Övriga känns ytterst osannolika.
Citera
2018-02-04, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intheloop
Du som alltså inte är trög, kan du tala om var du ser märkningen på x-axeln i grafen över det varierande blodvärdet?
För på något sätt så måste du ha talang utöver det vanliga och se en tidsperiod som vi andra inte ser.
Bara för att man nämner en tidsperiod för alla 10000 prover betyder det inte överhudtaget att det för en specifik åkares graf är just exakt den här perioden.
Faktiskt, tänker du logiskt på det så är det rätt osannolikt att åkaren var just aktiv så tidigt och under just samma period och fortfarande är aktiv elitåkare.
Du får ursäkta att jag blir irriterad när så många tänker helt tokigt.

Det man analyserat är 2 000 skidåkare och 10 000 blodvärden under perioden 2001-2010. I snitt alltså fem blodprov per person. Vidare säger man att man utifrån dessa blodprov beräknat off score-värden utifrån en formel utifrån i blodet uppmätta värden av Hemoglobin och retikulocyter.

De beräknade off score-värdena i undersökningen avser alltså perioden 2001-2010 och inte 2009-2010 som en del här tror. Jag tycker detta framgår klart både av nyhetsinslag och artiklar.

Att man i diagrammen har tio tidsstaplar är givetvis ingen slump utan beror på att man i undersökningen undersökt blodvärdena under tio år.
Citera
2018-02-04, 20:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Tack. Då ska jag försöka hinna se det i morgon för det dom visat på det korta inslag jag sett visar iofs variation på värdena men bara ett över gränsen.

Grafen var nog bara en "delmängd" och man visade nog inte alla olika perioder. Men det sas däremot att det åkaren hade höga värden vid ett flertal tillfällen. Grafen illustrerade en av dom där det varierar mot en period av "odopad" under just den tidsperioden man fokuserade på.
Citera
2018-02-04, 20:33
Medlem
Citat:

Borde vara helt brunt i skidspåren under VM och OS om den teorin stämt.
Citera
2018-02-04, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Absolut, på startlinjen, men det är ju inte där alla prover tas!

Tas proverna på medaljörerna alltid direkt efter loppet? Läste någon artikel där det stod att vanliga proverna tas några veckor innan tävling, att det var lätt att "mikro-injicera" (dosera?) typ EPO. Göra det på kvällarna så var det borta ur kroppen nästa morgon. Om någon svensk dopat sig så tror jag knappast att de hållit på med blodpåsar, frysar, eget blod osv eller har någon svensk läkare som knackar på med grejerna innan man somnar på kvällarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in