Citat:
Ursprungligen postat av
Grandioso
Men de som är mellan 20-30 idag håller sig nog hellre till te faktiskt. KW var nog en
riktig "temänniska".
"Det finns temänniskor och kaffemänniskor. Det är extremt sällan man stöter på någon som gillar båda. Jag tror Nietzsche körde dubbelt och vi vet ju hur det gick för den stackars saten.
Min fru har svart bälte i kaffedrickande. Om Zoegas eller nån annan kaffeproducent behöver en person som är beredd att ställa sig framför en kamera och säga ”mitt liv är beroende av kaffe” är det bara slå en signal.
Temänniskor har inte samma desperation. Temänniskor är folk som kryper upp i soffor, trycker kuddar mot bröstet, blickar outgrundligt mot himlen och tar in dagen. Ja, de carpar tamejfan så mycket diem att de får Ernst Kirchsteiger att framstå som en känslokall robot.
Kaffedrickare är – och nu kan det tänkas att jag generaliserar en smula – av hårdare och mer cyniskt virke."
https://www.hd.se/2016-05-13/kaffemanniskor-ar-hardare-an-temanniskor
Men Madsen höll sig inte enbart till te för jag såg att han i ubåtens "salong" hade en
burk snabbkaffe på ett bord. Kanske han bjöd sitt blivande mordoffer på en kopp sånt
innan mardrömmen tog sin början.
Jag skulle ha kategoriserat K som temänniska ja, och det är mycket möjligt att M med sin människännedom såg det. Temänniskor är ju väldigt ofta naiva, barnsliga, pretentiösa, tjejiga unga kvinnor (eller kvinnor som vill vara unga) i min erfarenhet. Det är mycket riktigt kopplat till att krypa upp i soffhörnet - där man låtsas läsa och förstå Kafka! Män som dricker te leker ofta att de är brittisk överklass, på många sätt. Det är den fantasin. Kaffedrickare är rejälare, robustare, chosefriare, no-nonsense-typer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Caracallas
Jag bor emellanåt i Danmark pga arbete och jag upplever nog danskarna som kaffedrickare , men det kan ju vara de kretsar jag träffar på. Min uppfattning är på 10 kaffedrickare går det en te-drickare. Kanske tjejfälla...."Kom över på en kopp te." Det låter snällt , och tryggt.
Exakt, exakt!
Citat:
Ursprungligen postat av
letsdoit
En så söt och intagande tjej med en sådan ovanligt fin utstrålning får du leta länge efter: hela hon utstrålar kärlek och värme: Ja, hon är - i ordets rätta bemärkelse - vacker; t.o.m. mycket vacker.
Helt osminkad och ostylad:
https://minfil.org/I6E357dbb9/KW.jpg
PM hade tidigare aldrig varit i närheten av en sådan tjej; han måste ha blivit blixtförälskad - eller om vi ska prata klartext: Den blodsugande sadisten "fell in death".
Det är konstigt vad man kan tycka olika. Jag tycker att hon ser plufsig, svullen, ut på den bilden. Som om hon skulle vara bakfull.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ezras
Hur var det med det där bländvita leendet
och de fina tänderna på galningen PM som du
merwinna beundrade för ett par månader sen.
Äckligare smile än detta kan väl bara alien
visa upp.
Här har han väldigt fina och vita tänder i alla fall; kan inte vara många 46-åringar som inte har några synliga lagningar:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/video-amatoerastronaut-goer-klar-til-rumfart-i-raketcentrifuge
Jag tror att det kan vara så, att han i perioder arbetade så hårt och intensivt att det inte blev tid över att putsa sitt yttre. Men han KUNDE ju göra det när han skulle ställa upp på intervju eller hålla föredrag. Inte som en del aspisar jag träffat, som överhuvudtaget inte förstår att det ska göras, eller varför det stör omgivningen att de luktar illa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Grandioso
Mycket fint skrivet!
Ja, hon var säkert en person som var mycket lätt att tycka om, förtjusas av och gärna
vilja ha i sitt liv om man fick den möjligheten. Hon gjorde intryck.
Så råkade till all olycka Madsen komma i hennes väg.
Han såg allt det fina, varma och vackra och det ville han förstöra.
Det skulle inte jag ha tyckt, med tanke på alla de konstiga och bisarra intressena hon hade. Jag tror att sådant kan smutsa ner en människas själ, även om människan inte själv ägnar sig åt de företeelserna praktiskt - BDSM, voodoo, vampyrsex, gosedjur som fetischer, you name it - själv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fårfällen
Mitt inlägg var ett svar på en skribents teori att dådet och fantasin var enbart kopplat till Kim. Men du menar att det är inte alls är sannolikt att tro att Madsen några dagar före ett planerat, sadistiskt sexualmord på en främling, skulle vara kapabel att några få dagar tidigare utföra en liknande handling mot en annan, för honom främmande, kvinna han kontaktat på samma sätt?
Nu vet vi ju inte om det har hänt någonting som har varit planerat överhuvudtaget. Rättegången har inte varit än och han är inte dömd än. Det intressanta för denna frågeställning om kvinnorna han kontaktat för ubåtsfärder, måste ju vara hur många som faktiskt åkt med honom på sådana färder, och särskilt då de senaste månaderna. Och om de blivit utsatta för något de inte själva önskat, i så fall. Detta får vi kanske också höra om på rättegången.