Citat:
Ursprungligen postat av
kugutt
Sverige är efter vad jag har förstått "kaffedrickar" nation nummer ett i världen. Att nån bjudit någon på en kopp te är knappast något man skulle reflektera något över någonstans i hela världen.
I Norge dricker vi mycket te, men "aldrig" i "ödemarken" där dricker vi alltid kaffe.
( blev lite OT det här)
Ja, här i Svedala dricks det kaffe må du tro...
Sällan det blir mindre än åtta, tio koppar om dan för undertecknads vidkommande.
Skulle nån drista sig till att föreslå te istället att dricka skulle det bli väldigt upprört här.
Tycker det är nästan odrickbart får jag lov att säga. Kräver jäkla mycket socker för att
gå an.
Men de som är mellan 20-30 idag håller sig nog hellre till te faktiskt. KW var nog en
riktig "temänniska".
"Det finns temänniskor och kaffemänniskor. Det är extremt sällan man stöter på någon som gillar båda. Jag tror Nietzsche körde dubbelt och vi vet ju hur det gick för den stackars saten.
Min fru har svart bälte i kaffedrickande. Om Zoegas eller nån annan kaffeproducent behöver en person som är beredd att ställa sig framför en kamera och säga ”mitt liv är beroende av kaffe” är det bara slå en signal.
Temänniskor har inte samma desperation. Temänniskor är folk som kryper upp i soffor, trycker kuddar mot bröstet, blickar outgrundligt mot himlen och tar in dagen. Ja, de carpar tamejfan så mycket diem att de får Ernst Kirchsteiger att framstå som en känslokall robot.
Kaffedrickare är – och nu kan det tänkas att jag generaliserar en smula – av hårdare och mer cyniskt virke."
https://www.hd.se/2016-05-13/kaffemanniskor-ar-hardare-an-temanniskor
Men Madsen höll sig inte enbart till te för jag såg att han i ubåtens "salong" hade en
burk snabbkaffe på ett bord. Kanske han bjöd sitt blivande mordoffer på en kopp sånt
innan mardrömmen tog sin början.