Citat:
Ursprungligen postat av
mandelkaka
Blir inte förvånad om Pliggen vet mer än vad han säger i intervjun. Han uttrycker sig väldigt politiskt.
"Jag känner mig trygg med att de vi har på OS i Pyongchang är där på schyssta villkor"
"Under den här tid som jag jobbat med de här åkare har jag inte haft några som helst skäl att misstänka förekommit doping"
Som landslagsläkare bör han nog ha hyfsat koll på sina åkares blodvärden. så även om UG inte berättar dennes namns så vet han kanske det utifrån blodvärdena. Isåfall skulle man kunna tolka hans uttalanden som att den misstänkte skidåkaren inte är med i OS-truppen samt att han haft mer normala värden under den period som Pliggen varit landslagsläkare.
Pliggen tillträdde för övrigt 2013 som landslagsläkare dvs. efter den period som UG granskat.
Håller med.
Måste säga att det inte ser bra ut alls.
"Pliggen"
Citat:
Som läkare blir man oerhört beklämd när sekretessbelagda uppgifter kommer till allmän kännedom.
https://www.expressen.se/sport/os-2018/svenska-stjarnorna-i-interna-diskussioner/
Samma dimridåer som Norge drog till med angående bloddoping tidigare. Detta med bloddoping är faktiskt privata saker...
Att åberopa integritetsskäl för att hemlighålla blodvärden vid en tävling luktar ju skunk lång väg. Har man rent mjöl i påsen angående detta så skulle man naturligtvis vara öppna och förklara vad som har skett.
Om man nu har gjort en utredning (som man säger att man gör om man har "udda" värden i blodpasset) så har vi två alternativ:
1. Utredningen gav en rimlig förklaring, men man hemlighåller den av någon anledning
2. Man tystar ner det, dvs man vet att doping förekommer.