2018-02-04, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Tror ni inte att Grip & Co gärna skulle ta död på alla spekulationer och misstankar mot herrarna som snart ska tävla i Korea? Inte skulle man väl tillåta att deras uppladdning störs och deras prestationer misstänkliggörs helt i onödan?

Man har ju gått ut med att man är förvissad om att deltagarna i OS är man trygg med.
Citera
2018-02-04, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
Andel mistenkelige utøvere

Russia
34%
France
29%
Austria
28%
Turkey
25%
Poland
23%
Germany
22%
Kazakhstan
19%
Ukraine
18%
Canada
18%
China
18%
Switzerland
18%
USA
17%
Croatia
17%
Slovakia
16%
Slovenia
16%
Japan
15%
Czech Republic
15%
Finland
13%
Belarus
13%
Sweden
13%
Spain
13%
Norway
12%
Italy
12%
Estonia
12%
Australia
9%
Hungary
8%
Macedonia
8%
Latvia
7%
Armenia
7%
Bulgaria
7%
Denmark
7%
Only includes countries with at least 12 athletes in the database

Intressant lista och ingen rolig läsning för svensklägret. Vi är lika orena som "orena" Finland och Vitryssland och mer orena än "orena" Italien och Estland.
Citera
2018-02-04, 22:28
Medlem
Drujnasus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Andel av vad då? För lägger man ihop procentandelarna så blir det betydligt mer än 100 %. Du får gärna ange en källa också.

Men varför pratade du om procentsatserna i listan då?
Citera
2018-02-04, 22:28
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Irrelevant om det är bra att vinna Vasaloppet. Brink är inte aktiv i landslaget idag och kan avskrivas.

Jag väntar fortfarande på något indicium som pekar åt annat håll än Hellner.
Om du leker med tanken att reportern a) inte vet namnet annat än via hörsägen eller b) har feltolkats. Vart pekar då indicierna?
Citera
2018-02-04, 22:29
Medlem
SVT skrev själva bl a

"Mellan åren 2001–2017 har totalt 182 åkare vunnit medaljer inom längdskidåkning i olympiska spel och världsmästerskap. Många av dem finns med i databasen. Tillsammans har de tagit över 300 medaljer, varav nästan en tredjedel är guld.

Det visar sig att 41 procent av åkarna som tagit medaljer, totalt ett 70-tal, har haft åtminstone ett misstänkt blodvärde under loppet av deras karriär. Det skulle kunna röra sig om manipulation av blodet, men bara en femtedel av medaljörerna har dömts för dopning.

– Det finns ett stort antal medaljörer som haft onormala eller väldigt onormala blodvärden, vilket tyder på att det finns stor förekomst av dopning inom längdskidåkningen, säger James Stray-Gundersen.

Det kan jämföras med skidåkarna som inte tagit några medaljer. Hos dem är andelen med misstänkta blodvärden bara 13,5 procent.

Två skidåkare från Sverige"

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/expert-pekar-ut-svensk-akare-pa-lista-over-misstankt-dopning

Därför kan man sluta sig till att de två svenska åkarna, där den ena hade särskilt avvikande värde, vardera tog minst en medalj någon gång 2001-2017.
Citera
Medlem
LibBells avatar
Det som framkommit och verkar ganska säkert:

- Det finns en svensk åkare som har haft extrema värden vid vissa tillfällen (sett till hans vanliga värden) någon gång under perioden 2001-2010
- Den åkaren ska fortfarande vara aktiv

Det som är er osäkert:
- Det finns vissa rykten/spekulationer att den åkaren fortfarande är aktiv i landslaget idag, även vissa rykten om att han ska åka i OS 2018

Aktiva WC-Åkare under perioden 2001-2010 som idag fortfarande är aktiva (WC eller VISMA Ski Classics):

HELLNER Marcus*
JOENSSON Emil*
RICKARDSSON Daniel*
PETERSON Teodor*
BYSTROEM Fredrik*
BRINK Joergen*
AHRLIN Jerry*

Aktiva WC-Åkare under perioden 2001-2010 som idag fortfarande är aktiva i LANDSLAGET:

HELLNER Marcus*
JOENSSON Emil*
RICKARDSSON Daniel*
PETERSON Teodor*

Av dessa ska inte Emil Jönsson åka OS 2018
Citera
Medlem
Drujnasus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problemtalla
Man har ju gått ut med att man är förvissad om att deltagarna i OS är man trygg med.

Sannolikt att en läkare skulle säga: "Jag är säker på alla åkarna, ja, utom en då vill säga."
Citera
2018-02-04, 22:30
Medlem
Blir inte förvånad om Pliggen vet mer än vad han säger i intervjun. Han uttrycker sig väldigt politiskt.

"Jag känner mig trygg med att de vi har på OS i Pyongchang är där på schyssta villkor"
"Under den här tid som jag jobbat med de här åkare har jag inte haft några som helst skäl att misstänka förekommit doping"

Som landslagsläkare bör han nog ha hyfsat koll på sina åkares blodvärden. så även om UG inte berättar dennes namns så vet han kanske det utifrån blodvärdena. Isåfall skulle man kunna tolka hans uttalanden som att den misstänkte skidåkaren inte är med i OS-truppen samt att han haft mer normala värden under den period som Pliggen varit landslagsläkare.

Pliggen tillträdde för övrigt 2013 som landslagsläkare dvs. efter den period som UG granskat.
Senast redigerad av mandelkaka 2018-02-04 kl. 22:44.
Citera
Medlem
statoil^s avatar
Som någon annan skrev några sidor bak:

Om det är någon i OS-truppen så kan vi alla räkna med att det blir en tårfylld presskonferens någon gång i veckan.

Vet vi om den här åkaren fuskar nu?

Oavsett vad, så kommer andra journalister ha grävt fram vem det är och sätta press på mediepersonerna i OS-landslaget. Det kan ju vara som så att åkaren är ren nu, därav tystnaden så här långt, eller har jag fel? Det kommer mer i den här soppan.

Det kan ju bli lite som när Uffe Samuelsson satt och grinade i Nagano då han stoppades från OS-spel i ishockey för att han även hade amerikanskt pass.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Tror ni inte att Grip & Co gärna skulle ta död på alla spekulationer och misstankar mot herrarna som snart ska tävla i Korea? Inte skulle man väl tillåta att deras uppladdning störs och deras prestationer misstänkliggörs helt i onödan?
Jo det borde dom. Om det är Brink så borde dom definitivt göra det eftersom han inte längre är aktuell för landslaget. Men skulle media verkligen dra igång en sådan här cirkus för en föredetting?
Citera
2018-02-04, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drujnasu
Sannolikt att en läkare skulle säga: "Jag är säker på alla åkarna, ja, utom en då vill säga."

Svarade på en fråga om att landslagsledningen borde klargöra för att minska spekulationer om dagens OS-trupp.
Citera
2018-02-04, 22:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av statoil^
Som någon annan skrev några sidor bak:

Om det är någon i OS-truppen så kan vi alla räkna med att det blir en tårfylld presskonferens någon gång i veckan.

Vet vi om den här åkaren fuskar nu?

Oavsett vad, så kommer andra journalister ha grävt fram vem det är och sätta press på mediepersonerna i OS-landslaget. Det kan ju vara som så att åkaren är ren nu, därav tystnaden så här långt, eller har jag fel? Det kommer mer i den här soppan.

Det kan ju bli lite som när Uffe Samuelsson satt och grinade i Nagano då han stoppades från OS-spel i ishockey för att han även hade amerikanskt pass.

Vi kan nog ganska säkert räkna med att det inte blir en tårfylld presskonferens.
Även om det är en svensk åkare som har haft väldigt misstänkta blodvärden vid upprepade tillfällen och om han är med i OS-truppen nu, så har han ändå inte testat positivt för doping.
Därför tror jag inte att namnet offentliggörs heller.
Kan kanske tom ligga en risk för stämning om det skulle göras så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in