Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-02-04, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rudmark
Från V Bankes twitterflöde:
"Nej, år 2015 när arbetet skedde befann sig hantverkaren fullt legalt i Sverige. Det var först i september 2016 som asylärendet avgjordes, och efter september 2016 blev han papperslös / vistades olagligt i Sverige. Dvs ett år senare"
Stämmer detta?

Det stämmer. Vad Banke inte verkar ta upp är att arbetet som hantverkaren utförde var ett svartarbete, inte upptaget i vare sig hans eller uppdragsgivarnas deklarationer.

SvD hade en artikel om när hans idéer om att utföra terroristattentat i Sverige började formas. Han var väl i Turkiet 2014 och hade kontakter med islamister om jag minns rätt, och han har kommunicerat på nätet under en tid. Svarta inkomster har medverkat till att han har kunnat stanna kvar i Sverige medan han utvecklade sina planer, och alltså är de som har betalat svarta pengar till honom ansvariga för att dådet blev möjligt.
Citera
2018-02-04, 20:01
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Benar ur lite, det smärtar mig att behöva ge lite info till den här dåren, men det blir så mycket tjafs i tråden så nu sopar vi banan igen.
Bra, lägg då ner det felaktiga påståendet att RA var terrorist 2015. Om RA var "terrorist" så hade polisen/säpo lagfört honom.
I Sverige är vi alla oskyldiga tills vi befinns skyldiga. Jag har sagt att det luktar om Nujens pengar. Men Nujens är ju ej lagförda. Nujens är så vitt vi vet ej förhörda. Nujens har så vitt vi vet ej en förundersökning liggande på sina axlar.
Som vanligt grillas det utan tändvätska på FB.
Citera
2018-02-04, 20:03
Medlem
Nujens har gjort flera misstag.

1. Anlitade Akilov svart ( får anses vara ringa förseelse trots allt )

2. När Akilov mördade på Drottninggatan så sket Nujens i att snabbt kontakta polisen och berätta vad de visste om terroristen för att hjälpa till. De kunde dessutom trätt fram i media samt rättat deklarationer till SKV. ( oförlåtligt misstag)

3. Säger inte ett knyst utan låter FUP:en blottlägga dem. Försvaret från Özz i DN får då enbart ett löjets skimmer.

a) att vare sig Debbie, Farsan, Damm eller Özz skulle ha fattat att målarassistenten som de avlönat med 85 tkr netto var Sveriges störste terrorist genom tiderna är ju helt osannolikt om de inte alla snittar på IQ fiskmås.

b) att Özz säger han "inte fattar någonting" är svårt att förhålla sig till innan hans förstånd har kontrollerats. Om han är helt dum i huvudet så får vi väl nöja oss med att Özz inget förstått. Syrran som är advokat måste ju ändå anses ha visst förstånd.

Debbie berättar för Özz -" fan Özz vi anlitade ju Akilov till kåkarna i Gotland för målningsarbetet - det minns du väl Özz?

Özz svarar Debbie - Va har det hänt ett terrordåd? Det har jag helt missat trots att jag följer nyhetsflödet hela tiden. Har vi hus på Gotland syrran? Mitt förslag är att vi håller käft eftersom jag inte fattar någonting!
Citera
2018-02-04, 20:04
Medlem
Le-Hericons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
Som vanligt grillas det utan tändvätska på FB.
Om man har riktigt bra ved, så behöver man ingen tändvätska, då räcker det med en enda tändsticka...
Senast redigerad av Le-Hericon 2018-02-04 kl. 20:06.
Citera
2018-02-04, 20:05
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyranitar
Tidigare i tråden skrev någon att en privatperson redan gjort detta, så får vi se om polisen går vidare..
Det vore ju konstigt om inte hela släkten Nujens snarast hamnar bakom galler då du och bundsförvanter redan har konstaterat att Nujens har skänkt svarta pengar till terroristen RA
Citera
2018-02-04, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Nujens har gjort flera misstag.

1. Anlitade Akilov svart ( får anses vara ringa förseelse trots allt )

2. När Akilov mördade på Drottninggatan så sket Nujens i att snabbt kontakta polisen och berätta vad de visste om terroristen för att hjälpa till. De kunde dessutom trätt fram i media samt rättat deklarationer till SKV. ( oförlåtligt misstag)

3. Säger inte ett knyst utan låter FUP:en blottlägga dem. Försvaret från Özz i DN får då enbart ett löjets skimmer.

a) att vare sig Debbie, Farsan, Damm eller Özz skulle ha fattat att målarassistenten som de avlönat med 85 tkr netto var Sveriges störste terrorist genom tiderna är ju helt osannolikt om de inte alla snittar på IQ fiskmås.

b) att Özz säger han "inte fattar någonting" är svårt att förhålla sig till innan hans förstånd har kontrollerats. Om han är helt dum i huvudet så får vi väl nöja oss med att Özz inget förstått. Syrran som är advokat måste ju ändå anses ha visst förstånd.

Debbie berättar för Özz -" fan Özz vi anlitade ju Akilov till kåkarna i Gotland för målningsarbetet - det minns du väl Özz?

Özz svarar Debbie - Va har det hänt ett terrordåd? Det har jag helt missat trots att jag följer nyhetsflödet hela tiden. Har vi hus på Gotland syrran? Mitt förslag är att vi håller käft eftersom jag inte fattar någonting!
Att betala svart inte ringa brott. Laila Fredvall var tvungen att avgå för samma sak.
Citera
2018-02-04, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucky12
Att betala svart inte ringa brott. Laila Fredvall var tvungen att avgå för samma sak.

Ringa just i detta sammanhang.
Citera
2018-02-04, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Ringa just i detta sammanhang.

Finns det inte en ekonomisk gräns för just detta (gissar på att advokaten har koll på detta), och det kanske skulle förklara varför fadern är med och betalar.
Citera
2018-02-04, 20:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Du har ju rätt. Men tror du att Nujens visste om vad RA hade i planerna??
Det är ju ej så att Nujens aktiv har stött RA i sina planer?!
I spekulationerna kring RA:s finansiering så skulle ni kunna mena på att alla kronor som RA har inhämtat är terrorpengar/penningtvätt osv. Detta är enkom ett medialt drev i syfte att smutskasta Nujens.
Låt Lagen ha sin gång. Låt tiden utvisa påföljder.

Personligen tror jag inte att de visste det men jag tror inte heller de betalat en målare. Det är för stora pengar och han är känd för att ha sålt falska identitetshandlingar, en asyladvokat som är asylaktivist kan ha stor nytta av sådana handlingar åt sina klienter och andra asylmigranter. Vi ser bara de pengar som betalats via ett bankkonto inte kontanter, vi ser också bara mottagarens kontoutdrag inte familjemedlemmarnas. Vilka andra har de betalat?

Det är också tre olika personer (Minst) som betalat honom, de kan ha betalat honom för olika saker.

Nej jag tycker vi skall behålla FB (Ditt förslag om "låta lagen ha sin gång" är det samma som att du vill lägga ned FB)
Citera
2018-02-04, 20:46
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Du har ju rätt. Men tror du att Nujens visste om vad RA hade i planerna??
Det är ju ej så att Nujens aktiv har stött RA i sina planer?!
I spekulationerna kring RA:s finansiering så skulle ni kunna mena på att alla kronor som RA har inhämtat är terrorpengar/penningtvätt osv. Detta är enkom ett medialt drev i syfte att smutskasta Nujens.
Låt Lagen ha sin gång. Låt tiden utvisa påföljder.
Vi vet inte hur pass involverade Nujens var i terrorplaneringen. Det enda vi vet med säkerhet är att Nujens fört över pengar till Akilov. Huruvida pengarna är avsedda för svart betalning för byggnadsarbete eller till terrorismförberedelser är ännu inte klargjort. Özz märkliga undanflykter tyder ju på full panik! Så alla möjligheter är ännu öppna.
Förhoppningsvis flyr klanen till Kurdistan och blir tagna av turkarna på väg dit....
Citera
2018-02-04, 20:48
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyranitar
Finns det inte en ekonomisk gräns för just detta (gissar på att advokaten har koll på detta), och det kanske skulle förklara varför fadern är med och betalar.
Kanske, men jag tror att familjen har slarvat därför att de led av hybris. De kände sig så säkra på att vara oåtkomliga för granskning. Någonstans trodde de sig så smarta och viktiga att lagens arm aldrig skulle nå dem.
Men nu ikväll när jag satt och läste tråden så tänkte jag att något fattas här. Det går inte att just nu få veta hur mycket pengar Akilov egentligen har fått av Nujen familjen och för vad. Bara att han bevisligen har fått 85000, vilket är mycket.
Jag tror att familjen försöker dölja någonting som är värre än skattebrott, svartarbete, svartbyggen och tom terrorfinansiering utan uppsåt.
Citera
2018-02-04, 20:52
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Var han terrorist vid tillfället, det vet vi inte, men det har inte heller någon betydelse i ljuset av lagen om penningtvätt & terrorfinansiering. Fört att inte tala om skattebrott.
Jag har svårt att se att det skulle kunna vara något mer än skattebrott. Med penningtvätt avses pengar som härrör från brott eller brottslig verksamhet och jag har inte sett något som tyder på att Nujens pengar härrör från brottslig verksamhet. Sedan undrar jag på vad sätt det skulle kunna ses som olaglig finansiering av terrorism att betala svarta pengar till någon för utfört arbete? Är det någon skillnad i så fall att betala svarta eller vita pengar? Terrorist som terrorist tänker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in