Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-02-04, 19:20
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det har ingen påstått, du blir allt mer pinsam i dina försök till damage control.
Öh döhh, du nonchalerar flagrant alla inlägg som du ej gillar. Flertalet FB:are insinuerar att Nujens gav pengar till terroristen. Så var RA terrorist vid tillfället?
Även jag kan tycka att pengarna luktar. Men är Nujens lagförda?
Du försöker ivrigt interagera i konversationer som du knappast vinner. Gör om gör rätt. Men jag tvivlar på att du svarar rakt och ärligt.
Citera
2018-02-04, 19:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
Öh döhh, du nonchalerar flagrant alla inlägg som du ej gillar. Flertalet FB:are insinuerar att Nujens gav pengar till terroristen. Så var RA terrorist vid tillfället?
Du försöker ivrigt interagera i konversationer som du knappast vinner. Gör om gör rätt. Men jag tvivlar på att du svarar rakt och ärligt.
Ingen "insinuerar" att Nujens gav pengar till terroristen, det är ren fakta.

Var han terrorist vid tillfället, det vet vi inte, men det har inte heller någon betydelse i ljuset av lagen om penningtvätt & terrorfinansiering. Fört att inte tala om skattebrott.

Nujens kommer att bli lagförde, var så säker.
Citera
2018-02-04, 19:29
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Jag reagerade också på GW:s ovetskap. Min tanke var att han helt enkelt inte hunnit med att läsa den delen av rapporten, utan tänkte som etablissemanget brukar tänka, "alla asylsökande är helt utfattiga".

Men det är klart, GW kanske är van vid så stora summor att för honom är 15.000 i månaden ungefär samma som "inga pengar".

Men jag är förvånad över det här med bankkontona. Jag har rent personligt väldigt bristande erfarenhet av svartjobb, men jag har alltid trott att svartjobb gjordes upp kontant. Det var liksom det som var hela grejen, men ville att affären skulle vara osynligt. Men nu betalar man helt ogenerat även svartjobb med banköverföring?

Kan man misstänka att Akilov rört sig med ännu mer pengar än detta, att han haft en massa kontanter som inte lämnat några spår?

Ja han kan ha fått mycket mer än detta, kanske hade özz-familjen inte alltid tillräckligt med kontanter så de slarvade lite genom att sätta in pengar på hans konto. Kanske såg de det som relativt lite pengar jämfört med huvudtransaktionerna.
Citera
2018-02-04, 19:30
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
...under tiden har Katerina, FB med flera gnetat på.
Jag antar att det är Katerina Janouch du syftar på:
Citat:
En ANSTÄNDIG människa hade blivit förtvivlad vid upptäckten av sambandet mellan sig själv och terroristen. En normal reaktion hade varit att rannsaka sig själv och fråga sig om någon av mina handlingar på något sätt, direkt eller indirekt bidragit till terroristens brott. En anständig människa hade brottats med skuldkänslor, och även om man till slut kanske kommit fram till att man inte kunde ha gjort något annorlunda, så borde en sådan tankeprocess inledas med ödmjukhet inför offren för brottet och det samhälle som skakats av det.
http://katerinamagasin.se/ozz-nujen-tycker-synd-om-sig-sjalv-men-visar-noll-medkansla-terrorns-offer/
Snacka om att vara ute och cykla. Men hon har tidigare visat på sina journalistiska sidor

Hur skulle Nujens veta att RA skulle begå terrordåd? Aha, de skulle ha ringt Säpo och Must
Citera
2018-02-04, 19:34
Bannlyst
Från V Bankes twitterflöde:
"Nej, år 2015 när arbetet skedde befann sig hantverkaren fullt legalt i Sverige. Det var först i september 2016 som asylärendet avgjordes, och efter september 2016 blev han papperslös / vistades olagligt i Sverige. Dvs ett år senare"
Stämmer detta?
Citera
2018-02-04, 19:34
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ingen "insinuerar" att Nujens gav pengar till terroristen, det är ren fakta.

Var han terrorist vid tillfället, det vet vi inte, men det har inte heller någon betydelse i ljuset av lagen om penningtvätt & terrorfinansiering. Fört att inte tala om skattebrott.

Nujens kommer att bli lagförde, var så säker.
Så var är lagtexten där det specifikt står att du ej får handla en vara eller tjänst av en person om du ej kan vidimera att personen begår ett terrordåd x antal månader senare? Menar du att RA var terrorist 2015 men ej lagfördes?
Men du vet allt, inte sant?
Citera
2018-02-04, 19:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Jag tror FurrHa har ett annat modersmål, hans texter är osammanhängande och han saknar läsförståelse. Eller spelar han bara dum?

Självklart kan man finansiera terror innan den begås, det är ju då terroristen behöver pengar. Han har ju sagt att han räknade med att dö under attentatet. På samma sätt som du kan göra dig skyldig till medhjälp till ett brott innan brottet begås.
Citera
2018-02-04, 19:38
Medlem
Vad händer med ärendet nu? Kan Özz familj polisanmälas?
Citera
2018-02-04, 19:42
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror FurrHa har ett annat modersmål, hans texter är osammanhängande och han saknar läsförståelse. Eller spelar han bara dum?

Självklart kan man finansiera terror innan den begås, det är ju då terroristen behöver pengar. Han har ju sagt att han räknade med att dö under attentatet. På samma sätt som du kan göra dig skyldig till medhjälp till ett brott innan brottet begås.
Du har ju rätt. Men tror du att Nujens visste om vad RA hade i planerna??
Det är ju ej så att Nujens aktiv har stött RA i sina planer?!
I spekulationerna kring RA:s finansiering så skulle ni kunna mena på att alla kronor som RA har inhämtat är terrorpengar/penningtvätt osv. Detta är enkom ett medialt drev i syfte att smutskasta Nujens.
Låt Lagen ha sin gång. Låt tiden utvisa påföljder.
Citera
2018-02-04, 19:50
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:

Måste man ha begått olagliga handlingar för att vara terrorist? Eller är man bara terroristsympatisör tills man begått terrorbrott?
Om RA hade en plan att genomföra terrorbrott redan för 3 år sedan får vi aldrig reda på men inget kan uteslutas.
Man blir inte terrorist spontant över en natt...
Citera
2018-02-04, 19:51
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Benar ur lite, det smärtar mig att behöva ge lite info till den här dåren, men det blir så mycket tjafs i tråden så nu sopar vi banan igen.

1. TERRORIST
Var Rahmat Akilov radikaliserad vid tidpunkten som Nujens gjorde överföringarna?
Finns tecken på att han var det, åtminstone hade SÄPO ögonen på honom och hade fått varning om honom, men de släppte kontrollen och honom! Jag gissar eftersom han "bara" var rivare/städare på svartbygge, och inte t ex imam för en islamistisk dödskult! You following me? Läs mer i FUP för Drottninggatanfallet.

2. SKATTEBROTT/SVARTJOBB
a) Att Nujens betalat RA svart står bortom all rimlig tvivel. Transaktionerna finns i FUP för Drottninggatanfallet, föreslår att du läser på. RA har även erkänt att han jobbat svart på Gotland under den aktuella perioden. Han har inte deklarerat några Gotlandspengar. Igen, läs aktuell FUP.
b) Özz Nujen och syster Debbie Nujen står som ägare på de aktuella fastigheterna på Gotland och det är alltså deras ansvar.

3. KONTAKTER med papperslösa/asylsökande
Vem höll i kontakterna? Nujens behövde svartarbetare, hur kom de i kontakt med Akilov?
Svåger Rickard Damm äger ett EKB-hem, systern Debbie Nujen är asylrättsadvokat. Här finns det intressanta kopplingar. Var kanske Debbie hans migrationsverks-tillsatta advokat? (Naturligtvis är hon inte hans advokat i pågående fall)
Om Debbie eller Rickard var mellanhand så är det inträffade ännu mer allvarligt eftersom det visar på att de som redan har händerna i den "asylhanterande syltburken/kassakistan" inte drar sig för att utnyttja människor som svart arbetskraft.

4. UTBETALNINGAR och för vad?
a) RA har fått utbet. från pappa, svåger och syster Nujen, totalt 85 400 kr enligt banktransaktioner, se FUP. Vad har han fått i handen? Vad fick han pengarna för att utföra? Det motsvarar ca 300 kr vitt i timmen, löst räknat. Fick han verkligen så mycket för att riva och städa, jävlar, då ska jag säga upp mig och börja som det, schysst lön! Fick han betalt för att utföra något annat jobb? Skapa kontakt med fler svartarbetare? Skaffa falska handlingar? Enligt FUP så sysslade han med just att fixa falska handlingar förut.
b) Hur många fler fanns på "lönelistan"?

5. ANMÄLNINGAR
Privatpersoner har meddelat att de har anmält Nujens.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2018-02-04 kl. 19:59. Anledning: Rättade småfel
Citera
2018-02-04, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Vad händer med ärendet nu? Kan Özz familj polisanmälas?

Tidigare i tråden skrev någon att en privatperson redan gjort detta, så får vi se om polisen går vidare..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in