2018-01-14, 00:21
Medlem
shorty81s avatar
Va personen ni vill vara vi behöver inte hitta på så mycket eller ta bort ord eller liknande ,människor behöver inte bli mer förvirrade ett fint bemötande i ämnen löser mycket.
Citera
2018-01-15, 08:44
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
För att kraftigt ta avstånd från vänstern och dess terminologi använder du vänsterflumspråk i ganska hög utsträckning: läs narrativ.

"Narrativ" är ett flummigt fenomen. Det är inte själva ordet som är flummigt. Friska människor tänker inte i narrativ, utan det är bara vänsterns subjektivistiska (postmodernistiska) hjärnor som håller på med sånt.
Citera
2018-02-01, 07:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Här är ett exempel på en ingress i en tidningsartikel som ger meningar utan flyt bara för att den som skriver tror att »hen« täpper till en lucka i språket.

Citat:
Designmöbler för 40 000 borta
Chefen beställde exklusiva möbler till kommunen. Men hen hämtade möblerna därifrån och i dag är det oklart var de finns.

Det normala vore att skriva:

Chefen beställde exklusiva möbler till kommunen, men hämtade dem därifrån. Det är nu oklart var de finns

Frågan är varför den som skrivit detta alls lade till ett »hen«. Svaret är förmodligen: för att den kan.
Citera
2018-02-04, 17:24
Medlem
Syster, bror och det neutrala hen

Träffade släkten i julas och ett nytt barn var med och det ska vara ett hen tills hen själv väljer kön tillhörighet. Hen har en snippa så formellt är hen en hon.

Hen har en bror så jag frågade han om hur det var att få ett syskon? Han tyckte det var okej med sin syster och han var den enda som fick kön bestämma hen.

Min fråga är om det finns andra ord som jag skulle kunnat ha använt i stället för hen/syskon/barn? Addar nåra andra situationer då det skulle behövas kön neutrala pronomen.

Ger ett exempel
Säga till gravid kvinna: När ska hon/han/...(?)]... födas? Här används ...(hen)...

Andra situationer
Hur säga till förälder: OMG vilken söt dotter/son/...(?)....
Faan, du är morsa/farsa/...?)...
Är det en flicka/pojke/...(?)....

Hur säga till brorsa: Har du nått namn på syrran/brorsan/...(?)...

Hur säga till mormor: Hur är det att bli mormor/...(?)...

Hur säga till faster: Nu har du fått en brorsdotter/...(?)....
Nu är du faster/...(?)...

Hur säga till faddern: Är det din guddotter/gudson/...(?)...

Med mera,........

Behöver oxå veta plural tex i djur riket hona/honor/...(?)...
Citera
2018-02-04, 17:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missportal

Fan vad du krånglar till det. Det behövs inget av det du frågar om och efter.

Ett barn är ett barn och traditionellt sett brukar man använda barnet eller babyn. Det går bra även om man vet könet. Det övriga är ju bara ett snurrigt resonemang. En far är en far oavsett barnets kön eller icke-kön. Således förändras inte far, mor, faster, farbror, moster, morbror...osv.
Senast redigerad av HerrGickhan 2018-02-04 kl. 17:49.
Citera
2018-02-04, 17:34
Medlem
Citat:
Hur säga till förälder: OMG vilken söt dotter/son/...(?)....
barn/unge

Citat:
Faan, du är morsa/farsa/...?)...
Jag skulle tro att könsidentiteten hos föräldern oftast är uppenbar. Den här situationen är inte annorlunda mot när du pratar med vem som helst.

Citat:
Är det en flicka/pojke/...(?)....
Om det är könet du uttryckligen frågar efter blir det rätt svårt att använda könsneutrala ord.
Citera
2018-02-04, 17:44
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:

Ett barn är ett barn och traditionellt sätt brukar man använda barnet eller babyn. Det går bra även om man vet könet. Det övriga är ju bara ett snurrigt resonemang. En far är en far oavsett barnets kön eller icke-kön. Således förändras inte far, mor, faster, farbror, moster, morbror...osv.

Det är ju extremt begränsande att bara ha en böjning på ett kön...
Citera
2018-02-04, 17:44
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Sammanfogat 2 trådar.

/Mod
Citera
2018-02-04, 17:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Det är ju extremt begränsande att bara ha en böjning på ett kön...

Vad menar du med det? Det är väl inte det minsta begränsande. Modern svenska böjer ju i princip inte efter kön överhuvudtaget.
Citera
2018-02-04, 17:54
Medlem
Citat:

Ett barn är ett barn och traditionellt sätt brukar man använda barnet eller babyn. Det går bra även om man vet könet. Det övriga är ju bara ett snurrigt resonemang. En far är en far oavsett barnets kön eller icke-kön. Således förändras inte far, mor, faster, farbror, moster, morbror...osv.

Okej, bra att du redde upp mitt snurriga resonemang. Dock var det en märklig situation när alla skulle gulla med barnet.

Det användes, sötis, gullunge, raring etc.

Men när en morbror sa, vad ska hon heta? Så blev det svarta ögon från föräldrarna och de väste, det är en HEN! Och föräldrarna kallar sig via genus tillhörighet mamma och pappa. Jag funderade då om mamman hade sett sig själv som en hen, hur skulle jag då adressera frågan: Hen är mamman till barnet. Om nu mamman inte defenierar som en hon utan som hen. Då skulle ordet mamma vara genus styrt?
Citera
2018-02-04, 18:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Okej, bra att du redde upp mitt snurriga resonemang. Dock var det en märklig situation när alla skulle gulla med barnet.

Det användes, sötis, gullunge, raring etc.

Men när en morbror sa, vad ska hon heta? Så blev det svarta ögon från föräldrarna och de väste, det är en HEN!

Det är ju faktiskt dessa föräldrars problem och inget som svenska språket behöver anpassa sig efter. Om modern sade som du skrev så har modern definierat barnet som ett det.

Enklaste frågan är: Vad ska barnet/babyn heta.

Citat:
Och föräldrarna kallar sig via genus tillhörighet mamma och pappa. Jag funderade då om mamman hade sett sig själv som en hen, hur skulle jag då adressera frågan: Hen är mamman till barnet. Om nu mamman inte defenierar som en hon utan som hen. Då skulle ordet mamma vara genus styrt?

Mamman kan väl kalla sig förälder. Sedan får väl barnet kalla mamman vid förnamn eller så får de hitta på något eget kodspråk.
Citera
2018-02-04, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
barn/unge

Jag skulle tro att könsidentiteten hos föräldern oftast är uppenbar. Den här situationen är inte annorlunda mot när du pratar med vem som helst.

Om det är könet du uttryckligen frågar efter blir det rätt svårt att använda könsneutrala ord.

2013 skrevs det.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tredje-kon-accepterat-i-nepal

"Tredje kön accepterat i Nepal. Han, hon eller hen? I Nepal kan man välja själv. Här är rättigheterna för transpersoner mer utvecklade än i många andra länder."

Dessa personer kan så småningom bli föräldrar. Vad ska barnet säga (jag själv använder mamma och pappa) om det som jag jag beskriver som mamma och pappa? Jag vet inte eftersom jag har aldrig tidigare funderat eller varit i sån situation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in