2018-02-04, 15:17
Medlem
DeadLikeMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Om man får spekulera tror jag det är en yngre manlig utövare. Har inte så stor koll här. Har bara koll på de numera avdankade 80-talisterna.

Eftersom testerna gällde för åkare i eliten mellan 2001 och 2010 så är det nog inte en yngre manlig utövare utan snarare en numera avdankad 80-talist.
Citera
2018-02-04, 15:21
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadLikeMe
Eftersom testerna gällde för åkare i eliten mellan 2001 och 2010 så är det nog inte en yngre manlig utövare utan snarare en numera avdankad 80-talist.

My bad, inte läst nånting om det hela utan hamrade mest planlöst på bakfyllen.
Citera
2018-02-04, 15:32
Medlem
Discgears avatar
Alla verkar förutsätta att det gäller en svensk åkare som ska till OS nästa vecka och detta baserat på ett mycket löst påstående från en signatur i tråden. Ni som spekulerar helt vilt, se inslaget: https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/expert-pekar-ut-svensk-akare-pa-lista-over-misstankt-dopning

Den graf som visas gäller alltså tidsintervallet 2001-2010, då de endast har tillgång till värden i detta intervall. Den peak (en avvikelse 1 på 10 000) som visas är mycket bekymmersam och tyder med största sannolikhet att vi har haft en svensk åkare som tävlat med manipulerade blodvärden. Jag tror det gäller en åkare som dansade en OS-vinter. För alla aktivas skull vore det hedervärt att denna åkare kliver fram och ger sin version. SVT har kontaktat åkarens juridiska ombud men inte fått svar.

Det hedrar SVT att de fokuserar på den svensk (möjligen två) som är misstänkt i sammanhanget. Det är upp till andra nationers media att undersöka sina egna åkare. Jag tror inte SVT, Sunday Times eller Republik håller på materialet om det kommer seriösa förfrågningar från exempelvis norska Dagbladet, Helsingin Sanomat eller franska Le matin.

Noterat att det gäller 300 mästerskapsmedaljer, varav nästan en tredjedel är guld, under åren 2001-2017.
Citera
2018-02-04, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Okej, då hänger jag med.

_____

Är det en helt orimlig tanke att konditionsidrottare på elitnivå generellt ändå kan ha större (naturlig) variation i sina blodvärden än vad den genomsnittliga personen har? Jag tänker mig att om man tex. har en ovanligt stor naturlig förmåga att höja sina blodvärden med hjälp av höghöjdsträning så kanske man också är mer framgångsrik med formtoppningen. Eller finns det ingen naturlig korrelation mellan naturlig förmåga att förändra blodvärden och förmåga att toppa formen?

För att uttrycka mig tydligt så funderar jag bara på om personer som naturligt har vad man skulle kalla misstänkta blodvärden, också är mer benägna att bli duktiga på konditionsidrott. (m.a.o. talang)

(Detta är ett generellt resonemang och jag menar inte att bortförklara någons blodvärden i den aktuella databasen.)

Detta tänker jag med och skulle vilja ha ett väl underbyggt svar på. Jämför man med statistik mot pöbeln eller mot andra elitåkare
Citera
2018-02-04, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Detta tänker jag med och skulle vilja ha ett väl underbyggt svar på. Jämför man med statistik mot pöbeln eller mot andra elitåkare
Ja, det är precis det jag vill åt. Om alla jämförelser görs mot den genomsnittliga befolkningen känns det för mig som lekman som den klassiska "är man för bra måste man vara dopad"-logiken.
Citera
2018-02-04, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Alla verkar förutsätta att det gäller en svensk åkare som ska till OS nästa vecka och detta baserat på ett mycket löst påstående från en signatur i tråden. Ni som spekulerar helt vilt, se inslaget: https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/expert-pekar-ut-svensk-akare-pa-lista-over-misstankt-dopning

Den graf som visas gäller alltså tidsintervallet 2001-2010, då de endast har tillgång till värden i detta intervall. Den peak (en avvikelse 1 på 10 000) som visas är mycket bekymmersam och tyder med största sannolikhet att vi har haft en svensk åkare som tävlat med manipulerade blodvärden. Jag tror det gäller en åkare som dansade en OS-vinter. För alla aktivas skull vore det hedervärt att denna åkare kliver fram och ger sin version. SVT har kontaktat åkarens juridiska ombud men inte fått svar.

Det hedrar SVT att de fokuserar på den svensk (möjligen två) som är misstänkt i sammanhanget. Det är upp till andra nationers media att undersöka sina egna åkare. Jag tror inte SVT, Sunday Times eller Republik håller på materialet om det kommer seriösa förfrågningar från exempelvis norska Dagbladet, Helsingin Sanomat eller franska Le matin.

Noterat att det gäller 300 mästerskapsmedaljer, varav nästan en tredjedel är guld, under åren 2001-2017.

Expressen har nu bekräftat att det rör sig om en nu aktiv åkare så Flashbacks källa hade rätt.

"Vem det är framgår inte. SVT-reportern Magnus Svenungsson säger till P4 Extra att den svenska åkaren är aktiv i dag."
https://www.expressen.se/sport/os-2018/svenska-medaljorer-misstanks-for-doping/

Finns då i princip bara Marcus Hellner det kan vara.

Enligt Flashbacks källa kunde inte SVT gå ut med att han nu var aktiv eftersom det då skulle bli för enkelt att peka ut idrottaren.
Senast redigerad av Mafia 2018-02-04 kl. 15:55.
Citera
2018-02-04, 15:57
Medlem
vid OS 2002 var det nära att Peter Larsson inte fick start pga för höga blodvärde
vid första testet låg han över gränsen vid om testen låg han precis under
Citera
Medlem
How biopassport software failed to flag Armstrong doping
https://www.youtube.com/watch?v=9Shcj-5YDJk
Citera
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadLikeMe

Dock skall han enligt UG vara aktiv ännu idag.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Expressen har nu bekräftat att det rör sig om en nu aktiv åkare så Flashbacks källa hade rätt.

"Vem det är framgår inte. SVT-reportern Magnus Svenungsson säger till P4 Extra att den svenska åkaren är aktiv i dag."
https://www.expressen.se/sport/os-2018/svenska-medaljorer-misstanks-for-doping/

Finns då i princip bara Marcus Hellner det kan vara.

Enligt Flashbacks källa kunde inte SVT gå ut med att han nu var aktiv eftersom det då skulle bli för enkelt att peka ut idrottaren.

igen, vem har sagt att han är aktiv inom landslaget?
Är han aktiv åkare inom landslaget så bör det vara hellner ja.
Citera
2018-02-04, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag kan inte på rak arm komma på någon idrottare som blivit fälld en enbart på grund av avvikelser i blodpasset. Kan finns något mindre känt fall.

Däremot är det ett bra redskap för vilka man ska punktmarkera lite extra och ta fler prover på. Sådana fall finns det flera av. Där blodpasset gett misstanken och man därefter fått ett positivt test.
Citat:
Okej, då hänger jag med.
Söker man på ABP (abnormal passport) i IAAF:s lista över just nu avstängda friidrottare får man 47 träffar. Finns alltså ganska många fall där avvikelser i biologiska passet lett till avstängning. Detta alltså bara friidrott.
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Finns väl flera friidrottare som har stängts av pga avvikelser i sina blodpass.
Precis.
Citera
2018-02-04, 16:07
Medlem
Citat:
Okej, då hänger jag med.

_____

Är det en helt orimlig tanke att konditionsidrottare på elitnivå generellt ändå kan ha större (naturlig) variation i sina blodvärden än vad den genomsnittliga personen har? Jag tänker mig att om man tex. har en ovanligt stor naturlig förmåga att höja sina blodvärden med hjälp av höghöjdsträning så kanske man också är mer framgångsrik med formtoppningen. Eller finns det ingen naturlig korrelation mellan naturlig förmåga att förändra blodvärden och förmåga att toppa formen?

För att uttrycka mig tydligt så funderar jag bara på om personer som naturligt har vad man skulle kalla misstänkta blodvärden, också är mer benägna att bli duktiga på konditionsidrott. (m.a.o. talang)

(Detta är ett generellt resonemang och jag menar inte att bortförklara någons blodvärden i den aktuella databasen.)

Bengt Saltin har jag för mig mer eller mindre dömde ut höghöjdsträning som fejk och utan vetenskapligt stöd. Mathias Fredriksson nämnde idag och har nämnt det många gånger förut att han aldrig fick högre blodvärde av höghöjdsträning efter att ha provat det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in