2018-02-04, 14:54
Medlem
Kodiak-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är väl för att lägga en skugga över OS eftersom de inte har sändningsrättigheterna.

Nu var dom ju av vad jag förstod inte först med publiceringen, men det är väl klart att det är lättare att lägga en sur smak över en produkt om man inte också är den som ska sälja den. Därav var det väl tacksamt att låta UG göra undersökningar för att stå fullt redo att haka på.
Citera
2018-02-04, 14:54
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag kan inte på rak arm komma på någon idrottare som blivit fälld en enbart på grund av avvikelser i blodpasset. Kan finns något mindre känt fall.

Däremot är det ett bra redskap för vilka man ska punktmarkera lite extra och ta fler prover på. Sådana fall finns det flera av. Där blodpasset gett misstanken och man därefter fått ett positivt test.

Finns väl flera friidrottare som har stängts av pga avvikelser i sina blodpass.
Citera
2018-02-04, 14:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jeanths
För det första var det inte 2013 utan ifjol och för det andra så var det för att i princip hela finska laget var rådopade när det gick i Lahtis gången innan, vilket var 2001.

Blodracet sändes 2013
Citera
2018-02-04, 14:55
Medlem
Citat:
För det första var det inte 2013 utan ifjol och för det andra så var det för att i princip hela finska laget var rådopade när det gick i Lahtis gången innan, vilket var 2001.

Det var inför VM 2013 "Blodracet" sändes men Val di Fiemme var visst rätt tävlingsort.
Citera
2018-02-04, 14:57
Medlem
A.Ahlsens avatar
Citat:

För det första så var det Blodracet 2. För det andra så sändes Blodracet 1 2013 i samband med Val di Fiemme VM
Citera
2018-02-04, 15:00
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är väl för att lägga en skugga över OS eftersom de inte har sändningsrättigheterna.

Jag tror du har rätt!!!
Personligen tycker jag att SVT är ett äckligt PK bolag, så jag njuter av att dom inte fick rättigheterna till OS
Citera
2018-02-04, 15:08
Medlem
A.Ahlsens avatar
Jag köper inte riktigt Hellners "osannolika form topp 2010" . Han gjorde en riktigt bra Tour de Ski 09-10 och slutade fyra (1 månad innan OS). Gjorde flera bra lopp i touren året efter och tog Guld i sprint två månader efter det (plus sexa på skiathlonen 3.4 sekunder från segern). Året efter var han 2a i totalen av Tour de Ski. Missförstå mig inte jag har inte det här som bevis för att det inte skulle handla om Hellner. Men att säga att OS 2010 var osannolikt känns lite väl hårt. Mer då silvret 2014 i så fall.
Citera
2018-02-04, 15:09
Medlem
Har kollat på svtplay nu. De nämner en manlig åkare med mycket högt värde. Intressant att den andra åkaren som nämns i inslaget benämns bara med "denna åkare", "den andra åkaren" mm. Varför inte vara tydlig med om det är en man eller kvinna? Blir det för lätt att räkna ut vem det är om det är en kvinna?
Citera
2018-02-04, 15:10
Medlem
Sqrbankens avatar
Om man får spekulera tror jag det är en yngre manlig utövare. Har inte så stor koll här. Har bara koll på de numera avdankade 80-talisterna.
Citera
2018-02-04, 15:13
Medlem
Jaha ja, det här var ju en bra uppladdning inför OS.

Får se nu om det är några som råkar bli sjuka lagom tills det börjar.
Citera
2018-02-04, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag kan inte på rak arm komma på någon idrottare som blivit fälld en enbart på grund av avvikelser i blodpasset. Kan finns något mindre känt fall.

Däremot är det ett bra redskap för vilka man ska punktmarkera lite extra och ta fler prover på. Sådana fall finns det flera av. Där blodpasset gett misstanken och man därefter fått ett positivt test.
Okej, då hänger jag med.

_____

Är det en helt orimlig tanke att konditionsidrottare på elitnivå generellt ändå kan ha större (naturlig) variation i sina blodvärden än vad den genomsnittliga personen har? Jag tänker mig att om man tex. har en ovanligt stor naturlig förmåga att höja sina blodvärden med hjälp av höghöjdsträning så kanske man också är mer framgångsrik med formtoppningen. Eller finns det ingen naturlig korrelation mellan naturlig förmåga att förändra blodvärden och förmåga att toppa formen?

För att uttrycka mig tydligt så funderar jag bara på om personer som naturligt har vad man skulle kalla misstänkta blodvärden, också är mer benägna att bli duktiga på konditionsidrott. (m.a.o. talang)

(Detta är ett generellt resonemang och jag menar inte att bortförklara någons blodvärden i den aktuella databasen.)
Citera
2018-02-04, 15:15
Medlem
jeanthss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Ahlsen
För det första så var det Blodracet 2. För det andra så sändes Blodracet 1 2013 i samband med Val di Fiemme VM

Aha, visste inte det sänts två st.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in