Citat:
Ursprungligen postat av
mishima
Jag kan inte på rak arm komma på någon idrottare som blivit fälld en enbart på grund av avvikelser i blodpasset. Kan finns något mindre känt fall.
Däremot är det ett bra redskap för vilka man ska punktmarkera lite extra och ta fler prover på. Sådana fall finns det flera av. Där blodpasset gett misstanken och man därefter fått ett positivt test.
Okej, då hänger jag med.
_____
Är det en helt orimlig tanke att konditionsidrottare på elitnivå generellt ändå kan ha större (naturlig) variation i sina blodvärden än vad den genomsnittliga personen har? Jag tänker mig att om man tex. har en ovanligt stor naturlig förmåga att höja sina blodvärden med hjälp av höghöjdsträning så kanske man också är mer framgångsrik med formtoppningen. Eller finns det ingen naturlig korrelation mellan naturlig förmåga att förändra blodvärden och förmåga att toppa formen?
För att uttrycka mig tydligt så funderar jag bara på om personer som naturligt har vad man skulle kalla misstänkta blodvärden, också är mer benägna att bli duktiga på konditionsidrott. (m.a.o. talang)
(Detta är ett generellt resonemang och jag menar inte att bortförklara någons blodvärden i den aktuella databasen.)