2018-02-04, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av opcanagil
dopingexperten gundersen säger i klippet" vad jag förstår så kommer några av de personer jag kollat era värden av kommer delta i pyongchang 2018"

Han såg ju svenskens värden och då är det väl bara en två det kan vara, marcus hellner eller kalle halfarsson.

Han har dock tittat på många åkares värden så det är knappast någon garanti. Men jag tror också att det är en OS-åkare. Vad min kamrat sagt om UG:s reaktion (ett lurigt "det kan vi inte berätta") på frågan "är det nån som kommer vara med i OS?" så känns det så även om jag skulle vilja sett ansiktsuttrycken själv för att ha mer kött på benen. Men UG kunde helt enkelt ha svarat "nej" på frågan, vilket man inte gjorde. De vet nog helt enkelt att om man säger att det är en OS-åkare så kan folk enkelt lista ut vem det är.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Varför inte någon sprintare?

marcus ottosson har tävat i världskuppen i sprint och blev 4:a i förra årets vasalopp
https://data.fis-ski.com/dynamic/athlete-biography.html?sector=CC&competitorid=92068&type=r esult&bt=next&limit=50&bt=next&rec_start=100

dock stämmer han jävligt dåligt på när dom säger att det är nån som ska delta i OS 2018. Men ja skulle inte bli förvånad om det rör sig om nån av liknande meriter som man knappt vet vem det är
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intheloop
Av dom aktiva sprintarna idag som också körde fram till 2010 så är det väl snarare tvärtom med att dom ofta gjort bättre ifrån sig i världscupen men sen inte gick lika bra när det gällde i ett mästerskap?
Jag tänkte på Emil, som inte bor i Sverige och är extremt ojämn. Hade glömt att han petats i detta OS...
Citera
2018-02-04, 13:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Det man kan konstatera är att både Hellners OS- guld i Vancouver och hans OS-silver i Sotji var det bästa han gjort på mer än ett år i båda fallen. Anmärkningsvärt med tanke på att så många dopar sig till mästerskapen och k synnerhet OS. Att toppa sig bättre ren, än motståndare som dopat sig i toppningen kan inte vara lätt, om det ens går.

Jag klandrar inte Hellner. Han vet att han kommer möta mängder med andra dopade så varför inte göra det mer rättvist och låta både han själv och motståndarna dop sig. Bättre att spela spelet än att bli en ny Per Elofsson.

Helt riktigt. Bättre att spela spelet och ha en rimlig chans att vinna än att bli helt överkörd. Hade gjort samma sak själv. Inget konstigt i sig.

Vi får konstatera att dopning är enormt utbrett och bara för att man inte har fastnat i ett dopningstest så betyder det inte att man inte varit dopad. Armstrong och Marion Jones blev testad flera tusen gånger men fastnade aldrig i ett test. Det säger en del. Det gick inte ens att spåra EPO tills för några år tillbaka i tiden.
Citera
2018-02-04, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intheloop
Om det nu är Hellner (vilket jag också tror) så är det dock en sak som jag undrar över. Genom att var dopad så riskerar han inte bara att själv bli fälld för doping utan också ett helt svenskt stafettlag. Om han testar positivt i samband med en stafett så drar det ju med hela laget. Frågan är alltså om en svensk åkare (hellylle och allt) verkligen vågar ta den risken då doping verkligen allmänt inte överhuvudtaget har ansetts förekomma inom svensk längdåkningselit. Jag menar han berövar några åkare som överhuvudtaget inte skulle ha chans till medalj annat än i en stafett ifall han fälldes.

De har koll på hur länge substanserna kan spåras i kroppen. Det är klantarna(finnar etc.) och de tokdopade(Myhlegg) som åker fast i samband med tävling.

De andra dopade gör det off-season så att substanserna hinner ut ur kroppen medan den positiva effekten består. Hellners risk är om han fått besök under sin uppladdning som Johaug fick. Fast då hinner han ju inte ställa sig på startlinjen och laget går fritt.

Skulle dock tro att många även har backup plan om de får besök.
Senast redigerad av Mafia 2018-02-04 kl. 13:58.
Citera
2018-02-04, 13:51
Avslutad
Citat:
Jag tänkte på Emil, som inte bor i Sverige och är extremt ojämn. Hade glömt att han petats i detta OS...

Emil bor i östersund.
Citera
2018-02-04, 13:52
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fresk66
Emil bor i östersund.
Aha, flyttat från Davos alltså?
Citera
2018-02-04, 13:55
Medlem
Intressant också är att alla topp-nationer förutom Polen finns med i listan. Och den enda som öppet vågat kritisera dopingen är just Kowalczyk, från Polen.

Nu förstår man varför alla andra hållit käften.
Citera
2018-02-04, 13:56
Medlem
outback4s avatar
Om det gäller en tidigare åkare är Lars Håland trolig.
Citera
2018-02-04, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Om det gäller en tidigare åkare är Lars Håland trolig.

Vi vet bara med säkerhet att en av de två utpekade fortfarande är aktiv. Det kan också vara båda.

Men Lars Håland kan det inte vara - han slutade 1999 om mina sju sekunders googlande (try it) gör sanningen rättvisa.
Citera
2018-02-04, 14:05
Moderator
Gromguttens avatar
Yle skriver om saken: (FB) Vintersport och dopingrykten! Samlingstråd /mod

Citat:
Många av idrottarna i databasen är aktiva och har vunnit OS- och VM-medaljer. Tillsammans har de tagit över 300 medaljer, varav nästan en tredjedel guld.

Av medaljörerna har 41 procent, det vill säga ett sjuttiotal åkare, uppvisat misstänkta blodvärden under karriären. Det kan jämföras med 13,5 procent för åkare i databasen som inte vunnit internationella medaljer.

... det är väl i stort sett alla nationer utom Kazakhstan som listas:

Citat:
Inga åkare namnges, men idrottare från Sverige, Norge, Finland, Ryssland, USA, Österrike, Tyskland, Spanien, Italien, Tjeckien och Estland har uppvisat höga värden.

Jag som trodde intresset før längdskidor redan var på botten, men det går tydligen att komma ännu lägre.
Citera
2018-02-04, 14:06
Avslutad
Citat:
Aha, flyttat från Davos alltså?

Längesen. Byggde hus i östersund för många år sen. Davos var bara extraboende. Inget permanent boende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in