2018-02-04, 13:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Finns det några siffror på hur stor en pendling/variation skall vara för att det skall betecknas som extremt ?

Bara att titta på programmet. För aktuell åkare går kurvan från normala området till över 1 på 10000.
Citera
2018-02-04, 13:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av intheloop
https://www.expressen.se/sport/os-2018/svenska-medaljorer-misstanks-for-doping/

Det här i kombination med att det var en väldigt stor andel medaljörer av de 2000 åkare man testade som var bloddopade och väldigt mycket lägre andel som kom från lägre placerade åkare gör att det inte är så troligt att det var en mindre känd svensk åkare.
Om man gör en sån här granskning är scoopet ganska givet om det är ett känt namn.
Hellner fortfarande het alltså....

tänker också på just scoopet. Dom borde väl själv inse att ingen faktiskt skulle bry sig om det rörde sig om nån halvtaskig topp 30 åkare.

Skulle va jävligt skämmigt om det var nån man knappt visste vem det var och dom gör en sån här stor sak av det.

Håller med om att hellner fortfarande är ett hett namn .
Citera
Medlem
Citat:
https://www.expressen.se/sport/os-2018/svenska-medaljorer-misstanks-for-doping/

"Vem det är framgår inte. SVT-reportern Magnus Svenungsson säger till P4 Extra att den svenska åkaren är aktiv i dag."

Det här i kombination med att det var en väldigt stor andel medaljörer av de 2000 åkare man testade som var bloddopade och väldigt mycket lägre andel som kom från lägre placerade åkare gör att det inte är så troligt att det var en mindre känd svensk åkare.
Om man gör en sån här granskning är scoopet ganska givet om det är ett känt namn.
Hellner fortfarande het alltså....

När det är en aktiv kan vi konstatera att det är Hellner med 99 procents säkerhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Polygon
https://data.fis-ski.com/dynamic/athlete-biography.html?sector=CC&competitorid=90626&type=r esult&category=WC&season=ALL&sort=&discipline=ALL& position=&place=&Submit=Search&limit=50

Det man kan konstatera är att både Hellners OS- guld i Vancouver och hans OS-silver i Sotji var det bästa han gjort på mer än ett år i båda fallen. Anmärkningsvärt med tanke på att så många dopar sig till mästerskapen och i synnerhet OS. Att toppa sig bättre ren, än motståndare som dopat sig i toppningen kan inte vara lätt, om det ens går.

Jag klandrar inte Hellner. Han vet att han kommer möta mängder med andra dopade så varför inte göra det mer rättvist och låta både han själv och motståndarna dop sig. Bättre att spela spelet än att bli en ny Per Elofsson.
Senast redigerad av Mafia 2018-02-04 kl. 13:31.
Citera
Medlem
Eftersom den här killen bevisligen hade rätt så får vi väl lita på honom när han säger att det handlar om aktiva skidåkare.

(FB) Vintersport och dopingrykten! Samlingstråd /mod

Citera
2018-02-04, 13:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Eftersom den här killen bevisligen hade rätt så får vi väl lita på honom när han säger att det handlar om aktiva skidåkare.

aktiva åkare i världskuppen eller i andra delar, tex långlopp? Svårt att säga nåt innan man vet allt.

Hade varit mer intresant om man sagt att det rörde sig om någon som tävlade idag på världsnivå
Citera
2018-02-04, 13:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
När det är en aktiv kan vi konstatera att det är Hellner med 99 procents säkerhet.

Det man kan konstatera är att både Hellners OS- guld i Vancouver och hans OS-silver i Sotji var det bästa han gjort på mer än ett år i båda fallen. Anmärkningsvärt med tanke på att så många dopar sig till mästerskapen och i synnerhet OS. Att toppa sig bättre ren, än motståndare som dopat sig i toppningen kan inte vara lätt, om det ens går.

Jag klandrar inte Hellner. Han vet att han kommer möta mängder med andra dopade så varför inte göra det mer rättvist och låta både han själv och motståndarna dop sig. Bättre att spela spelet än att bli en ny Per Elofsson.

Om det nu är Hellner (vilket jag också tror) så är det dock en sak som jag undrar över. Genom att var dopad så riskerar han inte bara att själv bli fälld för doping utan också ett helt svenskt stafettlag. Om han testar positivt i samband med en stafett så drar det ju med hela laget. Frågan är alltså om en svensk åkare (hellylle och allt) verkligen vågar ta den risken då doping verkligen allmänt inte överhuvudtaget har ansetts förekomma inom svensk längdåkningselit. Jag menar han berövar några åkare som överhuvudtaget inte skulle ha chans till medalj annat än i en stafett ifall han fälldes.
Citera
2018-02-04, 13:41
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viseman
Skulle namnen vara finska, italienska, ryska eller hemmahörande i Österrike eller någon mindre skidnation så skulle namnen finnas för lääääääääääänge sedan. Har aldrig varit några problem med det! Värre blir det att få fram namnen om de är hemmahörande i "vita nationer". Läget blir känsligt då och maktinflytandet stort.

Precis så tänker jag också.Så fort det handlar om en Svensk åkare så då är det knäpp tyst i Media vem det är.Men hade detta rört sig om en åkare från andra länder, då jävlar ska han eller hon hängas ut direkt med namn på morsan och svärföräldrar m.m.
Citera
2018-02-04, 13:41
Bannlyst
dopingexperten gundersen säger i klippet" vad jag förstår så kommer några av de personer jag kollat era värden av kommer delta i pyongchang 2018"

Han såg ju svenskens värden och då är det väl bara en två det kan vara, marcus hellner eller kalle halfarsson.
Citera
2018-02-04, 13:44
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av opcanagil
dopingexperten gundersen säger i klippet" vad jag förstår så kommer några av de personer jag kollat era värden av kommer delta i pyongchang 2018"

Han såg ju svenskens värden och då är det väl bara en två det kan vara, marcus hellner eller kalle halfarsson.
Varför inte någon sprintare?
Citera
2018-02-04, 13:45
Medlem
Citat:
Om det nu är Hellner (vilket jag också tror) så är det dock en sak som jag undrar över. Genom att var dopad så riskerar han inte bara att själv bli fälld för doping utan också ett helt svenskt stafettlag. Om han testar positivt i samband med en stafett så drar det ju med hela laget. Frågan är alltså om en svensk åkare (hellylle och allt) verkligen vågar ta den risken då doping verkligen allmänt inte överhuvudtaget har ansetts förekomma inom svensk längdåkningselit. Jag menar han berövar några åkare som överhuvudtaget inte skulle ha chans till medalj annat än i en stafett ifall han fälldes.

Av Hellners intervjuer att döma (som han ansvarar för helt själv) så verkar han inte direkt typen som bryr sig om andra personer något nämnvärt.
Citera
2018-02-04, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av opcanagil
aktiva åkare i världskuppen eller i andra delar, tex långlopp? Svårt att säga nåt innan man vet allt.

Hade varit mer intresant om man sagt att det rörde sig om någon som tävlade idag på världsnivå

Chepo tror att det handlar om en OS-aktuell skidåkare.
Citera
2018-02-04, 13:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Varför inte någon sprintare?

Av dom aktiva sprintarna idag som också körde fram till 2010 så är det väl snarare tvärtom med att dom ofta gjort bättre ifrån sig i världscupen men sen inte gick lika bra när det gällde i ett mästerskap?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in