Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
För att få henne att inse att det inte har med saken att göra. Lite klantigt formulerat av mig, kanske.
Hon undrade varför jag blandade in barn, när det var hon som gjorde det med sina exempel.
Jag fick känslan av att hon inte vill ha åldersgräns, det enda som räknas är om det är skönt, vilket är hennes enda argument.
Du blandade in barn i ditt svar till mig också, vilket är ett ickeargument. Det är också non sequitur hur gammal en 40-åring är. Det är en laglig ålder så du får helt enkelt glömma bort den delen av ditt argument helt. Jag trodde du skulle förstått det av exemplet med Macron, men du missade.
Nu till det som frågan faktiskt handlar om. 9 eller 15?
Jag tror att väldigt få nioåringar hunnit bli könsmogna, men misstänker att det kan hända. Tänk dig en Bell-kurva där "vi" bestämt att det vanligaste är att vi är mogna nog vid 15. Om det undantagsvis finns 9-åringar som biologiskt är mogna, så är det lika troligt ungefär att det finns de som mognar senare också, som 17-18 osv. Man har troligen satt gränsen där de flesta börjar bli biologiskt klara.
Jag gissar att man sneglat på t.ex mensen och den övriga kroppsliga utvecklingen med bröst osv.
Här brukar killar vara lite efter generellt.
Det du anför är en moralisk gräns som inte har något alls med saken att göra. Åldersrasism är inte ett argument. Speciellt inte om det inte gäller lika åt båda hållen. Jag vet att ungdomar idag har mycket svårare att umgås mellan generationsgränserna och det kommer i längden accelerera vårt samhälles förfall. Den uppenbara och direkta skadan sker när unga slutar ha respekt för erfarenhet och livets visdomar som äldre samlat på sig.
Har man dessutom stora brister i riskbedömning och konsekvenstänk, så säger man i princip:
Jag skiter i vad du lärt dig, jag vill göra samma misstag igen.
Och det är inte hur vi tagit samhället från mörker, elände och fattigdom till ett av världens rikaste länder. Tvärtom. Det är vad som kommer driva oss tillbaka dit.