2018-02-04, 12:15
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVKKK
Som några redan varit inne på tänkte även jag direkt på Johan Olsson. Ofta "sjuk" och laddat upp på egen hand samtidigt som han har så kallad "astma".

JO är en hyvens man, ärlig och seriös. Glöm sådana fantasier.Har träffat JO.
Citera
2018-02-04, 12:16
Medlem
Blåbärskungens avatar
Jag gissar på Peter Larsson då han hade naturligt högt blodvärde.
Citera
2018-02-04, 12:16
Medlem
Jag är inte speciellt insatt i vetenskapen kring blodvärden och söker svar från er som har bättre koll;

Kan dessa höga blodvärden i samband med mästerskap förklaras av höghöjdsträning? Och kanske en individs speciella förmåga att snabbare naturligt anpassa blodvärdet efter höjden?

Tex hellner kör ju mycket höghöjd.

Om dessa data är offentliga, hur kan det vara en skandal nu samtidigt som antidoping inte farit på dem tidigare?
Citera
2018-02-04, 12:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Björn Lind månne? Känns lite som en skidåkare som gått under radarn, vann flera osguld och sedan försvann från allt

Jag kan också tänka mig Björn Lind.
Citera
2018-02-04, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
JO är en hyvens man, ärlig och seriös. Glöm sådana fantasier.Har träffat JO.

Då kan vi vara 100% säkra.
Citera
2018-02-04, 12:19
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVKKK
Då kan vi vara 100% säkra.

Så bra. Nu har du ett namn mindre.
Citera
2018-02-04, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Ahlsen
Fyra, Brink tävlar nationellt, Jönsson i världscup och Hellner, Rickardsson i OS.

Men om aktiv nödvändigtvis betyder åkare? Borde man inte med aktiv kunna mena aktiv i skidvärlden bara. Ingesson är ju tränare, Fredriksson och Elofsson experter i tv. Sen vet man inte hur många tester dom har att gå efter. Har dom alla tester för alla åkare eller bara ett par här och där för en del. Som jag ser det så har UG gjort bort sig tidigare när det gäller just doping.

Minns ni inte hur dom påstod att (var det Anna-Carin Zidek) skulle varit dopad och hon kunde hämta fler värden och visa att hennes gick upp och ner lite hur som.

Brink kör fortfarande på elitnivå i världscupen, dvs långloppscupen.
Citera
2018-02-04, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen

Skulle inte förvåna mig om han var den andra dopade som hade blodvärden som låg över gränsen. Ni kunniga/nördar får gärna rätta mig men hade inte han tillsammans med franske Vittoz dispens för att tävla då både dem hade för höga blodvärden naturligt?
Citera
2018-02-04, 12:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Jag är inte speciellt insatt i vetenskapen kring blodvärden och söker svar från er som har bättre koll;

Kan dessa höga blodvärden i samband med mästerskap förklaras av höghöjdsträning? Och kanske en individs speciella förmåga att snabbare naturligt anpassa blodvärdet efter höjden?

Tex hellner kör ju mycket höghöjd.

Om dessa data är offentliga, hur kan det vara en skandal nu samtidigt som antidoping inte farit på dem tidigare?

Nej. Tittar man på dokeumentären så är det extrema pejlingar på kurvan för den Svenska skidåkaren.
Höghöjdsträning ger en viss effekt, men inte så fruktansvärt extremt. Skulle direkt ha kommenterats isåfall.
Citera
2018-02-04, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Ditt så kallade möster tycker jag iofs det bara är Verpaalu som ngtsånär stämmer in på. Muhlegg har vunnit VC totalt, Legkov brukade vara bra från november över TDF och fram till mästersksap.

Hellner hade en världscupseger i VC innan sitt guld i Skiathlon 2010, 30 (15+15)km.

Detta är trippelt anmärkningsvärt eftersom hans seger i VC var i fristil, 15km, 2008. I OS var så vitt jag kan se första gången han levererade i både klassiskt och fristil och dessutom på längre distans. Han har aldrig vunnit ett lopp längre än 15 km internationellt varken före eller efter OS i Vancouver. Hellner har heller aldrig vunnit ett lopp internationellt lopp som involverat klassisk stil varken före eller efter OS i Vancouver 2010.

Märkligt nog, eller inte tycks hans näst bästa insats på längre distans och med klassisk stil vara Skiathlon i Sotji 2014 där han tog silver. Dopad 2014 också?
Senast redigerad av Mafia 2018-02-04 kl. 12:29.
Citera
2018-02-04, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen

Tänkte också på honom. Då är det ingen nyhet och inte heller fråga om doping.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article10262114.ab
Citera
2018-02-04, 12:25
Medlem
björn linds 2006 är väl typ sanslösaste formtoppen nånsin. men han var dock galet bra större delen av säsongen. allra bästa loppet var väl i ottepää i januari. sen mkt skador o sjukdomar som hindrade de följande åren. sprintåkningen var dessutom relativt ny då o utvecklades snabbt, nån som var stjärna ett år kunde vara en föredetting nästa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in