2018-02-02, 20:26
Medlem
ragingcows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Jag vill minnas att jag har sett honom vid en träningsmaskin i dödskallegrottan. Men som sagt, det är inget vi brukar läsa om. En gammal berättelse om den 13 Fantomen (Falk/Barry) visar hur han tränade genom att alltid försöka lyfta större och tyngre saker. Så även om det inte finns regelrätt gymutrustning, så kompenserar de säkert på något sätt (plus en god grundfysik)
Den 13:e fantomen var det han som var så kort ? ca 152 cm lång men väldigt stark?
Citera
2018-02-02, 21:57
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
Den 13:e fantomen var det han som var så kort ? ca 152 cm lång men väldigt stark?
Ja, något i den stilen. Han har alltid sagts varit kort. Men 152 cm? Det är väl snudd på dvärgväxt?
Jag tror att något äventyr beskrev honom som kort och kraftig. Med kraftig misstänker jag då att han var rejält biffig. För få Fantomer lär ha varit lönnfeta med svullbuk
Citera
2018-02-03, 11:41
Medlem
Att en mjölkdrickande hedersman och hjälte skulle injicera hormoner är mycket tveksamt. Men man får kanske skriva och fråga honom. Box 7, Bengali är adressen. Jag är också med i den hemliga klubben sedan xx år.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2018-02-03 kl. 12:18.
Citera
2018-02-03, 20:46
Medlem
ChocolateWatchbands avatar
Jag har lite funderingar runt fantomens ring.

Är det något slags knogjärn i miniatyr som han knockar buset med?

Eller innehåller ringen något slags gift som omedelbart bedövar, typ Borgia?

Har för mig att Guran och hans pojkar kan koka ihop gift i sin kannibalgryta på giftgrodor och annat hemskt.

Hur kan ringen lämna ett sånt åderbråck efter en punsch?
Citera
2018-02-03, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChocolateWatchband

Har för mig att Guran och hans pojkar kan koka ihop gift i sin kannibalgryta på giftgrodor och annat hemskt.

Finns ett (lite krystat) svar på den också som svenska Fantomenredaktionen kom på.

Ringen har taggar/i små knivblad i dödskallemönstret. Möjligen kombinerat med ett speciellt djungelbläck som kokats ihop av bandarerna. En tatuering i princip.

Och senare i livet mer av ett ärr - om färgen bleknat.
Citera
2018-02-03, 21:54
Medlem
Minns när han ger den blåa jätten från rymden stryk! Kanske han får hjälp från sin häst med. Så vissa skills finns självklart
Citera
2018-02-04, 12:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChocolateWatchband

Appråpå ringar. Tror jag läste en historia i smålandsposten, möjligtvis jag hade tidningen kan inte minnas men fantomen knockade en skurk för att sätta dödskallemärket på honom i slutet på historien. EN REDIG KÄFTSMÄLL var det och när skurken vaknade märkte han att dödskallemärket hade fastnat och slagits in på tanden utan att tänderna slogs ut eller splittrades!

Så han gick med en dödskalleprydd tand resten av livet antar jag. Haha! Underbart
Citera
2018-02-05, 23:03
Medlem
Uncle Dukes avatar
Ingen kan ta Fantomen i en rättvis fight en mot en. Han pallar ett knytnävsslag på käften från den hårdaste buse utan att röra en min. Däremot är han känslig mot slag bakifrån, det brukar knocka honom, och han kan absolut bli övermannad. Jag kommer ihåg en urgammal serie (av Wilson McCoy eller Roy Moore) där skurkens hejdukar besegrar Fantomen genom att helt enkelt slänga sig i en hög på honom, men då är de också säkert 15-20 personer. Fantomen må ha tio tigrars styrka, men även det är ju ett ändligt antal.

Den starkaste Fantomen genom tiderna lär ha varit den 19:e (alltså "vår" Fantoms farfar). En gång (när han fajtades mot Al Capone i Chicago) välte han en hel bil full med korrupta snutar med ren och skär råstyrka!

Fantomen behöver förstås inte gå på gym. Han svingar sig ju mellan träd dagligen i princip, och brottas med vilddjur med jämna mellanrum, även när han inte är ute på uppdrag, som ger nog så mycket träning.
Citera
2018-02-06, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke

Den starkaste Fantomen genom tiderna lär ha varit den 19:e (alltså "vår" Fantoms farfar). En gång (när han fajtades mot Al Capone i Chicago) välte han en hel bil full med korrupta snutar med ren och skär råstyrka!

Apropå det här med Fantomens farfar, far osv - om man antar att Diana och Fantomen möttes vid mitten av 1930-talet när serien startade, så måste ju rimligen den nuvarande Fantomen vara den 21:e och därmed son till den Fantomen vi först såg. Något generationsskifte i modern tid har emellertid aldrig visats i serien, så enligt serietidningen borde det ju strängt taget fortfarande vara den 20:e Fantomen som jagar bovar, nu drygt hundra år gammal...?
Citera
2018-02-06, 15:36
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Apropå det här med Fantomens farfar, far osv - om man antar att Diana och Fantomen möttes vid mitten av 1930-talet när serien startade, så måste ju rimligen den nuvarande Fantomen vara den 21:e och därmed son till den Fantomen vi först såg. Något generationsskifte i modern tid har emellertid aldrig visats i serien, så enligt serietidningen borde det ju strängt taget fortfarande vara den 20:e Fantomen som jagar bovar, nu drygt hundra år gammal...?

Fantomen och Diana möttes mycket riktigt i den första serien 1936. Vet inte riktigt när Lee Falk kom på exakt vilket nummer den nuvarande Fantomen har, men någon gång på 70-talet eller så gjorde den svenska Fantomenredaktionen sin egen tidslinje med fastslagna födelse- och dödsår för alla tidigare Fantomer.
"Vår" Fantom tillträdde någon gång på 1950-talet, vilket är väldigt tydligt i de serier som tilldrar sig strax efter hans debut (För 10-15 år sedan körde tidningen följetongen "Fantomen – År 1" som handlar om just Fantomens första "yrkesverksamma" år). Men det borde ju innebära att Fantomen är närmare 80 bast. Tvillingarna föddes ju på 70-talet och borde således vara i full färd med sina egna Fantomenkarriärer men är väl fortfarande i de nedre tonåren (om ens så gamla). Det är nog hög tid att revidera tidslinjen igen, alltså, förslagsvis genom att förlänga några tidigare Fantomers levnadsåldrar eller rentav hitta på några nya förfäder (och göra "vår" Fantom till den 23:e eller så). För att faktiskt ta livet av honom och låta Kit och Heloise ta över rollen helt tror jag knappast är aktuellt.
Citera
2018-02-06, 16:16
Medlem
Citat:
Fantomen och Diana möttes mycket riktigt i den första serien 1936. Vet inte riktigt när Lee Falk kom på exakt vilket nummer den nuvarande Fantomen har, men någon gång på 70-talet eller så gjorde den svenska Fantomenredaktionen sin egen tidslinje med fastslagna födelse- och dödsår för alla tidigare Fantomer.
"Vår" Fantom tillträdde någon gång på 1950-talet, vilket är väldigt tydligt i de serier som tilldrar sig strax efter hans debut (För 10-15 år sedan körde tidningen följetongen "Fantomen – År 1" som handlar om just Fantomens första "yrkesverksamma" år). Men det borde ju innebära att Fantomen är närmare 80 bast. Tvillingarna föddes ju på 70-talet och borde således vara i full färd med sina egna Fantomenkarriärer men är väl fortfarande i de nedre tonåren (om ens så gamla). Det är nog hög tid att revidera tidslinjen igen, alltså, förslagsvis genom att förlänga några tidigare Fantomers levnadsåldrar eller rentav hitta på några nya förfäder (och göra "vår" Fantom till den 23:e eller så). För att faktiskt ta livet av honom och låta Kit och Heloise ta över rollen helt tror jag knappast är aktuellt.
Fantomen har alltid handlat om nummer 21 och han var i 25-30-årsåldern redan 1936.

Försöken att tvinga in Fantomens släktträd i en verklig kalender är dömda att misslyckas. Den 21:e Fantomen är världens vitalaste 100-plussare.

*möjligen i konkurrens med Clark Kent*
Citera
2018-02-06, 19:35
Bannlyst
Citat:

Det har yttrats en del tankar om att nästa fantomen skall vara kvinna. Var fan kan jag ha sett det någonstans tro? Det var kanske mest ett utslag av vår tids feminism som gjorde att idén sporadiskt dök upp hos någon som ett tankeexperiment.

Men vem vet, Kanske dyker det upp ett äventyr vilken dag som helst nu där fantomen möter sin överman och blir hämnad av Heloise?

En snygg kvinna i fantomenspandex är förvisso lite eggande men jag hoppas verkligen inte det sker. Fantomen är och SKALL vara man anser ju jag iallafall. Kvinnliga hjältar blir aldrig särskilt bra (finns det ens en enda som håller måttet?)och en massa feministiska tramsiga undertoner i fantomen vore nog dödsstöten för tidningen.
Senast redigerad av EternalGlory 2018-02-06 kl. 19:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in