2014-06-08, 18:10
Medlem
Svedjebondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyklopf
Fanns en serie som gick som hette Linda och Valentin. Kan det vara den?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Linda_och_Valentin
Nej, den läste jag ofta när jag var yngre så den vet jag att det inte är. Visste inte att den varit med i Fantomen dock.
Citera
2014-06-30, 23:21
Medlem
Signalkabels avatar
jag har alla tidningar magasinerade, men i serien förekom väl även en grön liten sak som talade alla språk (skrevs typ "?zz-+), kaptenen var väl svensk(?) samt den blåa egyptiskliknande kvinna som du nämner minns jag också, om ingen svarat inom två månader så är husrenoveringen klar och jag ska bläddra igenom dem
Citera
2014-06-30, 23:43
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalkabel
jag har alla tidningar magasinerade, men i serien förekom väl även en grön liten sak som talade alla språk (skrevs typ "?zz-+), kaptenen var väl svensk(?) samt den blåa egyptiskliknande kvinna som du nämner minns jag också, om ingen svarat inom två månader så är husrenoveringen klar och jag ska bläddra igenom dem
Det där låter i alla fall som Achilles Wiggen
Citera
2014-07-01, 00:05
Medlem
Signalkabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize

jo, det var visst så, hoppsan. Så vilken serie är det som efterfrågas då?
Citera
2014-07-01, 11:10
Medlem
Bittersteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Den där minns jag. Väldigt bra serie, men den fick aldrig någon riktig avslutning.
Citera
2014-08-03, 07:36
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bittersteel
Den där minns jag. Väldigt bra serie, men den fick aldrig någon riktig avslutning.
Tragiskt är vad det är. Det borde göras ett schysst inbundet album med alla Wiggen-serierna i. Jag hade lätt köpt den.
Citera
2014-09-03, 21:43
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svedjebonde
Hm, det var väl Leppänen som ritade både Achilles Wiggen och Transportören?
Har bara vaga minnen av den senare, känns inte helt rätt men jag får kolla upp den iallafall.
Tack för tipset.
Transportören är det första avsnittet av Achilles Wiggen.
Citera
2014-09-18, 05:59
Medlem
Fargoths avatar
Ångrar lite att jag slutade prenumerera för en 10 år sedan, även om tidningen sakta tappade i kvalitét (eller så var det bara jag som blev äldre ). Det sista jag minns är någon följetång av Lindahl där Fantomen är fast i någon slags Matrix-värld varvat med tråkigare och tråkigare biserier. Tidigare nämnda Thorgal hör givetvis till en av de bättre, och det är en skam att man inte kan köpa den kompletta serien någonstans. Gillade även Camelot 3000, Wiggen och Linda och Valentin (även om den sistnämnda var lite rörig på sina ställen).
Men Fantomen har väl alltid harvat sig fram i sina traditionella spår, med få ändringar sedan Falks dagar. Fantomen spränger en ond kidnapparliga och knockar alla elakingar, och i slutet så orsakar skurkledaren sin egna död, för usch om Fantis faktiskt tar livet av någon. Visst, jag förstår att det är en tidning för alla åldrar, men vilken 10-åring kollar inte på våldsamheter idag?

Vad jag vet så finns det ingen som har försökt göra en ny, modern version av Fantomen. Det hade varit intressant att se en lite mörkare sida av serien. Utan kalsonger.
Citera
2014-09-18, 13:55
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fargoth
Ångrar lite att jag slutade prenumerera för en 10 år sedan, även om tidningen sakta tappade i kvalitét (eller så var det bara jag som blev äldre ). Det sista jag minns är någon följetång av Lindahl där Fantomen är fast i någon slags Matrix-värld varvat med tråkigare och tråkigare biserier. Tidigare nämnda Thorgal hör givetvis till en av de bättre, och det är en skam att man inte kan köpa den kompletta serien någonstans. Gillade även Camelot 3000, Wiggen och Linda och Valentin (även om den sistnämnda var lite rörig på sina ställen).
Men Fantomen har väl alltid harvat sig fram i sina traditionella spår, med få ändringar sedan Falks dagar. Fantomen spränger en ond kidnapparliga och knockar alla elakingar, och i slutet så orsakar skurkledaren sin egna död, för usch om Fantis faktiskt tar livet av någon. Visst, jag förstår att det är en tidning för alla åldrar, men vilken 10-åring kollar inte på våldsamheter idag?

Vad jag vet så finns det ingen som har försökt göra en ny, modern version av Fantomen. Det hade varit intressant att se en lite mörkare sida av serien. Utan kalsonger.
Håller med om att det skulle behövas lite fler infallsvinklar i serien, men samtidigt så har det blivit tradition att alla äventyr egentligen handlar om exakt samma sak. Thorgal kan du köpa album av. Tror det finns fyra album på svenska och de finns väl lite överallt om man leta.
Citera
2014-09-18, 16:16
Medlem
Fargoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Håller med om att det skulle behövas lite fler infallsvinklar i serien, men samtidigt så har det blivit tradition att alla äventyr egentligen handlar om exakt samma sak. Thorgal kan du köpa album av. Tror det finns fyra album på svenska och de finns väl lite överallt om man leta.

Jovisst är det så. Men efter 70 år så börjar det bli lite tjatigt.
Ibland kommer dock äventyr som bryter normen. Min personliga favorit är någon triologi från 80-talet där Fantomen spränger en prostitutions/opiumliga i Singapore eller liknande. Där bröt man en del från normen och gjorde Fantomen lite "allvarligare".

Jo, jag vet att man kan köpa de fyra albumen. De är tyvärr inte hela serien
Citera
2014-09-18, 17:18
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ibland kommer dock äventyr som bryter normen. Min personliga favorit är någon triologi från 80-talet där Fantomen spränger en prostitutions/opiumliga i Singapore eller liknande. Där bröt man en del från normen och gjorde Fantomen lite "allvarligare".

För mig så är det fortfarande kul Ibland kommer det bra avsnitt där det är lite mer rått och dramatiskt, speciellt när Lindahl är med och fixar. Skulle vara kul om de försökte ändra om i stilen lite som du skrev, att göra det mer våldsamt. När jag själv började läsa i 8-års åldern så var det otroligt dramatiskt med de lite våldsammare eller mer seriösa avsnitten och det var det man älskade som barn. Stamos contra malo finns det två tidningar som hette och det var mina favoriter, mycket dramatiska.
Citera
2014-09-18, 19:37
Medlem
Signalkabels avatar
Citat:

fetningen, absolut, finns väl på engelska dock?

det har inte försökts göra någon re-make a la Batman, men det var några år runt sekelskiftet som de verkade hålla på med ngn slags megaföljetong om fantomen år 0. Jag läste ngt nummer och gillade icke teckningstilen, såg ut som romantiska serier från Starlet med lite extra muskler. jag vet inte vad som hände sedan egentligen, jag köpte någon tidning nyligen för att läsa en ganska ball svensk biserie "The Norseman". Fantomen-serien verkade som de fortsatt med Rhodia o Lubanga-grejen, fan har inte fantis dödat honom tolv gånger nu?

Citat:

Triaderna?
Andra bra följetongar var den gyllene runans gåta (hette den så?), och så mycket man orkade läsa av Mörkrets Hjärta, hur var det, kom den ngnsin som album?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in