Citat:
Ursprungligen postat av
Popesize
Jag vill minnas att jag har sett honom vid en trningsmaskin i ddskallegrottan. Men som sagt, det r inget vi brukar lsa om. En gammal berttelse om den 13 Fantomen (Falk/Barry) visar hur han trnade genom att alltid frska lyfta strre och tyngre saker. S ven om det inte finns regelrtt gymutrustning, s kompenserar de skert p ngot stt (plus en god grundfysik)
Ett av de coolaste exemplen p Fantomens styrka r en serie jag minns frn ngon gng tidigt 80-tal dr vr man jagar en trio av vita tjuvjgare i Afrika (det var ett av de mnga svensktecknade ventyren). De tre hade vertygat en stam av infdingar om att de var gudar, och nr Fantomen dyker upp i byns utkant och r alltfr nyfiken vermannar de honom p ngot stt, slr honom i huvudet s att han tuppar av och sger till stammen att frmlingen r en ond hxdoktor som mste d. Nr Fantomen vaknar upp str han bakbunden vid den grova mittplen i en relativt stor, vergiven hydda av torkad lera med halmtak i byns utkant, medan en av infdingarna gr och skvtter bensin frn en dunk ver golvet och vggarna. Sedan tnder man eld p hyddan utifrn. Det r naturligtvis realistiskt sett en solklar ddsflla, men den vandrande vlnaden vet p rd. Han lyckas gripa tag om plen med sina bakbundna hnder, rycker upp den ur marken, bjer sig framt s att plen och hans rygg ligger horisontellt - och rusar framt mot hyddan vgg med plen som murbrcka!
Det r en hrligt absurd scen, och naturligtvis inte srskilt realistiskt. Den dr plen mste ju ha sttt djupt nerdriven i den torra marken i mnga r, och greppet att fatta den med hans bakbundna hnder och rycka r...eh, innovativt.

Till att brja med...