2018-01-27, 19:34
Medlem
Stureplansstekarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Inte om han blir vermannad eller fngad i en flla. Sg nyligen ett ventyr i ett Fantomennummer frn 90-talet dr en skurk som upptrdde under falsk identitet lyckades f Mr Walker att tippa av med ett slag i bakhuvudet; nr han vaknade var han kedjad och tystad med en bit tejp ver munnen. I sdna situationer blir nog ven Fantomen rtt spak, han har ju trots allt inte direkta superkrafter typ Stlmannen. Men naturligtvis redde han upp det till slut...
Jo, men d var han Mr Walker. Inte en chans att Fantomen skulle kunna bli nerslagen nr han br sin kalsongdrkt.

Som kuriosa kan nmnas att Mr Walker bott p Surbrunnsgatan 58 i Stockholm p tidigt 90-tal. tminstone stod det "Mr Walker" p porttelefonen och ytterdrren.
Senast redigerad av Stureplansstekaren 2018-01-27 kl. 19:36.
Citera
2018-01-27, 22:20
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av Stureplansstekaren
Jo, men d var han Mr Walker. Inte en chans att Fantomen skulle kunna bli nerslagen nr han br sin kalsongdrkt.

Som kuriosa kan nmnas att Mr Walker bott p Surbrunnsgatan 58 i Stockholm p tidigt 90-tal. tminstone stod det "Mr Walker" p porttelefonen och ytterdrren.

I det serieventyr jag sg var det faktiskt Fantomen, han var kldd i sin trikdrkt och allting. Guran syntes inte till, och det verkade frdmjukande att Fantomen kan tystas med en vanlig "duct tape gag".

Reeperbahns album Peep-Show (1983) r "produced by Mr Walker" stod det p LP:ns djuprda innerpse. Mjligen avses dock ljudteknikern Nigel Walker....
Citera
2018-02-01, 16:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Det finns minst tv andra ventyr dr Fantomen boxas:

Maskmiraklet i Fa 13/80
Ringens Mstare i Fa 14/77

Det r i Maskmiraklet (orginal Masked Marvel frn 1948) som Fantomen blir vrldsmstare och ger alla prispengarna till att teruppbygga ett barnsjukhus som brunnit ned och sedan frsvinner.

S Fantomen har varit vrldsmstare i boxning och: Once a Champ - Always a Champ.

Mycket intressant! Tack fr den infon.
lskar era fantomen anektoter och fakta, fyll grna p med mer sm roliga detaljer man kanske inte knde till om fantomen och hans vrld sedan innan.
Citera
2018-02-01, 18:20
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Det finns minst tv andra ventyr dr Fantomen boxas:

Maskmiraklet i Fa 13/80
Ringens Mstare i Fa 14/77

Det r i Maskmiraklet (orginal Masked Marvel frn 1948) som Fantomen blir vrldsmstare och ger alla prispengarna till att teruppbygga ett barnsjukhus som brunnit ned och sedan frsvinner.
Diana Palmer boxades redan i frsta strippen i den frst publicerade Fantomen-berttelsen ngonsin, nrmare bestmt i "The Singh Brotherhood" ("Singhpiraterna") som brjade publiceras 17:e februari 1936. Fantomen sjlv dk upp (ur vattnet!) frst i strippen som publicerades den 21:a februari det ret.
Senast redigerad av schizophrenia 2018-02-01 kl. 18:28.
Citera
2018-02-01, 22:53
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Diana Palmer boxades redan i frsta strippen i den frst publicerade Fantomen-berttelsen ngonsin, nrmare bestmt i "The Singh Brotherhood" ("Singhpiraterna") som brjade publiceras 17:e februari 1936. Fantomen sjlv dk upp (ur vattnet!) frst i strippen som publicerades den 21:a februari det ret.

Verkligen? Men Diana mste vl lagt av med boxningen sedan i frmn fr judo.
Citera
2018-02-01, 23:00
Medlem
ragingcows avatar
Fantomens signatur combo mste vl vara nr han tar tv skurkar slr ihop deras skallar emot varandra.Sen undrar jag lite ver hans fysik hur han lyckades f den? han verkar ju inte lyfta skrot.
Citera
2018-02-01, 23:31
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
Fantomens signatur combo mste vl vara nr han tar tv skurkar slr ihop deras skallar emot varandra.Sen undrar jag lite ver hans fysik hur han lyckades f den? han verkar ju inte lyfta skrot.

Dubbel dansk skalle! Hahaha!

Jag frmodar att tminstone tidigare Fantomer har gnat sig en del t jakt p farligt vilt i djungeln och ute p savannen; detta har dock aldrig visats i serien. Skert bra trning av bde styrka och reaktionssnabbhet.
Citera
2018-02-02, 08:31
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Dubbel dansk skalle! Hahaha!

Jag frmodar att tminstone tidigare Fantomer har gnat sig en del t jakt p farligt vilt i djungeln och ute p savannen; detta har dock aldrig visats i serien. Skert bra trning av bde styrka och reaktionssnabbhet.
Jag vill minnas att jag har sett honom vid en trningsmaskin i ddskallegrottan. Men som sagt, det r inget vi brukar lsa om. En gammal berttelse om den 13 Fantomen (Falk/Barry) visar hur han trnade genom att alltid frska lyfta strre och tyngre saker. S ven om det inte finns regelrtt gymutrustning, s kompenserar de skert p ngot stt (plus en god grundfysik)
Citera
2018-02-02, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagandeBjornen
Verkligen? Men Diana mste vl lagt av med boxningen sedan i frmn fr judo.
Hon kr bara ett trningspass mot en besttningsman p den lyxkryssare som hon reser till New York med nr den frsta Fantomen-stripen ngonsin brjar. Hon har aldrig tvlat i boxning.

http://lh3.ggpht.com/_Hp_w4URX2Ko/Se...jpg?imgmax=800
Citera
2018-02-02, 10:28
Medlem
Det finns ett ventyr som gick i svenska Fantomen 25-26/15 dr han tar ver identiteten frn en mexikansk Wrestling-brottare ocks. Ett amerikanskt ventyr frn brjan: Mexikos Fantom (Mexicos Phantom).
Citera
2018-02-02, 10:44
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Jag vill minnas att jag har sett honom vid en trningsmaskin i ddskallegrottan. Men som sagt, det r inget vi brukar lsa om. En gammal berttelse om den 13 Fantomen (Falk/Barry) visar hur han trnade genom att alltid frska lyfta strre och tyngre saker. S ven om det inte finns regelrtt gymutrustning, s kompenserar de skert p ngot stt (plus en god grundfysik)

Ett av de coolaste exemplen p Fantomens styrka r en serie jag minns frn ngon gng tidigt 80-tal dr vr man jagar en trio av vita tjuvjgare i Afrika (det var ett av de mnga svensktecknade ventyren). De tre hade vertygat en stam av infdingar om att de var gudar, och nr Fantomen dyker upp i byns utkant och r alltfr nyfiken vermannar de honom p ngot stt, slr honom i huvudet s att han tuppar av och sger till stammen att frmlingen r en ond hxdoktor som mste d. Nr Fantomen vaknar upp str han bakbunden vid den grova mittplen i en relativt stor, vergiven hydda av torkad lera med halmtak i byns utkant, medan en av infdingarna gr och skvtter bensin frn en dunk ver golvet och vggarna. Sedan tnder man eld p hyddan utifrn. Det r naturligtvis realistiskt sett en solklar ddsflla, men den vandrande vlnaden vet p rd. Han lyckas gripa tag om plen med sina bakbundna hnder, rycker upp den ur marken, bjer sig framt s att plen och hans rygg ligger horisontellt - och rusar framt mot hyddan vgg med plen som murbrcka!

Det r en hrligt absurd scen, och naturligtvis inte srskilt realistiskt. Den dr plen mste ju ha sttt djupt nerdriven i den torra marken i mnga r, och greppet att fatta den med hans bakbundna hnder och rycka r...eh, innovativt. Till att brja med...
Citera
2018-02-02, 13:07
Utver att fantomen har en bodybuilder-kropp, s r han vldigt smidig och blir i princip aldrig trtt. Som idrottsman hade han varit oslagbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in