2018-02-02, 22:02
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Det som delgetts i tråden handlar om vad O sagt till olika personer, att han mått dåligt, att det finns en video där HB och OH pratat och gett sin "sanning". Du kan likställa det med två mördare som försvarar sig i en rättssal. Om du har följt någon rättegång borde du veta att mördarens version inte alltid är den sanna.

Ja, och vi är varken åklagare eller försvarare så vi har fått förmånen att tänka fritt, det är stort och inte alla förunnat. Våra händer är inte bakbundna, vi kan fortfarande tillgodogöra oss den information som kommer och sedan göra en egen bedömning av vad som är rimligt. Det ska vi vara tacksamma för.
Citera
2018-02-02, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Ja, och vi är varken åklagare eller försvarare så vi har fått förmånen att tänka fritt, det är stort och inte alla förunnat. Våra händer är inte bakbundna, vi kan fortfarande tillgodogöra oss den information som kommer och sedan göra en egen bedömning av vad som är rimligt. Det ska vi vara tacksamma för.

Precis. Faktiskt den bästa sammanfattningen hitintills, enligt mig. Många här inne skjuter puckar rätt in i målet. Ingen målvakt finns i buren, allt bara fortsätter... Tror att många inte varit med om hur föräldrar är och fungerar ibland. punkt.
Citera
2018-02-02, 22:10
Medlem
Citat:
Det som delgetts i tråden handlar om vad O sagt till olika personer, att han mått dåligt, att det finns en video där HB och OH pratat och gett sin "sanning". Du kan likställa det med två mördare som försvarar sig i en rättssal. Om du har följt någon rättegång borde du veta att mördarens version inte alltid är den sanna.

Det är exakt varför polisen genomför en Förundersökning. Dom måste fastställa vad som de facto har hänt. En mordutredning.

Oavsett vad paret påstår ha hänt.
Citera
2018-02-02, 22:13
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Så långt är nog alla överens och brottsrubriken lyder mord. Så lång är vi med allihop tror jag. Sedan är det dags att straffa mördaren. Mord genererar inte per automatik livstids fängelse utan straffet bestäms med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen, detta sista är ytterst viktigt.
Om föräldrarna skulle anses så pass psykiskt sjuka vid mordtillfället att de inte kan dömas till fängelse hade de fått rättspsykiatrisk vård. Annars fängelse.
Jonas Runnemark som mördade dotter och sambo hävdade att han hörde röster men det trodde inte rätten på. Han dömdes till livstid.
Bobbys mamma och sambo dömdes till 10 års fängelse eftersom det inte kunde bevisas att uppsåtet var att mörda. Ingen rabatt gavs för att Bobby hade handikapp.
HB och OH i Bjärred, deras uppsåt var att mörda sina barn, det erkände de själva. Så då får vi anta att rätten skulle kunna styrka det. Men absolut ingen straffrabatt skulle ges pga att barnen var sjuka. Vid mord brukar man se till mordets brutalitet och plussa på antal år ifall det är en utdragen död. Men ingen straffrabatt om offret varit sjukt, då kan vi snacka om upprörda känslor i alla patientföreningar och föräldrar med sjuka barn etc.
Citera
2018-02-02, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyllepylle
Precis. Faktiskt den bästa sammanfattningen hitintills, enligt mig. Många här inne skjuter puckar rätt in i målet. Ingen målvakt finns i buren, allt bara fortsätter... Tror att många inte varit med om hur föräldrar är och fungerar ibland. punkt.

Du verkar inte så gammal med ditt uttalande.

Och vad detta har med saken att göra förstår inte jag iallafall.
Alla har vi väl föräldrar? Jag har och har även tonårsbarn så...
Citera
2018-02-02, 22:25
Medlem
Följt tråden i tysthet.

Nån mer än jag som får känslan av att de användare som påstår sig få pm bedriver nån form av avancerat form av forumstrolleri?
Citera
2018-02-02, 22:28
Medlem
Citat:
Om föräldrarna skulle anses så pass psykiskt sjuka vid mordtillfället att de inte kan dömas till fängelse hade de fått rättspsykiatrisk vård. Annars fängelse.
Jonas Runnemark som mördade dotter och sambo hävdade att han hörde röster men det trodde inte rätten på. Han dömdes till livstid.
Bobbys mamma och sambo dömdes till 10 års fängelse eftersom det inte kunde bevisas att uppsåtet var att mörda. Ingen rabatt gavs för att Bobby hade handikapp.
HB och OH i Bjärred, deras uppsåt var att mörda sina barn, det erkände de själva. Så då får vi anta att rätten skulle kunna styrka det. Men absolut ingen straffrabatt skulle ges pga att barnen var sjuka. Vid mord brukar man se till mordets brutalitet och plussa på antal år ifall det är en utdragen död. Men ingen straffrabatt om offret varit sjukt, då kan vi snacka om upprörda känslor i alla patientföreningar och föräldrar med sjuka barn etc.
Visst är det så. Hade föräldrarna överlevt så hade det blivit livstids fängelse. Jag är övertygad om att de inte blivit klassade med psykisk sjukdom som föranlett vård. Detta var ett noga övervägt beslut. Inget mer jag kan säga om det. Så är det bara.
Citera
2018-02-02, 22:28
Medlem
Citat:

Problemet i bjärred hade nog varit att bevisa vem som mördat barnen. (Oskar hade kanske åkt dit för Hannas om han nu hjälpte henne.)
Citera
2018-02-02, 22:37
Medlem
why123s avatar
8
Citat:

Absolut, det har jag också sagt hela tiden. Om barnen var sjuka hade det inte setts som förmildrande på något sätt. Skulle någon av föräldrarna överlevt av någon anledning (tuppat av) och sedan fått genomgå rättegång så skulle det bedömas som ett väldigt grovt mord. Föräldrarna hade chans under en lång tid att besinna sig. I stället så raderade de information på internet och skrev förklarande brev.
Det gjorde de utan en tanke på flickorna.

För övrigt undrar jag hur det blir med begravningen. Förmodligen snickras en lämplig dödsannons ihop av den övriga släkten. Är de lika begåvade som Oskar och Hanna så kan de säkert få det till "familjen som alltid höll ihop", de kan ju inte gärna skriva "föräldrarna som gjorde allt för sina barn" för då blir det ju riktigt fel. Men det vet jag att jag inte behöver bekymra mig om ett dugg, för vem vet, dödsannonsen kanske redan är skriven av Oskar och Hanna så det blir precis som de vill ha det.

Pappan som dödade sin familj i Danmark förra året och sedan tog livet av sig själv fick inte begravas med den övriga familjen. Men då Oskar och Hanna har gjort det i samförstånd så blir det ju svårt för släkten att göra något annat än att begrava dem ihop..
Citera
2018-02-02, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Läs mening två. Det handlar inte om att bli bestraffad. Nära och kära har varit härinne och läst. De mår skitdåligt redan och gråter när de ser vad vissa skriver om familjen. Forumet har fått information, men väljer att vrida det till det allra värsta. Det är inte ok. Inte för mig i alla fall. Och då väljer jag, Avd9 och Scheele att skita i att informera. För det går inte in. Några begriper vad som skrivs, och kan ta in, men det är en handfull av er. Tyvärr är det så.

Kan du inte berätta allt som du vet. Att Oskar inte var drivande osv. Det eliminerar ju alla typer av teorier som säkert får nära och kära att må ännu sämre.
Vad vet du om Oskar, Hanna, Agnes och Moa? Hur kunde detta ske?

Ber om ursäkt om detta redan lagts ut. Har inte kollar igenom exakt alla inlägg.
Citera
2018-02-02, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GNOMDS
Dödssjuka flickor som ligger i sängen och blir undervisade ? Ingenstans i tråden finns det nämnt att flickorna hade personlig assistans. Inget registrerat assistansbolag.Ingen hemtjänst. Andningshjälp. Speciella sjukhussängar för att inte få liggsår etc. Grannarna skulle ha märkt det. Media skulle ha uppmärksammmat det. Pappa Oskar var i skolan och förklarade för någon klass tillsammans med sjuksyster. Förklarade vad ? Ungar brukar inte behöva någon förklaring.Pianolärarinnan hade inte märkt något speciellt. Hela denna plötsliga "sjukdom" är mycket märklig och resultatet som blev dubbelmord.Det hänger inte ihop. Det som hänger ihop som spekulation är att Oskar kontrollerade sin momsfamilj stenhårt. Flickorna växer och håller på att bli vuxna kvinnor.Oskar får allt svårare att hålla ihop sin momsfamilj.Hans verklighetsbild krackelerar. Han förnekar och dödar sin familj.

Vad skulle en PA göra? kronisk trötthet betyder inte andningshjälp. sängarna har ingen betydelse då det är madrasser som är skillnaden.

Varför skulle grannarna märka något? de somna kanske lite var stans. Orka kanske inte vara ute i detta regnrusk som vi har haft hela året. Inte många soldagar och det gör att man blir deppig på vintern därav många självmord mm efter julhelger.

Klart Pianoläraren inte märkt något. Moa var där 1-2 timmar i veckan INNAN hon visa upp symtomer som folk märkte av i Tex skolan
Citera
2018-02-02, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GNOMDS
Jag har också hittat en bild på Hanna B. Under bilden står " This Sydsvenskan’s photo Trending 2 on Instagram, Photo credit to Instagram ". Just nu kan jag inte bedöma om det verkligen är HB.

EXAKT! Jag kände direkt att det är hon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in