8
Citat:
Ursprungligen postat av
Geggamoja
Om föräldrarna skulle anses så pass psykiskt sjuka vid mordtillfället att de inte kan dömas till fängelse hade de fått rättspsykiatrisk vård. Annars fängelse.
Jonas Runnemark som mördade dotter och sambo hävdade att han hörde röster men det trodde inte rätten på. Han dömdes till livstid.
Bobbys mamma och sambo dömdes till 10 års fängelse eftersom det inte kunde bevisas att uppsåtet var att mörda. Ingen rabatt gavs för att Bobby hade handikapp.
HB och OH i Bjärred, deras uppsåt var att mörda sina barn, det erkände de själva. Så då får vi anta att rätten skulle kunna styrka det. Men absolut ingen straffrabatt skulle ges pga att barnen var sjuka. Vid mord brukar man se till mordets brutalitet och plussa på antal år ifall det är en utdragen död. Men ingen straffrabatt om offret varit sjukt, då kan vi snacka om upprörda känslor i alla patientföreningar och föräldrar med sjuka barn etc.
Absolut, det har jag också sagt hela tiden. Om barnen var sjuka hade det inte setts som förmildrande på något sätt. Skulle någon av föräldrarna överlevt av någon anledning (tuppat av) och sedan fått genomgå rättegång så skulle det bedömas som ett väldigt grovt mord. Föräldrarna hade chans under en lång tid att besinna sig. I stället så raderade de information på internet och skrev förklarande brev.
Det gjorde de utan en tanke på flickorna.
För övrigt undrar jag hur det blir med begravningen. Förmodligen snickras en lämplig dödsannons ihop av den övriga släkten. Är de lika begåvade som Oskar och Hanna så kan de säkert få det till "familjen som alltid höll ihop", de kan ju inte gärna skriva "föräldrarna som gjorde allt för sina barn" för då blir det ju riktigt fel. Men det vet jag att jag inte behöver bekymra mig om ett dugg, för vem vet, dödsannonsen kanske redan är skriven av Oskar och Hanna så det blir precis som de vill ha det.
Pappan som dödade sin familj i Danmark förra året och sedan tog livet av sig själv fick inte begravas med den övriga familjen. Men då Oskar och Hanna har gjort det i samförstånd så blir det ju svårt för släkten att göra något annat än att begrava dem ihop..