2018-02-02, 18:05
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Vilken "uppdatering"?

Skrivit mer info än vad som kommit fram i tråden innan.
Citera
2018-02-02, 18:12
Medlem
Ingen har blivit skjuten ....suck...
Citera
2018-02-02, 18:13
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Finlir nu! Det ingår inte i en depression att vilja/planlägga att döda andra.

En psykos är inte detsamma som depression. Deprimerade kan utveckla psykoser, men psykotiska behöver inte vara deprimerade. Psykotiska kan få vanföreställningar, som helt klart kan leda till våldsbrott. Här var ingen psykotisk, vad vi vet. Jag pratade som sagt om depressioner, inte om psykoser.

Du fattade nog inte vad jag skrev.
Som jag skrev så kan man aldrig anta att alla
som är deprimerade inte kan planera för att döda andra.
Fler faktorer kan påverka deprimerade personer
till att genomföra våldsdåd på andra.
Dvs personlighetstörningar,andra diagnoser,
personlighet och missbruk tex
Normala individer som är deppade brukar
mest fokusera på sig själva.
Om livet känns meningslöst, kan vissa deprimerade
personer tappa respekten för andras liv.
Man blir även affektlabil och tappar tålamodet
lättare.
Det finns olika nivåer på depressioner, som
påverkar olika på människor.
Citera
2018-02-02, 18:15
Medlem
MacEbolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fellen71
Det som Avd.9 skriver här stämmer överens med den informationen som många av oss boende på orten har fått.

Båda flickorna skulle haft en ärftlig sjukdom som sakta men säkert bröt ner och försämrade dem. Jag liksom många andra vet inte vad för sjukdom det rör sig om. Men medellivslängden är tydligen inte så hög vid denna sjukdomen. Och flickornas lidande skulle bara bli värre och värre.
Det pratas mycket om ME och det kan det säkert oxå vara. Men vad jag vet så dör man inte en förtidig död pga ME. Däremot så finns det många sjukdomar som ger kronisk trötthet.

Det jag oxå vet är att ungefär samtidigt som polisen kom till plats till villan så hade information om att man sett blod inne i Oskars och Hannas kök hunnit cirkulera och sprida sig. Strax därefter kom polisens första uppgifter om att det skulle det röra sig om ett våldsbrott med personskador.
"En större polisstyrka sattes vid 17-tiden in på en adress i Bjärred. Enligt de första, obekräftade, uppgifterna skulle det röra sig om ett misstänkt våldsbrott med personskador.
Polisen lade locket på under kvällen men strax efter klockan 22 gick de ut med uppgiften att fyra personer har hittats döda."
"Man spärrar av och hanterar detta som ett grovt våldsbrott. Det handlar om att göra en utredning som är så professionell som möjligt. Just nu är detta chockartat för anhöriga, men så småningom kommer de att behöva kloka och bra svar kring vad som har hänt, säger Ewa-Gun Westford."

Sen la man locket på för att senare under kvällen ändra det till att istället kalla det för en familjetragedi.

Häromdagen kom ytterligare lite ny information fram. Jag kommer inte skriva vilket förhållande min källa har till familjen, då jag inte vill röja källan. Men enligt källan så ska någon/några ha blivit skjutna inne i huset.

När jag tänker på hur det spekuleras runt att flickorna var skulle vara isolerade utav "psykopatiska" föräldrarna så blir jag lite skrämd, över hur människor som inte har någon som helst koppling till familjen kan göra sådana bedömningar.
Det finns många barn/ungdomar som av olika själ (det kan bland annat bero på ångest och oro, sjukdom, social fobi, brist på vänner eller att man helt enkelt inte har så stort behov av att vara social) gör att de gärna håller sig hemma där de trivs och känner sig trygga. Det behöver inte alls bero på att någon förälder håller sitt barn isolerat från omvärlden.

Med tanke på havet av blommor, ljus, nallar, hjärtan med texten "saknar dig" och framförallt alla personliga hälsningar från vänner och bekanta utanför familjens villa, så är där inte mycket som tyder på att flickorna skulle varit "instängda och isolerade" från omvärlden av föräldrarna.

Mitt fetade.

Det behöver inte ha skjutits eller använts skär- och eller stickverktyg för att framkalla blödningar.

Vid hängning med en tunn lina skulle den lätt gå genom huden på halsen och orsaka blödningar.
En tunn vajer, likt en gitarrsträng eller pianotråd skulle kunna skilja huvudet från kroppen vid tillräcklig fallhöjd. Kroppen lär blöda ur ordentligt. Inga skott avlossade.
Citera
2018-02-02, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Det finns flera studier som visat att det kan finnas en genetisk komponent involverad vid ME. Se exempelvis diskussionen i den här studien:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4872418/

Det säger dock givetvis ingenting om vilken diagnos flickorna i Bjärred hade fått.
Ok det var intressant läsning, ber jag om ursäkt och får revidera ☺
Citera
2018-02-02, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Du fattade nog inte vad jag skrev.
Som jag skrev så kan man aldrig anta att alla
som är deprimerade inte kan planera för att döda andra.
Fler faktorer kan påverka deprimerade personer
till att genomföra våldsdåd på andra.
Dvs personlighetstörningar,andra diagnoser,
personlighet och missbruk tex
Normala individer som är deppade brukar
mest fokusera på sig själva.

Om livet känns meningslöst, kan vissa deprimerade
personer tappa respekten för andras liv.
Man blir även affektlabil och tappar tålamodet
lättare.
Det finns olika nivåer på depressioner, som
påverkar olika på människor.

Du kanske bara vill berätta om dina kunskaper nu, för olika uppfattningar har vi inte. Normala individer mördar inte. Vilket jag försökt upplysa alla knäppskallar i tråden om. Finns inget behov av att stigmatisera varken deprimerade eller funktionshandikappade varje gång det sker ett brott. Samtidigt behövs det mer kunskaper i samhället om personlighetsstörningar, som leder till både svåra brott och problem i livet, hemma, i skolan, på jobbet, i nära relationer. I sin tur är personlighetsstörningar sällan så allvarliga att de kan definieras som psykopati, vilket är en riktigt farlig störning.

Vilka menar du med "vissa"? Konstig formulering.

Senast redigerad av rappytt 2018-02-02 kl. 18:25.
Citera
2018-02-02, 18:23
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja det är skrämmande hur oförstående många är inför andra människors svårigheter. Bristen på empati är stor, lätt att säga vad andra borde och inte borde göra, lagar och regler osv. Nu får hatarna fortsätta skriva här själva.
Men herregud människa. Du pratar som att det handlar om fortkörning eller nåt. Detta handlar om mord på 2 barn. Förstår du inte Det?
Citera
2018-02-02, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Men herregud människa. Du pratar som att det handlar om fortkörning eller nåt. Detta handlar om mord på 2 barn. Förstår du inte Det?
Ja, men detta handlar också om en förtvivlan hos två föräldrar som du överhuvudtaget inte kan tänka dig in i. Du har inte förmågan att se utanför dig själv. Kan du förstå vilken avgrund dessa två föräldrar stod inför? Nej, det kan du inte.
Citera
2018-02-02, 18:26
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Jag hoppas att ingen tycker att mord är ok. Men som ni skriver så kan man försöka förstå vad och varför det hände.

tycker det är synd att vissa bara hackar ner så att "sanningen" inte kommer ut.

Sen undrar jag om den där grannen verkligen bodde granne med dem för där finns ingen gång/cykelbana runt deras hus.
Javisst, vi kan starta en hyllningstråd för alla barnamördare. "Sanningen" kommer aldrig att komma ut. Ingen vågar längre tala om att barnen inte fick träffa kompisar. Att de aldrig fick gå ut själva. Eller finns det kanske en video med flickorna där de sitter och pratar öppenhjärtigt om sin situation hemna med en professionell barnpsykolog?
Citera
2018-02-02, 18:37
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
De kanske nyligen fått sina diagnoser, med framtidsutsikter så dystra att det knäckte O och H?
Då skulle de stämplat ut som föräldrar, då skulle de sjukskrivit sig och bett att få A och M fosterhemsplacerade, så att de kunde få fortsätta att leva. Det finns inga som helst förmildrande ursäkter att beröva två barn sitt liv. Sitt enda liv.
Citera
2018-02-02, 18:38
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Det finns sjuka sabotörer i tråden, som försöker stoppa vidare diskussioner kring brotten. För mig ger det en vibb om att personerna har lossade skruvar. Tror inte att de direkt berörda skulle orka skriva något här, eftersom det som hänt är alldeles för ohyggligt. De klarar nog precis bara att få dagen att passera. Måste vara ohyggligt att leva med detta för resten av livet. Men det tänkte inte egot som mördade på.
Känns inte som du vill diskutera brotten heller
Och eftersom brotten mer eller mindre är klart vad de bestod i så är det väl inte mkt att diskutera heller?
Vi vet ALLA vad du tänker och tycker om den/de som gjort det brottsliga i caset.
Och vi vet också att du fullkomligt skiter varför den/de gjorde det brottsliga här.
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Gud vad jag önskar jag kunde gå ut med det jag vet. Men har gett ett löfte. Så småningom kanske. Men det är inte Oskar som varit drivande i det här.
Håller med dig, P. Frustrerande att veta saker man lovat hålla på.
Citera
2018-02-02, 18:38
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1

Så långt är nog alla överens och brottsrubriken lyder mord. Så lång är vi med allihop tror jag. Sedan är det dags att straffa mördaren. Mord genererar inte per automatik livstids fängelse utan straffet bestäms med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen, detta sista är ytterst viktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in