2018-02-02, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Okej, jag ska försöka uttrycka mig tydligare. Varje år sker det fall där mamman eller pappan tar livet av sina barn och sedan sig själv. Det jag undrade var, förstår du även mamman/pappan i de fallen? Om du inte gör det, så undrar jag varför du förstår just dessa föräldrar men inte andra föräldrar som tar livet av sina barn? Jag hoppas det blev tydligare nu.

OBS Jag utesluter gruppen mödrar med förlossningspsykos, eftersom vi redan där vet vad orsaken är.

Min möjliga förståelse baseras på omständigheterna. Men här och nu uttalar jag mig om just detta fall.
Förståelse går inte att generaliseras.
Citera
2018-02-02, 02:28
Medlem
GNOMDSs avatar
Dödssjuka flickor som ligger i sängen och blir undervisade ? Ingenstans i tråden finns det nämnt att flickorna hade personlig assistans. Inget registrerat assistansbolag.Ingen hemtjänst. Andningshjälp. Speciella sjukhussängar för att inte få liggsår etc. Grannarna skulle ha märkt det. Media skulle ha uppmärksammmat det. Pappa Oskar var i skolan och förklarade för någon klass tillsammans med sjuksyster. Förklarade vad ? Ungar brukar inte behöva någon förklaring.Pianolärarinnan hade inte märkt något speciellt. Hela denna plötsliga "sjukdom" är mycket märklig och resultatet som blev dubbelmord.Det hänger inte ihop. Det som hänger ihop som spekulation är att Oskar kontrollerade sin momsfamilj stenhårt. Flickorna växer och håller på att bli vuxna kvinnor.Oskar får allt svårare att hålla ihop sin momsfamilj.Hans verklighetsbild krackelerar. Han förnekar och dödar sin familj.
Citera
2018-02-02, 02:38
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Min möjliga förståelse baseras på omständigheterna. Men här och nu uttalar jag mig om just detta fall.
Förståelse går inte att generaliseras.

Din förståelse kan inte baseras på omständigheterna eftersom de är okända. Visst kan förståelse generaliseras om man utgår från kända faktorer, föräldrar tar livet av barn och sedan sig själv. Sedan vet du inte mer om omständigheterna än någon annan i tråden.

Det som har kommit fram är att barnen har varit sjuka, det är det enda som skiljer detta fall från andra.
Barnens eventuella sjukdom är det enda som gör att du kan ha förståelse för föräldrarna.
Citera
2018-02-02, 02:53
Medlem
GNOMDSs avatar
Jag har också hittat en bild på Hanna B. Under bilden står " This Sydsvenskan’s photo Trending 2 on Instagram, Photo credit to Instagram ". Just nu kan jag inte bedöma om det verkligen är HB.
Citera
2018-02-02, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GNOMDS
Dödssjuka flickor som ligger i sängen och blir undervisade ? Ingenstans i tråden finns det nämnt att flickorna hade personlig assistans. Inget registrerat assistansbolag.Ingen hemtjänst. Andningshjälp. Speciella sjukhussängar för att inte få liggsår etc. Grannarna skulle ha märkt det. Media skulle ha uppmärksammmat det. Pappa Oskar var i skolan och förklarade för någon klass tillsammans med sjuksyster. Förklarade vad ? Ungar brukar inte behöva någon förklaring.Pianolärarinnan hade inte märkt något speciellt. Hela denna plötsliga "sjukdom" är mycket märklig och resultatet som blev dubbelmord.Det hänger inte ihop. Det som hänger ihop som spekulation är att Oskar kontrollerade sin momsfamilj stenhårt. Flickorna växer och håller på att bli vuxna kvinnor.Oskar får allt svårare att hålla ihop sin momsfamilj.Hans verklighetsbild krackelerar. Han förnekar och dödar sin familj.

Där har du något. Han var inte riktigt klok, bakom fasaden, är tyvärr det bästa tipset. Hela familjen blev sjuk, slutligen dog alla. Det hänger ihop. Usch.
Citera
2018-02-02, 03:00
Medlem
Citat:
Din förståelse kan inte baseras på omständigheterna eftersom de är okända. Visst kan förståelse generaliseras om man utgår från kända faktorer, föräldrar tar livet av barn och sedan sig själv. Sedan vet du inte mer om omständigheterna än någon annan i tråden.

Det som har kommit fram är att barnen har varit sjuka, det är det enda som skiljer detta fall från andra.
Barnens eventuella sjukdom är det enda som gör att du kan ha förståelse för föräldrarna.

Förståelse är något som är ett resultat av både något intellektuellt och känslomässigt hos en person, i detta fall mig. Jag är ensam om exakt den. I varje given situation.

Min uppfattning är inte heller Svart-Vit, snarare nyanser av Grått. Det brukar verkligheten vara.

Så, den låter sig inte generaliseras.
Citera
2018-02-02, 03:31
Medlem
why123s avatar
Citat:
Förståelse är något som är ett resultat av både något intellektuellt och känslomässigt hos en person, i detta fall mig. Jag är ensam om exakt den. I varje given situatipon.

Min uppfattning är inte heller Svart-Vit, snarare nyanser av Grått. Det brukar verkligheten vara.

Så, den låter sig inte generaliseras.

Ja, så kan det givetvis vara. Nu har jag inte kollat dina inlägg, men var inte du en av dem som fick förståelse när sjukdomen ME kom upp? Det behöver du iofs inte svara på för det kan jag alltid kolla. Naturligtvis är varje ställningstagande ett uttryck för känslor och intellekt men faktiskt också för något som jag tycker väger tyngre och det är att ställa sig på de utsattas sida.

Mina funderingar är som jag tidigare skrivit, om inte sjuka (?) barn är trygga hos sina föräldrar var är de då trygga?

Dessutom hur upplever andra läskunniga sjuka barn det när de får reda på att två flickor har mördats av sina föräldrar p g a hur föräldrarna upplevde situationen?

En annan sak som vi inte kan bortse ifrån är att detta var resursstarka föräldrar som fick igenom hemundervisning, de hade talets gåva och var väl medvetna om hur samhället fungerade.
Det känns väldigt märkligt när man diskuterar att föräldrarna var utmattade som det faktiskt har gjorts. För var det något dessa makar kunde så var det att ordna den hjälp de behövde om de bara ville.

Av hänsyn och finkänslighet har vi kanske inte sagt det mest självklara? De kunde se till att det kom hem lärare och undervisade barnen, men det mest självklara att se till att familjen överlevde psykiskt såväl som fysiskt det gjorde de inte. Då undrar självklar jag åtminstone, varför? Det allra, allra viktigaste lät de bli att göra, dessa intelligenta föräldrar som tog sig fram i samhället på alla sätt och vis.

Den empatin som vissa trådmedlemmar känner för föräldrarna har jag uppriktigt sagt svårt att förstå.
Senast redigerad av why123 2018-02-02 kl. 03:39. Anledning: .
Citera
2018-02-02, 03:52
Medlem
Citat:
Ja, så kan det givetvis vara. Nu har jag inte kollat dina inlägg, men var inte du en av dem som fick förståelse när sjukdomen ME kom upp? Det behöver du iofs inte svara på för det kan jag alltid kolla. Naturligtvis är varje ställningstagande ett uttryck för känslor och intellekt men faktiskt också för något som jag tycker väger tyngre och det är att ställa sig på de utsattas sida.

Mina funderingar är som jag tidigare skrivit, om inte sjuka (?) barn är trygga hos sina föräldrar var är de då trygga?

Dessutom hur upplever andra läskunniga sjuka barn det när de får reda på att två flickor har mördats av sina föräldrar p g a hur föräldrarna upplevde situationen?

En annan sak som vi inte kan bortse ifrån är att detta var resursstarka föräldrar som fick igenom hemundervisning, de hade talets gåva och var väl medvetna om hur samhället fungerade.
Det känns väldigt märkligt när man diskuterar att föräldrarna var utmattade som det faktiskt har gjorts. För var det något dessa makar kunde så var det att ordna den hjälp de behövde om de bara ville.

Av hänsyn och finkänslighet har vi kanske inte sagt det mest självklara? De kunde se till att det kom hem lärare och undervisade barnen, men det mest självklara att se till att familjen överlevde psykiskt såväl som fysiskt det gjorde de inte. Då undrar självklar jag åtminstone, varför? Det allra, allra viktigaste lät de bli att göra, dessa intelligenta föräldrar som tog sig fram i samhället på alla sätt och vis.

Den empatin som vissa trådmedlemmar känner för föräldrarna har jag uppriktigt sagt svårt att förstå.

Jag har förstått att du har svårigheter med flera saker i detta fallet.

Nej, jag medverkade inte i ME-stormen av anledningen att jag inte tyckte den var relevant.
Citera
2018-02-02, 04:05
Medlem
why123s avatar
Citat:
Jag har förstått att du har svårigheter med flera saker i detta fallet.

Nej, jag medverkade inte i ME-stormen av anledningen att jag inte tyckte den var relevant.

Jodå, du tvivlade på att barnen hade dessa diagnoser eftersom de inte skulle kvalificera till hemundervisning. Du skrevdessa diagnoser inkluderar en utmattning i hjärnan som inte klarar av vare sig ljus, ljud eller framförallt ny information, hemundervisning skulle inte tillföra någon skillnad alls , sedan skrev du ja, jag har egen erfarenhet.

Vilka svårighet tycker du att jag har i fallet? Menar du att jag har svårt att förstå empatin som visas just för dessa resursstarka föräldrar så håller jag med. Vanligtvis så brukar föräldrar som har mördat sina barn inte visas den minsta medkänsla. I detta fallet har det varit annorlunda och det har spekulerats i sjukdomar hos både barn och mamman.

Det märkliga är att inga sjukhusvistelser är kända, varken när det gäller barnen eller mamman. Ibland hade hon cancer, några inlägg senare var hon frisk ifrån cancern.

Men du, du skriver ju dessutom att det föräldrarna gjorde "berodde på en djup insikt i sina barns sjukdom, vilket snarast är det mest troliga. Det beslutet föräldrarna tagit är säkerligen välgrundat och utifrån barnens bästa"

Jag gillar egentligen inte att hålla på såhär det ska du veta, men eftersom du själv har gått till attack så måste jag påminna dig om vad du skrivit. När afKnollentott skriver "Jaa, det måste var alla tiders för barnen att bli mördade" så svarar du "Frågan är väl var alternativet varit".

Remark, det är inte så att jag vill gå till angrepp på dig vi träffas i andra trådar och har liknande uppfattningar i mycket. Men det är solklart här att du tidigt gick på att barnen var svårt sjuka och jag vet inte om du fortfarande tror det? Eller om du inte vill öppna upp för att det kan vara något annat som ligger bakom..
Senast redigerad av why123 2018-02-02 kl. 04:38. Anledning: .
Citera
2018-02-02, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darten79
Arbetslagen vet mer än rektorn!

Skolans värld är kämpig!
Senast redigerad av Darten79 2018-02-02 kl. 06:36.
Citera
2018-02-02, 06:07
Medlem
Citat:
Okej, jag ska försöka uttrycka mig tydligare. Varje år sker det fall där mamman eller pappan tar livet av sina barn och sedan sig själv. Det jag undrade var, förstår du även mamman/pappan i de fallen? Om du inte gör det, så undrar jag varför du förstår just dessa föräldrar men inte andra föräldrar som tar livet av sina barn? Jag hoppas det blev tydligare nu.

OBS Jag utesluter gruppen mödrar med förlossningspsykos, eftersom vi redan där vet vad orsaken är.

Är det samma motiv i alla dom årliga fallen? Tar alla mammor och pappor livet av sina barn och sig själv av samma anledning? Finns det någon som försöker sätta sig in i varje enskilt fall för att försöka förstå varför det skedde och kanske försöka förstå hur man kan förebygga såna tragiska händelser? Finns det någon inom sjukvården, skolan, socialtjänsten eller någon annan del av samhället som känner ett behov av att tränga ner på djupet för att skaffa sig en djupare förståelse för mekanismerna som skapar dom tragiska fallen. Eller nöjer sig alla med, ”-Det var ett mord, inget mer.”
Citera
2018-02-02, 06:44
Medlem
Geggamojas avatar
Här är ett fall som stötts pch blötts i det aktuella landet. Två välbärgade föräldrar som mördade sin högpresterande dotter. Ingen ville tro att dessa föräldrar med berått mod mördat sin dotter.
https://www.theguardian.com/world/2016/feb/02/why-did-two-parents-murder-their-adopted-child-asunta-fong-yang

Om nu dessa två bjärredsföräldrar mördade sina barn på grund av barnens sjukdomar måste de ha ett fruktansvärt synsätt på sjuka människor, ett synsätt som går hand i hand med nazistiska värderingar, ett hedersmord. Eller om man strikt ska gå efter polisens uppgifter att föräldrarna själva inte hade någon egen livskvalitet, lika vidrigt det. Dessa två teorier skulle betyda att föräldrarna var psykiskt friska men hade sjuka värderingar.

Teorin att OH skulle ha ett sjukt kontrollbehov och därför ville isolera sina döttrar för att sedan mörda dem när han förstod att det inte skulle gå längre, bottnar i att OH verkligen var sjuk i grunden, galen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in