Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-02-02, 19:58
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Handlar det om svarta pengar? Jag inte sett något bevis på det.
Snälla lilla vän, Akilov har inte deklarerat dessa pengar!
Och Nujens har inte gjort det heller, högst troligast.
Och hur många fler stod på lönelistan?

Citat:
Ursprungligen postat av Killerdick
Han borde reagerat när bilden dök upp på terroristen.
Att hävda "ingen aning" tesen är enbart löjeväckande.
Någon i kretsen ( han själv, familj eller de som arbetade med T ) borde ha larmat.
Om han i det läget pudlat så hade han nog klarat detta, men att nu skrika rasist troll och grina i DN gör att hans ryggdunkargäng (Södermalmsrödvinspktwittermaffian) sakta tar avstånd! Skattefiffel gör ingen vänster glad!
Japp, detta - det här har vi sagt i ett dygn nu några stycken.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2018-02-02 kl. 20:01.
Citera
2018-02-02, 19:59
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vera.o
Finns det nån slutgiltig lösning på kurdplågan?
Özzklanen är ju ett bevis på att kurder inte ska finnas i Sverige.
Går det att tvångsförvisa dessa kriminella klaner eller ska man försöka köpa ut dom?

Med tanke på vad özzklanen nu avslöjats med borde man kanske börja med dessa fulingar!

Skicka alla kurder som inte kan ta hand om sitt eget land till Guantanamo. Här vill vi inte ha packet.
Citera
2018-02-02, 19:59
Medlem
Salavat-Julayevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Suck... Så alla som anställer någon som senare utför ett grovt brott blir enligt dig finansiärer och bör straffas? Fattar du hur dumt det låter?

Kort svar: Ja. Speciellt om det är en som fått avslag på asylansökan och vistas illegalt i landet, och speciellt om det är svart betalning. Lagarna har skärpts av en anledning
Citera
2018-02-02, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CliviaMiniata
Akilov kan säga att han gjorde attentatet för IS, påven eller vad som faller honom in.
Jag tror att förhören med Akilov måste utökas längre fram. Han vet uppenbarligen sanningen om allt det som vi undrar över här i tråden. Akilov vet, och han kommer att sitta i svenskt fängelse i många år framåt. Kanske han kommer att skriva en bok om sitt liv och tjäna pengar. Han behöver inte familjen Nujen längre. Tror jag.
Undrar om de pratade svenska med varandra, Özz och Akilov. Eller pratade de turkiska, eller ryska. Pratar någon av Nujens ryska? Tror att det har betydelse.
Så otrevlig historia det här och den blir värre hela tiden ju mera som kommer fram.
Ok, i illegala kretsar och i svarta byggfirmor så förkommer mycket olagligt. Men det här handlar om terrorism, vilket gör saken värre.
Det handlar om en man, Özz, som i åratal varit kompis med etablissemanget, med S partiet och facket. Usch.

Jag är inget fan av Özz själv, absolut inte.
Men är det inte mer troligt att RA gjorde detta pga IS (inspiration eller vad som helst) än att Özz sa åt honom att göra det?
Tvivlar som sagt starkt på att RA levde på 85k under 2½ år, han jobbade på andra ställen efter Gotland. Så då borde vi/ni leta reda på var han jobbade senast för att hitta en ny syndabock. Özz är inte den ni letar efter.
Citera
2018-02-02, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Nej du, så enkelt är det inte.

Enligt lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism får en verksamhetsutövare (ÖZZ bolag) inte etablera eller upprätthålla en affärsförbindelse eller utföra en enstaka transaktion om bolaget inte har tillräcklig kännedom om kunden för att kunna hantera risken för penningtvätt eller finansiering av terrorism som kan förknippas med kundrelationen.

En sån verksamhetsutövare ska se till att han dokumenterar mottagarens identitet och relevanta förhållanden och kan självklart inte välja att hålla sig okunnig.

Att betala svarta pengar i den storleksordning som har skett här till en figur som kommer från en stat som USA, FN och EU anser producerar terrorister, och som titt som tätt är föremål för sanktioner pga det, och som dessutom bara kort tid dessförinnan hade anlänt till Sverige efter att Turkiet hade utvisat honom när han försökte ansluta till IS, är inte tillåtet enligt lag - utan ett brott.

Den som alltså inte kollar upp om den som man betalar pengar till löper en jäkla risk och ska göra det.

Intressant läsning! Och jag antar att Nujen läser detta och i stegrande panik ser sig stå i passkontrollen i USA och förtvivlat försöker prata med fyra pistoler riktade mot sig.
Citera
2018-02-02, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salavat-Julayev
Kort svar: Ja. Speciellt om det är en som fått avslag på asylansökan och vistas illegalt i landet, och speciellt om det är svart betalning. Lagarna har skärpts av en anledning

Akilov skulle utvisas, så jag klandrar mest myndigheterna för dådet, speciellt pga att de gav bistånd trots att han inte fick vara kvar. Men du håller fast vid att det är Özz som ska klandras för 5 liv?
Citera
2018-02-02, 20:06
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kemiske Ali
Hade Akilov arbetstillstånd under den period han arbetade för familjen Nujjen? Om inte är det ett solklart brott mot utlänningslagen. Är det någon som har koll?
Han hade väl inte det, tror jag, men det jag vet säkert är att endast så länge hans asylansökan bearbetades fick han stanna i Sverige.
När han fick avslag med Rahmatujev Akilov så sökte han på nytt med förnamnet ändrat till Rahmat.

Fatta vad jävla pinsamma Migverket är. SÄPO också. Sopor!
Citera
2018-02-02, 20:08
Medlem
Passepartouts avatar
Hans radikaliseringsprocess pågick alltså redan när han träffade Nujens. Vilka datum handlar perioderna om?

Citat:
När Akilov radikaliserats är inte helt klart. Han säger själv att det var för två år sedan, men också att han haft sympatier för IS ända sedan terrorgruppen startades. Enligt polisutredningen har han redan 2014 börjat söka upp IS propagandavideor på nätet.

Citat:
Han berättar i förhör hur han försökte ta sig till Syrien för att ansluta sig till IS, men misslyckades, något som också framkommer i uppgifter från den uzbekiska säkerhetstjänsten. Han uppger att han i perioder befunnit sig i Turkiet och där träffat människor i moskén som tagit sig till IS. Där börjar drömmen om att själv ta sig till terrorsekten. Men efter att han kommit tillbaka till Sverige och fått avslag på sin asylansökan här, blir i stället kontakterna med IS-anhängare på nätet allt tätare.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-radikaliserades-akilov-hans-vag-mot-terrorn
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Från kommentarsfältet:
Rikard Damm är Debbie Nujens Man och han äger bolaget (Othem Omsorg AB)
Från 15/03-17 - 16/03-17 så jobbade Akilov åt Kevins Allround Bemanning AB. Förmodligen uthyrd?
Låter det otänkbart?
FÖRKLARAR DET VARFÖR AKILOV FÅR 85 400 kronor insatt på sitt personliga bankkonto direkt från Nujens?
Citera
Medlem
Det verkar som rödvinet nu nått Nujens vänner
Men hittills en rätt sansad tråd, hoppas det fortsätter så!
Skulle vara intressant att höra konversationen i Nujen-klanen.
Vem ska bli syndabock?
Citera
2018-02-02, 20:09
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genelec
Hörde ingen klaga på de företag som hyrde in breivik.

Är inte speciellt insatt i något utav situationerna.

Men
1. Arbetade Breivik svart?
2. Anlitades han av en offentlig person som smutskastat folk som fifflar med skatt?

Det är väl det som folk påpekar. Inte att han råkar ha anställt en person som sedan blev terrorist, där kan man ju knappast anklaga Nujen för något.
Citera
2018-02-02, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beyond
Om Akilov hade fått svälta istället för att finansieras av Özz kanske han hade lämnat Sverige för att snylta på någon annan värdkropp. Jag vet att Özz inte går att döma för terrorfinansiering men den moraliska skulden kan han inte undkomma, oavsett hur mycket du försöker blanda bort korten.

Özz är kändis pga moralfrågan, i en rättvis värld blir den även hans fall.

Och där återkommer vi till skattefrågan... Du och jag är minst lika skyldiga som Özz då.
Om RA inte jobbat efter Gotland så vill jag säga att vi som folk betalat mer än 85k i bidrag till honom.
Han har dock jobbat efter Gotland. Det finns andra individer att klandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in