Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-02-02, 19:48
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Nollan du syftar på var inte en nolla innan han utförde dådet, men jag jag förstår vad du menar.
Nollan hade en gedigen svetsarutbildning, något inte ens vår statsminister har trots att han kallas för "svetsaren".

Jag ser inte någonstans hur detta dåd skulle kunna gynna kurder...
Kurder utför sina dåd i politiska syften och de riktar sällan sin ilska direkt mot helt oskyldiga.
Sverige om några har alltid stöttat kurder, vi var tillsammans med Tyskland det land som tog emot flest kurder under 80 och 90-talet.
RA har sagt att han gjorde detta för IS, IS som kurderna krigat mot sedan 2013.
RA är inte kurd... Han är shia, kurder är i majoritet sunni (70+%)
Vad RA och klankurder säger ska du nog inte fästa så mycket vikt vid. RA är inte frisk och kurderna tänker bara på sin klan.
Senast redigerad av Onkel-Ben-ny 2018-02-02 kl. 19:52.
Citera
2018-02-02, 19:50
Medlem
Orobanches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killerdick
Tror inte heller att Özz medvetet sponsrat terrorism. Men faktum kvarstår ju att de pengar som betalats svart har möjliggjort resor och utrustning som i sin tur förenklat terrorism. Skulle vara intressant att veta vad som skett i USA. Hade Özz då kunnat komma undan med att dra rasistkortet?

I USA hade familjen Nujen undersökts av CIA och det hade tagit hus i helvete! Här låtsas alla som att det är fullständigt normalt att en asyladvokat och hennes flyktingförläggnings ägare hyr in svart arbetskraft. Snacka om Nujen-Gate!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det känns ju även skumt att när man nu renoverar det gemensamma huset så betalar inte delägaren Özz en spänn, enligt kontoutdragen. Det känns som ett konstigt partnerskap när den ena delägaren slipper betala för de gemensamma renoveringarna & att han inte frågar om det.

Förklaringen är nog att Özz var smartare än syrran & betalade kontant istället.
Eller har han fört över till syrran vid annat tillfälle pga att han varit aktuell för Skatteverket tidigare och inte vill chansa.
Citera
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Slutdiskuterat, du verkar ha tappat all sans.
Trots det du nyss skrev så betalar du skatt inte sant?
Jag är inte för öppna gränser heller.
Özz har inte finansierat terrorism, det är som sagt befängt att tro det.
Özz må vara en idiot, men han är nog smartare än att skicka pengar helt öppet till en terrorist.
Han personligen verkar inte ligga bakom överföringarna t.ex.
Hans syster, farsa etc har genom bolaget överfört pengar. Tvivlar mycket på att en person med många företag sitter och granskar all ekonomi. Sånt har man revisorer till.

Jag behöver inte ursäkta mig då liknelsen med skatt och finansiering handlade om att du skulle förstå, vilket du uppenbarligen inte gör.
Att du ursäktar dig känns lite dumt, då du inte har något att ursäkta dig för bara för att du betalar skatt.
Du hänger verkligen inte med utan att någon ritar med kladdkritor? Noterat.

Hur vårt meningsutbyte än slutar kan du inte förneka att Özz finansierat terrorism. Det var inte hans plan men så blev det. Dessutom är han en hycklare som fördömer andra skattefifflare men själv roffar åt sig så mycket det går. Det verkar som att hela släkten gjort grova pengar på asylindustrin, en industri som inte ens skulle existera om vi röstat annorlunda. Jag hoppas att skatteverket borrar djupa hål i den där klanen så att man åtminstone får trösta sig med att se Özz fula nuna försvinna från offentligheten.
Citera
2018-02-02, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Åfan, du sitter inne med facit trots att özz-skandalen bara börjat! Suck. Har du nästa rätta Lottorad också. Pajas!

Och där kommer angreppen också.
Nej, jag har inte facit... Men jag kan tänka.
I slutet av 2015 får RA den sista betalningen av Nujen.
I slutet av q1 2017 kör RA lastbilen nedför Drottninggatan.

Har RA suttit på sin lön från 2015 för att kunna stjäla en lastbil och köpa ett antal flaskor gasol?
Sjukt starkt... Han har säkert inte haft andra arbetsgivare under 2 år och 3 månader... Han har levt endast på vad Nujen-familjen gav.
Ja men då så, Özz är terrorist-finansiär.
Citera
2018-02-02, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beyond
Du hänger verkligen inte med utan att någon ritar med kladdkritor? Noterat.

Hur vårt meningsutbyte än slutar kan du inte förneka att Özz finansierat terrorism. Det var inte hans plan men så blev det. Dessutom är han en hycklare som fördömer andra skattefifflare men själv roffar åt sig så mycket det går. Det verkar som att hela släkten gjort grova pengar på asylindustrin, en industri som inte ens skulle existera om vi röstat annorlunda. Jag hoppas att skatteverket borrar djupa hål i den där klanen så att man åtminstone får trösta sig med att se Özz fula nuna försvinna från offentligheten.

Suck... Så alla som anställer någon som senare utför ett grovt brott blir enligt dig finansiärer och bör straffas? Fattar du hur dumt det låter?
Citera
2018-02-02, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Kan det vara så att Özz beställde terroristdådet för dessa 85.000? Kan mycket väl vara så att Özz Nujen själv är en terrorist.
Hur troligt är det att bland de över 150 000 "flyktingar" som vällt in över landets gränser lyckas man med att svartanställa Sveriges förste blivande terrorist och massmördare? Just han av hundratusentals andra lyckas få jobb hos familjen Nujjen - eller hur det nu stavas. Måste vara rena trisslotten! Plötsligt händer det! Fullträff!
Citera
2018-02-02, 19:54
Medlem
Citat:
Det undrar jag också.
Men samma sak igen, de har inte finansierat terror. De har gjort olagliga transaktioner, helt olika saker.

Nej du, så enkelt är det inte.

Enligt lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism får en verksamhetsutövare (ÖZZ bolag) inte etablera eller upprätthålla en affärsförbindelse eller utföra en enstaka transaktion om bolaget inte har tillräcklig kännedom om kunden för att kunna hantera risken för penningtvätt eller finansiering av terrorism som kan förknippas med kundrelationen.

En sån verksamhetsutövare ska se till att han dokumenterar mottagarens identitet och relevanta förhållanden och kan självklart inte välja att hålla sig okunnig.

Att betala svarta pengar i den storleksordning som har skett här till en figur som kommer från en stat som USA, FN och EU anser producerar terrorister, och som titt som tätt är föremål för sanktioner pga det, och som dessutom bara kort tid dessförinnan hade anlänt till Sverige efter att Turkiet hade utvisat honom när han försökte ansluta till IS, är inte tillåtet enligt lag - utan ett brott.

Den som alltså inte kollar upp om den som man betalar pengar till löper en jäkla risk och ska göra det.
Citera
2018-02-02, 19:55
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Nollan du syftar på var inte en nolla innan han utförde dådet, men jag jag förstår vad du menar.
Nollan hade en gedigen svetsarutbildning, något inte ens vår statsminister har trots att han kallas för "svetsaren".

Jag ser inte någonstans hur detta dåd skulle kunna gynna kurder...
Kurder utför sina dåd i politiska syften och de riktar sällan sin ilska direkt mot helt oskyldiga.
Sverige om några har alltid stöttat kurder, vi var tillsammans med Tyskland det land som tog emot flest kurder under 80 och 90-talet.
RA har sagt att han gjorde detta för IS, IS som kurderna krigat mot sedan 2013.
RA är inte kurd... Han är shia, kurder är i majoritet sunni (70+%)
Akilov kan säga att han gjorde attentatet för IS, påven eller vad som faller honom in.
Jag tror att förhören med Akilov måste utökas längre fram. Han vet uppenbarligen sanningen om allt det som vi undrar över här i tråden. Akilov vet, och han kommer att sitta i svenskt fängelse i många år framåt. Kanske han kommer att skriva en bok om sitt liv och tjäna pengar. Han behöver inte familjen Nujen längre. Tror jag.
Undrar om de pratade svenska med varandra, Özz och Akilov. Eller pratade de turkiska, eller ryska. Pratar någon av Nujens ryska? Tror att det har betydelse.
Så otrevlig historia det här och den blir värre hela tiden ju mera som kommer fram.
Ok, i illegala kretsar och i svarta byggfirmor så förkommer mycket olagligt. Men det här handlar om terrorism, vilket gör saken värre.
Det handlar om en man, Özz, som i åratal varit kompis med etablissemanget, med S partiet och facket. Usch.
Citera
2018-02-02, 19:57
Medlem
När Peter Bratt och Jan Guillou avslöjade att det fanns en hemlig underrättelsetjänst IB utanför riksdagens kontroll blev det hallabalo. De ansågs ha skadat rikets säkerhet med sitt avslöjande och dömdes till fängelse med den juridiska formuleringen "indirekt uppsåt". Med hjälp av denna praxis kunde kanske Özz med familj ringas in om det visar sig att utbetalda svarta löner underlättade och bidrog till att terrordådet kunde genomföras. Anhöriga till de döda bör kontakta egna jurister för att få igång en process. Staten däremot kommer sannolikt att ligga lågt av egenintresse för försumlighet av olika slag.
Citera
2018-02-02, 19:57
Medlem
Den största frågan är dock hur revisorn kunde godkänna revisionen då ett företag betalat ut 85 000 kronor till en privatperson utan f-skattesedel som saknar kopplingar till bolaget. Akilov lär sannolikt inte vara den enda svartjobbaren som fått pengar direkt från företagskontot. Det visar att både revisorer och Nujens syster som är jurist skiter i lagarna när de med minimal insats kan maximera sin egen förmögenhet.
Citera
2018-02-02, 19:58
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Suck... Så alla som anställer någon som senare utför ett grovt brott blir enligt dig finansiärer och bör straffas? Fattar du hur dumt det låter?
Om Akilov hade fått svälta istället för att finansieras av Özz kanske han hade lämnat Sverige för att snylta på någon annan värdkropp. Jag vet att Özz inte går att döma för terrorfinansiering men den moraliska skulden kan han inte undkomma, oavsett hur mycket du försöker blanda bort korten.

Özz är kändis pga moralfrågan, i en rättvis värld blir den även hans fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in