Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-03-02, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chuangtzu
ETC
https://www.etc.se/kultur-noje/humorn-ar-bade-verktyg-och-vapen

Citat ur ETC-artikeln: "Och det försätter ju mig i livsfara."
Så säger Özz Nujen. Jag säger att den som ger sig in i att syssla med svarta affärer (som ju ibland är direkt kopplad till organiserad eller oorganiserad brottslighet) löper förstås risk att dra på sig fiender. Det borde inte vara nyheter för Özz Nujen. Det borde inte heller vara nyheter för hans syster asyladvokaten Debbie Nujen, att svarta affärer är förbjudna. Men ändå valde Debbie Nujen och hennes man Rickard Damm att överföra massa pengar till Rakmat Akilov, pengar som bidrog till att han illegalt kunde hålla sig kvar i Sverige och bli till en massmördare på Drottninggatan.
NB: Pengar från Özz Nujens familj bidrog till den förfärliga händelseutvecklingen, inte tu tal om den saken!

Så när den ynklige hycklaren Özz Nujen sitter och lipar i ETC-intervjun och talar om att han är utsatt för livsfara -ja, då borde han tänka på alla dem som på Drottninggatan utsattes för livsfara.
Han borde också tänka på de fem som där miste sina liv, men Özz Nujen är så egoistisk och oempatisk, så han tycker mest synd om sig själv. Det ger mig nästan blodstörtning när jag tänker på hur uppblåst och vidrig han är, denne kurdiske (läs: mordiske) s k komiker vid namn Özz Nujen.

BTW: Om Özz Nujen önskar försöka "stämma skiten" ur mig, så är han mer än välkommen. Det skall bli mig ett sant nöje, att i en svensk domstol erkänna mitt brott, nämligen att jag talat illa om Özz Nujen, en svensk-kurdisk mångmiljonär, tillika terroristfinansiär.
Citera
2018-03-02, 21:44
Medlem
Özz förklaring läcker som ett såll
"Han berättar att firman som Akilov har arbetat vid är en av många som har anlitats för att renovera husen på Gotland. Firmaägaren ska i sin tur ha sagt att pengarna ska betalas in på ett visst konto.
– Det är ju arbetsgivaren, alltså firman, som ska betala F-skatt och arbetsgivaravgifter och så vidare. Och det är så fult att man medvetet tar bort den biten i rapporteringen. Säpo säger själva att de aldrig skulle ha kunnat stoppa Akilov. Skulle min familj, som anlitade en firma för 2,5 år sedan, då kunnat göra det? Alltså det blir så sjukt, säger han."

Det är alltså ett företag ägt av Özz och Debbie gemensamt som äger fastigheten och/eller Özz egen fastighet.

Det är alltså privatpersonen Debbie som skickat 75000:- från sitt konto direkt till Akilov's konto.

Det åligger Özz/Debbie's företag att verifiera att F-skatt innehas av mottagaren.

Det ska finnas en faktura med moms från Özz/Debbie's företag.

Det ska betalas från Özz/Debbie's företag till ett byggföretag alternativt så har Özz/Debbie's företag arbetsgivaransvar att betala arbetsgivaravgifter, löneskatter etc...

Akilov har givetvis ingen F-skatt sedel, han har inte deklarerat dessa pengar och inte betalat skatter och avgifter.
Citera
2018-03-02, 22:03
Medlem
Den enda rimliga förklaringen till tystnaden är att myndigheterna samlar fakta i målet för att göra rättssak av det hela först efter att Akilov fått sin dom. Familjen Nujens affärer riskerar annars att lägga beslag det mesta mediautrymmet.
Senast redigerad av Externalist 2018-03-02 kl. 22:10.
Citera
2018-03-03, 00:50
Medlem
Europolitans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Den enda rimliga förklaringen till tystnaden är att myndigheterna samlar fakta i målet för att göra rättssak av det hela först efter att Akilov fått sin dom. Familjen Nujens affärer riskerar annars att lägga beslag det mesta mediautrymmet.

Och sen påstås det att Lilla Saltsjöbadsavtalet inte existerar. Om något år säger man att man möjligen varit för snäll i rapporteringen men att det fanns goda skäl att inte piska upp samhällsdebatten. De goda krafterna väljer åt medborgarna.
Citera
2018-03-03, 01:18
Medlem
Citat:

Måste säga att du har en vacker tro på att svenska myndigheter bedriver sina resp verksamheter rationellt. Jag kan givetvis inte säga att du har fel när du skriver att "den enda rimliga förklaringen till tystnaden är att myndigheterna samlar fakta i målet..etc". Vet vi ens att fakta insamlas?
Du tänker dig att tyst i kulisserna arbetar en stor mängd av Statens människor oförtrutet vidare i sitt insamlande av fakta kring hur The Nujens överförde pengar till Akilov? Ok. Men väntan på en lagakraftvunnen dom mot Akilov lär bli lång, närmare ett år gissar jag på. Under tiden skall The Nujens få tillhöra De Orörbara? Inga förhör kommer att hållas med Debbie Nujen? Inga med Rickard Damm, svåger till Özz Nujen? Kanske har du rätt, men för egen del tror jag mer på att vi bevittnar hur Utredningssverige tyst och stilla lägger Nujen-handlingarna åt sidan. Utredningssverige har kunnat notera att inte en enda MSM-journalist skrivit något kritiskt om fam Nujen, så de lär inte börja skriva nu heller.

Özz Nujen har dompterat den svenska journalistkåren och de artiklar som de senaste dagarna publicerats om hans person har ju varit närmast obskyrt tydlig 'damage control'. Inte ett enda hårt ifrågasättande. Inga följdfrågor. Inget researcharbete innan intervjuerna. Bara ett enda stort ingenting...
Citera
2018-03-03, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Måste säga att du har en vacker tro på att svenska myndigheter bedriver sina resp verksamheter rationellt. Jag kan givetvis inte säga att du har fel när du skriver att "den enda rimliga förklaringen till tystnaden är att myndigheterna samlar fakta i målet..etc". Vet vi ens att fakta insamlas?
Du tänker dig att tyst i kulisserna arbetar en stor mängd av Statens människor oförtrutet vidare i sitt insamlande av fakta kring hur The Nujens överförde pengar till Akilov? Ok. Men väntan på en lagakraftvunnen dom mot Akilov lär bli lång, närmare ett år gissar jag på. Under tiden skall The Nujens få tillhöra De Orörbara? Inga förhör kommer att hållas med Debbie Nujen? Inga med Rickard Damm, svåger till Özz Nujen? Kanske har du rätt, men för egen del tror jag mer på att vi bevittnar hur Utredningssverige tyst och stilla lägger Nujen-handlingarna åt sidan. Utredningssverige har kunnat notera att inte en enda MSM-journalist skrivit något kritiskt om fam Nujen, så de lär inte börja skriva nu heller.

Özz Nujen har dompterat den svenska journalistkåren och de artiklar som de senaste dagarna publicerats om hans person har ju varit närmast obskyrt tydlig 'damage control'. Inte ett enda hårt ifrågasättande. Inga följdfrågor. Inget researcharbete innan intervjuerna. Bara ett enda stort ingenting...
Jag vidhåller att det är den enda rimliga förklaringen. Alternativet är att vi inför öppen ridå bevittnar statsmaktens sönderfall.
Citera
2018-03-03, 02:56
Medlem
AliAchmeds avatar
Hans följare på Twitter verkar ha tröttnat. Dålig respons.
Citera
2018-03-03, 09:44
Medlem
Citat:
Jag vidhåller att det är den enda rimliga förklaringen. Alternativet är att vi inför öppen ridå bevittnar statsmaktens sönderfall.

..hmm.. låt mig nu få tänka högt en stund. Vad har vi för handen i detta ärende? Vi har en kurdisk flyktingfamilj, The Nujens, som tagit sig till friheten i Sverige. Väl här i landet blir dottern (Debbie Nujen) utan att behöva betala ett öre i universitetsavgifter, jurist. Hon väljer den lukrativa asyladvokatbanan. Hon och hennes man (Rickard Damm) betalar glatt svarta pengar till en uzbek som ett tag senare blir en världsberömd massmördare.
Debbie Nujen har en lillebror, Özz Nujen, som här i Sverige utbildar sig till "komiker" och med komiken till sin hjälp, blir han genom fackförbundsbetalda standup-turneer mångmiljonär. "Underhållningen" baseras på att han från scen hånar och häcklar den svensk som skattesmiter och han lyckas dessutom få genomsnittssvensk*n att tro att h*n är rasist. När det framkommer att han har ett bolag ihop med sin syster och att det är för bolagets räkning som pengar betalats till terroristen, får Özz Nujen kritik. Den kritiken avvisar Özz Nujen genom att hävda att han är utsatt för "svartmålning" från "högerextrema" krafter. Under hela tiden lyser kritisk journalistik med sin frånvaro.

Med hänvisning till ovanstående, hur pass RIMLIGT skulle du säga att ett sånt scenario skulle kunna vara irl? Nej, just det: inte alls rimligt, eller hur? Men nu har allt detta hänt, så att ens diskutera RIMLIGHET i detta surrealistiska ärende är inte fruktbart.

Så det är nog trots allt statsmaktens sönderfall vi bevittnar. Här och nu. Framför våra ögon. I slow motion. Och mina popcorn har en fadd och besk bismak..
Citera
2018-03-03, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
..hmm.. låt mig nu få tänka högt en stund. Vad har vi för handen i detta ärende? Vi har en kurdisk flyktingfamilj, The Nujens, som tagit sig till friheten i Sverige. Väl här i landet blir dottern (Debbie Nujen) utan att behöva betala ett öre i universitetsavgifter, jurist. Hon väljer den lukrativa asyladvokatbanan. Hon och hennes man (Rickard Damm) betalar glatt svarta pengar till en uzbek som ett tag senare blir en världsberömd massmördare.
Debbie Nujen har en lillebror, Özz Nujen, som här i Sverige utbildar sig till "komiker" och med komiken till sin hjälp, blir han genom fackförbundsbetalda standup-turneer mångmiljonär. "Underhållningen" baseras på att han från scen hånar och häcklar den svensk som skattesmiter och han lyckas dessutom få genomsnittssvensk*n att tro att h*n är rasist. När det framkommer att han har ett bolag ihop med sin syster och att det är för bolagets räkning som pengar betalats till terroristen, får Özz Nujen kritik. Den kritiken avvisar Özz Nujen genom att hävda att han är utsatt för "svartmålning" från "högerextrema" krafter. Under hela tiden lyser kritisk journalistik med sin frånvaro.

Med hänvisning till ovanstående, hur pass RIMLIGT skulle du säga att ett sånt scenario skulle kunna vara irl? Nej, just det: inte alls rimligt, eller hur? Men nu har allt detta hänt, så att ens diskutera RIMLIGHET i detta surrealistiska ärende är inte fruktbart.

Så det är nog trots allt statsmaktens sönderfall vi bevittnar. Här och nu. Framför våra ögon. I slow motion. Och mina popcorn har en fadd och besk bismak..

Att journalistiken lyser med sitt ointresse är inget som förvånar, jag brukar regelbundet kolla tidningarna på nätet och andra nyhetskanaler och har länge observerat hur dom i mitt tycke har en väldigt vinklad syn på vad som är värt att rapportera, i mina ögon ser det ut som att dom för en desperat och närmast skrattretande kamp för att styra folks intresse till oväsentligheter. Helt uppenbart att någon drar i trådarna, kan inte vara roligt att vara journalist i dessa medier.

Vad gäller myndigheterna har jag velat betrakta dem som oskyldiga tills motsatsen bevisats (benefit of the doubt), låter dom detta ärende rinna ut i sanden så är dock mitt förtroende också för dem slutgiltigt och totalt förbrukat.
Senast redigerad av Externalist 2018-03-03 kl. 10:40.
Citera
2018-03-03, 11:03
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jag kan bara hålla med om dessa två alternativ.

Antingen leder detta till åtal eller så är samhällskontraktet att betrakta som slutgiltigt uppsagt.
Citera
2018-03-03, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag kan bara hålla med om dessa två alternativ.

Antingen leder detta till åtal eller så är samhällskontraktet att betrakta som slutgiltigt uppsagt.

Naturligtvis hoppas jag på att jag är helt fel ute när det gäller frågan om det är statsmaktens sönderfall vi bevittnar. Jag vet att jag gärna fastnar på 'worst case scenario', men här med Nujens svarta pengar till terroristen Akilov, finns det så många märkligheter, så det är svårt att se ev logik.
Är det logiskt att tro att Nujens inte en enda gång under alla dessa månader skulle ha blivit kontaktade av Polisen, Säpo eller SKV? För så säger ju Özz Nujen. Bör vi lita på honom? Nej, knappast.

Så OM det skulle komma till stånd ett saftigt gruppåtal mot, i tur och ordning: Debbie Nujen, Rickard Damm, pappa taxichauffören Nujen plus Özz Nujen, så skulle jag ge en bra slant för att under rättegången få sitta ringside med min virkning och tänka på hur det gick till under franska revolutionen..
Senast redigerad av Carinah78 2018-03-03 kl. 12:09.
Citera
2018-03-03, 12:17
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chuangtzu
ETC
https://www.etc.se/kultur-noje/humorn-ar-bade-verktyg-och-vapen

Vilket människoförakt:

– Journalister vet mer än några andra hur vi kopplar ihop bilder och rubriker. Står det ”Özz Nûjen anlitade Akilov” med en bild på mig och honom så kommer ingen läsa vidare.

Nä, vi svenskar är idioter, Özz. Bara du och dina kurdiska fränder är intelligenta nog att läsa och förstå en tidningsartikel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in