2018-02-01, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
För att bolaget nu innehåller X kronor mindre än "igår", och därmed är värt X kronor mindre. Om jag har en burk med pengar som är värderad till 500 kr och jag sedan plockar ur en 50-lapp ur den och stoppar i fickan. Skulle du verkligen fortfarande vilja köpa den burken för 500 kr? Eller är 450 kr ett vettigare pris?
Marknaden styr priset på aktien.

Bolaget delar ut pengarna eftersom de inte kan skapa tillräckligt hög avkastning på detta överskottskapital. Och istället för att det bara ska ligga still i bolaget så delar man ut det till aktieägarna så att de kan få avkastning på annat håll.

Inte för att messerschmitta för mycket, men ibland eller tom i många fall så lyssnar bolagen till sina ägare samt existerar i en kultur där man antas höja eller bibehålla sin utdelning oavsett vilka krumbukter det må krävas.

Det isig skapar ju ett visst förhållningssätt i en dividend aristocrat tex.
Citera
2018-02-01, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Webb-Filosofen
Du måste ju skilja på en primär (börsintroduktion) och sekundär (publika aktiemarknaden) handel. När företaget börsintroduceras eller emitterar nya aktier så får de in pengar till bolaget. När man sedan handlar på aktiemarknaden påverkas inte företaget, det är handel mellan dig och mig. Kursen har ingen betydelse för det underliggande företaget.

Nej men vad har det med saken att göra? Trollmode deluxe?

Marknaden sätterpriset och det är just därför utdelningen inte nödvändigtvis prissätts krona för krona.

Oavsett om det hänt något i bolaget eller inte vill säga.
Senast redigerad av Som-nam-na 2018-02-01 kl. 21:40.
Citera
2018-02-01, 21:39
Medlem
Webb-Filosofens avatar
Citat:
Bolaget delar ut pengarna eftersom de inte kan skapa tillräckligt hög avkastning på detta överskottskapital. Och istället för att det bara ska ligga still i bolaget så delar man ut det till aktieägarna så att de kan få avkastning på annat håll.

De kan ju återinvestera i bolaget istället för att bränna bort pengarna på utdelning då man som aktieägare inte tjänar något ändå i och med kursfallet.

Vet de inte hur de ska investera kapitalet tycke jag att styrelsen borde bytas eller eventuell likvidation för att bolaget inte kan utvecklas.
Citera
2018-02-01, 21:41
Medlem
Citat:
Du måste ju skilja på en primär (börsintroduktion) och sekundär (publika aktiemarknaden) handel. När företaget börsintroduceras eller emitterar nya aktier så får de in pengar till bolaget. När man sedan handlar på aktiemarknaden påverkas inte företaget, det är handel mellan dig och mig. Kursen har ingen betydelse för det underliggande företaget.

Vad har det med mitt inlägg att göra?
Citera
2018-02-01, 21:46
Medlem
Citat:
De kan ju återinvestera i bolaget istället för att bränna bort pengarna på utdelning då man som aktieägare inte tjänar något ändå i och med kursfallet.

Det är ju just det, att det inte går att få tillräckligt hög avkastning på detta överskott. Man kan inte (eller snarare ska inte) återinvestera och växa bara för sakens skull om den tillväxten inte är lönsam.

Citat:
Vet de inte hur de ska investera kapitalet tycke jag att styrelsen borde bytas eller eventuell likvidation för att bolaget inte kan utvecklas.

Jag vet ärligt talat inte vad jag ska svara på det här annat än att du är rejält ute och cyklar. Mitt råd är att du bara accepterar utdelningen, att den finns där oavsett om du förstår den eller inte.
Citera
2018-02-01, 21:48
Medlem
Citat:

I all enkelhet..

Det är ägarna som bestämmer vilka personer som ska sitta i styrelsen och det mest uppenbara är att man vill tillsätta någon som ”går ens ärenden”.

Detta betyder inte att alla aktieägarna blir nöjda men att de stora aktieägarna får som dom vill (eller kommer överens om). Bra eller inte.
Senast redigerad av Som-nam-na 2018-02-01 kl. 21:50.
Citera
2018-02-01, 21:50
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:

Om inget bolag någonsin gjorde utdelning, varför skulle man vilja ha aktier?
Citera
2018-02-01, 21:53
Medlem
Citat:
Jag förstår precis vad du menar. Det ända jag inte förstår är när du snackar om rimligt att priset sjunker med motsvarande belopp. Vem är det som bestämmer att priset ska sjunka så mycket? Det är ju självklart rimligt eftersom om priset inte sjönk alls skulle arbitrage förekomma. Alltså måste det finnas någon typ av regulator som sänker kursen genom ett system. Dessutom är det onödigt att bolaget betalar utdelning eftersom kursen sjunker med motsvarande belopp och därför tjänar man +-0 samtidigt som bolaget förlorar pengar. Därför fick jag denna tanken att bolaget kanske inte betalar utdelningen från sin efterskattade vinst.

Aktieinnehavarna kan väl sälja aktierna för hur mycket de vill? Varför är det rimligt att priset går ner? Du menar att massor med traders hoppar in för att få utdelning och sedan säljer? I så fall borde också kursen innan utdelningen gå upp och om man köper aktien ett bra tag innan tjänar man alltså alltid pengar och därmed finns ett arbitrage.

Vad gäller hur mycket priset sjunker: det är ingen enskild person som bestämmer det, det gör alla som handlar på aktiemarknaden tillsammans. Det är ett kollektivt beslut, men frågar du någon som handlar mycket med aktier lär de säga att det är ett helt rimligt beslut.

Vad gäller priset du säljer dina aktier för: det finns ingen övre gräns för hur mycket du kan sälja dina aktier för, du bestämmer själv hur mycket du vill ah för dem. Besväret kommer i det faktum att om du vill sälja dina aktier så måste du hitta (minst) en köpare, någon som är beredd att betala det pris du begär.

Om priset du begär är orimligt högt lär du inte hitta någon köpare, och därmed får du dem inte sålda. Om priset du begär är orimligt lågt kommer det att bli budgivning om dina aktier, och du lär få mer än du begär för dem.
Citera
2018-02-01, 21:55
Medlem
Webb-Filosofens avatar
Citat:
Vad har det med mitt inlägg att göra?

Till exempel om ett bolag gör misstag och förlorar massor med pengar på dumma saker kan aktiekursen fortfarande av någon anledning flyga uppåt. Vad som händer i bolaget reflekteras inte alltid i aktiekursen, speciellt kortsiktigt. Därför finns det över/undervärderade aktier enligt mig, men detta är en debatt i sig då det finns något som kallas för "efficient market theory" där man tror att kursen alltid är rätt värderad då marknaden återspeglar bolaget perfekt i och med att man har all tillgänglig information och tar samma beslut. Aktien är alltid värderad till "fair value".

Om bolaget därför gav ut pengar i utdelning och blev värd mindre, varför måste aktiekursen reflektera detta?
Citera
2018-02-01, 21:58
Medlem
Webb-Filosofens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Vad gäller hur mycket priset sjunker: det är ingen enskild person som bestämmer det, det gör alla som handlar på aktiemarknaden tillsammans. Det är ett kollektivt beslut, men frågar du någon som handlar mycket med aktier lär de säga att det är ett helt rimligt beslut.

Vad gäller priset du säljer dina aktier för: det finns ingen övre gräns för hur mycket du kan sälja dina aktier för, du bestämmer själv hur mycket du vill ah för dem. Besväret kommer i det faktum att om du vill sälja dina aktier så måste du hitta (minst) en köpare, någon som är beredd att betala det pris du begär.

Om priset du begär är orimligt högt lär du inte hitta någon köpare, och därmed får du dem inte sålda. Om priset du begär är orimligt lågt kommer det att bli budgivning om dina aktier, och du lär få mer än du begär för dem.

Bästa svaret hittills. Tack.
Citera
2018-02-01, 21:59
Medlem
Citat:

Det funkar inte hur länge som helst, så småningom har företaget växt sig så stort att det inte kan växa mycket mer, och då gör pengarna mer nytta någon annan stans.

Bara för att komma med ett exempel: Microsoft. De dominerar marknaden för operativsystem på kontors- och hemdatorer fullständigt, jag har sett någon siffra om att de har 95% av marknaden. De kan inte växa mer till en rimlig kostnad för att de återstående 5% är antingen Mac-användare (kanske för att de vill ha statusen som följer med, eller så gillar de inte Windows) eller så är de som jag och använder Linux (i mitt fall för att det finns ohyggligt många bruksprogram som är gratis och fyller mina behov). Oavsett hur mycket reklam Microsoft kostar på sig kommer de inte att komma åt särskilt många av dessa 5%. Då är det bättre att ägarna till bolaget får del av årets vinst och göra något annat för pengarna.
Citera
2018-02-01, 22:04
Medlem
Webb-Filosofens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Om inget bolag någonsin gjorde utdelning, varför skulle man vilja ha aktier?

För att man spelar på aktiekursen. Man tjänar ju ändå inget på utdelning då kursen sjunker med samma värde.

Man kan endast tjäna på utdelning om ett bolag t.ex. ger 10% avkastning på ditt investerade kapital och det går mer en 10 år. Efter denna tid börjar man tjäna pengar utöver sitt investerade kapital. Att däremot hitta ett framgångsrikt bolag som ger konsekvent utdelning i så många år och vänta så länge för att tjäna pengar, då kan det vara värt med utdelning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in