2018-02-01, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Folk som jobbar åt Nujen och JohnSanJuro får tydligen hålla sig med assistenter, lärlingar, massörer, kockar och PT, men annars är svaret ett rungande nej. Endast (någorlunda) kvalificerade hantverkare gör sig besvär. Ingen jävla lallare får stå bredvid och luta sig mot en kvast. Och Gotlands-uppdraget var ju omfattande, så det borde ha varit extra viktigt att ha ordentligt folk.

Visa en uträkning som håller med andra siffror då. 25kr/h och 3h per dag eller?
Citera
2018-02-01, 20:38
Medlem
braatthas avatar
Saxat från nätet :

300-450 kr per timme plus moms för snickare, murare, golvläggare och målare
350-500 kr per timme plus moms för elektriker, rörmokare, plattsättare, plåtslagare, takläggare
750 - 1000 kr per timme plus moms för byggkonsulter, byggprojektledare och arkitekter

Rotavdrag ej inkluderat (- 30%), förutsätter alltså att beställaren har betalt skatt.
Det borde inte löna sig att ha en på 200 kr svart med den tjänsten han utfört, och att han skulle köpt varor är väl inte svårt att kontrollera eller hade han utöver dessa insättningar kontanter med?
Hur många var där och jobbade ? 10 eller fler fick alla svart??
det blir en ansenlig summa svart för kurdfamiljen.
Citera
2018-02-01, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Du vill påskina att detta är normalt förfarande i Sthlm, men sörrö, icke sa nicke, om du skall bella upp ett par hundra i näven per timme så har jobbet garanterat lags på någon s k "byggare" med någon form av verksamhet eller renommé som sedan ev skickat dit Akilov som hantverkare på plats. Problemet med den tesen är att jag har aldrig i hela mitt Sthlmsliv hört talas om någon som betalar underhuggaren direkt, utan det betalas då till byggledaren som sedan fördelar kontanterna till de olika gubbarna som joxat på bygget...

Suck det fanns ju ingen firma och ingen byggledare. Özz betalade alla sina lallare svart direkt!!
Citera
2018-02-01, 20:41
Medlem
Svenskar som anlitar utländska hantverkare brukar vanligtvis välja östeuropeer. Muslimer från centralasien har jag aldrig hört talas om som hantverkare. Kurder är inte samma folkslag heller som uzbeker. Slutsatsen är att dessa svartjobbare anlitades på grund av att de var asylsökande. De saknade uppehållstillstånd. Jag tror att Öz syster måste fått kontakt med dem genom sitt arbete. Kanske från någon som hon kände på migrationsverket.
Citera
2018-02-01, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
FÅR verkligen "medhjälpare till målare" och "grovrengörare" och "rivstädare" som Akilov själv sagt sig jobba som, så mycket som 200 kr timmen SVART!?!?
En som jobbar svart måste själv lägga undan till egen privat A-kassa, pension, sjukförsäkring, olycksfallsförsäkring, etc. etc. Det finns per definition ingen arbetsgivare som skickar in de pengarna. Av 200 kr/h lär således minst 75 kr/h behöva läggas undan.

125 kr/h *168 h/mån = 21 000 kr svartlön i handen varje månad. Det är förmodligen lägre än vitlön för en byggjobbare efter arbetsgivaravgifter och skatter. Så 200 kr/h är egentligen en låg svartlön.

( OffT. Sedan är det en annan sak att en del av dessa fd svartjobbare senare i livet gråter och snyftar i media:

- Jag får ju nästan ingen pension...)
Citera
2018-02-01, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Saxat från nätet :

300-450 kr per timme plus moms för snickare, murare, golvläggare och målare
350-500 kr per timme plus moms för elektriker, rörmokare, plattsättare, plåtslagare, takläggare
750 - 1000 kr per timme plus moms för byggkonsulter, byggprojektledare och arkitekter

Rotavdrag ej inkluderat (- 30%), förutsätter alltså att beställaren har betalt skatt.
Det borde inte löna sig att ha en på 200 kr svart med den tjänsten han utfört, och att han skulle köpt varor är väl inte svårt att kontrollera eller hade han utöver dessa insättningar kontanter med?
Hur många var där och jobbade ? 10 eller fler fick alla svart??
det blir en ansenlig summa svart för kurdfamiljen.

Typ 2-3 pers skulle jag gissa. Özz har ju köpt stället på firman så han kan inte använda ROT.
Citera
2018-02-01, 20:46
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
En som jobbar svart måste själv lägga undan till egen privat A-kassa, pension, sjukförsäkring, olycksfallsförsäkring, etc. etc. Det finns per definition ingen arbetsgivare som skickar in de pengarna. Av 200 kr/h lär således minst 75 kr/h behöva läggas undan.

125 kr/h *168 h/mån = 21 000 kr svartlön i handen varje månad. Det är förmodligen lägre än vitlön för en byggjobbare efter arbetsgivaravgifter och skatter. Så 200 kr/h är egentligen en låg svartlön.

( OffT. Sedan är det en annan sak att en del av dessa fd svartjobbare senare i livet gråter och snyftar i media:

Dessa svartjobbare är ofta sjukskrivna eller har A-kassa föräldrapeng.eller liknande.
så dom brukar leva gott
Citera
2018-02-01, 20:48
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSanJuro
Typ 2-3 pers skulle jag gissa. Özz har ju köpt stället på firman så han kan inte använda ROT.

Sant men fullt avdrag på moms samt avdrag på inkomst av kapital i alla fall.
Citera
2018-02-01, 20:50
Medlem
TumTums avatar
Göteborgs stadsteater verkar ju ha PK touch deluxe på vårt Sverige epos
Tydligen skall Hemsöborna malas genom vänsterkvarnen och komma ur helt oigenkännlig
Hur går det nu?
Stora affischnamnet är ju nedsolkad av skattefiffel och terrorfinansiering.
Hela konceptet faller likt en blyballong till marken
Vems idé var det att defekera på Strindbergs alster?
Det räcker med Sverige hatet nu.
Ska ringa stadsteatern imorgon för att höra om de indirekt vill finansiera terrorattacker
Hade det varit någon reda med dem så hade de ställt in direkt
bett offrens anhöriga om ursäkt för att de medverkar i slika sammanhang
samt skänkt en slant till nån fond.
Eller...... så ställer de Özz på scenen som Carlsson.
Sverige vänner eller Sverige hatare?
Citera
2018-02-01, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Det som är mest märkligt är att denne medievane Özz spelar helt ovetande och utan omsvep skyller på sin systern och svåger. Och nu är dessa två plötsligt borta med vinden varför de inte kan uttala sig, skumt är bara förnamnet.
En normal reaktion (om Özz inget vetat) vore såklart att direkt säga att detta låter verkligen inte bra, jag ska genast ta reda på vad som hänt. Om det varit svarta pengar inblandade kommer vi såklart rätta till detta. Jag ska ta ett snack med syrran....typ

Således:

Om Özz har rent mjöl i påsen är hans reaktionen fullständigt obegriplig.

Ja, han döljer helt klart nåt!
Citera
2018-02-01, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad

Frågade en gammal öststatare om vad man betalar för en uzbek och det är tydligen sant det som sas i någon säsong av Solsidan att ju längre bort i gamla Sovjet man kommer desto lägre blir priserna. Om någon betalar en uzbekistanare 100 kr per timme svart så är det mycket pengar. Får de 50 000 kr så känner de sig som en oligark. Det är riktigt mycket pengar om de kommer hem.
Citera
2018-02-01, 21:06
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSanJuro
Suck det fanns ju ingen firma och ingen byggledare. Özz betalade alla sina lallare svart direkt!!
Ja, då blir 200/h utopiskt...det är precis det vi försöker få dig att fatta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in