Citat:
Ursprungligen postat av
Moosky
Säkerligen om man vill tassa runt och låtsas som det regnar. Du om någon borde väl vara för detta ? Nja, man behöver ju inte en rekordlång rubrik med allas namn det är kanske för mycket, men TS har en stor poäng. Det är för mycket inriktning på brottsoffret helt enkelt vilket jag gärna hade sett ändras.
Nja, det är juridik och klandervärd passar inte in på misstänkt person. Att förtala ett brottsoffer är betydligt hårdare, så där får jag inte ihop det. Säg som det är att det forumets regler som gäller även om dom ofta är luddiga. Men ur ett bredare perspektiv där vi säger att en misstänkt ligger med namn och känner sig kränkt, så spelar det ingen roll om det är i text eller rubrik. Det är rätt enkelt.
Jag tror att man måste förstå en del saker här som utgör grundförutsättningarna. Flashback är ingen tidning som publicerar saker eller lägger värdering och åsikter i det som sägs här. Flashback är ett åsiktsneutralt diskussionsforum och står inte bakom det som användarna tycker eller vill välja ut och vinkla den information som framkommer i något syfte.
Därför ändras inte heller rubrikerna i något sådant syfte eller idealet är åtminstone att så inte görs.
Varför då ändra rubrikerna i brottsfall alls? Jo, därför att det underlättar diskussionen och genom att göra vital information lättare att hitta underlättar man genom att hålla bättre ordning på diskussionen genom att folk är bättre informerade.
Genom att ändra rubriken i brottsfall blir det lättare att hitta rätt bland trådarna. Istället för ”Man mördad i Skåne” framgår det vilket fall det rör sig om.
Och då är det som sagt lämpligare att särskilja fallen genom att hålla reda på vem mordoffret är.
Det ligger egentligen ingen värdering i att ha det systemet - och det är givetvis en fördel att ha ett enhetligt system - och Flashback menar därmed inte att brottslingars namn är ointressant.