2018-02-01, 18:34
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Choopchoop
Jag håller med. Jag tycker också att man kan hänga ut brottslingar. Problemet är bara att om personen visar sig oskyldig så har man skadat dennes liv och sen gjort sig skyldig till förtalsbrott.

Du inbillar dig att rubriken är mer olaglig än inläggen i en tråd? Spelar ingen roll utan lagen anger i så fall även förkortningar eller maskade namn om det går att identifiera. Så nu ska vi nog förhålla oss till sakligheten och inte tramsiga förtalsbrott. Så med ditt synsätt ska vi glömma helt att ens andas en misstänkt gärningsmans namn. Det är ju för fan mer intressant vem som sitter häktad än ett brottsoffer som ofta är avliden vilket har ett ännu starkare skydd i så fall menar jag.
Citera
2018-02-01, 18:50
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Inte som misstänkt däremot om dom pekas ut som skyldig. Misstänkta har fan ingen gräddfil.
Och jag håller med TS att det är för stort fokus på brottsoffer som får dras i skiten då misstänkta gärningsmännen ska ha förmildrande omständigheter. Är brottsfallet medieuppmärksammat dessutom så finns det definitivt ingen anledning att dölja namnet på misstänkt.

Nej, det håller jag med om, men frågeställningen här gäller ju snarast att ändra rubriken så att den misstänktes namn framgår istället för mordoffret. Det är mindre lämpligt.
Citera
2018-02-01, 18:52
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Du inbillar dig att rubriken är mer olaglig än inläggen i en tråd? Spelar ingen roll utan lagen anger i så fall även förkortningar eller maskade namn om det går att identifiera. Så nu ska vi nog förhålla oss till sakligheten och inte tramsiga förtalsbrott. Så med ditt synsätt ska vi glömma helt att ens andas en misstänkt gärningsmans namn. Det är ju för fan mer intressant vem som sitter häktad än ett brottsoffer som ofta är avliden vilket har ett ännu starkare skydd i så fall menar jag.

Förtalsbrottet tar ju sikte på att peka ut någon som klandervärd. Att meddela att någon blivit mördad är inte att peka ut denne som klandervärd.
Citera
2018-02-01, 18:53
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, det håller jag med om, men frågeställningen här gäller ju snarast att ändra rubriken så att den misstänktes namn framgår istället för mordoffret. Det är mindre lämpligt.

Säkerligen om man vill tassa runt och låtsas som det regnar. Du om någon borde väl vara för detta ? Nja, man behöver ju inte en rekordlång rubrik med allas namn det är kanske för mycket, men TS har en stor poäng. Det är för mycket inriktning på brottsoffret helt enkelt vilket jag gärna hade sett ändras.

Citat:
Förtalsbrottet tar ju sikte på att peka ut någon som klandervärd. Att meddela att någon blivit mördad är inte att peka ut denne som klandervärd.

Nja, det är juridik och klandervärd passar inte in på misstänkt person. Att förtala ett brottsoffer är betydligt hårdare, så där får jag inte ihop det. Säg som det är att det forumets regler som gäller även om dom ofta är luddiga. Men ur ett bredare perspektiv där vi säger att en misstänkt ligger med namn och känner sig kränkt, så spelar det ingen roll om det är i text eller rubrik. Det är rätt enkelt.
Senast redigerad av Moosky 2018-02-01 kl. 18:58.
Citera
2018-02-01, 19:33
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Säkerligen om man vill tassa runt och låtsas som det regnar. Du om någon borde väl vara för detta ? Nja, man behöver ju inte en rekordlång rubrik med allas namn det är kanske för mycket, men TS har en stor poäng. Det är för mycket inriktning på brottsoffret helt enkelt vilket jag gärna hade sett ändras.

Nja, det är juridik och klandervärd passar inte in på misstänkt person. Att förtala ett brottsoffer är betydligt hårdare, så där får jag inte ihop det. Säg som det är att det forumets regler som gäller även om dom ofta är luddiga. Men ur ett bredare perspektiv där vi säger att en misstänkt ligger med namn och känner sig kränkt, så spelar det ingen roll om det är i text eller rubrik. Det är rätt enkelt.

Jag tror att man måste förstå en del saker här som utgör grundförutsättningarna. Flashback är ingen tidning som publicerar saker eller lägger värdering och åsikter i det som sägs här. Flashback är ett åsiktsneutralt diskussionsforum och står inte bakom det som användarna tycker eller vill välja ut och vinkla den information som framkommer i något syfte.

Därför ändras inte heller rubrikerna i något sådant syfte eller idealet är åtminstone att så inte görs.

Varför då ändra rubrikerna i brottsfall alls? Jo, därför att det underlättar diskussionen och genom att göra vital information lättare att hitta underlättar man genom att hålla bättre ordning på diskussionen genom att folk är bättre informerade.

Genom att ändra rubriken i brottsfall blir det lättare att hitta rätt bland trådarna. Istället för ”Man mördad i Skåne” framgår det vilket fall det rör sig om.

Och då är det som sagt lämpligare att särskilja fallen genom att hålla reda på vem mordoffret är.

Det ligger egentligen ingen värdering i att ha det systemet - och det är givetvis en fördel att ha ett enhetligt system - och Flashback menar därmed inte att brottslingars namn är ointressant.
Citera
2018-02-01, 19:36
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Jag tror att man måste förstå en del saker här som utgör grundförutsättningarna. Flashback är ingen tidning som publicerar saker eller lägger värdering och åsikter i det som sägs här. Flashback är ett åsiktsneutralt diskussionsforum och står inte bakom det som användarna tycker eller vill välja ut och vinkla den information som framkommer i något syfte.

Därför ändras inte heller rubrikerna i något sådant syfte eller idealet är åtminstone att så inte görs.

Varför då ändra rubrikerna i brottsfall alls? Jo, därför att det underlättar diskussionen och genom att göra vital information lättare att underlättar man genom att hålla bättre ordning på diskussionen genom att folk är bättre informerade.

Genom att ändra rubriken i brottsfall blir det lättare att hitta rätt bland trådarna. Istället för ”Man mördad i Skåne” framgår det vilket fall det rör sig om.

Och då är det som sagt lämpligare att särskilja fallen genom att hålla reda på vem mordoffret är.

Det ligger egentligen ingen värdering i att ha det systemet - och det är givetvis en fördel att ha ett enhetligt system - och Flashback menar därmed inte att brottslingars namn är ointressant.

Snälla Husvagn nu slirar du ut för långt om vad forumet är. Nu har jag uttryckt en åsikt gällande rubrikerna och står fast vid den. Därmed är min diskussion avslutad gällande allt annat utöver rubrikerna i brottstrådarna. Däremot tillägger jag att förtal inte har med rubrikerna att göra. Det är inte alls svårt så då får man sortera om den typen av förklaringar till varför man gör skillnad.
Citera
2018-02-01, 19:48
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
(FB) Regel 1.12. har uppdaterats (ändrad tolkning av integritetskänsliga uppgifter)

Jag tackar och bockar uppriktigt!
Hade gått mig alldeles förbi, å andra sidan var det på annandag jul..

Är tvehågsen inför denna nya tolkning: (Ska förklara mig lite, så de flesta förstår)

BRA: Folk ska inte hängas ut i onödan. Speciellt inte totalt oskyldiga offer samt MGM som kan vara oskyldiga. Faktiskt mer än bra; Jättebra!

KASST: Flashbacks regler blir mer och mer "inbundna" och inte nästan total yttrandefrihet längre. Folk får tänka över sina uttalanden både en-två-tre gånger så folk inte "råkar illa ut", då menas medlemmar här naturligtvis.. Liknar mer och mer Sveriges YGL etc; kanske bra, kanske kasst...

Återknyter nu till topic: "Varför i H-E är det OK att hänga ut offer men inte gärningsmän".. Tja, MGM (Misstänkt GM borde man kanske skriva i TS)..
Bra med en skärpning är mitt svar, men skärpningen är antagligen på bekostnad av yttrandefriheten. På gott eller ont. Hyser dock full förståelse varför FB har utvecklats ditåt. (Jag är också trött på folk som bara rapar upp random namn)..

MVH
Kraftfoder
Citera
2018-02-01, 19:55
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Snälla Husvagn nu slirar du ut för långt om vad forumet är. Nu har jag uttryckt en åsikt gällande rubrikerna och står fast vid den. Därmed är min diskussion avslutad gällande allt annat utöver rubrikerna i brottstrådarna. Däremot tillägger jag att förtal inte har med rubrikerna att göra. Det är inte alls svårt så då får man sortera om den typen av förklaringar till varför man gör skillnad.

Ja, det är i alla fall så att vem ett mordoffer är i allmänhet är okontroversiellt då det nästan undantagslöst inte råder någon debatt där det finns olika åsikter om den saken.

Om den misstänkte gärningsmannen är skyldig eller inte kan det däremot råda delade meningar om.

Att ha namnet på mordoffret i rubriken är alltså betydligt mer lämpligt om man strävar efter åsiktsneutralitet.
Citera
2018-02-01, 20:21
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ja, det är i alla fall så att vem ett mordoffer är i allmänhet är okontroversiellt då det nästan undantagslöst inte råder någon debatt där det finns olika åsikter om den saken.

Om den misstänkte gärningsmannen är skyldig eller inte kan det däremot råda delade meningar om.

Att ha namnet på mordoffret i rubriken är alltså betydligt mer lämpligt om man strävar efter åsiktsneutralitet.

Är det verkligen det? Varför har den nya lagstiftningen kommit till tror du? Bara så där att skydda brottsoffer från hat och förtal, kräkningar. Tror nog att man får värdera om på den punkten.
Citera
2018-02-01, 20:44
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Är det verkligen det? Varför har den nya lagstiftningen kommit till tror du? Bara så där att skydda brottsoffer från hat och förtal, kräkningar. Tror nog att man får värdera om på den punkten.

Vad den nya lagstiftningen betyder i praktiken återstår att se, men enbart det att meddela att N.N blivit mördad utgör knappast olaga integritetsintrång.

Nu är inte jag mod i Aktuella brottsfall längre och det är Admin som ensam utgör beslutsinstans för forumet.

Men om jag ändrar rubriker gör jag någon form av redaktionellt arbete utan att vara skyddad av ansvarig utgivare. Både moralisk och juridiskt är det min uppfattning att det är mer kontroversiellt att lägga till eventuella brottslingars namn än mördade brottsoffers.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2018-02-01 kl. 20:49.
Citera
2018-02-01, 20:49
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Vad den nya lagstiftningen betyder i praktiken återstår att se, men enbart det att meddela att N.N blivit mördad utgör knappast olaga integritetsintrång.

Nu är inte jag mod i Aktuella brottsfall längre och det är Admin som ensam utgör beslutsinstans för forumet.

Men om jag ändrar rubriker gör jag någon form av redaktionellt arbete utan att vara skyddad av ansvarig utgivare. Både moralisk och juridiskt är det min uppfattning att det är mer kontroversiellt att lägga till eventuella brottslingars namn än brottsoffer.

Det var inte det vi diskuterade heller utan du skrev att brottsoffrets namn i rubriken är okontroversiellt.
I dina ögon möjligen men det finns ju andra aspekter på det. För att inte tala om inläggen i en tråd.
Kan du förklara det juridiska tror du vad skillnad består i att skriva brottsoffers namn i en rubrik kontra en misstänkts namn? Jag får inte ihop det nämligen med rubrik kontra text i ett inlägg. Det spelar ingen roll hur du försöker dölja något så länge det är verifierbart.
Men du har rätt att den nya lagstiftningen ska prövas först innan, men den har tillkommit av en anledning. Så syftet med den kan man redan nu begripa.
Citera
2018-02-01, 20:54
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Det var inte det vi diskuterade heller utan du skrev att brottsoffrets namn i rubriken är okontroversiellt.
I dina ögon möjligen men det finns ju andra aspekter på det. För att inte tala om inläggen i en tråd.
Kan du förklara det juridiska tror du vad skillnad består i att skriva brottsoffers namn i en rubrik kontra en misstänkts namn? Jag får inte ihop det nämligen med rubrik kontra text i ett inlägg. Det spelar ingen roll hur du försöker dölja något så länge det är verifierbart.
Men du har rätt att den nya lagstiftningen ska prövas först innan, men den har tillkommit av en anledning. Så syftet med den kan man redan nu begripa.

Den nya lagstiftningen är en sak, men det handlar ju om eventuellt förtal. För att det skall utgöra förtal gäller det att man pekar ut någon som klandervärd, utan att ha skäl till det.

Att namnge någon som brottsling kan vara att peka ut någon som klandervärd utan att ha skäl, och redigerar jag som mod kan jag kanske sägas göra det. Att hävda att någon blivit mördad är däremot inte att peka ut denne som klandervärd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in