Citat:
Ursprungligen postat av
PiusXIII
Detta stör mig så in i helvete. Varför är det ok att sätta namnet på den mördade i rubriken till en tråd, och sedan skriva ut det i tråden, men inte namnet på mördaren?
Svara på det era värdelösa pisshuvuden som bestämmer här.
Jag förstår dig inte. Det finns som sagt ovan skäl till att det är rimligt att ha fokus på brottsoffret och inte på brottslingen. De finns väl i tråden ovan, men om jag ska dra de viktigaste.
Gm namn är mer problematiskt att skriva ut så länge det inte finns lagakraftvunnen dom. Att peka ut denne skulle kunna vara ett problem juridiskt.
Däremot är det inte nedsättande mot ett brottsoffer att ge denne ett namn utan tvärtom respektfull. Man avser inte att peka ut denne som klandervärd.
Gm namn är ofta länge mer oklart fastslaget än brottsoffret och rubriken har begränsat utrymme. Bättre att köra en enhetlig linje.
De flesta brottsfall har om man ser historiskt fokus på mordoffret, om det är ett mord.
Det finns ju iofs undantag till vad jag skriver ovan vad gäller massmördare och serievåldtäktsmän osv. Då passar det bättre att ge tråden namn efter brottslingen, möjligen.