2018-02-01, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Detta stör mig så in i helvete. Varför är det ok att sätta namnet på den mördade i rubriken till en tråd, och sedan skriva ut det i tråden, men inte namnet på mördaren?

Svara på det era värdelösa pisshuvuden som bestämmer här.

Så länge hen inte är dömd så är det mot lagen
Citera
2018-02-01, 15:19
Medlem
NewWorldDisorders avatar
Citat:
Detta stör mig så in i helvete. Varför är det ok att sätta namnet på den mördade i rubriken till en tråd, och sedan skriva ut det i tråden, men inte namnet på mördaren?

För att topic är oftast mordet på xxx. Inte mördaren xxx.
Citera
2018-02-01, 15:32
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Det finns som sagt inget som hindrar att man skriver ut namnet på mördaren enligt reglerna.

Är ditt förslag att mördarens namn ska i efterhand läggas till i rubriken när det står klart vem mördaren är?

Ja. Jag har flera gånger försökt att "anmäla" rubriken för att få den kompletterad med mördarens namn när de villkor jag nämnt tidigare varit uppfyllda, men utan framgång.

Vid ett tillfälle skrevs namnet in i rubriken, men det ändrades sedan tillbaka. Jag lyckades då få kontakt med moderatorn som låg bakom detta velande, minns inte vem det var, och vederbörande ursäktade sig med att han var ny på uppdraget och hade fått bassning av sina mer erfarna kollegor.

Man hade blivit mer restriktiv med att sätta ut namnet i rubriken. Varför fick jag aldrig veta.
Citera
2018-02-01, 15:34
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Choopchoop

Varför då? MSM skriver relativt ofta ut namn på brottslingar som ännu inte är dömda.
Citera
2018-02-01, 15:35
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewWorldDisorder
För att topic är oftast mordet på xxx. Inte mördaren xxx.

Dumheter.
Citera
2018-02-01, 15:45
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ja. Jag har flera gånger försökt att "anmäla" rubriken för att få den kompletterad med mördarens namn när de villkor jag nämnt tidigare varit uppfyllda, men utan framgång.

Vid ett tillfälle skrevs namnet in i rubriken, men det ändrades sedan tillbaka. Jag lyckades då få kontakt med moderatorn som låg bakom detta velande, minns inte vem det var, och vederbörande ursäktade sig med att han var ny på uppdraget och hade fått bassning av sina mer erfarna kollegor.

Man hade blivit mer restriktiv med att sätta ut namnet i rubriken. Varför fick jag aldrig veta.
I just mordfall efter att dom fallit och vunnit laga kraft borde det inte vara några problem, men före det eller i andra brottssammanhang bör man iaktta försiktighet.
Citera
2018-02-01, 17:49
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Nej
Citera
2018-02-01, 18:09
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Jag förstår dig inte. Det finns som sagt ovan skäl till att det är rimligt att ha fokus på brottsoffret och inte på brottslingen. De finns väl i tråden ovan, men om jag ska dra de viktigaste.

Gm namn är mer problematiskt att skriva ut så länge det inte finns lagakraftvunnen dom. Att peka ut denne skulle kunna vara ett problem juridiskt.

Däremot är det inte nedsättande mot ett brottsoffer att ge denne ett namn utan tvärtom respektfull. Man avser inte att peka ut denne som klandervärd.

Gm namn är ofta länge mer oklart fastslaget än brottsoffret och rubriken har begränsat utrymme. Bättre att köra en enhetlig linje.

De flesta brottsfall har om man ser historiskt fokus på mordoffret, om det är ett mord.

Det finns ju iofs undantag till vad jag skriver ovan vad gäller massmördare och serievåldtäktsmän osv. Då passar det bättre att ge tråden namn efter brottslingen, möjligen.
Citera
2018-02-01, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Nej

Sant,
Menar dock att det kan vara grovt förtalsbrott.
Citera
2018-02-01, 18:21
Medlem
Banangurkazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Vill gärna hålla koll på reglerna, vilken regel är det?
Så det är inte okej längre att skriva "P*lle P*ettersson mördade Sti*na Lundstr*m i Karlstad" i ABK exempelvis?
(FB) Regel 1.12. har uppdaterats (ändrad tolkning av integritetskänsliga uppgifter)
Citera
2018-02-01, 18:23
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

Inte som misstänkt däremot om dom pekas ut som skyldig. Misstänkta har fan ingen gräddfil.
Och jag håller med TS att det är för stort fokus på brottsoffer som får dras i skiten då misstänkta gärningsmännen ska ha förmildrande omständigheter. Är brottsfallet medieuppmärksammat dessutom så finns det definitivt ingen anledning att dölja namnet på misstänkt.
Senast redigerad av Moosky 2018-02-01 kl. 18:26.
Citera
2018-02-01, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Inte som misstänkt däremot om dom pekas ut som skyldig. Misstänkta har fan ingen gräddfil.
Och jag håller med TS att det är för stort fokus på brottsoffer som får dras i skiten då misstänkta gärningsmännen ska ha förmildrande omständigheter. Är brottsfallet medieuppmärksammat dessutom så finns det definitivt ingen anledning att dölja namnet på misstänkt.

Jag håller med. Jag tycker också att man kan hänga ut brottslingar. Problemet är bara att om personen visar sig oskyldig så har man skadat dennes liv och sen gjort sig skyldig till förtalsbrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in