Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-01, 10:35
  #1
Medlem
PiusXIIIs avatar
Detta stör mig så in i helvete. Varför är det ok att sätta namnet på den mördade i rubriken till en tråd, och sedan skriva ut det i tråden, men inte namnet på mördaren?

Svara på det era värdelösa pisshuvuden som bestämmer här.
__________________
Senast redigerad av PiusXIII 2018-02-01 kl. 10:38.
Citera
2018-02-01, 11:08
  #2
Medlem
Som-Gjutens avatar
Det KAN bero på att man oftast får redan på offrets namn innan gärningsmannens namn
Sen brukar gärningsmannens namn dyka upp förr eller senare när det snokats runt lite!
Citera
2018-02-01, 11:10
  #3
Medlem
Enkel fråga.
Risken att man hänger ut en oskyldig.
__________________
Senast redigerad av KlarreDarko 2018-02-01 kl. 11:12.
Citera
2018-02-01, 11:18
  #4
Moderator
blomvattnares avatar
En reflektion från ett värdelöst pisshuvud; sätter man namnet på mördaren istället för den mördade i rubriken så hamnar ju fokus på mördaren. Det kan finnas en poäng i att istället uppmärksamma brottsoffret.

Men visst. Ibland kan man ju få känslan av att rättsvårdande myndigheter fokuserar på gärningspersonerna och deras väl och ve medan brottsoffren blir bortglömda. Kanske är det ett synsätt som även forumet bör anamma.
Citera
2018-02-01, 11:18
  #5
Medlem
Banangurkazzs avatar
Du får bara göra det om det finns skäl för det, ofta finns det inte sådana skäl. De uppdaterade den regeln.
Citera
2018-02-01, 11:29
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
Du får bara göra det om det finns skäl för det, ofta finns det inte sådana skäl. De uppdaterade den regeln.

Vill gärna hålla koll på reglerna, vilken regel är det?
Så det är inte okej längre att skriva "P*lle P*ettersson mördade Sti*na Lundstr*m i Karlstad" i ABK exempelvis?
Citera
2018-02-01, 12:04
  #7
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Detta stör mig så in i helvete. Varför är det ok att sätta namnet på den mördade i rubriken till en tråd, och sedan skriva ut det i tråden, men inte namnet på mördaren?

Svara på det era värdelösa pisshuvuden som bestämmer här.

Är detta sant? Finns iaf flera trådar med "Akilov" i rubriken, för att ta ett aktuellt exempel.

https://www.flashback.org/sok/Akilov?f=2913535
Citera
2018-02-01, 12:49
  #8
Medlem
Pennansades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlarreDarko
Enkel fråga.
Risken att man hänger ut en oskyldig.

Offren är väl per definition oskyldiga, annars hade de inte varit offer?
Citera
2018-02-01, 13:02
  #9
Medlem
KiaWs avatar
Det finns väl inget som hindrar att mördarens namn skrivs ut?

Oftast vet man dock mordoffrets namn långt innan någon fälls för mordet, innan dess finns bara misstänkta och deras namn bör man nog vara lite försiktig med att skriva ut.
Citera
2018-02-01, 13:25
  #10
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pennansade
Offren är väl per definition oskyldiga, annars hade de inte varit offer?
Tror han menade gm
Citera
2018-02-01, 14:41
  #11
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Tror han menade gm

Det är oerhört svårt att få in gärningsmannens, eller som jag skrev, mördarens namn i rubriken numera om man inte skriver in det när man skapar tråden, och då vet man i allmänhet inte vem det är.

Jag menar inte att man ska hänga ut gärningsmännen med namn för alla tänkbara skitbrott, men kan man skriva ut namnet på folk som blivit mördade bör man kunna skriva ut namnet på mördaren. Jag tycker att man bör kunna göra det när det är publicerat i mainstream media, och om inte då i alla fall när en dom har fallit.

Alternativet är att man inte heller skriver brottsoffrets namn i rubriken.
Citera
2018-02-01, 15:07
  #12
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Det är oerhört svårt att få in gärningsmannens, eller som jag skrev, mördarens namn i rubriken numera om man inte skriver in det när man skapar tråden, och då vet man i allmänhet inte vem det är.

Jag menar inte att man ska hänga ut gärningsmännen med namn för alla tänkbara skitbrott, men kan man skriva ut namnet på folk som blivit mördade bör man kunna skriva ut namnet på mördaren. Jag tycker att man bör kunna göra det när det är publicerat i mainstream media, och om inte då i alla fall när en dom har fallit.

Alternativet är att man inte heller skriver brottsoffrets namn i rubriken.
Det finns som sagt inget som hindrar att man skriver ut namnet på mördaren enligt reglerna.

Är ditt förslag att mördarens namn ska i efterhand läggas till i rubriken när det står klart vem mördaren är?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback