2018-02-01, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Skulle vilja säga expert inom skatt och hans kompetens var efterfrågad långt upp på regeringsnivå.Brann för rättvisa inom alla kategorier, vilket du kan läsa i alla bifogade dokument jag bifogat i tidigare inlägg 😎

Du och några till ser han som mördare ? Dont forget "beyond reasonable doubt" 😎

I Hitlers tredje rike uppskattades experter på administration, tåg, fartyg, flygplan, tillverkning av vapen och ammunition.

Att vara duktig på moms och beskattning och framföra en vilja att man vill ha rättvisa, är inte alltid humanism.

När man nu vet att det är föräldrarna som mördat benen, finns det inget tvivel som skulle verka förmildrande enligt den rättsordning som är gällande. Att mörda sina barn är inte en civil rättslig gärning eller bara en familjetragedi.

Barnens rätt till liv är ingen intern familjeangelägenhet. Rätten till liv är en okränkbar rättighet som inte kan bortförklaras eller relativiseras. Planerat mord är en gärning som alltid ger livstids fängelse eller annan inlåsning.

Har du bladat ihop lagar, och trott att dessa mord har samma bevekelsegrunder som vid avlivning av husdjur?
Citera
2018-02-01, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
I Hitlers tredje rike uppskattades experter på administration, tåg, fartyg, flygplan, tillverkning av vapen och ammunition.

Att vara duktig på moms och beskattning och framföra en vilja att man vill ha rättvisa, är inte alltid humanism.

När man nu vet att det är föräldrarna som mördat benen, finns det inget tvivel som skulle verka förmildrande enligt den rättsordning som är gällande. Att mörda sina barn är inte en civil rättslig gärning eller bara en familjetragedi.

Barnens rätt till liv är ingen intern familjeangelägenhet. Rätten till liv är en okränkbar rättighet som inte kan bortförklaras eller relativiseras. Planerat mord är en gärning som alltid ger livstids fängelse eller annan inlåsning.

Har du bladat ihop lagar, och trott att dessa mord har samma bevekelsegrunder som vid avlivning av husdjur?
Nej jag har inte blandat ihop något och det finns inget försvar till att döda sina barn.Mig veterligen så har jag inte nämnt det i någon tråd.Det jag skriver och menar är att detta är helt osannolikt och utan relevans och substans någonstans.Titta på sista Kalla Fakta.Har faktiskt inte så stor förtroende för svenska polisen.De har visat sin inkompetens allt för många ggr.Och speciellt nu när de är överbelastade så är det väl väldigt smidigt för dem att hitta ett avskedsbrev 😎
Citera
2018-02-01, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Att föra sig med ord om hederliga och ohederliga debattörer gör en inte automatiskt hederlig själv. Övriga får döma i det.

Du kämpade länge och väl med uppfattningen att OH "måste" vara ensam GM för att du ansåg dig kunna peka på statistik som du ansåg gjorde gällande att "familicide" alltid begås av mannen.

Där väl den stora svagheten var tillräckligt antal fall att falla tillbaka på och den sociala, nationella, kriminologiska och faktiska relevansen av dessa få fall för att kunna göra ngn som helst utsaga om fallet i Bjärred.

Jag frågade dig då om förekomsten av liknande familicide då ingen make/pappa var för handen men fick inget svar, av dig.

Var och en förstår ganska snart att "pappans mordiska arvssynd" inte måste vara ständigt för handen om man börjar fråga sig vilka skäl som vid olika tillfällen kan motivera människor (ensamma eller i par) att döda sin barn vid olika specifika situationer i livet, beroende på om pappan är dödssjuk, hänger i en arm i Kaknästornet, har förlorat jobbat efter att ha tappat håret eller står med en familj med huntington-sjuka omkring sig, eller vad det kan vara. Dina uppskattningar tar inte hänsyn till livets mångfald.

Nu har vi ju olika intressen och mina är nu ganska fokade på om myndigheterna tänker berätta vad som verkligen hänt. I det här fallet.

Jag har aldrig hävdat att OH var ensam gärningsman. Jag har påpekat att när vi vet så lite är det utifrån bayesiansk inferens mest troligt att pappan var gärningsmannen, osagt att han verkligen var det.

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Jag kan inte göra någon kvalificerad gissning om det eftersom jag inte är insatt i detaljer kring det aktuella fallet.

Som jag påpekat tidigare är skälen till familicide ofta triviala. T.ex:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Jag tror att pappan av olika skäl varit stressad under lång tid och till följd av det utvecklade en depression. Det i sin tur kan ge suicidala tendenser. Vad som fick honom, om vi nu utgår ifrån att han är gärningspersonen, att slutligen ta steget fullt ut och även inkludera övriga i familjen kan ha flera olika orsaker.

Om dem kan vi som sagt bara spekulera. Frun kan ha velat att de skulle separera. Mannen kan ha fått en psykos, möjligen inducerad av alkoholintag. Han kan ha sett drömmen om en professur gå om intet till följd av att han var tvungen att stanna hemma för mycket. Det ekonomiska geniet kan ha gjort dåliga affärer som skadade självbilden. Han kan ha skämts så mycket över sina egna suicidala tankar att han slutligen ville ta med sig hela familjen istället för att de skulle leva övergivna med hans "skamliga gärning". Etc.

Det finns många alternativ, men vi vet ingenting i nuläget. Ingenting tyder på att döttrarna skulle vara dödssjuka eller att föräldrarna gemensamt beslutat att mörda sina egna barn. Samtliga ovanstående alternativ är mer troliga.

Du håller dig fast vid en halmgubbe, vilket jag redan tidigare har skrivit till dig:

Citat:
Jag har tidigare påpekat att jag inte påstår mig veta hur det ligger till i det här fallet.

Du är dock inte ensam om att inte förstå distinktionerna:

Citat:
Vilket inte alls stämmer överens med vad jag skrivit om du bemödar dig att läsa mina inlägg istället för att bara döma...

Dessutom ingår detta fall i statistiken. Varför skulle det inte göra det menar du?

Jag har skrivit att familicide i ca 95% av fallen begås av mannen. Om du nu är intellektuellt hederlig, vänligen visa var jag hävdat att ”’familicide’ alltid begås av mannen”.

Att mina uppskattningar inte tar hänsyn till livets mångfald är lika bisarrt som taget ur luften. Vad vet du om mina uppskattningar? Att säga vad som är mer troligt än någonting annat utifrån kända fakta är inte det samma som att säga att det verkligen förhåller sig på endera sättet. Eftersom det spekuleras vilt här kan det dock vara adekvat att applicera verktyg som säger någonting om sannolikheten för olika spekulationer. Inte för att det avgör sanningen för det aktuella fallet utan för att se rimligheten och orimligheten i olika hypoteser.

Tack och lov använder polisen samma tankesätt, fast i det här fallet har de givetvis fördelen av fler kända fakta än vad vi har tillgång till. Den förste som greps för Arbogamorden var barnens pappa, för rent statistiskt var han den mest trolige gärningsmannen. Sedan kunde han avföras och slutligen Christine Schürrer gripas och lagföras.

Det du och andra gör som kritiserar bayesiansk inferens är att i praktiken även kritisera polisens generella arbete vid mord. Var det fel att omedelbart gripa pappan av statistiska skäl i exemplet ovan för att sedan kunna avföra honom?

Hur tror du läkare gör för att sätta diagnoser? De använder samma statistiska tillvägagångssätt för att komma fram till den mest troliga diagnosen. Ibland måste den initiala diagnosen avfärdas och ju mer man vet, desto lättare blir det att närma sig sanningen.
Senast redigerad av Stefan S 2018-02-01 kl. 17:02. Anledning: Stavfel
Citera
2018-02-01, 17:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag har aldrig hävdat att OH var ensam gärningsman. Jag har påpekat att när vi vet så lite är det utifrån bayesiansk inferens mest troligt att pappan var gärningsmannen, osagt att han verkligen var det.

Du håller dig fast vid en halmgubbe, vilket jag redan tidigare har skrivit till dig:

Du är dock inte ensam om att inte förstå distinktionerna:

Jag har skrivit att familicide i ca 95% av fallen begås av mannen. Om du nu är intellektuellt hederlig, vänligen visa var jag hävdat att ”’familicide’ alltid begås av mannen”.

Att mina uppskattningar inte tar hänsyn till livets mångfald är lika bisarrt som taget ur luften. Vad vet du om mina uppskattningar? Att säga vad som är mer troligt än någonting annat utifrån kända fakta är inte det samma som att säga att det verkligen förhåller sig på endera sättet. Eftersom det spekuleras vilt här kan det dock vara adekvat att applicera verktyg som säger någonting om sannolikheten för olika spekulationer. Inte för att det avgör sanningen för det aktuella fallet utan för att se rimligheten och orimligheten i olika hypoteser.

Tack och lov använder polisen samma tankesätt, fast i det här fallet har de givetvis fördelen av fler kända fakta än vad vi har tillgång till. Den förste som greps för Arbogamorden var barnens pappa, för rent statistiskt var han den mest trolige gärningsmannen. Sedan kunde han avföras och slutligen Christine Schürrer gripas och lagföras.

Det du och andra gör som kritiserar bayesiansk inferens är att i praktiken även kritisera polisens generella arbete vid mord. Var det fel att omedelbart gripa pappan av statistiska skäl i exemplet ovan för att sedan kunna avföra honom?

Hur tror du läkare gör för att sätta diagnoser? De använder samma statistiska tillvägagångssätt för att komma fram till den mest troliga diagnosen. Ibland måste den initiala diagnosen avfärdas och ju mer man vet, desto lättare blir det att närma sig sanningen.

Ja, nu börjar du ju i alla fall visa upp korten. Men du pratar fortfarande bara "om ditt", och jag kan väl erkänna att jag mest pratar om mitt.

Det må vara hur det vill, men jag skulle ändå vilja hävda att du försöker blanda bort korten för att framstå som ofelbar här. Du förskjuter hela tiden saker för att du ska hoppas att det fortfarande gäller.

Nu pratar du exv om diagnostisk metodik för att skapa en arbetsordning i ett utredningsarbete. Det har det inte varit fråga om tidigare. Det säger sig självt att det är ganska meningslöst att bete sig så för oss så länge det inte går att agera på verkligheten, konstatera bu eller bä och bocka av alternativ. Det blir bara tom exercis.

Inferens må vara hur baysiansk den vill, men det ändrar inte på faktum att somligt faller ur ramen. Matar du in fel data så får du successivt allt mer felaktig graf, även om den ser skitsnygg ut på papper.

Likaså är det ju högst rimligt att poliser och läkare börjar med att skjuta i den allmänna riktning som pricktavlorna brukar befinna sig i. Rinner näsan så kan det vara snuva.

Men det är ändå en annan sak att förstå vad som döljer sig bakom vissa typer av kalkyler och vad som kan vara gångbart i en given situation.

Håll i dig: om en boeingmodell störtar tre gånger över en tidsperiod om trettio år och samtliga fall berott på pilotfel (snarare än tekniskt fel, väder, sjukdom etc) så kan man säga följande: Det förtäljer inget som helst om vad nästa olycka beror på. Inget alls. Nästa olycka kan bero på precis vad som helst. Det finns inte statistisk grund för att uttala sig.

Däremot så kan man möjligen, om man skulle slå vad om saken, spekulera i det förhållandet att Boeing nästan aldrig skulle erkänna tekniskt fel, och att flygbranschen tenderar åt domar som de upplever som mindre skrämmande för passagerarna och som håller Boeing skadelösa.

Men detta gör "statistiken" i princip värdelös för den som vill skapa prediktioner om verkligheten.

Så statistiken är värdelös i dubbel mening.

Därtill visar det sig kanske att statistiken gäller ett ssk. land, som inte är homogent till pilotpopulationen, internt och jämfört med angränsande pilotpopulationer, så att statistiken är meningslös överförd till ett land där piloterna rekryteras ur den och den samhällsgruppen och är si och så gamla och uppväxta under den och den stalineran eller flygflottmodellen.

Bayseanskt är ju bra men det måste ändå hantera gångbara data. Och vi är inte här för att lära oss täcka in alla mänskliga polisiära eventualiteter i metodisk ordning utan att fråga oss varför en övremedelklass i Bjärred valde att radera ut sig själva. Att poliser och läkare har reglemente att följa beror ju heller inte bara på att de vill träffa rätt, utan att de vill försöka undvika att beslås med fel.
Citera
2018-02-01, 18:01
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Vill man göra det konstigare och mer krångligt kan ingen stoppa det. Men det är klarlagt att det är gemensamt beslut, och det var inget som dröjde i de toxikologiska provsvaren, tvärtom mycket snabba preliminära svar 3 dagar vill jag minnas. Men det ska renskrivas och vidimeras osv.enbart pappersjobb.

Det är fritt fram att fantisera vilt, men i realiteten har merparten tänkande människor tagit till sig pressreleasen.

Preliminära svar är inte slutsvaren och jag betvivlar påhitt om preliminära provsvar på 3 dagar.
Inte en chans i dagsläget då det är överbelastat och samma gäller obduktioner som tar extremt lång tid i dag för slutlig dödsorsak.
Citera
2018-02-01, 18:19
Medlem
[quote=rappytt|63098435]
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Är väl ingen som säger annat. Men det värsta mordet i sverige vet i katten.
Dessa fick ju somna in lugnt och skönt i sina sängar.[/QUOTE]

Vad fan säger du???

Jag har hela tiden misstänkt att det finns "salongsmördare" i tråden, stackars barn!

Tro vad du vill men eftersom de låg nerbäddade i sängen så har ingen slagit ihjäl dem. de fick ju någon cocktail blandning och somna in. sant eller falskt är upp till vad du tror.
Jag tror iallafall de fick sina vanliga piller/vitaminer och sen somna in. Behövs inte så mycket till för barn som för vuxna.

Dessa barn tror inte jag visste om något om de själva inte gjort det förstås.

Men som jag sagt tidigare så tror jag att det har gått till så som de med säkra källorna sagt.
Men det är upp till var och en. Vill man ha på sitt samvete att man pratat skit om de döda så varsågod. Själv tror jag varken på isolering, incest, psykfall och allt vad det nu har sagts.
Citera
2018-02-01, 18:39
Medlem
[quote=milla200|63099865]
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt

Tro vad du vill men eftersom de låg nerbäddade i sängen så har ingen slagit ihjäl dem. de fick ju någon cocktail blandning och somna in. sant eller falskt är upp till vad du tror.
Jag tror iallafall de fick sina vanliga piller/vitaminer och sen somna in. Behövs inte så mycket till för barn som för vuxna.

Dessa barn tror inte jag visste om något om de själva inte gjort det förstås.

Men som jag sagt tidigare så tror jag att det har gått till så som de med säkra källorna sagt.
Men det är upp till var och en. Vill man ha på sitt samvete att man pratat skit om de döda så varsågod. Själv tror jag varken på isolering, incest, psykfall och allt vad det nu har sagts.
Om det nu skulle vara så som du tror så tror jag ALDRIG de hade fått "lurat" i vart fall Agnes mer piller en vad hon var van att ta ! Snälla hon skulle bli 15 i år och barnen hade ingen funktionsnedsättning eller inlärningssvårigheter öht.
Citera
2018-02-01, 19:22
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Är väl ingen som säger annat. Men det värsta mordet i sverige vet i katten.
Dessa fick ju somna in lugnt och skönt i sina sängar.

Nej, dom uppsåtligen dödades av sina föräldrar så dom somnade inte in lugnt och skönt. Var eller hur vet vi inte ännu även om rykten florerar. Dom kanske kvävdes vad vet du om det?
Oavsett så är det alltid notera alltid bland det grövsta och vidrigaste brott när barn dödas av sina föräldrar. Deras största trygghet i livet var två mördare, som på ett ynkligt sätt valde den feges utväg.
Jag funderar på hur dom här två kunde titta i sina barns i ögonen med vetskapen om vad som väntade deras öde. Det krävs verkligen iskall kyla eller att dom intalat sig i sin sjuka värld att dom gör en välgärning. Det var två vidriga individer som aldrig skulle skaffat några barn utan enbart sitta med sin moms och skatt och papper.
Citera
2018-02-01, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Preliminära svar är inte slutsvaren och jag betvivlar påhitt om preliminära provsvar på 3 dagar.
Inte en chans i dagsläget då det är överbelastat och samma gäller obduktioner som tar extremt lång tid i dag för slutlig dödsorsak.

Du betvivlar ju precis allt som inte "bekräftats" av media, polis eller pianolärarinnor. Om du inte vill ha annat än sådan info eller höra vad andra tror, eller "hört" varför är du här?
Det kanske fanns tydliga ledtrådar till dödsorsak, t.ex. en tom pillerburk. Om det var så borde det kunna gå väldigt fort att få fram ett preliminärt provsvar; tom burk som innhållit substans X, sök substans X i vävnadsprov, vävnadsprov innehåller dödlig koncentration X, preliminärt svar: X-förgiftning. Sedan krävs det säkert vidare analyser, innan ett oantastligt slutgiltigt svar kan ges.
Citera
2018-02-01, 19:31
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Du betvivlar ju precis allt som inte "bekräftats" av media, polis eller pianolärarinnor. Om du inte vill ha annat än sådan info eller höra vad andra tror, eller "hört" varför är du här?
Det kanske fanns tydliga ledtrådar till dödsorsak, t.ex. en tom pillerburk. Om det var så borde det kunna gå väldigt fort att få fram ett preliminärt provsvar; tom burk som innhållit substans X, sök substans X i vävnadsprov, vävnadsprov innehåller dödlig koncentration X, preliminärt svar: X-förgiftning. Sedan krävs det säkert vidare analyser, innan ett oantastligt slutgiltigt svar kan ges.

Ja, visst lägg du upp lite underlag på tomma pillerburkar och mer skvaller i tråden så blir det säkert tillräckligt ointressant. Nu är det dessutom slut för PM postarna i tråden eftersom dom inte längre kan PMa all skit som dragits in i ämnet. Kocko nest har ingen mer fakta än det som polisen verifierar och en pianolärarinna som via en journalist delat med sig av viktiga uppgifter samt medias uttagande av handlingar från skolan. Du kanske inte visste det men i brottsfall går åklagaren på åtal vilket innebär att bevisen avgör i domstolen. Där går inte vare sig PM, skvaller eller overifierade uppgifter fram.
Om du tror att du är i skvaller nu så är det fel eftersom vi befinner oss i AB&K. Det är alltså det grundläggande som gäller och det innebär polisens utredning, rättsmedicinska obduktion, samt provsvar. Är det svårt tycker du? Vad gör du här? Skaffa dig en tråd i skvaller.
Senast redigerad av Moosky 2018-02-01 kl. 19:48.
Citera
2018-02-01, 19:40
Medlem
[quote=Elli09|63100068]
Citat:
Om det nu skulle vara så som du tror så tror jag ALDRIG de hade fått "lurat" i vart fall Agnes mer piller en vad hon var van att ta ! Snälla hon skulle bli 15 i år och barnen hade ingen funktionsnedsättning eller inlärningssvårigheter öht.

Du baserar det på vad? Undrar jag intresserat.
Citera
2018-02-01, 19:40
Medlem
Solglittrets avatar
[quote=Elli09|63100068]
Citat:

Man kan ta sina piller uppblandade i mjölk, saft, krossade, mosade. Då har vederbörande inte en chans att veta hur många piller eller ens av vilken sort man får i sig.
Har föräldrarna gett barnen kraftigt sömnmedel kombinerat med en överdos av något, har döttrarna nog inte vetat om vad de fått i sig. De har somnat in när de lagt sig och sedan dött.
Kanske samma sorter modern fått.

I Waco,USA begicks ett massmord innan anläggningen stormades 1993, 17 barn mördades. Enligt överlevande lurades barnen att ta gift. Familjen Goebbels sex barn lurades/tvingades att ta cyanid, bl a hade en dotter ett färskt armbrott som troligen kom av att hon försökte värja sig.

Att barn på 11 och 14 år skulle gå att övertala till gruppsuicid är inte så troligt, sannolikt har de mördats tvingade eller lurade att ta gift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in