2018-02-01, 15:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Men snälla någon, myten om masshysteri i samband med sändningen av Världarnas krig har avfärdats för länge sedan. Myten var ett exempel på den tidens #FakeNews och samtliga forskare som tittat seriöst på saken har avfärdat anekdoterna likt den du själv hänvisar till. Lite matnyttigt kan du hitta här om du fortfarande tror på myten:
https://paleofuture.gizmodo.com/did-the-war-of-the-worlds-radio-broadcast-really-cause-1453582944

Men härregud, jag anförde det som exempel på hur en domstol skulle kunna betrakta en villfarelse hos någon som ville det bästa.

Du vägrar intensivt att ta till dig att "kartan" är ett trubbigt redskap, inte verkligheten som sådan. Domstolen dömer över verkligheten för att det inte finns någon annan slutgiltig sanning där mänsklig interaktion är för handen.

Vad skulle man ha domstolar till om det räckte med att titta i en forskningsrapport som talar om vilka som mest sannolikt begår "familicide" (som om "familicide" dessutom vore någon medfödd egenskap som organiserar och predestinerar människors handlande. Ett statistiskt begrepp är en förenkling för att göra en (stor) numerär hanterlig genom att ta fasta på ett urval egenskaper och förkasta alla andra, i företeelser som annars skulle riskera bli helt överväldigande komplexa, som verkligheten ofta är. "Familicide" genererar inte förekomster (möjl "inspirerar" i somliga fall), det är en tolkning av historiska förekomster, för att dessa uppvisar likheter och därmed anses kunna grupperas tillsammans.)
Senast redigerad av Lonnrot 2018-02-01 kl. 15:35.
Citera
2018-02-01, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vart framkommer det att barnen hölls isolerade under sin uppväxt?
Är det värre att jurister dödar sina barn än att en fattig mamma gör det?
Absolut ingenstans. Väldigt mycket i den här tråden är vad man tror, man spekulerar, och vissa tror dessutom att spekulationerna är sanning. De hetsar upp sig eftersom allt som skrivs tas för sanning.

Vi vet inte alls mycket. Polisen har knappt släppt någonting, och kanske inte gör det heller. Då går några forumares hjärnor i spinn och hittar på saker - och så blir det sanning.
Citera
2018-02-01, 15:26
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
I beaktande av hur föräldrarna fungerade i samhället, så fanns det ingen möjlighet för samhället att ingripa och förhindra dessa mord.

Att mörda två flickor, efter att ha hållit dem isolerade är ondska. Jag väljer ordet ondska då alla dessa psykiatriska diagnoser är tröttsamma i belysning av att de inte är en precis vetenskap. Det jag vet med säkerhet är att pappan hade fått livstids fängelse om han hade varit kvar i livet.

Att tycka att barnen inte har livskvalité är ett beslut som grundas i en fascistisk livssyn på sjuka och svaga människor. En syn som inte hör hemma bland jurister som verkar i en rättsstat, så som dessa mördare gjorde, när de båda var experter på moms och annan juridik. Som välutbildade jurister skulle dessa mördare dömas hårdare än en förvirrad person som inte har har utbildning och status. Eftersom dessa mördare är jurister, och borde därför veta bättre än gemene man, om vad lagen tillåter, och vilka värderingar som ligger till grund för vår lagstiftning.

Ondska och psykiska sjukdomar är inte olika omständigheter som folk kan drabbas av i rättslig mening och som ger straffrabatt. Nu är mördarna själva döda, och därför kan de inte ställas inför rätta. Likt pappa Goebbles som också kom undan rättegången i Nürnberg.

Flickorna är brottsoffer. De har blivit mördade. Ingen har rätt att mörda. Inte ens folk med psykiska problem, din dummer!

Du har givetvis rätt att spekulera och uttrycka din åsikt men du hävdar att flickorna hölls isolerade, kan du redogöra för att så var fallet.
Det sista fetade, det finns ingen i tråden som påstått att någon har rätt att mörda, har du läst det tycker jag du borde länka till dessa inlägg
Citera
2018-02-01, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Men härregud, jag anförde det som exempel på hur en domstol skulle kunna betrakta en villfarelse hos någon som ville det bästa.

Du vägrar intensivt att ta till dig att "kartan" är ett trubbigt redskap, inte verkligheten som sådan. Domstolen dömer över verkligheten för att det inte finns någon annan slutgiltig sanning där mänsklig interaktion är för handen.

Om någon mördar sina barn till följd en villfarelse och gör sig till änglamakare i godhetens namn utgör det inte någon förmildrande omständighet, oaktat om du tycker att det borde vara så. Mer troligt är att de döms till rättspsykiatrisk vård likt Sigtunamamman.
Citera
2018-02-01, 15:33
Medlem
Hela tråden går i vågor och det som diskuterades i början kommer upp igen och igen och igen och det som konstaterades vara trådsanning för länge sedan blir sant igen osv. Någon skrev bara alldeles nyligen ungefär att "jag har läst tråden och bildat mig en uppfattning om hur allt gått till". Helt omöjligt skulle jag vill jag säga med den här tråden.

Det enda vi har fakta på är polisens uttalande om att föräldrarna efterlämnat ett brev, undertecknat av dem båda, med förklaring att de inte ser någon framtid för familjen. Polisen borde vid det här laget hunnit sammanställa den tekniska undersökningen och ha händelseförlopp och dödsorsaker mera klara men sen kommer polisen, enligt dem själva, med största sannolikhet lägga ner förundersökningen. Allmänheten får aldrig veta mera men den här tråden kan leva i all evighet med spekulationer och var tusende sida så dyker det upp en ny FB-användare som ber någon sammanfatta vad som hänt i tråden…

Familjen i Bjärred hade alla förutsättningar för att klara av två sjuka barn oavsett diagnos. Sannolikheten att två föräldrar gemensamt beslutar sig för att döda sina barn är mindre än sannolikheten att polisen ger en uttömmande beskrivning av vad som hänt familjen.

Jag förlitar mig på statistiken för familicide och oavsett ett gemensamt avskedsbrev så har jag därför valt att tro att bara en av föräldrarna varit pådrivande. Båda skulle säkert bedömts som fullt psykiskt friska och vid sina sinnens fulla bruk men en av föräldrarna var en psykotisk, deprimerad, desillusionerad altruistisk, psykopatisk narcissistisk ...något, jag vet inte vad. Vilken av föräldrarna som var det är ointressant. Statistiken talar för att 95% av familicide-fallen utförs av män.

Allt är historia nu men hoppas att det finns något att lära av denna tragedi. Framför allt att Socialstyrelsen granskar vad som kunnat göras annorlunda för flickorna tycker jag är,självklart eftersom deras symtom är orsaken till fyra dödsfall.
Senast redigerad av CountMyshkin 2018-02-01 kl. 15:35.
Citera
2018-02-01, 15:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Om någon mördar sina barn till följd en villfarelse och gör sig till änglamakare i godhetens namn utgör det inte någon förmildrande omständighet, oaktat om du tycker att det borde vara så. Mer troligt är att de döms till rättspsykiatrisk vård likt Sigtunamamman.

Vad du vill.

Jag lade f.ö. till en del till mitt svar
Citera
2018-02-01, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vad du vill.

Jag lade f.ö. till en del till mitt svar

Ditt tillägg riktar sig inte mot någonting jag skrivit. Jag har aldrig påstått att statistik säger något om ett enskilt fall. Jag har tvärtom påpekat motsatsen flera gånger och gör det nu igen. Den halmgubben är lite trötsam, fast debattörer har onekligen varierande intellektuell hederlighet eller slarvighet.

Om någon hade skjutit ihjäl sina barn då Hesa Fredrik ropade ut sin signal på fel dag för ett tag sedan med motiveringen att personen ville bespara barnen krig hade det förmodligen inte betraktats som en förmildrande omständighet. Det hade varit ett djupt stört beteende, och som tur var agerade ingen så.
Citera
2018-02-01, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thesea
Krönika om ME... Den sjukdomen pratas det om mycket nu...

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2018/02/01/det-finns-behandling-for-pastatt-obotlig

Du fick inte med hela den intressanta länken:
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2018/02/01/det-finns-behandling-for-pastatt-obotlig-sjukdom/
Citera
2018-02-01, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du har fel!

Detta är ett mord, och dessutom ett av de värsta morden som har begåtts i Sverige med barn som brottsoffer i berått mod.

Vad föräldrarna tyckte eller hade för orsak till att mörda sina barn, skulle bara beaktas av en domstol vid olika resonemang om påföljden, för att besluta om de ska ha livstids fängelse eller inlåsning på rättspsykiatrisk vård.

Det du tycker är förmildrande omständigheter är bara en åsikt som inte hör hemma i någon domstol. Det du anför är helt i strid med vår rättstradition då det finns inget som är förmildrande när ett mord planeras på detta vidriga sätt med barn som brottsoffer.

Att mörda värnlösa barn, är det värsta brott en person kan begå enligt lagen! Ingen klarar sig ur den knipan i en svensk domstol, ska du veta!

Är väl ingen som säger annat. Men det värsta mordet i sverige vet i katten.
Dessa fick ju somna in lugnt och skönt i sina sängar.
Citera
2018-02-01, 16:01
Medlem
[quote=milla200|63098309]Är väl ingen som säger annat. Men det värsta mordet i sverige vet i katten.
Dessa fick ju somna in lugnt och skönt i sina sängar.[/QUOTE]

Vad fan säger du???

Jag har hela tiden misstänkt att det finns "salongsmördare" i tråden, stackars barn!
Citera
2018-02-01, 16:10
Medlem
MeggieClearys avatar
[quote=rappytt|63098435]
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Är väl ingen som säger annat. Men det värsta mordet i sverige vet i katten.
Dessa fick ju somna in lugnt och skönt i sina sängar.[/QUOTE]

Vad fan säger du???

Jag har hela tiden misstänkt att det finns "salongsmördare" i tråden, stackars barn!

Jag tror hen menar att det finns barn som plågats till döds. T.ex de barn som eldades upp hade skrikit i branden enligt grannen. HörbyHelene hade varit vid liv i flera dagar i fångenskap, ingen mat och sexuellt utnyttjad. Spädbarn som har många gamla benbrott. Ja visst är det hemska saker och inget barn ska misshandlas och/eller mördas!
Citera
2018-02-01, 16:14
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ditt tillägg riktar sig inte mot någonting jag skrivit. Jag har aldrig påstått att statistik säger något om ett enskilt fall. Jag har tvärtom påpekat motsatsen flera gånger och gör det nu igen. Den halmgubben är lite trötsam, fast debattörer har onekligen varierande intellektuell hederlighet eller slarvighet.

Om någon hade skjutit ihjäl sina barn då Hesa Fredrik ropade ut sin signal på fel dag för ett tag sedan med motiveringen att personen ville bespara barnen krig hade det förmodligen inte betraktats som en förmildrande omständighet. Det hade varit ett djupt stört beteende, och som tur var agerade ingen så.

Att föra sig med ord om hederliga och ohederliga debattörer gör en inte automatiskt hederlig själv. Övriga får döma i det.

Du kämpade länge och väl med uppfattningen att OH "måste" vara ensam GM för att du ansåg dig kunna peka på statistik som du ansåg gjorde gällande att "familicide" alltid begås av mannen.

Där väl den stora svagheten var tillräckligt antal fall att falla tillbaka på och den sociala, nationella, kriminologiska och faktiska relevansen av dessa få fall för att kunna göra ngn som helst utsaga om fallet i Bjärred.

Jag frågade dig då om förekomsten av liknande familicide då ingen make/pappa var för handen men fick inget svar, av dig.

Var och en förstår ganska snart att "pappans mordiska arvssynd" inte måste vara ständigt för handen om man börjar fråga sig vilka skäl som vid olika tillfällen kan motivera människor (ensamma eller i par) att döda sin barn vid olika specifika situationer i livet, beroende på om pappan är dödssjuk, hänger i en arm i Kaknästornet, har förlorat jobbat efter att ha tappat håret eller står med en familj med huntington-sjuka omkring sig, eller vad det kan vara. Dina uppskattningar tar inte hänsyn till livets mångfald.

Nu har vi ju olika intressen och mina är nu ganska fokade på om myndigheterna tänker berätta vad som verkligen hänt. I det här fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in