2018-01-17, 14:56
Medlem
underhands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Anledningen till det kan ju såklart bara mor och far svara på.
Men det stämmer enl "säkra källor" ha ha ha
ja ja ja............skriv nått taskigt nu, jag är beredd.
Min tanke är att det är mamman som mördat sina barn och avslutar sitt liv. Han kommer hem och upptäcker det fruktansvärda ....
Citera
2018-01-17, 14:56
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jo, men han kollade kanske så de var borta. Och sen tog han det säkraste sättet, hängde sig. Vore katastrof om han vaknat efter en, vad han trodde skulle vara, överdos.

Klart han kollade att dom var borta. Själv var ju momspappan alldeles högst verkligt närvarande. Undrar om han använde kniv - som Madsen ungefär, tänker jag då
Citera
2018-01-17, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Mmmm.... jag tror att du är nåt på spåren.... har du månne fått PM ?

Nej.

Men man kanske ska kolla att de är nerbäddade i "rätt" säng med "rätt" gosedjur osv.
vem dog först, vem dog sist,
är det helt utan tivel att ingen hotat med flickorna som gisslan så den hängda personen fått
knyta sitt rep själv och hoppat/blivit knuffad
Citera
2018-01-17, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goran2012
Detta trodde jag också fram till det kom fram att mamma och döttrar hittades i sina egna sängar. Om jag skulle ta livet av mig själv och mina barn så hade jag velat ligga bredvid dem. Inte ensam. Därför går inte denna teori ihop enligt mig.
Har skrivits om det tidigare i tråden, om han eller hon hängde sig kanske det helt enkelt inte var möjligt i sovrummen...
Och att isf bädda ber barnen i hallen utan att de ev skulle undra vore lite knepigt 😊
Citera
2018-01-17, 15:05
Medlem
Skumfidusen71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av underhand
Min tanke är att det är mamman som mördat sina barn och avslutar sitt liv. Han kommer hem och upptäcker det fruktansvärda ....

Den teorin har även jag framfört. Tänker att han kanske var hemma mer för att övervaka barnen så det inte hände dem något. Att han kände att de skulle skyddas från mamman, sig själva etc... Men, det verkar vara skickat PM till användare här som hävdar att båda föräldrarna i samförstånd låg bakom. Frågan är om vi någonsin får svar på det...
Citera
2018-01-17, 15:06
Medlem
Jag har kikat in på den här tråden då och då men inte följt den slaviskt, så jag har säkerligen missat massor av information.

Först av allt, det är tragiskt det som hänt och hoppas de får vila i frid och deras anhöriga hitta ro.

Tänk om deras barn själva ville dö? Fast varför skulle de vilja det i så fall? Även svårt sjuka vill väl leva?

Varför var föräldrarna i så fall tvungna att gå samma väg? De måste ju haft ett liv efter barnen med... Eller så var de så deprimerade att de inte hade någonting att leva för längre.

Lite märkligt är det allt. Speciellt när familjen målas upp som änglalika av bl a arbetskamrater. Det kanske bara är så enkelt att de tog med sig en stor skandal/hemlighet med sig ner i graven.

Båda föräldrarna var ju framgångsrika. Kanske kända inom sina jobbområden. Räckte inte det?

Nu blev de istället kända som Familjen hela Sverige pratar om.

Att det bara kunde gå så snett... Det kommer ju att vara dålig energi i det huset om det inte klaras upp och det som hänt kommer upp till ytan. Även själar behöver frid.
Citera
2018-01-17, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Det vet jag inte, men stora pengabelopp som förskingrats eller sex ligger väl närmast till hands när det kommer till mord och självmord.

Det är inte alls omöjligt att någonting sådant ligger bakom, men inte heller behövligt. Det finns flera fallstudier som visar att just skulder/dåliga affärer eller sex är bakomliggande eller åtminstone pådrivande motiv till familicide, men även andra som visar på betydligt mer triviala motiv.

Många i tråden tycks vilja hitta "rationella" motiv till dådet. Allt från att pappan i sin oändliga barmhärtighet avslutat lidandet för tre dödssjuka familjemedlemmar till att han var ondskan personifierad. Oftast ser det inte ut på endera sättet.

Jag har tidigare i tråden försökt sammanfatta hur forskningslägret ser ut, och inget tyder på att det här fallet är annorlunda utöver det faktum att varje massmord i sig givetvis är unikt:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Psykiatrikern Carl Malmquist har gjort en studie baserat på patienter han haft som utfört familicide och därefter antingen inte begått självmord eller misslyckats i sina försök. En gemensam faktor för samtliga gärningsmän i den studien var att de på olika sätt alienerats från sina fruar samt var utsatta för stark stress som gjorde dem deprimerade:
http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.876.3518&rep=rep1&type=pdf

Det är knappast otänkbart att föräldrarna i Bjärred, båda inriktade på sina respektive karriärer och med två sjuka barn, hade glidit ifrån varandra.

För att illustrera hur "triviala" motiven kan vara: ta Zoetermeer-fallet. En 33-årig man (Richard H) i Nederländerna mördade sin hustru och deras två döttrar, tre respektive fem år gamla. Han hade ett bra jobb som programmerare. Han var uppskattad på jobbet och uppfattades som en kärleksfull familjefar av omgivningen. Familjen levde i ett fint område i Haag-förorten Zoetermeer och Richard hade inget våldsamt förflutet. Ändå mördade han hela sin familj.

Anledningen var att han hade en utomäktenskaplig affär med en kvinna bosatt i Polen. Hon visste inte om att han var gift och efter att de träffats flera gånger på hotell och i hennes bostad hade hon beslutat att det var dags för henne att hälsa på honom. Richard förmådde sig inte att berätta för kvinnan hur det verkligen låg till, låtsades att han såg fram emot hennes besök, men blev i realiteten allt mer stressad inför älskarinnans kommande besök i hans hem då allting skulle avslöjas.

Han fick slutligen en psykos en natt och slog med ett baseballträ ihjäl sin fru när hon låg och sov. Först efter det kom han att tänka på döttrarna. Han tänkte i sitt förvirrade tillstånd att de hörde ihop med mamman och gick in till dem och kvävde dem hjälp av en kudde. Han har i efterhand berättat att han var förfärad sekunderna efter att ha slagit ihjäl sin hustru, samtidigt som han kände en frihetskänsla, men att han knappt kände någonting när han kvävde sina döttrar. I dag säger han sig vara helt oförstående och förtvivlad över hur han resonerade och agerade den ödesdigra natten:
https://www.scribd.com/document/335384570/Familicide-Domestic-Estrangement

Jag har läst dussintals fler fallstudier där motiven är lika triviala. Folk i tråden komplicerar alldeles för mycket i sina fullt förståeliga ambitioner att försöka förstå tragedin och massmordet i Bjärred. Det föreligger i regel inga ädla motiv bakom familicide eller några som är lättförståeliga för omgivningen.
Citera
2018-01-17, 15:08
Medlem
JanTalibans avatar
Flashback när det fungerar som sämst? Jag har fördrivit tiden med att sammanställa hur spekulationer övergår till trådsanningar. Jag postar dem en och en.

Frun och barnen nedbäddade, pappan hängd, avskedsmeddelande

180109 23:52 allegrageller: […] om tre personer ligger döda på golvet och den fjärde har hängt sig
180110 12:27 flaskborste: […] då man förmodligen velat att barnen inte skulle lida, snarare lugnt somna in […] den sist levande kan ha utfört självmordet på annat sätt
180110 14:15 J_McClane: Tippar på sömnmedel följt av strypning. Mannen har därefter avslutat allt med en hängning.
180110 14:15 Gizur: exempelvis tre förgiftade och en död genom hängning
180110 16:12 Chantre: Fick ett PM där det beskrivs att fadern hade ihjäl barnen. Därefter sin fru och att han slutligen hängde sig själv.
180111 08:19 imlikenono: Enligt källor så låg barnen nerbäddade i sängen samt mamman. Pappan ska ha hängt sig.
180111 11:11 imlikenono: Som jag skrev tidigare i tråden. Enligt säkra källor så var barnen nerbäddade i sängen samt mamman. Pappan hittades hängd.
180111 12:46 imlikenono: Barnen och mamman hittades nerbäddade i sängen och pappan hittades hängd.
180111 16:30 radbean: Det verkar ganska säkert att pappan var hängd
180111 21:05 esteban69: Jag har hört från kollegor i Bjärred att det tydligen ska ha rört sig om gift och att GM sedan skulle ha hängt sig.
180111 21:55 Undrande87: Båda döttrarna hittades av polisen i deras respektive säng, […] Modern samma sak. Fadern å andra sidan hittades i ett annat rum, vardagsrum/hall. Han var hängd. Hur jag vet detta? Därför att jag umgås privat med en av Expressens journalister.
180111 22:05 Mafia: Det stämmer vad som tidigare sagts i tråden. Familjen i sängarna, pappan hängd.
180112 10:05 Gonorre: Enligt källor med insyn i ärendet så hittades barnen och kvinnan avlidna i separata sovrum och mannen hängd.
180112 16:31 Mafia: Döttrarna och mamman tycks ha hittats liggande i sina sängar med vissa skador. Pappan hittades hängd.
180112 20:55 Mafia: Finns flera källor på att barnen och frun hittades i sina sängar med skador medan pappan hittades hängd.
180112 22:54 Mafia: i det här fallet har ALLA källor samstämmigt sagt samma sak. Dvs att frun och barnen hittades liggandes i sina sängar och att pappan hittades hängd.
180113 10:17 Caracallas: Jag hörde från säker källa (kan jag dessvärre inte röja) att pappan giftmördat fru och barn och därefter hängt sig själv.
180113 10:32 imlikenono: att barnen låg nerbäddade i sängen samt att pappan hittades hängd skrev jag också tidigare i veckan enligt min källa, som jag inte heller kan röja. Källan är dock väldigt pålitlig
180113 14:03 Mafia: Jag har inte tagit del av någon som påstår något annat än att han hittades hängd exempelvis. Eller någon som säger något annat än att barnen och frun hittades i sina sängar med skador.
180113 14:12 scheele: Ja, jag har uppgift om att åtminstone barnen låg i sina sängar när de hittades.
180113 18:35 scheele: Pappan hängd. Barn i sina sängar, döda, oklar metod.
180113 18:38 imlikenono: Blod och liknande är inget jag känner till. Pappa hittades hängd. Barn och mamman hittades i säng nerbäddade – lägg märke till detaljen nerbäddade.
180113 19:23 scheele: Nej inte hörsägen, men insatta källor har alla sagt; Barnen låg i sängarna. Barnen låg prydlig i sina sängar. Barnen var nedbäddade i sina sängar.
180113 19:55 scheele: jo, han hängde sig, detta har jag från säker källa.
180114 12:42 tigrinnan14: Jag tycker att det är lite konstigt att pappan väljer att hänga sig medan resten av familjen ligger enligt uppgift nedbäddade i sina sängar. Varför väljer man att hänga sig samt i ett annat rum dessutom?
180114 12:54 Crossmack: att han hängde sig i ett annat rum kan vara så enkelt som att det var bästa stället att knyta en snara på
180114 12:55 HelsingborgDagblad: Enligt min källa: […] Föräldrarna spelar in video och berättar vad som sker och varför och lägger videon synligt i huset. Barn och mamma tar piller och pappan hänger sig
180114 21:02 scheele: Detta vet jag: En polis jobbar i området och har sagt följande 1. Barnen återfinns snyggt i sina sängar, 2. Inget blod och stök, 3. Pappan hittas hängd […] beviset är en videofilm som föräldrarna spelat in och berättar varför de dödat barnen
180115 01:05 jenlov: Sättet döttrarna hittades antyder förgiftning/överdos
180115 09:55 CountMyshkin: Enligt ganska säkra källor i tråden så har han hittats hängd. Vet man hur?
180115 23:43 scheele: Det jag fick höra från poliskällan […] Barnen hittas i sina sängar och modern och fadern döda, det finns ett kollektivt avskedsbrev i elektronisk form. […] Kunskapen om att det finns en video med hjärtskärande innehåll torde ha läkt till skolan.
180116 00:25 scheele: personen jag pratade med hade vetskap om ATT det fanns ett avskedsbrev, dock osäker på typ av avskedsbrev, men formulerat av båda föräldrar. […] Dessutom har tre andra fått höra exakt samma av för dem väldigt trovärdiga källor
180116 09:49 pHr33: Fick höra följande från person som bor i närområdet: De lämnade ett brev efter sig. Barnen dog av sömntabletter […] Mannen hängde sig själv efter att försäkrat sig om att de övriga var färdiga
180116 20:09 scheele: Jag har fått höra att det var en video, men visst kan det vara ett brev. Oavsett lär man inte bli oberörd av att ta del av innehållet.
180116 20:36 scheele: modern och fadern gjorde detta i samförstånd. De hjälptes åt, pappan har dött sist och hjälpt sin hustru, de har varit samförstånd
180116 23:59 arcenciels: I första kommentaren från polisen sas det att mamman och barnen låg i sängen. Sängen i ental.
Citera
2018-01-17, 15:10
Medlem
JanTalibans avatar
Barnen var dödligt sjuka i ME

180110 12:07 Lonnrot: Ärftlig dödlig sjukdom hos förälder/rar och båda flickorna? Usch usch usch.
180110 12:16 Merwinna: även om anlagen bara var recessiva […] så kanske de inte ville gå vidare med nya partners heller när barnen var döda […] De kanske hade haft så mycket elände av sjukdomen, att de bara ville ta bort sig själva också med de dåliga anlagen
180110 12:18 radbean: Tragiskt att de inte visste om den genetiska sjukdomen innan de skaffade barn
180110 13:19 Malin.Nilsson: En ganska god gissning kan därför vara [eftersom mamman lajkar Gottfriesmottagningen] att någon i mammans familj […] lider av sjukdomen ME/CFS.
180110 14:21 sweswe6: det verkar som de led av svår ME/CFS
180110 14:43 sweswe6: Barnen har ME/CFS
180110 15:17 gniknus2: Jag bekräftar att de hade ME.
180110 15:24 gniknus2: Barnen (plural) hade ME.
180110 15:48 gniknus2: Ok de hade inte diagnosen ME, de hade ME. Nöjd?
180110 15:52 gniknus2: Japp, men barnen hade ME. Jag har en pålitlig källa.
180110 16:18 mammanilund: Flickorna hade ME och mamman var hemma mycket med dem. […] Källa: en av mammans få Facebook-kontakter
180110 17:50 gniknus2: Jag tror inte min källa har fel nej. Barnen hade ME.
180110 19:59 Luddelindqvist: Min mamma har en jobbarkollega som kände familjen väl och påstår att det rör sig om ME eller CFS, iallafall i den äldstes fall.
180111 17:24 Mrs-Svensson: Har familjen fått det stöd som behövs när man har två döende barn?
180111 19:05 Shifflet: Fick den här informationen från en vän som har haft vag kontakt med familjen. […]Flickorna hade en genetisk sjukdom som gjorde att de var mycket infektionskänsliga.
180111 20:42 gniknus2: [Expressen nämner trötthetssyndrom:] WHAT DID I F**KING TELL YOU? Barnen hade ME.
180112 16:31 Mafia: Döttrarna led av ME (kroniskt trötthetssyndrom) och troligtvis Louis-Bars Sjukdom.
180115 16:14 Gizur: Väldigt mycket tyder på att flickorna var hemma pga ME/CFS
180115 20:16 Remark: jag är övertygad om att det gäller en allvarlig och sällsynt genetisk sjukdom där få överlever tonåren
Citera
2018-01-17, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Och detta med att polis i Bjärred fått samtalsstöd tror jag inte alls de fått om de funnit en familj som sett ut att "sova lugnt".
Upptäckten poliserna gjorde beskrivs som "fasansfull" och då samtalsstöd för en "traumatisk upplevelse".
Jag skulle tycka det var fasansfullt och kunna bli lätt traumatiserad vid en sån här upptäckt. Hemska upplevelser behöver inte nödvändigtvis vara blodiga.
Citera
2018-01-17, 15:12
Medlem
JanTalibans avatar
Mamman döende i bröstcancer

180110 16:28 intermittentexplos...: Vad jag förstår, efter att han pratat med Lunda-folk, så hade mamman cancer.
180110 17:32 Picasso2: Hon sägs här varit sjuk i cancer. Då orkar man inte jobba alltid.
180110 17:53 Pezten: Har fått PM från någon som känner till familjen och […] mamman har tydligen fått cellgifter för bröstcancer tidigare.
180110 19:23 NirvanA: trovärdiga användare har genom säkra källor bekräftat att barnen hade ME och morsan cancer, skulle inte kalla det teori, utan sanning.
180111 10:22 spionkillen: [obekräftat rykte: ] mammans bröstcancer hade eventuellt återvänt.
180111 19:05 Shifflet: Fick den här informationen från en vän som har haft vag kontakt med familjen. […] Mamman hade cancer.
180112 10:05 Gonorre: Kvinnan: palliativ vård i hemmet (Cancer)
180112 13:15 Lonnrot: Sen kan man ju konstatera att en cancersjuk mamma och barn med besvär kommer att tippa över familjeidyllen ganska snabbt
180112 14:58 Lonnrot: Vilket får en att undra när mammans cancer först dök upp och om det kan vara så att hon inte borde ha skaffat barn alls
180112 15:08 intermittentexplos...: Jag har kortat ner PM:et, och det är ingen dumbom som skrivit det. Det stämmer även ganska väl med vad jag fick veta tidigare, att båda har nån slags allvarlig kronisk neurologisk sjukdom och mamman cancer.
180112 16:18 Mafia: Mamman sjuk i cancer.
180112 17:08 faxer: Mamman har den godartade varianten [av Louis-Bars sjukdom] och åker på cancern som sagt.
180112 23:53 dook: Mamma var cancersjuk men verkade nu må bättre.
180113 13:25 Skumfidusen71: Det jag har fått till mig via PM från personer som kände dem är att pappan gjorde allt för att stötta sin familj. Mamman hade cancer, barnen var sjuka.
180113 14:22 Skumfidusen71: Mamman hade cancer. Det var enligt PM jag fått av vän till familjen en orsak till flytt och jobbyte.
180113 15:15 Rayed: Min vän vars hemby är Bjärred sa att motivet bakom det hela var att döttrarna led av en ovanlig sjukdom […] Sedan verkar det också som att modern har blivit svårt sjuk (cancer?)
180113 18:42 charkoal: Någon skrev att hon haft bröstcancer och sen friskförklarad men hon kan ha fått metastaser.
180113 21:59 scheele: Enda jag hört sägas var att mamman har haft cancerdiagnos.
180114 12:55 HelsingborgDagblad: Enligt min källa: Mamman sjuk i cancer.
180114 19:01 tagmaster: [En kollega till Oskar] beskrev att OH gjorde allt för sin familj och ville varken kontrollera eller isolera dem. Båda barnen var sjuka och mamman hade cancer
180114 19:54 Skumfidusen71: Enligt pm jag fått var mamman sjuk i cancer samt deprimerad. Hon jobbade trots sjukdom.
18-01-15 14:43 climasol: Det var nog flera faktorer. Cancern är naturligtvis väldigt viktig
180115 16:28 meii: När fick de veta att mammans/fruns cancer var tillbaka?
180115 19:50 Picasso2: Det är flera som bekräftat via PM att mamman hade cancer. Men eftersom folk vägrar tro utan s k källa och ifrågasätter uppgifter så …
180115 21:14 Disdat: Jag vet att hon har haft cancer och tillfrisknat, det var flera år sedan. Ganska säker på att det var bröstcancer.
180116 09:49 pHr33: Fick höra följande från person som bor i närområdet: […]Frun hade dödlig bröstcancer
Citera
2018-01-17, 15:14
Medlem
JanTalibans avatar
Familjen var scientologer

180110 09:27 Lanternlight: Det är flera som nämnt frireligiöst inslag.
180110 09:52 Merwinna: Eller tillhör de så hårda frikyrkliga kretsar, att det skulle ha varit en katastrof för honom att det [dvs otrohet] kommit fram?
180110 11:12 manot: Det är något sektmässigt över denna familjen.
180110 12:28 BurlovsRicky: Familjen är/var aktiv i en grupp som håller till på Sockerbruksgatan 2 i Arlöv [dvs Scientologerna …] Bekräftat av nära bekant som är aktiv i samma kretsar.
180111 12:10 Rodja: Finns det samband med att de var med i scientologin?
180111 12:46 ChRiZzPy: hört en del annat snack på byn om att de skulle vara i Scientologerna
180111 13:17 manot: nu när Scientologerna nämns igen att det ska ha funnits en viss kontakt så kan det handla om att flytten till Bjärred blev psykiskt jobbig för mamman och hon kom i kontakt med Scientologerna och på den vägen är det
180111 16:59 Singoallaa: Därför tror jag att de var hjärntvättade av scientoligerna eller johavas vittnen. Polisen borde undersöka vad den sekten har tuttat in i familjen.
180111 17:41 fanny_59: Pappan är psykiskt sjuk, har drivit psykiskt övertag över familjen i flera år p.g.a samröre med scientologerna. […] Svårare än så behöver det inte vara, men fan så svårt att acceptera!
180112 13:32 f30malmo: Det är inte troligt att hon är ensam scientolog i familjen. Det är troligare att de som familj inte umgås så mycket med icke-scientologer
180113 13:51 Avd.9: Några har pratat om scientologerna.
180113 23:46 Avd.9: Har pratats om Scientologerna
180114 04:18 HG: Hittade vid sökning att pappan har föreläst utomlands om moms i en Scientologskolas regi. […] Flera scientologer verkar ha värvats i Göteborg och flyttat för att komma närmare kyrkan i Malmö.
180114 14:46 Koppykatt: OH har enligt en postares googling varit o föreläst hos Scientologerna ang moms och juridik. Min tolkning är att detta absolut inte kan vara en slump. Har du inte blivit invigd hos Scientologerna o har kontakter där, så är det otänkbart att du som utomstående kommer dit o föreläser.
180115 09:18 livochandlighet: Här blir jag väldigt misstänksam på om det inte är ett samarbete med scientologerna.
180116 19:18 BurlovsRicky: Kan bekräfta att Scientologin stämmer till viss del. Familjen har besökt kyrkan ett antal gånger de två sista åren, då de har blivit inbjudna av en kollega till den ena föräldern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in