Citat:
Jag köper, tillsvidare, det resonemanget. Men det är förstås helt meningslöst om man inte sätter det i någon form av specifik kontext; hur mycket varmare blir det och hur påverkar den tillkommande värmen miljön. Det finns ju många komplexa faktorer som påverkar mekanismen både så att känsligheten blir större och mindre.
Visst finns komplexa delar av denna vetenskap. Klimatkänsligheten som du tar upp här exempelvis. Om man läser IPCCs analys av denna är den större än försumbar. Vi ser också en ökning i global medeltemperatur. Även om det angivna intervallet är stort, så används denna osäkerhet av någon anledning av "klimatskeptiker" som ett argument för att fortsätta ånga på med fossil energi. Det är för mig obegripligt.
Det mest rimliga antagandet borde vara att räkna med att den ligger mellan 1.5 och 4.5 grader mest sannolikt kring 3 grader. Och sannolikt högre över längre tidsspann. Nu sprids dock även dynga om ipcc av förnekarrörelsen för att underminera dess trovärdighet bland pöbeln. "IPCC är en politisk organisation som syftar till att dra in skattepengar.. Osv".
Citat:
Ja det är spännande för oss nördar. Men varför skriver man om det i dagspressen?
Jag tycker snarare att det skrivs för lite och ofta halvdant återgivet. Det är kanske för mycket begärt att kolumnister och journalister har de kunskaper inom fysik, kemi och biologi som kanske krävs. Dessutom måste det ju sälja lösnummer vilket kanske innebär att det som skrivs måste ligga närmare gemene mans nivå. I en demokrati blir det svårt att få till åtgärder om inte folket är med på tåget, kanske.
Ja det är spännande för oss nördar. Men varför skriver man om det i dagspressen?