2018-01-30, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Han var, förutom pastor, kristi bruds närmaste människa. Tvåa i församlingen kanske man kan säga. Samma roll som UF hade innan han fördrevs.
Det är svårt att förstå Helges enorma sexaptit, för visst var det en drivande faktor, när han som äkta man hade en fru och en barnflicka som betäcktes i herrens namn. I herrens namn var det även sexualitet inblandad i relationen med kristi brud och som toppen av allt hade han DL fru som älskarinna och käresta. Hej och hå...

Citat:
Ursprungligen postat av iakttagare
Helge Fossmo och Urban Fäldt har aldrig varit nummer två i plogspetsen. Viktigt att komma ihåg att Patrik Waldau ALLTID varit nummer två och skyddat och täckt upp Kristi Brud. När han slutade med det brast alltihop som Peter Gembäck sa i TV

Du har rätt.
Citera
2018-02-01, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Har Peter Gembäck, pastor Peter Gembäck, sparkat på en person som legat ner? I vilket sammanhang var det här?

Jo bland annat han. Kommer fram så småningom. En grej e å rota i Ubbedubbes påhitt om "heta stolen". Där hände det mycket tråkigheter.
Citera
2018-02-01, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
K-bo: Jag hade nästan på känn att PeGe försöker frisera sanningen till sin fördel. Han låter så rekordelig och förståndig. Men är han helt uppriktig? Han påminner mig om hur Helge lät när han just kommit ur sekten.

Men det är väl bra om allt brottsligt utreds av polisen och offer får någon slags upprättelse. Vet någon vilka straff som kan vara aktuella? Skadestånd? Fängelse?

Han försöker försköna sin inblandning i diverse hot å misshandel. Så du har rätt i de du ser.
Kanon att de blir utredning. Hoppas bara de får rätsida på allt.
Citera
2018-02-01, 15:11
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-bo
Jo bland annat han. Kommer fram så småningom. En grej e å rota i Ubbedubbes påhitt om "heta stolen". Där hände det mycket tråkigheter.

"Heta stolen", här kommer det fram både det ena och det andra,
som om det inte var nog med allt konstigt i den sekten!

Hoppas att allt kommer fram.

Är väl inte att hoppas på verklig ånger för förövarna.

ÅW lät verkligen ynklig i i "bilintervjun" i TV4.
"Tyck synd om stackars mig, ungefär".

Det är de drabbade som behöver all sympati och stöd.
Citera
2018-02-01, 17:46
Medlem
Stina-Linas avatar
Jag såg att tidningen "Inblick" av någon i tråden nämndes som Knutbys egen tidning. Det stämmer inte det är en "nyhetstidning med en kristen profil". De tillhör den del av frikyrkan som tolkar bibeln bokstavligt.Ligger i mina ögon nära den strikta pingströrelsen med starka gränser emot mer liberala tolkningar av bibeln, Befinner sej i samarbete med eller är länkade till trosrörelsen och har en TV-kanal med nr 10 (fast inte 10 på våra vanliga kanallistor)
Fundamentalism kallas det för. Fast i Knutby var det ju en enda röra knappast bokstavstroende

Så Knutby har ingenting med den tidningen att göra
Senast redigerad av Stina-Lina 2018-02-01 kl. 18:45. Anledning: tillägg en mening
Citera
2018-02-01, 21:44
Medlem
iakttagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Jag såg att tidningen "Inblick" av någon i tråden nämndes som Knutbys egen tidning. Det stämmer inte det är en "nyhetstidning med en kristen profil". De tillhör den del av frikyrkan som tolkar bibeln bokstavligt.Ligger i mina ögon nära den strikta pingströrelsen med starka gränser emot mer liberala tolkningar av bibeln, Befinner sej i samarbete med eller är länkade till trosrörelsen och har en TV-kanal med nr 10 (fast inte 10 på våra vanliga kanallistor)
Fundamentalism kallas det för. Fast i Knutby var det ju en enda röra knappast bokstavstroende

Så Knutby har ingenting med den tidningen att göra
Jodå Knutby har haft en tidning som hette Inblick men det är länge sedan
Citera
2018-02-02, 20:46
Medlem
Det var nog jag som nämnde deras tidning Inblick och en särskild artikel om någon slags barnuppfostringskurs med PaWa.

Här kan man läsa om det:

(FB) Knutby-tråden (2006) (39505 - 70216)

Om man träffade något av de nu vuxna barnen nu kunde man fråga vad de tyckte om sättet de uppfostrades på ...
Citera
2018-02-02, 23:18
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iakttagare
Jodå Knutby har haft en tidning som hette Inblick men det är länge sedan

Det finns en religiös tidning som heter Inblick. De kan ha haft en intervju med PAWA eftersom den tidningen tidigare har varit mer tydligt fundamentalistik och står i grund och botten för just det än idag under ytan. Den vill undervisa om hur kristna ska tänka och undervisa om kristna värderingar dvs dem de tycker är viktiga.
De har dock nu gjort om den till att bli mer ” nyhetstidning” för att den ska tror jag inte sticka ut så
mycket.
Kollar man på mediadelen ser
man deras inblandning i trosrörelsen som ju i en hel del fall varit och är extrem
Senast redigerad av Stina-Lina 2018-02-02 kl. 23:52. Anledning: Tillägg och rättad stavning
Citera
2018-02-03, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Det finns en religiös tidning som heter Inblick. De kan ha haft en intervju med PAWA eftersom den tidningen tidigare har varit mer tydligt fundamentalistik och står i grund och botten för just det än idag under ytan. Den vill undervisa om hur kristna ska tänka och undervisa om kristna värderingar dvs dem de tycker är viktiga.
De har dock nu gjort om den till att bli mer ” nyhetstidning” för att den ska tror jag inte sticka ut så
mycket.
Kollar man på mediadelen ser
man deras inblandning i trosrörelsen som ju i en hel del fall varit och är extrem
Den har haft samma namn. Men den Inblick jag menar handlade bara om Knutbysekten. De skrev egna ledare mm. Jag tror det var quark som scannade in några exemplar. Inscanningarna finns säkert inte kvar men här är ett exempel på innehåll från ett nummer.

Senast redigerad av joannaw 2018-02-03 kl. 08:54.
Citera
2018-02-03, 09:56
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Den har haft samma namn. Men den Inblick jag menar handlade bara om Knutbysekten. De skrev egna ledare mm. Jag tror det var quark som scannade in några exemplar. Inscanningarna finns säkert inte kvar men här är ett exempel på innehåll från ett nummer.

Tack Joannaw!

Vad finns inte i Knutbytrådarna?
Och quark, som ordnade med att vi fick inblick i Inblick och sekten!

Läs intervju med Ubbe och de andra klickbara länkarna i inlägget.

Påminnelser om vad som varit och hur det gick till där i Knutby - sekten....
Citera
2018-02-03, 11:10
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:

Och inte bara dessa inlägg, utan hela tråden, där oförglömlige Pastor Sula med flera ger sina synpunkter...

Citera
2018-02-03, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
Tack Joannaw!

Vad finns inte i Knutbytrådarna?
Och quark, som ordnade med att vi fick inblick i Inblick och sekten!

Läs intervju med Ubbe och de andra klickbara länkarna i inlägget.

Påminnelser om vad som varit och hur det gick till där i Knutby - sekten....
Ja, vad finns inte i knutbytrådarna? Det är något som (trots kortare och längre pauser) gör att man inte riktigt kan släppa trådarna.

Sekten är mer eller mindre upplöst men det har fortfarande inte kommit fram vad som egentligen hände vid främst Helenes mord. Ska folk berätta om det nu eller är fler rädda för att åka dit för delaktighet?

När det gäller "Saras" skott är jag inte så insatt men har svårt att tro långsökta teorier om andra skyttar osv men vad vet jag?

Den som ev vet vad som hände Helene kunde säga det nu kan jag tycka!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in