2018-01-28, 19:32
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
LA2.0:
Sanna är bevisligen död när Sara skjuter henne i låret. Hennes berättelse och rekonstruktionen stämmer knappast med det påstådda händelseförloppet, men ett lårskott har hon säkert gjort på den döda personen!

Hon messar HF angåde ”det andra” dvs att ta DL av daga. HF svarar och Sara går vidare mot dörren.

Tyvärr så stämmer inte DL:s första utsaga med domen (han såg en stor man och en revolverpipa) med Saras historia om ljuddämpare och en kudde framför vapnet.

Förmodligen, om man ska tro fotspåren i snön, så har någon annan skjutit DL.

Sara flyr, kastar vapnet från Ölandsbron, åker fast, erkänner allt, och får Åsas nård i tingsrätten.

Farid Lamrani är förmodligen den som sköt DL. Han insåg nog att Sara inte duger till det... HF är naturligtvis den som mördade Sanna men Sara tog på sig dådet med hjälp av ett illa placerat skott i låret.Slut LA2.0 (fick göra så för att få med allt).

Så du tror HF gjorde det? Innan han gick ner till Daniel.
Vet man att HF hanterat vapen, jagat eller så? Finns ju jägare i sekten.

Blir sjukare och sjukare, skulle HF omedelbart efter han skjutit Sanna, gå ner till Daniel utan vidare.
Inte någon annan tänkbar?

1) Daniel Linde och hans familj har S Fr****r som inneboende och min tro är att det var han som enligt egen utsago kom bärande på sitt barn som kunde ha sagt till DL att "ta det lungt när DL ringde SOS.

2) Att det inte vara Sara som sköt ihjäl Sanna har jag också hört men personen som berättade det är avliden. Personen har inte varit där men följde detta så länge hon levde. Jag kan inte svära på att det är sant men jag undrar om någon utrett något alternativt scenario? Vem som i annat fall skulle ha skjutit Sanna vet jag inget om och har inga ideer heller.

Jag tror inte att det fanns bara en skyldig eller ansvarig med tanke på hur hela alltihopa utvecklades. Jag har att på nära håll hur människor grupperat sej i en övergrupp som sen trampat på dem som funnits under och på olika vis tystat dem eller hållit dem som "andlig gisslan".
Jag kan också tänka att de som befunnit sej i underläge känner skuld för så brukar det vara,ju mer klämd man varit dessdo mer grubblar man över sin skuld?

Något som jag grubblat mycket över är Helens död och PGs medverkan där att städa undan alla spår på begäran av HF. Gör man så när en människa avlidit och innan polis och ambulans kommit.Det kan jag inte förstå!

Hela det här är en tragedi med fortfarande många frågor obesvarade och som lämnat många sårade människor efter sej.H´Jag hoppas att några av de frågor som fortfarande finns kvar ska få svar

Det är också fruktansvärt att människor som åstadkommer sånt här kan viggla sej ur det de gjort och utan samvete gå vidare byta namn och leva som om ingenting hänt och till och med skriva böcker om det och tjäna pengar /ÅW ihop med Bert Karlsson)

Nu återstår bara att invänta nästa steg i det här på något vis
Citera
2018-01-28, 20:49
Medlem
nabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA2.0
2004 var Helge andremannen, han tolkade det Åsa sa och vägledde de övriga fyra heltidsavlönade pastorerna... 😱

Åsa kunde mumla på men HF hade som uppgift att göra rappakaljan begriplig...
Helge var förvisso förkunnare av Åsas rappakalja men han var aldrig nummer två i plogspetsen. Patrik stod över Helge.
2001-2002 anlände Urban till Knutby. Han blev Åsas nye boyfriend/stand in för Jesus och luftlandsattes som pastor. Därmed åkte Helge ned till en nummer-fyra-plats i sektledningen.
Citat:
Efter flera misslyckade försök [av barnflickan Sara] på plattan i Stockholm så dök polisinformatören Farid Lamrani upp och hade en revolver. De tränade tillsammans och han visade hur vapnet används.

Sanna är bevisligen död när Sara skjuter henne i låret. Hennes berättelse och rekonstruktionen stämmer knappast med det påstådda händelseförloppet, men ett lårskott har hon säkert gjort på den döda personen!

Hon messar HF angåde ”det andra” dvs att ta DL av daga. HF svarar och Sara går vidare mot dörren.

Tyvärr så stämmer inte DL:s första utsaga med domen (han såg en stor man och en revolverpipa) med Saras historia om ljuddämpare och en kudde framför vapnet.

Man minns vittnesmålet om en bil som rivstartat vid avfarten till Alexanderssons hus.
Citat:
Sara flyr, kastar vapnet från Ölandsbron, åker fast, erkänner allt, och får Åsas nård i tingsrätten.

Farid Lamrani är förmodligen den som sköt DL. Han insåg nog att Sara inte duger till det... HF är naturligtvis den som mördade Sanna men Sara tog på sig dådet med hjälp av ett illa placerat skott i låret.

Åklagarna kunde, av förklrliga skäl, inte röja Farid Lamranis inblandning. Som genom ett under satt han i ett tunisiskt fängelse och dödsförklarades när historien rullades upp...
Tack LA2.0! Du presenterar en för mig obekant hypotes om knutbybrotten.
Farid Lamrani, polisinformatören som från ett fängelse på Medelhavets södra kust skickade ett brev till barnflickan-i-Knutby.
Farit Lamrani, som påstås ha fått sin gravplats i Nacka.
LA2.0 hjälp oss att tänka vidare!
Vad tror du var skälet/skälen till att polisen så fort det blev lagligt tillåtet lät smälta ned mordvapnet som militära dykare hämtat upp under Ölandsbron?
Och vad tror du om att grannar, som är jägare, hörde att man i Gränsta "provsköt ett handeldvapen" i mörkret kvällen före mordet och mordförsöket?
Citera
2018-01-28, 21:32
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
1) Daniel Linde och hans familj har S Fr****r som inneboende och min tro är att det var han som enligt egen utsago kom bärande på sitt barn som kunde ha sagt till DL att "ta det lungt när DL ringde SOS.

2) Att det inte vara Sara som sköt ihjäl Sanna har jag också hört men personen som berättade det är avliden. Personen har inte varit där men följde detta så länge hon levde. Jag kan inte svära på att det är sant men jag undrar om någon utrett något alternativt scenario? Vem som i annat fall skulle ha skjutit Sanna vet jag inget om och har inga ideer heller.

Jag tror inte att det fanns bara en skyldig eller ansvarig med tanke på hur hela alltihopa utvecklades. Jag har att på nära håll hur människor grupperat sej i en övergrupp som sen trampat på dem som funnits under och på olika vis tystat dem eller hållit dem som "andlig gisslan".
Jag kan också tänka att de som befunnit sej i underläge känner skuld för så brukar det vara,ju mer klämd man varit dessdo mer grubblar man över sin skuld?

Något som jag grubblat mycket över är Helens död och PGs medverkan där att städa undan alla spår på begäran av HF. Gör man så när en människa avlidit och innan polis och ambulans kommit.Det kan jag inte förstå!

Hela det här är en tragedi med fortfarande många frågor obesvarade och som lämnat många sårade människor efter sej.H´Jag hoppas att några av de frågor som fortfarande finns kvar ska få svar

Det är också fruktansvärt att människor som åstadkommer sånt här kan viggla sej ur det de gjort och utan samvete gå vidare byta namn och leva som om ingenting hänt och till och med skriva böcker om det och tjäna pengar /ÅW ihop med Bert Karlsson)

Nu återstår bara att invänta nästa steg i det här på något vis

1. Som jag minns var SuFä och SaFr de två som träffade Sanna sist på kvällen innan mordet.
De åt middag, och Sanna kan ha fått någon lugnande dryck.
Var också de två, som fann Sanna död på morgonen.
Talats om att Helges två yngsta barn, pojkarna bars över till garaget, där fam Fält bodde, tidigare
på kvällen. De var alltså inte där när det hände.
Helges äldsta var liksom SaFr barn hos Lindes. Bara det, med barnen i huset....

2. Intressant med den som visste att Sara inte sköt ihjäl Sanna. Även om hon inte längre är i livet,
kan det kanske var bra meddela berörda utredare, men inte här i tråden förstås.

Tror också att många är inblandade och vet, liksom att det är hållhakar både här och där.

Finns mycket i denna tråden, och info om det jag skrev, någonstans bland alla tusentals inlägg.
Även i alla Knutby-trådar i Arkiverade Forum.

Arkiverade Forum Knutby, 9 ämnen, ända från början 2004
(FB) Knutby
Citera
2018-01-29, 14:42
Medlem
Så lågt av PeGe å inte erkänna å anmäla grövre misshandel när han sparka sönder en som låg ner. De finns liksom vittnen. Btw så skulle han fått sparken om han inte avgick. Å något egensansvar i töntgruppen de verkar inte finnas. Lätt hur en del glömmer hur de byggde upp skiten. Töntgruppen med PeGe borde gå runt å be om ursäkt för vad de har gjort mot andra. Pinsamma lönghalsar.
Citera
2018-01-29, 15:06
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-bo
Så lågt av PeGe å inte erkänna å anmäla grövre misshandel när han sparka sönder en som låg ner. De finns liksom vittnen. Btw så skulle han fått sparken om han inte avgick. Å något egensansvar i töntgruppen de verkar inte finnas. Lätt hur en del glömmer hur de byggde upp skiten. Töntgruppen med PeGe borde gå runt å be om ursäkt för vad de har gjort mot andra. Pinsamma lönghalsar.

Har Peter Gembäck, pastor Peter Gembäck, sparkat på en person som legat ner? I vilket sammanhang var det här?
Citera
2018-01-29, 18:00
Medlem
Citat:
2004 var Helge andremannen, han tolkade det Åsa sa och vägledde de övriga fyra heltidsavlönade pastorerna... 😱

Åsa kunde mumla på men HF hade som uppgift att göra rappakaljan begriplig...

I allt detta så beordrade Åsa att DL och Sanna skulle få komma hem (som det hette (inget märkvärdigt enl. deras synsätt)).

Varför? Jo HF hade ett förhållande med Anette Linde...

Sara blev vapnet som skickdes iväg för att skaffa ett vapan.

Efter flera misslyckade försök på plattan i Stockholm så dök polisinformatören Farid Lamrani upp och hade en revolver. De tränade tillsammans och han visade hur vapnet används.

Farid Lamrani är förmodligen den som sköt DL. Han insåg nog att Sara inte duger till det... HF är naturligtvis den som mördade Sanna men Sara tog på sig dådet med hjälp av ett illa placerat skott i låret.

Åklagarna kunde, av förklrliga skäl, inte röja Farid Lamranis inblandning. Som genom ett under satt han i ett tunisiskt fängelse och dödsförklarades när historien rullades upp...

En sannolik händelsekedja som du beskriver. Det betyder att vapnet redan fanns i Knutby innan barnflickan kom. Vapnet utförde först ett och sedan två. Barnflickans uppdrag var kanske att hämta vapnet och gömma det någonstans i Smålands djupa skogar.
Man litade uppenbarligen inte på att den Sara skulle klara av att utföra brotten. Hon klarade ju inte ens av en enkel hammarattack! Dessutom, och så dum att man inte räknade med det i Knutby, var att det fanns ingen som kunde förutsäga Saras reaktion efter utförda brott. Skulle hon sätta sig på farstutrappan och gallskrika av skräck eller skulle hon klara av resten av den planerade planen?
Nej, morden fick man lösa på annat sätt och varför inte med en luttrad brottsling utifrån som man numera hade kontakt med. Enkelt uppdrag och bra betalt. Dessutom inga kopplingar till brottsoffer eller plats. Saras uppgift var snarare att ta sig till Knutby, hämta ett vapen, och snabbt bege sig hemåt igen. Hem till djupaste Småland. Det hon inte anade var att hon sattes upp som "shouting duck" av den församlade enigheten i Knutby.

Enda haken i det scenariot är var mördaren tog vägen men det kanske löste sig direkt efter brotten. Det fanns ju tid att ta sig därifrån.
Senast redigerad av catami 2018-01-29 kl. 18:03.
Citera
2018-01-29, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
Man minns vittnesmålet om en bil som rivstartat vid avfarten till Alexanderssons hus.

Där fick vi kanske svar på hur den krimelle brottslingen försvann.
Citera
2018-01-29, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintomara
Hej på er Knutbyspanare! Har ingen massflykt med förslavade församlingsträlar - som Sula var så övertygad om skulle ske - hänt än? Inte det? Inser inte de gråtrötta slavarna att de måste fly det Waldauska herraväldet? Så tråkigt.
Själv börjar jag räkna ner Helges frigång. Hur lång tid har han kvar? Jag menar, två fruar har han redan mördat, vad ska han hitta på sen?
Spännande, inte sant?
Nu svarar jag på ett inlägg från 2010 (tråden/trådarna är lång) och visst tog det tid - men äntligen har slavarna blivit fria. Det kan man glädja sig åt även om det tog tid!

Helgedelen har jag ingen kommentar till. Ingen aning om vad han har för planer.

---

K-bo: Jag hade nästan på känn att PeGe försöker frisera sanningen till sin fördel. Han låter så rekordelig och förståndig. Men är han helt uppriktig? Han påminner mig om hur Helge lät när han just kommit ur sekten.

Men det är väl bra om allt brottsligt utreds av polisen och offer får någon slags upprättelse. Vet någon vilka straff som kan vara aktuella? Skadestånd? Fängelse?
Citera
2018-01-30, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Där fick vi kanske svar på hur den krimelle brottslingen försvann.
...och så var det ju Saras fotspår i snön som började på ett ställe men slutade på ett annat.
Citera
2018-01-30, 07:00
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
...och så var det ju Saras fotspår i snön som började på ett ställe men slutade på ett annat.

Dessutom några skällande hundar i natten ... hundar reagerar på främmande. Bilar? Folk?
Citera
2018-01-30, 11:25
Medlem
lapons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sueidi
Intressant. Man undrar ju hur pass mycket av sektens teologi som bygger på faktiska bibel tolkningar och hur mycket som är rent hemmasnickeri slash personlighetskult? Verkar ju ha funnits mycket gnostiska Influenser... Hur pass väl insatt i kristen teologi kan Åsa vara?

"Gläd dig du Kristi brud.." - Psalm 41 i 1937 års psalmbok , finns kvar som nr.104 i 1986 års "Psalmer & Sånger". "Kristi brud" är ett begrepp som har djup förankring i Skriften såväl som i den kristna fromhets-traditionen genom tiderna.
Att pröva sina krafter på de frågorna är absolut inte fel, utan helt naturligt för troende människor.

Enligt Knutby-litteraturen ( t. ex. "Himmel och helvete" av Terese Christiansen, "Pastorerna i Knutby" av Mårten Nilsson, "Vem kan man lita på?" av Åsa Waldau och "Knutby-koden" av Ewa Lundgren) och rättegångs-referat i media så var det just de klassiska, bibliska texterna som "sekten" gav sig på, och ville ompröva den föreställningen att "bruden" utgjorde ett kollektiv, d.v.s. den kristna församlingen som helhet.

Avskrift från Radio Uppland - Upplands-nytt tors. 3 juni 2004 : Den kvinnliga pastorn i Knutby-församlingen, Åsa Waldau, sa under rättegången idag att hon aldrig utåt har kallat sig för Kristi brud. Tankarna om att hon skulle kunna vara Kristi brud kom från den mord-åtalade pastorn. Hon prövade rollen inför sig själv, men idag inser hon att hon var lurad av pastorn, och att han inför andra har talat om henne som Kristi brud för att få egna fördelar.
( Åsa W: ) - för att ...utöva en makt. Och det har varit utan min kännedom.
(advokat Ola N: ) - Det finns rätt många uppgifter i förundersökningen, i media, som man kan tro vad man vill om, kanske, men som just nämner det här att du har betraktat dig som Kristi brud. Var kommer sådana uppgifter ifrån, om du bara har prövat det själv ?
(Åsa W: ) - Nej, de kommer utifrån att jag talade med fel personer om detta, några som jag hade förtroende för. Det är utifrån dem uppgifterna som det kommer ...

Detta talar ju tydligt om att det fanns en inre krets som underhöll föreställningarna om ÅW som Kristi brud. Något som de "bara prövade" men helt hade övergivit. Att det låg till så var Knutby-sektens "officiella linje" från 2004 fram till förra hösten.

Peter Gembäcks "förrädiska" helomvändning tillsammans med offentliggjorda vittnesbörd om villfarelse och maktmissbruk ställer ju allt detta på huvudet, och talar av allt att döma klart om att det ändå har funnits en inre krets (numera utjagad) som hållit fast vid föreställningarna om ÅW som Kristi brud, helt i galen "hemmasnickeri slash personlighetskult"- stil
Citera
2018-01-30, 15:01
Medlem
iakttagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Han var, förutom pastor, kristi bruds närmaste människa. Tvåa i församlingen kanske man kan säga. Samma roll som UF hade innan han fördrevs.
Det är svårt att förstå Helges enorma sexaptit, för visst var det en drivande faktor, när han som äkta man hade en fru och en barnflicka som betäcktes i herrens namn. I herrens namn var det även sexualitet inblandad i relationen med kristi brud och som toppen av allt hade han DL fru som älskarinna och käresta. Hej och hå...
Helge Fossmo och Urban Fäldt har aldrig varit nummer två i plogspetsen. Viktigt att komma ihåg att Patrik Waldau ALLTID varit nummer två och skyddat och täckt upp Kristi Brud. När han slutade med det brast alltihop som Peter Gembäck sa i TV
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in