2018-02-01, 05:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det behöver man inte bry sig om utan slutresultatet räknas.

Fast han har ju förlorat sin trovärdighet nu. Och den går inte att få tillbaka. Det hade varit mycket smartare att vägra säga någonting alls, tills polisen hade slutat söka i Öresund och alla obduktioner och andra utredningsåtgärder var avslutade. Och sedan anpassa sin förklaring till de bevis som fanns i slutändan.
Citera
2018-02-01, 05:43
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast han har ju förlorat sin trovärdighet nu. Och den går inte att få tillbaka. Det hade varit mycket smartare att vägra säga någonting alls, tills polisen hade slutat söka i Öresund och alla obduktioner och andra utredningsåtgärder var avslutade. Och sedan anpassa sin förklaring till de bevis som fanns i slutändan.

Lögnerna ligger honom i fatet ja. Det jag tänker på är om man lyckas få honom på livstid.
Först ska åklagaren bevisa att han planerade detta, och han ska också bevisa att Kw levde när sticken utdelades i könet.
Inte direkt smart att babbla men hon kan bara råda och inte bestämma.
Citera
2018-02-01, 05:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Lögnerna ligger honom i fatet ja. Det jag tänker på är om man lyckas få honom på livstid.
Först ska åklagaren bevisa att han planerade detta, och han ska också bevisa att Kw levde när sticken utdelades i könet.

Vi vet ju inte ens om hon försökte avråda...
Citera
2018-02-01, 07:34
Medlem
Stureplansstekarens avatar
Citat:
Inte nödvändigt att visa på planering för att få PM fälld för mord. Däremot så påverkar förekomsten av planering straffet. I alla fall om man går efter svensk rätt.
Citera
2018-02-01, 08:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
https://www.b.dk/nationalt/advokat-anklageskrift-mod-peter-madsen-skyder-over-maalet

Den här kvinnliga danska försvarsadvokaten, Mette Grith Stage, verkar ju både mycket smartare och mycket mer påläst än Betina. Undrar varför M inte bad att få henne, om det nu nödvändigtvis måste vara en kvinna..?

Det går inte att förstå vad du menar. Jag antar att du försöker skriva "litterärt", men det funkar inte.

Som jag trodde då: det ger inte alltid ngt att förklara igen.

Allt han ägnar sig åt är ett och samma missbruk.
Citera
2018-02-01, 08:45
Medlem
cossinuss avatar
Citat:

I formell mening har han inte det. För om han i nuläget kommer med en version som stämmer överens med utredningen i övrigt som samtidigt infriar honom från ansvar. Vad ska dansk domstol motivera fällande dom på då?

"Det han säger kan stämma enligt utredning men eftersom han ljugit tidigare så struntar vi både i utredning och hans uttalande"

Den motivering går inte ihop.

Det kan finnas många skäl att en tilltalad ljuger.
Däremot kan en domstol vara extra skeptisk till hans uttalande och kräver uppföljning/samkörning utav varenda tilltalads påstående med utredningen. Om påståenden passerar prövningen kan domstolen inte förneka honom.

Nu tar vi det andra hållet: en person har hög trovärdighet. Hur ska domstolen hantera detta?

Då kan domstolen acceptera uppgifter som inte kan bekräftas med motivering att hans övriga uppgifter stämmer med utredning och därmed godtas också de uppgifter som inte kan bekräftas.

Dvs en domstol kan bara gå åt ena hållet ( medhåll ) men inte mothåll utan stöd av utredning.

Nu har jag absolut inte kommenterat hur man snickrar ihop en version som är förenlig med både utredning och friande från ansvar. Jag utgick endast från det abstrakta förhållningssättet att så var fallet för att kunna komma vidare med frågeställning.
Senast redigerad av cossinus 2018-02-01 kl. 08:52.
Citera
2018-02-01, 09:46
Medlem
Jag undrar vilken typ av spår man kan ha hittat på huvudet/i håret? För det här att man säger att huvudet varit bundet är inte taget ur luften. Tejprester, snöre/rep, eller?
Citera
2018-02-01, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Jag undrar vilken typ av spår man kan ha hittat på huvudet/i håret? För det här att man säger att huvudet varit bundet är inte taget ur luften. Tejprester, snöre/rep, eller?
Var huvudet bundet? Det har jag missat. Har du nån länk där jag kan läsa?
Citera
2018-02-01, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cossinus
I formell mening har han inte det. För om han i nuläget kommer med en version som stämmer överens med utredningen i övrigt som samtidigt infriar honom från ansvar. Vad ska dansk domstol motivera fällande dom på då?

"Det han säger kan stämma enligt utredning men eftersom han ljugit tidigare så struntar vi både i utredning och hans uttalande"

Den motivering går inte ihop.

Det kan finnas många skäl att en tilltalad ljuger.
Däremot kan en domstol vara extra skeptisk till hans uttalande och kräver uppföljning/samkörning utav varenda tilltalads påstående med utredningen. Om påståenden passerar prövningen kan domstolen inte förneka honom.

Nu tar vi det andra hållet: en person har hög trovärdighet. Hur ska domstolen hantera detta?

Då kan domstolen acceptera uppgifter som inte kan bekräftas med motivering att hans övriga uppgifter stämmer med utredning och därmed godtas också de uppgifter som inte kan bekräftas.

Dvs en domstol kan bara gå åt ena hållet ( medhåll ) men inte mothåll utan stöd av utredning.

Nu har jag absolut inte kommenterat hur man snickrar ihop en version som är förenlig med både utredning och friande från ansvar. Jag utgick endast från det abstrakta förhållningssättet att så var fallet för att kunna komma vidare med frågeställning.

De kan döma honom ändå. Det handlar om trovärdighet samt rimligt tvivel och detta tillsammans med teknisk bevisning.

Ang hög trovärdighet så får man ju pussla ihop historien med teknisk bevisning. Den senare är det man framförallt går på. Så även om trovärdigheten är hög så blir man fälld ändå. Kapten Klänning stod höjd över alla misstankar och hade sedan tidigare mycket hög trovärdighet. Han blev fälld så det skvätte om det.
Citera
2018-02-01, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Var huvudet bundet? Det har jag missat. Har du nån länk där jag kan läsa?
BTs artikel finns i inlägg #42590, "bunden vid huvud, armar o ben". Fy f-n vilken bild jag får upp i skallen, arma, arma Kim. RIP.
Citera
2018-02-01, 10:05
Medlem
Citat:
BTs artikel finns i inlägg #42590, "bunden vid huvud, armar o ben". Fy f-n vilken bild jag får upp i skallen, arma, arma Kim. RIP.
Läste en del av artikeln. Bestialiskt. Vidrigt. Vilken otrolig skräck och smärta hon måste ha upplevt . Gud - jag hoppas han sitter resten av sitt liv. Kim ska ha upprättelse, och det enda sättet är att han aldrig någonsin mer kommer ut. Och han kommer inte stå speciellt högt i hierarkin i fängelset den lille skiten.
Citera
2018-02-01, 10:09
Medlem
Citat:
Blåmärken efter hårt ådragna strips kanske. Dvs en ring av blåmärken runt huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in