2018-01-31, 23:04
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Jag ska hålla utkik Jag har inte hört annat än 4(fyra) platser för vanliga medborgare. Pådraget blir nog megastort och jag räknar med att kunna se det hela på storbildstv i närheten. Om jag inte blir en av de fyra. https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUK EwiSz9GBvoLZAhWNHRQKHYE-APMQFggoMAA&url=http%3A%2F%2Fnyheder.tv2.dk%2Fkrim i%2F2018-01-25-retssag-mod-peter-madsen-kraever-saerlig-plan-f ire-borgere-faar-plads-i-retten&usg=AOvVaw0pfeH6s4nqocSa9rfsRfHl
Tack för länken, då är det alltså bara 4 platser- övriga salar var ju bara till journalister 😳. Vad menar du med att du ska se på storbilds-tv i närheten? Var har de det, eller är du journalist?
Citera
2018-01-31, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Absolut. Faktiskt en ganska bra idé från dig. För om man nu ska "skydda" folk från sånt så är det ju bra att folk får reda på att det finns. Att det finns människor som ägnar sig åt sådant. I den mån det nu är farligt, om än avvikande.

KW hade bred spännvidd på det hon skrev om. Vilket är bra. Det är så man utvecklas som människa och som journalist. Skaffar erfarenhet och kontakter.

Du är bortom all räddning i detta, och ämnet i sig är uttömt. 1800-talet ringde och ville ha dig tillbaka och Wagner behöver en karaktär till sin opera.

Har inte ditt intellekt registrerat att kvinnor i princip var livegna för bara några generationer sedan? Att det idag fortfarande, i Sverige, lever kvinnor, födda i Sverige, som föddes innan kvinnor fick rösträtt (1919)? O.s.v. o.s.v.

Hur vanligt var det inte med våldtäkter inom äktenskapet förr? (Ja, det förekommer nu också - men idag finns en annan öppenhet, en annan medvetenhet, en annan lagstiftning). Kvinnor som i princip var tvingade att gifta sig med män de inte ville ha?

Peter Madsen ryms inte inom någon normal "försiktighetskalkyl". Madsen är den där "osannolika" fågelflocken som slår ut alla motorerna samtidigt på flygplanet så att det störtar, isen på vingarna på MD80-planet som störtade i Gottröra, det lilla faryget som råkade befinna sig på precis den platsen i Stilla Havet där en amerikansk atomubåt gjorde en nöduppstigning och krossade fartyget.

Madsen är en terrorist i mänsklighetens sociala väv. Precis som Akilov (lastbilsterroristen på Drottninggatan i Stockholm) är Madsen en misslyckad människa, arg, besviken. Akilov svor trohet till IS. Madsen svor trohet till sadismen. KW råkade bli hans lastbil, hans bomb.

Den dag vi börjar börjar låta människor som Madsen och Akilov m.fl. styra våra liv, den dagen har vi förlorat. Ska vi leva under fredliga och trevliga förhållanden i framtiden så ska kvinnliga journalister och alla vi andra åka ut på tur med märkliga halvkändisoppfinnarjockar, promenera längs Drottninggatan, gå sommarklädda på stan en vacker fredagskväll.

Visst, det finns en risk för att enstaka personer råkar ut för dårar. Men alternativet - den värld du förespråkar - den har fler före dig försökt sig på att etablera och det senaste försöket upphörde sommaren 1945 och det gick faktiskt ganska illa...

Madsen - han var en tidsinställd bomb. En tidsfråga.

Ett synnerligen väl genomtänkt och briljant inlägg. Hatten av ... TACK!
Citera
2018-01-31, 23:49
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Ja, det är så rent och fint överallt nu, när denna oväntade bonusarbetskraft har satts att flitigt städa gator och putsa fasader åtta timmar om dagen. Eller hur..?
Jo precis. Fast någon kan ju bli kränkt av den typen av arbete.. fast nu är det nog rejält off topic.
Ska du gå på rättegången? Finns det ingen svarta marknad för presskort i Sverige 🤔?
Citera
2018-01-31, 23:59
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Madsen har inte förmåga att känna skam, skuld eller ånger. Jag tror han helt enkelt tror att det skall öka hans chanser att undkomma ett långt fängelsestraff.

Han känner ingen skam eller skuld för andras del. Men för sin egen. Jag tror han ser det som ett enormt personligt misslyckade att han åkte fast. Det var så väl planerat. Han till och med sänkte sin otäcka ubåt. Men snuten fiskade upp den nästan genast. Var fick dom resurserna ifrån så fort? Varför gav dom sig på honom? Varför gick allt så fel?
Det fog nog några veckor innan han fattade. Polisen hade honom och det kom hela tiden mer och nya bevis. Han började tystna i förhören. LeifD vibbar att han vände sig inåt.
Att välja en liten jury och bara en dommare gör att det blir färre som måste se hans misslyckande. Att det kommer att vara en massa åhörare under rättegången tror jag inte han riktigt tagit till sig.

Att han skulle få en mildare dom med bara dom här en med 3 dommare och 6 nämdemän tror jag inte alls. Alla vill se honom hängd. Nu. Det spelar ingen roll hur många, eller vilka, som skall avgöra hans öde. Det kommer att bli maxstaff enligt Dansk lag oavsett.
Citera
2018-02-01, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Han känner ingen skam eller skuld för andras del. Men för sin egen. Jag tror han ser det som ett enormt personligt misslyckade att han åkte fast. Det var så väl planerat. Han till och med sänkte sin otäcka ubåt. Men snuten fiskade upp den nästan genast. Var fick dom resurserna ifrån så fort? Varför gav dom sig på honom? Varför gick allt så fel?
Det fog nog några veckor innan han fattade. Polisen hade honom och det kom hela tiden mer och nya bevis. Han började tystna i förhören. LeifD vibbar att han vände sig inåt.
Att välja en liten jury och bara en dommare gör att det blir färre som måste se hans misslyckande. Att det kommer att vara en massa åhörare under rättegången tror jag inte han riktigt tagit till sig.

Att han skulle få en mildare dom med bara dom här en med 3 dommare och 6 nämdemän tror jag inte alls. Alla vill se honom hängd. Nu. Det spelar ingen roll hur många, eller vilka, som skall avgöra hans öde. Det kommer att bli maxstaff enligt Dansk lag oavsett.

Inte skam, han är förbannad för att idioterna (polisen) satte dit honom, annars hade hans briljanta plan lyckats.
Allt är polisernas fel.

Framöver blir det högst troligt de inkompetenta domarnas fel.

Slutligen är felet att hela rättsväsendet är totalt korrupt.
Citera
2018-02-01, 01:50
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Tack för länken, då är det alltså bara 4 platser- övriga salar var ju bara till journalister 😳. Vad menar du med att du ska se på storbilds-tv i närheten? Var har de det, eller är du journalist?
Nej jag tror inte att jag får plats i salen.Tur som en tokig isf . Vet ej tror inte jag har de rätta behörigheterna .Jag är ej journalist .Det har talats om att vi kan få åhörarplatser via storbilds-tv i närheten, men allt är inte spikat ännu. Återkommer när jag vet mer.
Citera
2018-02-01, 03:00
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.bt.dk/krimi/forsvarsadvokater-om-peter-madsens-opsigtsvaekkende-beslutning-derfor-kan-det-vaere

Bra artikel där ett par kända danska försvarsadvokater berättar hur de tänker, när de ska råda sin klient att välja eller välja bort jury. Det nämns t.ex., att om ett brott väcker mycket avsky så kan den åtalade tjäna på att inte ha "vanliga människor" som tittar på det, utan snarare erfarna nämndemän och jurister som fokuserar på det juridiska (där tänker jag att de menar detta med "rimligt tvivel" t.ex.). En annan sak som nämns är att när det är jury så är det fler människor som ska se allting, och då visas t.ex. obduktionsbilder på storskärm. Med domaralternativet är det en mindre grupp som ska titta, och då slipper man att de bilderna - som kan väcka avsky - slås upp stort.

Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker

Du är bortom all räddning i detta, och ämnet i sig är uttömt. 1800-talet ringde och ville ha dig tillbaka och Wagner behöver en karaktär till sin opera.

Nja, Brynhilde kunde försvara sig mot både gudar och jordiska män, innan Wotan tog ifrån henne superkrafterna!

Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Är du författare? Du har så intressanta tankebanor om kvinnor och män och så skarpsynta analyser. En sällan skådad intelligens.. Du borde satsa på en professur.

Nej då, det är bara vanligt sunt förnuft. En allt mer sällsynt vara.

Citat:
Jo precis. Fast någon kan ju bli kränkt av den typen av arbete.. fast nu är det nog rejält off topic.
Ska du gå på rättegången? Finns det ingen svarta marknad för presskort i Sverige 🤔?

Om det blir ytterligare möjligheter att se det på storbildsskärm, än dom som redan nämnts, så kanske jag försöker gå på en av dagarna i alla fall. Jag har dock långt att åka, måste ta nattåget i så fall vilket jag inte är särskilt förtjust i.

Om det finns falska pressleg så lär du ändå inte få tag på det utan kontakter. Men det här är en grej som skulle kunna funka: om man frilansar och saknar pressleg, kan man få ett tillfälligt intyg ifrån en chefredaktör, så att man kommer in på bara en viss presskonferens eller annan tillställning som man ska bevaka. Då behövs inget foto (man visar bara sitt vanliga leg tillsammans med intyget), och ett sådant papper är ju lätt att förfalska. (Det här borde jag kanske inte skriva här, för nu kommer väl massa människor som läser att försöka... Risken finns ju också att vakterna ringer tidningen och kollar.)

Citat:
=LeifD2|63093414]Han känner ingen skam eller skuld för andras del. Men för sin egen. Jag tror han ser det som ett enormt personligt misslyckade att han åkte fast. Det var så väl planerat. Han till och med sänkte sin otäcka ubåt. Men snuten fiskade upp den nästan genast. Var fick dom resurserna ifrån så fort? Varför gav dom sig på honom? Varför gick allt så fel?

App app app! Inte tala om sig själv i tredje person. Det gjorde ju M på första omhäktningsförhandlingen ("Raket-Madsen avgick med döden den 10 augusti om aftonen"), och detta tydde enligt vissa på att han var sinnessjuk.

Citat:
Vågar vi hoppas på att den lilla glipan i persiennen får vara kvar ?

Ja, fast det gäller alla som regelbundet hänger här i tråden. Jag tror att vi kommer att vakna upp till vårsolen därute någon av de sista dagarna i april!
Senast redigerad av Merwinna 2018-02-01 kl. 03:15.
Citera
2018-02-01, 04:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jodå.

Det är en och samma "passion".

Dvs. det är ingen "passion" utan ett sätt att spilla tid. With benefits. Alltså självgratifikation.

Ett missbruk. Adrenalin- och gränserfarenhets-junkie.

Den ena förklädd i den andra, den ena den andras ursäkt etc.

Raketer och ubåtar...

Det är fetischer för att han inte vill eller vågar eller kan. Vara till nytta. Kontinuerligt och beständigt. För någon.

Så han fortsätter skicka upp raketer.
Kort brinntid. Lördagsgodis hela veckan...

Ett undvikandebeteende.

"Ibland är en cigarr inget annat än en cigarr".

Jo jo.

Summan av laster är konstant...

Han har väl halkat av skenan eller så har han vart likadan jämnt.
Citera
2018-02-01, 04:47
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.b.dk/nationalt/advokat-anklageskrift-mod-peter-madsen-skyder-over-maalet

Den här kvinnliga danska försvarsadvokaten, Mette Grith Stage, verkar ju både mycket smartare och mycket mer påläst än Betina. Undrar varför M inte bad att få henne, om det nu nödvändigtvis måste vara en kvinna..?

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är en och samma "passion".

Dvs. det är ingen "passion" utan ett sätt att spilla tid. With benefits. Alltså självgratifikation.

Ett missbruk. Adrenalin- och gränserfarenhets-junkie.

Den ena förklädd i den andra, den ena den andras ursäkt etc.

Raketer och ubåtar...

Det är fetischer för att han inte vill eller vågar eller kan. Vara till nytta. Kontinuerligt och beständigt. För någon.

Så han fortsätter skicka upp raketer.
Kort brinntid. Lördagsgodis hela veckan...

Ett undvikandebeteende.

"Ibland är en cigarr inget annat än en cigarr".

Jo jo.

Summan av laster är konstant...

Han har väl halkat av skenan eller så har han vart likadan jämnt.

Det går inte att förstå vad du menar. Jag antar att du försöker skriva "litterärt", men det funkar inte.
Citera
2018-02-01, 05:17
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
https://www.b.dk/nationalt/advokat-anklageskrift-mod-peter-madsen-skyder-over-maalet

Den här kvinnliga danska försvarsadvokaten, Mette Grith Stage, verkar ju både mycket smartare och mycket mer påläst än Betina. Undrar varför M inte bad att få henne, om det nu nödvändigtvis måste vara en kvinna..?

Men du vet väl ingenting om vad Betina kommer med?
Underskatta aldrig en fd åklagare som sadlat om. Dom kan vara extremt skickliga.
Betydligt bättre än en renodlad advokat.
Citera
2018-02-01, 05:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Men du vet väl ingenting om vad Betina kommer med?
Underskatta aldrig en fd åklagare som sadlat om. Dom kan vara extremt skickliga.
Betydligt bättre än en renodlad advokat.

Hon har ju redan fått kritik för att hon lät M babbla på för mycket, innan dom visste vad polisen skulle hitta. Och den kritiken kommer från andra advokater:

https://www.bt.dk/krimi/advokater-undrer-sig-over-peter-madsens-overraskende-forsvarer
Citera
2018-02-01, 05:30
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Hon har ju redan fått kritik för att hon lät M babbla på för mycket, innan dom visste vad polisen skulle hitta. Och den kritiken kommer från andra advokater:

https://www.bt.dk/krimi/advokater-undrer-sig-over-peter-madsens-overraskende-forsvarer

Det behöver man inte bry sig om utan slutresultatet räknas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in