https://www.bt.dk/krimi/forsvarsadvokater-om-peter-madsens-opsigtsvaekkende-beslutning-derfor-kan-det-vaere
Bra artikel där ett par kända danska försvarsadvokater berättar hur de tänker, när de ska råda sin klient att välja eller välja bort jury. Det nämns t.ex., att om ett brott väcker mycket avsky så kan den åtalade tjäna på att inte ha "vanliga människor" som tittar på det, utan snarare erfarna nämndemän och jurister som fokuserar på det juridiska (där tänker jag att de menar detta med "rimligt tvivel" t.ex.). En annan sak som nämns är att när det är jury så är det fler människor som ska se allting, och då visas t.ex. obduktionsbilder på storskärm. Med domaralternativet är det en mindre grupp som ska titta, och då slipper man att de bilderna - som kan väcka avsky - slås upp stort.
Citat:
Ursprungligen postat av
TheKeymaker
Du är bortom all räddning i detta, och ämnet i sig är uttömt. 1800-talet ringde och ville ha dig tillbaka och Wagner behöver en karaktär till sin opera.
Nja, Brynhilde kunde försvara sig mot både gudar och jordiska män, innan Wotan tog ifrån henne superkrafterna!
Citat:
Ursprungligen postat av
greyhoundbus
Är du författare? Du har så intressanta tankebanor om kvinnor och män och så skarpsynta analyser. En sällan skådad intelligens.. Du borde satsa på en professur.
Nej då, det är bara vanligt sunt förnuft. En allt mer sällsynt vara.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trollet3
Jo precis. Fast någon kan ju bli kränkt av den typen av arbete.. fast nu är det nog rejält off topic.
Ska du gå på rättegången? Finns det ingen svarta marknad för presskort i Sverige 🤔?
Om det blir ytterligare möjligheter att se det på storbildsskärm, än dom som redan nämnts, så kanske jag försöker gå på en av dagarna i alla fall. Jag har dock långt att åka, måste ta nattåget i så fall vilket jag inte är särskilt förtjust i.
Om det finns falska pressleg så lär du ändå inte få tag på det utan kontakter. Men det här är en grej som skulle kunna funka: om man frilansar och saknar pressleg, kan man få ett tillfälligt intyg ifrån en chefredaktör, så att man kommer in på bara en viss presskonferens eller annan tillställning som man ska bevaka. Då behövs inget foto (man visar bara sitt vanliga leg tillsammans med intyget), och ett sådant papper är ju lätt att förfalska. (Det här borde jag kanske inte skriva här, för nu kommer väl massa människor som läser att försöka... Risken finns ju också att vakterna ringer tidningen och kollar.)
Citat:
=LeifD2|63093414]Han känner ingen skam eller skuld för andras del. Men för sin egen. Jag tror han ser det som ett enormt personligt misslyckade att han åkte fast. Det var så väl planerat. Han till och med sänkte sin otäcka ubåt. Men snuten fiskade upp den nästan genast. Var fick dom resurserna ifrån så fort? Varför gav dom sig på honom? Varför gick allt så fel?
Det fog nog några veckor innan han fattade. Polisen hade honom och det kom hela tiden mer och nya bevis. Han började tystna i förhören. LeifD vibbar att han vände sig inåt.
App app app! Inte tala om sig själv i tredje person. Det gjorde ju M på första omhäktningsförhandlingen ("Raket-Madsen avgick med döden den 10 augusti om aftonen"), och detta tydde enligt vissa på att han var sinnessjuk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trollet3
Vågar vi hoppas på att den lilla glipan i persiennen får vara kvar

?
Ja, fast det gäller alla som regelbundet hänger här i tråden. Jag tror att vi kommer att vakna upp till vårsolen därute någon av de sista dagarna i april!